پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اسطوره فوتبال فرانسه


اسطوره فوتبال فرانسه
با ورق زدن تاریخ فوتبال فرانسه با نام های بزرگی روبه رو می شویم. ژوست فونتن اولین ستاره درخشان فوتبال فرانسه بود كه با زدن ۱۳گل صاحب عنوان آقای گل رقابت های جام جهانی در سال ۱۹۵۸شد. نسل فوتبال فرانسه در دهه ۸۰ با حضور ستارگانی چون ژیرس، پلاتینی، تیگانا، بوسیس و باتیستون،پتی و... تغییر كرد. این تیم در جام ملت های اروپا در سال ۱۹۸۴ با نبوغ بالای خود افتخار بزرگ فوتبال این كشور را كه قهرمانی در جام ملت ها بود به دست آورد. فرانسوی ها در سال ۱۹۸۶ نیز با این نفرات به مقام سوم جهان رسیدند. غیبت در دو دوره متوالی در جام جهانی ۹۰ و۹۴ باعث شد تا نسل سوم فوتبال فرانسه در سال ۹۸ شكل گیرد. این بار زیدان، بارتز، ژوركائف، بلان، تورام، ترزگه، هانری و... از جمله بازیكنانی بودند كه در مجموعه تیم ملی فرانسه این تیم را فاتح جام جهانی كردند. وقتی زیدان در استاد دو فرانس جام را بر بالای سر برد، فرانسوی ها غرق در شادی و شعف شد ند موفقیت های فرانسه با قهرمانی در جام ملت های ۲۰۰۰ تداوم داشت. زیدان از جمله اسطوره های فوتبال فرانسه است كه در پیراهن باشگاهی و تیم ملی همواره یك مهره سرنوشت ساز بوده است. او در سال ۲۰۰۶ با دنیای بازیگری در زمین باشگاهی خداحافظی كرد و بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ نیز از تیم ملی خداحافظی می كند. به همین مناسبت مجله اونزموندیال فرانسه آوریل ۲۰۰۶ با او گفت وگوی اختصاصی ترتیب داده كه در زیر آن را می خوانید.
▪مشكلاتی كه این فصل گریبانگیر رئال مادرید شد را چگونه توضیح می دهی؟
- این مشكلات مربوط به امسال نبود. از سال ،۲۰۰۳ پیشرفتی به دست نیاوردیم. آغاز فصل حكایتی داشت. می بایست یك گروه مربیگری جایگزین می كردیم، یك مربی وجود داشت (واندرلی لوگزامبورگی برزیلی) كه لزوماً، آنچه را كه می خواست، به راحتی انجام نمی داد. اینها نگرانی های كوچك هر باشگاهی است كه برای تیم ما كمی بیشتر طول كشید.
▪آیا متوجه شده ای كه مردم فكر می كنند، رئال مادرید با نفراتی كه در اختیار دارد، باید تمام مسابقات خود را می برد. با شیوه ای كه در ابتدا داشت؟
- مطمئناً كه این را متوجه شدم. اما فوتبال این نیست. اگر یك تیم خوب به طور قطعی دریك بازی برنده باشد، پس بازی كردن دیگر معنی نخواهد داشت، اینطور نیست؟ از طرف دیگر این هیجانات پیرامون فوتبال هم دیگر وجود نخواهد داشت. جذابیت این ورزش، دقیقاً همین ابهام است. اگر یك تیم، اراده، میل و جدیت بیشتری به كار گیرد، می تواند در مقابل بزرگان پیروز باشد.
▪رئال مادرید شاید ستارگان بزرگی در اختیار داشته باشد. اما به اندازه كافی بازیگردان ندارد...
- من این برداشت را قبول ندارم. یك دلیل هم دارم، بعضی از بازیكنان باید بیشتر از دیگران فعالیت داشته باشند. مثلاً شخصی مثل رونالدو كه نمی تواند خیلی سریع بدود، در عوض برای انجام امور دیگری، به كار گرفته می شود.
▪بارسلون در این فصل با فاصله زیاد به قهرمانی رسید.
- این زیبایی فوتبال است. دو سال است كه آنها با فاصله زیاد نسبت به سایر رقبا به مقام قهرمانی می رسند.
▪خوان لوپزكارو، با روی كار آمدنش چه چیز را برای شما به همراه آورد؟
- دانش خود را، او در سال ۲۰۰۱ به رئال مادرید آمد، او با اندوخته دانش خود كار را شروع كرد. من كمی فوتبال را می شناسم. خیلی زود این شور و حرارت را در عمق وجودش دیدم، اگر چه او در این فصل موفق نبود، ولی در آینده نتیجه خواهد گرفت. این امر مسلم و قطعی است.
