پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سوریازیس


سوریازیس
سوریازیس نوعی التهاب پوستی است که دانه های قرمزی که با پوست خشک ونقره ای احاطه می شود . این تکه ها لایه های انباشته سلولهای مرده هستند.
بطورطبیعی ، پوست متناوبا خودبخود در حال بازسازی است بعد از اینکه سلولها در لایه های زیر ساخته شد به طرف سطح خارجی پوست حرکت می کند که طی این حرکت شان به اپیدرم ،می میرند و سخت می شوند .سلولها از هم جدا شده و پوست اندازی انجام می گیرد که این فرایند از آغاز تا پایان یک ماه طول می کشد.
وقتی شخصی به سوریازیس مبتلا می شود فرایند ساخت سلولهای پوستی به هم می ریزد و سطح خارجی را مجبور به ساخت پوست می کند و به جای یک ماه تنها چند روز طول می کشد .
سوریازیس عموما در پوست فرق سر و مخصوصا در ارنج ها و زانو ها و کمر و کفل و در مردها روی آلت تناسلی شان ظاهر می شود .در روی ناخن ها و ابروها ، زیربغل ، ناف و نواحی اطراف کشاله ران نیز می تواند بوجود آید . گرچه سوریازیس مناطق بزرگی را در بدن دربرمی گیرد ولی بعضی مواقع ملایم است و فرد متوجه آن نیست . سوریازیس به عنوان بیماری که می تواند یکدفعه عود کنند و مسری هم نیست ، مشخص شده .
● سوریازیس چقدر رایج است ؟
تقریبا ۱ درصد از افراد به سوریازیس مبتلا می شوند . اگرچه شرایط در هر سنی از نوازدی تا پیری رخ دهد ولی عموما افراد بین ۱۵-۵۰ سال گرفتار این بیماری می شوند در بین نژادها ، قفقازی ها بیشتر به این بیماری مبتلا می شوندتقریبا ۱ درصد از افراد به سوریازیس مبتلا می شوند . اگرچه شرایط در هر سنی از نوازدی تا پیری رخ دهد ولی عموما افراد بین ۱۵-۵۰ سال گرفتار این بیماری می شوند در بین نژادها ، قفقازی ها بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند
● نواحی بخصوص پوست
سوریازیس در هر جای بدن می تواند رخ دهد .
فرق سر
اندام تناسلی
اطراف چشمها ، گوشها ، دهان و بینی –روی صورت
روی دست ها و پاها
روی ناخن ها ( سوریازیس ناخن )
● چه عاملی باعث بروز سوریازیس می شود ؟
اینکه چرا سلولهای پوست بدن به طور نادرستی تکثیر می شوند مشخص و واضح نیست . وراثت یکی از عوامل مهم یک سوم افراد مبتلا به سوریازیس می باشد .به نظر می رسد سوریازیس با واکنش سیستم ایمنی بدن و حساسیت ارتباط دارد. خراشها و زخمها مثل بریدگِی، سوختگی ، نیش حشرات یا جوش مانند عفونت ها مثل عفونت گلو در شدیدکردن سوریازیس نقش مهمی دارند . میزان سوریازیس در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان با برخی داروها مختل شده مثل افراد مبتلا به ایدز ِیا افراد تحت شیمی درمانی یا افرادی که اختلالاتی در سیستم ایمنی دارند مانند مبتلایان به ورم مفاصل، شدیدتر و بیشتر می شود .
مثل برخی موارد اگزاما ، مشکلات هاضمه ، مشکلات روده ایی، ورم مخاط روده قبل از سوریازیس بروز می کند که ناشی از جذب نادرست از گردش خون یا ترکیبات خارجی از مجرای گوارشی می باشد .ترکِیبات خارجی در گردش خون می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و این حساسیت شدید به روشهای مختلف در پوست تاثیر می گذارد .
از دِیگر عوامل افزاِیش دهنده پِیشرفت سورِیازیس مصرف داروهاِیی است براِی عفونت وِیروسِی و مِیکربِی تجویز می شود. زِیاده از حد ِیا کم بودن مِیزان نور خورشِید ، چاقِی ، مصرف بِیش از اندازه الکل ، فشار عصبِی و مالش بِیش از اندازه پوست از دیگر عوامل تشدید کننده می باشند .
● چگونه سوریازیس معالجه می شود ؟
هدف از درمان سوریازیس کاهش التهاب و کنترل پوسته های پوست است . درمان سوریازیس به میزان سلامتی فرد ، سن و شیوه زندگی و شدت سوریازیس بستگی دارد. درمانهای مختلفی برای سوریازیس استعمال می شود تا مشخص کنند کدامیک موثرتر است .
بیش از یک چهارم از افرادی که بیماری سوریازیس دارند، قبل از سن هیجده سالگی و حدود ده الی پانزده درصد ، قبل از سن ده سالگی بیماریشان پیشرفته می شود . هرچند بیماری را در هر سنی می توان کنترل کرد ولی افرادی که در کودکی دچار سوریازیس پیشرفته می شوند از لحاظ احساسی و روانی وروشهای درمانی با مشکلات بخصوصی درگیر هستند.
● درگیری های احساسی
مواجه شدن با بیماری که روی ظاهر فرد اثر می گذارد ،در کودکی ونوجوانی سخت است. جوانان از اینکه به خاطر ظاهر وحالت پوستشان طرد شوند نگران هستند . بچه های کوچکتر ممکن است موقع جواب دادن یا سوال کردن از همکلاسیهای خود لحظات سختی را سپری کنند.
برای کمک به بچه هایتان به آنها حقایق بیماری سوریازیس را بگویید .شما میتوانید برایشان درباره این بیماری ، کتاب بخرید اینکار به فرزندتان کمک می کند تا توضیح دهد سوریازیس مسری نیست یا مشکل تمیز نبودن نمی باشد .
اگر فرزندتان را در مدرسه اذیت کردند شما با معلم صحبت کنید یا از یک کارشناس بخواهید در این باره برای بچه های کلاس صحبت کند .همچنین شما میتوانید به فرزندتان کمک کنید تا بتواند جوابهای مناسب به نظرات بچه ها در مدرسه بدهد.
بعضی بچه ها با بیماری سوریازیس خیلی خوب کنار می آیند اما عده ای خجالت می کشند ، عصبانی یا غمگین هستند.اگر مشکل شما اینطور است سعی نکنید از احساسات فرزندتان کم کنید . با او همدردی کنید و به او بگویید تو حق داری ناراحت باشی ولی درعین حال به او بفهمانید که تو باید با آن زندگی کنی و شخصیت تو را این بیماری تعیین نمی کند.
کودکان ونوجوانان سوریازیسی ممکن است از نوشتن یک پیغام به دیگر بیماران سوریازیسی یا شرکت در موسسات دوست یابی مدادی pen palلذت ببرند. این دو موقعییت با وجود موسسه ملی سوریاسیس در اختیار آنها می باشد.حتی اردوی تابستانی برای بچه هایی که مشکل پوستی جدی دارند توسط موسسه بیماری های پوستی کودکان تهیه شده است.
● درگیری های درمانی
معالجه کودکان سوریازیسی به علتهای گوناگون از معالجه بزرگسالان سختر است.
اولاً ، خیلی از داروهای سوریازیسی روی بزرگسالان آزمایش شده و معلوم نیست روی کودکان چقدر اثر می گذارد یا عوارض جانبی انها چیست.دکترها برای کودکان موقعی از این داروها استفاده میکنند که احساس کنند فایده شان بیشتر از خطر و مضرات آنها می باشد که این نوع معالجه زیاد معمول و متداول نیست.
دوماً، دکترها برای درمان افراد جوان تجویز قطعی ندارند و با تردید عمل می کنند چرا که اوایل ، معالجه آغازمی شود ولی بعد از مدتی عوارض جانبی ان ظاهرمی شود.برای مثال اشعه ماورای بنفش وقتی مدت زیاد به عنوان معالجه استفاده شد خطر سرطان پوست را افزایش داد . این وضعیت نگران کننده ای برای بزرگسالان ونگران کننده تر برای جوانان است.
● سوالاتی برای پرسش از دکتر معالج فرزندتان
۱.بهترین رژیم غذایی برای کودک سوریازیسی چیست؟
۲.عوارض جانبی طولانی مدت که در معالجه جوانان شناخته شده چیست؟
۳.ایا می توانید از افسردگی فرزندم جلوگیری کنید؟( در صورتیکه فرزندتان افسرده است یا علاقه و تمایلش را نسبت به کارهای معمول و روزمره اش از دست داده باشد؟)


همچنین مشاهده کنید