▪رموز این مربی چیست؟
- او بسیار كار می كند و از نظر جسمی نیز در وضعیت مناسبی است و این به بازیكنان كمك می كند و به بعضی جزئیات خیلی كوچك نیز می پردازد.
▪ او كاملاً نقش تو را در زمین تغییر داد...
- بله او من را در مركز به بازی گرفت، درست است. من این را ترجیح می دادم، زیرا در روزهای خوبم به سر می بردم. به خصوص، او سیستم بازی تیم را كاملاً عوض كرد و نه فقط نقش مرا. او می دانست كه به كجا می خواهد برود و امروز جواب می دهد. این شیوه در افكار لوگزامبورگو اصلاً وجود نداشت. شیوه او بسیار خوب بود و نظرات خودش را داشت، اما ما نتوانستیم خواسته های او را به خوبی اجرا كنیم و این سرنوشت او بود. در ضمن، او مربی ای بود كه همیشه به بازیكنان توجه داشت.
▪ لیگ قهرمانان، هدف اصلی تو بود؟
- در رئال مادرید، همیشه همینطور بود. باید بیشتر مسابقات را برد و برای من كه یكبار جام قهرمانی اروپا را برنده شده ام، خیلی استثنایی بود. مخصوصاً كه فینال قرار بود در «استاد دو فرانس» برگزار شود. به محض اینكه در ماه اوت متوجه شدم كه فینال قرار است در این استادیوم اسطوره ای برگزار شود كه من برایش خیلی احترام قائل ام . خیلی خوب می شد، یك تجلیل بزرگ اما این گونه نشد و در نهایت بارسلونا رقیب ما در این ورزشگاه با شكست آرسنال به مقام قهرمانی رسید.
▪ همانطور كه نتوانستی بازی های زیادی را با پیروزی پشت سر بگذاری.
- من چند فینال را از دست داده ام. سه فینال پشت سر هم در سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ (جام یوفا با بوردو در سال ،۱۹۹۶ لیگ قهرمانی را در سال های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ با یوونتوس). اگر فینال جام جهانی ۹۸ را هم از دست می دادم، قسم می خوردم كه كار بدی كرده ام و یا آدم بدی را دیده ام. ممكن بود كه این فینال را هم از دست بدهم. اگر چه شكست در مقابل برزیل شرم آور نیست.
▪آیا یكبار هم از بازگشت به تیم فرانسه، افسوس نمی خوری؟
- برعكس. به خودم می گویم كار خوبی انجام داده ام و اینكه تیم فرانسه را در گوشه ای از ذهنم داشته باشم، برایم یك لذت وصف ناشدنی را همراه دارد. طوری كه یكسال است، تصور كسب دومین جام جهانی را در ذهنم پرورش می دهم.
امیدوارم در آلمان این اتفاق رخ دهد تا فرانسه برای دومین بار قهرمان جهان شود.
▪ این بازگشت، یك پرانتز است كه باز شده و یا یك تاریخ جدید كه شروع شده است؟
- همینطور است. من یك تصمیم گرفتم. وقتی كه تو جامی را پس از جام دیگر از دست می دهی، یك جام جهانی و یك جام اروپایی، از خودت می پرسی، آیا تو خیلی دور نبودی؟ ذهنم حول این سؤال می چرخید. درون خودم احساس كردم، كه باید روح تازه ای به این تیم داد.
▪ بدون قدیمی ها، آبی پوشان (فرانسه) در پیدا كردن تعادل تیمی، مشكل دارد...
- شاید. به عبارت دیگر برای اینكه همه جوان ها بتوانند بهتر كار كنند، احتیاج به زمان دارند. قدیمی های تیم می توانند به این موضوع كمك كنند. اما من با تمام میل بازگشتم، آنها آمدند دنبالم، در غیر اینصورت من هم برنمی گشتم، من آقای «زورو» نیستم كه می گوید: «من آمدم، همه كارها را رها كردم و بازگشتم» . نه، مربی مرا خواست و من هم از موضع خود عقب نشینی كردم. به خودم گفتم: من هنوز پاهایم را دارم و می توانم چیزهایی به این تیم بدهم. من تمایل دارم كه این كار را بكنم و طبیعتاً هم انجام خواهم داد.
▪ آیا بدون حضور تورام و ماكه له له به تیم ملی باز می گشتی؟
- هر كس تصمیم خودش را می گیرد و هنوز هم از اینكه اینطور شد، خوشحالم. حالا، خیلی مهم است كه هر سه در تیم حضور داشته باشیم.
▪ از دید كارشناسان این امر برای آبی پوشان حیاتی است.
- ما این را نمی دانیم. شاید تیم بدون حضور ما، از عهده این كار بربیاید. چیزی كه مسلم است، حضور سه بازیكن با تجربه و یا بیشتر، شانس بیشتری برای موفقیت تیم در جام جهانی ۲۰۰۶ بوجود می آورد.
▪ این تیم فرانسه می تواند آرزوی تو را برآورده كند؟
- بله می تواند. ما می توانیم همه چیز را دوباره درست كنیم، ما می توانیم بهترین باشیم. این كاری است كه باید به انجام برسانیم. جام جهانی مشكل است. باید روحیه، اشتیاق و تمركز داشت. باید به مرز آمادگی ۳۰۰% رسید. باید همه اینها را داشت و ما خواهیم داشت.
▪ اولویت ها چیست؟
- باید بیشترین تمركز را روی مسابقات داشت نه چیز دیگر. مسأله ای كه در دوره گذشته جام جهانی ذهن ما را مغشوش كرد. ما آن طور كه می خواستیم، كار نكردیم. من مصدوم شدم و بازی اول را از دست دادم و این برای شروع اصلاً جالب نبود. چیز عجیب این بود كه ما به همراه تیم برزیل، جزء بهترین ها بودیم. ما بهترین بازیكنان را از بهترین لیگ های دنیا در اختیار داشتیم و بهترین گلزنان باشگاه های اروپایی نیز از آن ما بودند. (ترزكه در ایتالیا، هانری در انگلیس و سیسه در فرانسه)، اما یك گل هم نزدیم و یك مسابقه هم نبردیم. ما از این مرحله گذشته ایم و این را می دانیم. در واقع، من در سال ۲۰۰۴ بسیار ناامید بودم، زیرا در آنجا ما خودمان را آماده می كردیم، مثل این كه می بایست در خودمان ایجاد تمایل و تمركز كنیم. ما از جام جهانی ۲۰۰۲ درس هایی گرفته ایم، اما در مجموع اصلاً خوب نبودیم.
▪ آیا می توانی اتفاقاتی كه در جام ملت های پرتغال رخ داد را توضیح دهی؟
- نه. فوتبال، طور دیگری بازی می شود، پارامترهای زیادی وجود دارند كه در بازی دخیل اند، به همین دلیل نمی توان پیروزی و شكست را توضیح داد.
▪ آیا این پیغامی است كه تو می خواهی اعلام كنی...
- من، دوست دارم كه روحیه سال ۱۹۹۸ را پیدا كنم، زمانی كه همه یك چنین روحیه ای را به دست بیاورند كه در تاریخ بی سابقه بود، آن وقت تعهد ما قوی خواهد بود.
▪آیا این احساس را زمان بازگشت به تیم، پیدا كرده ای؟
- نه من فقط احساس كردم كه بعضی چیزها باید تغییر كند. زمان كمی باقی مانده و باید همه چیز را روبه راه كرد.
▪ نظر تو در مورد روبرت پیرس و آنلكا چیست؟
- «آنلكا» و «پیرس» دو بازیكن بزرگ و كامل هستند. به نظر من «پیرس» می تواند بیشتر از آنچه فكر می كنید، برای فرانسه، كارایی داشته باشد. اما در حال حاضر من مربی نیستم، اوست كه تصمیم گرفته او را در تركیب اصلی قرار ندهد.
▪ آیا رقابت بین بارتز و «گوپه» افكار تیم را مشوش نمی كند؟
- نه، اتفاقاً نباید افكار تیم را مشوش كند. در هر صورت، بارتز و گوپه، جر و بحث هایی اشتباهی داشتند، «بارتز» ها و «گوپه» های زیادی به وجود خواهند آمد، بفرمایید، این گوی و این میدان. این دو دروازه بان بزرگ در تیم فرانسه وجود دارد، یك شانس بزرگ برای فرانسه محسوب می شود.
▪ آیا قبول داری كه مردم می توانند از مشكل پیوسته تو با هانری صحبت به میان بیاورند، مخصوصاً این كه تو هرگز یك پاس گل هم به او نداده ای؟
- از صحبت در این مورد خسته شده ام. درست مثل زمان «ژوركائف» قبلاً هم این بحث اشتباه وجود داشت. من به این نتیجه رسیده ام كه او تجربه زیادی داشت. هر دوی ما خوب بودیم. ما می توانستیم مكمل یكدیگر باشیم، اما می خواستیم كه خودمان را به یكدیگر ثابت كنیم. در مورد هانری هم همین طور. من فكر می كنم او بیش از حد مشتاق است كه بگوید، من و او یك نقش مشترك نداریم.
ترجمه : امیرقربانی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید