سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

خوب و صحیح بخورید تا زیاد عمر کنید


خوب و صحیح بخورید تا زیاد عمر کنید
نحوه خوردن و تغذیه ارتباط مستقیمی با مدت طول عمر افراد دارد . اما نمی توان منكر مزه ها و طعم های خوشمزه ایی كه آرزویش را داریم ولی مضرر هستند ، شویم . در اینجا ۷نوع روش صحیح كه بتوان زمان را در جایی كه هست متوقف كرد، معرفی می كنیم.
محققین متوجه شدند رژیم با كالری كم ۴۰ درصد یا بیشتر در ادامه حیات موثر است . البته درست است كه این درصد پایینی است ولی شركت كنندگان این آزمایش ، موش ها و حشرات بودند . ظاهراً این جانوران جونده نیم گرسنه كه طول عمر طولانی دارند هر كسی را كه سعی كند آنها را بگیرد به غیر از هم نژادهای سیر خود را گاز می گیرند .
آیا شما می خواهید میزان كالری كه به بدن و استخوان هایتان می رسانید را كاهش دهید ؟ محقین دانشگاه كالیفرنیا اخیراً دریافتند رژیم غذایی كه سخت و شدید میزان كالری در آن محدود شده باشد ۳ الی ۷درصد طول عمر را می افزاید .
كریستین كارك پرفسور و نویسنده تغذیه ورزشكاران و استادیار تغذیه دانشگاه پارك سوال می كند ، آیا افراد حاضرند صبح بیدار شوند و به خاطر اینكه قرار است یك روز بیشتر زنده بمانند ، فقط جوانه گندم و برنج قهوه ایی بخورند ؟
بهترین و سالم ترین روشی كه فرایند گذشت عمر را آهسته می كند رعایت رژیم غذایی است كه با مواد غذایی ولذت همراه شود . خوب خوردن یكی از خوشی های بزرگ است كه باید متناسب و به اندازه كافی صورت بگیرد و پاداش و جایزه آن ، عمر طولانی است . در اینجا ۷ روش اصلی ، ۷ دستورالعمل كه خوب بخورید و زیاد عمر كنید را بیان كرده ایم.
۱) غذاهای حیوانی ( آلی)
organic food
لویز لایت استادیار دانشگاه كین و نویسنده كتاب آنچه بخورید گفت :تا آنجا كه ممكن است غذا های حیوانی را به شكل اصلی شان مصرف كنید كه این غذاها دارای طعم بهتر و همچنین ماندگاری طولانی و میزان ارزش غذایی بالاتری نسبت به غذاهایی كه از خاك رشد می كنند ، می باشند . همچنین به نشان USDA این مواد توجه كنید تا بدون مواد شیمیایی تركیببی و مصنوعی رشد كرده باشند . اگر قیمت و هزینه نیز برایتان مهم است غذاها و مواد آلی را انتخاب كنید .
۲)استفاده از مواد آنتی اکسیده
pack in the antioxidants
تركیبات آنتی اكسیدانت در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند ،گیاهان از صدمات وارده به سلولها جلوگیری كرده و التهاب و حساسیت را كاهش می دهد كه مورد مهمی در به تاخیر انداختن افزایش سن و كاهش مشكلات قلبی ، سرطان و دیابت می باشد. مطالعات در مركز تحقیقات غذایی جین میر دانشگاه بوستون بر روی مسئله گذشت عمر نشان می دهد غذاهایی كه به طور خاصی آنتی اکسیده بالایی دارند مثل توت فرنگی که جلوی از دست دادن حافظه را می گیرد و به یادگیری بسیار كمك می كند و همچنین از صدمات وارده به مویرگها از سوی اكسیژن جلوگیری می كند .
آلوبخارا ، كشمش ، كلم پیچ، كلم بروكسل ، جوانه سبزیجات به جذب بهتر بنیان اكسیژن كه مشخص كننده میزان آنتی اكسیدانت مواد غذایی می باشد ، كمك می كند .
به گزارش سرویس لابراتوار كشاورزی بلتسویل اگرچه به این سری موارد كه ذكر شد توجه بیشتری شده ولی به طور كلی گیاهان علفی همانند میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اكسیدانت هستند اورگانو در بالای این لیست قرار گرفته ، گشنیز و شوید و دیگر گیاهان برگدار و خوش طعم جذب كننده های بسیار خوبی هستند.
۳) محاسبه میزان كلسیم بدن
calculate your calcium
آقایا ن و خانمها بعد از سن ۳۰سالگی ۴۰ درصد از تراكم استخوانی خود را از دست می دهند ولی خانمها بعد از ۵ الی ۸ سال پس از یائسگی، سالانه ۱ الی ۲ درصد بیشتر این تراكم استخوانی را از دست می دهند. برای محافظت از خود ، از غذاهایی كه سرشار از كلسیم باشند مثل سبزیجات برگدار ، جوانه های گندم و غلات و میزان زیادی ویتامین D مصرف كنید . آقای هریسون مدیر مسول كلینیك مشاور در نیویورك گفت :محصولات و فراورده های لبنی ،میزان زیادی كلسیم دارند ولی بیشتر مواد آلی و حیوانی كه میزان چربی كمی دارند را انتخاب كنید مثل شیری كه خامه آن گرفته شده یا شیر با ۱ درصد چربی مصرف كنید .
خانمها روزانه به مكمل های نظیر كلسیم ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ میلی گرم و ویتامین D به میزان ۴۰۰ الی ۸۰۰ Iu نیاز دارند .
۴)فرآیند های انجام گرفته روی موادغذایی
DEEP SIX PROCESSED FOODS
لایت گفت غذاهای خالص و پالوده شده كالری زیادی از شیرینی و ( قند ) و چربی دارند اما از لحاظ مواد غذایی و منشا شیمیایی پاینی برخوردارند . همچنین این فراورده ها نمك بالایی نیز دارند كه فزونی آن باعث افزایش فشار خون و احتمال حمله می شود . او هشدار داد : فرآیند های گرمازا بر روی این مواد انجام می شود كه گاهی منجربه نابودی و از بین رفتن مواد مغذی شده و همچنین افزودن نگاهدارنده ها ایجاد حساسیت و سرطان و آسم می شود . اگر بیش از ۴ ماده تركیب شیمیایی ناشناس روی برچسب محصولی حك شده باشد، مطمئن شوید كه فرایندهای زیادی روی آن صورت گرفته.
مدت كمی پس از مصرف غذاهای خالص مثل آرد سفید ، قند كه به راحتی می سوزند ، فرد احساس گرسنگی می كند .
از مصرف هرگونه شربت گیاهی با فروكتوز بالا پرهیز كنید .
بیشتر غلاتی مانند گندم و آردجوی دوسر مصرف كنید اگر دوست داشتید كه مواد شیرینی بخورید از میوه های تازه كه سرشار از فیبر هستند و به آرامی هم هضم می شوند استفاده كنید تا قند خون نیز افزایش نیابد.
۵) از روغن گیاهی استفاده كنید
FOCUS ON PLANT OILS
اكثر مردم می دانند كه باید از مصرف روغن های هیدروژن دار كه ترانس اسید چرب بالایی دارند و موجب انسداد رگها می شوند و LDL بد كلسترول خون را بالا برده و احتمال سكته قلبی را می افزاید باید جلوگیری كرد . روغن ذرت و سویا بهتر است ولی چون طی فرایندهای گرمایی قرار گرفته اند ممكن است دارای تركیبات سمی شده باشند . در عوض از روغن گیاهان آلی ناخالص مثل روغن زیتون كه دارای چربی اشباع نشده بهمراه ویتامین E است ، استفاده كنید كه به علت تركیباتی كه دارد انسداد رگها را نیز به تعویق می اندازد . از دیگر منابع خوب كه سلامتی قلب هم در آن در نظر گرفته شده ، روغن گردو ، بادام و روغن ماهی است .
۶) ماهی بخورید
GO FISH
به طوركلی ماهی دارای كالری پایین و سرشار از موادمغذی پروتین دار و اسید چرب بالا كه حافظ پوسته داخلی دیواره رگهای خونی است ، می باشد . پروفسور پاول بیكفورد در مركز مغز و اعصاب دانشگاه پزشكی فلوریدا گفت : اسیدچرب امگا۳ موجود در ماهی به پایین آوردن میزان كلسترول بسیار كمك می كند و بیش از گیاهان برگدار و آبجو عملكرد و پردازش مغز را در افرادی كه دچار ورم مفاصل هستند ، افزایش می دهد.
سعی کنید بیشتر ماهی آزاد مصرف كنید ماهی های پرورشی بیشتراز فرآورده های و سبزیجات خالص بدون گیاهان شناور بر سطح دریا تغذیه شده اند و بسیار كمتر از ماهی های آزاد حاوی اسیدچرب امگا۳ هستند. هرچه ماهی بزرگتر باشد مدت بیشتری در معرض آلودگی های صنعتی قرار گرفته و انباشتگی جیوه در آنها بیشتر است . بیشتر ماهی های كوچك و جوان مانند قزل آلا ، اسقومری انتخاب كنید .
مصرف گوشت گوسفند و گوساله و مرغ را نباید به طوركلی از رژیم غذایی حذف كرد چنانچه این موا دشمن اصلی سرطان و كم خونی بوده و همچون تخم مرغ و مواد لبنی سرشار از ویتامین B۱۲ هستند . مصرف گوشت قرمز را به دو بار در هفته محدود كرده و بیشتر از گوشت مرغ كه دارای چربی اشباع شده است و كمتر موجب انسداد رگها می شود مصرف كنید برای جلوگیری از افزایش هورمون و آنتی بیوتیك از گوشت حیواناتی كه مواد خالص و طبیعی تغذیه كرده اند ،‌تهیه كنید .
بیشتر از موادی كه با ویتامین B۱۲ غنی شده اند همانند شیر سویا و غلات صبحانه مصرف كنید .
۷) وزنتان را درنظر داشته باشید .
پروفسور کلارک می گوید : شما نباید زیاد بخورید باید محدودیتی در خوردن برای برقراری وزن مطلوب ایجاد کنید . اضافه وزن عامل خطرناکی برای بروز شرایطی نظیر سرطان ، مرض قند ، بیماری های قلبی و آرتروز است .او افزود : بهترین وزن را بدین صورت برای خودتان محاسبه کنید . وزن مطلوب خانمها ۴۵ کیلوگرم برای ۱۵۲ سانتی متر می باشد و برای هر ۲.۵ سانتی متر اضافه تر ، ۱.۲۵ کیلوگرم اضافه می گردد. وزن مطلوب آقایان ۴۸ کیلوگرم برای ۱۵۲ سانتی متر می باشد و برای هر اینچ بشتر ، ۲.۷ کیلوگرم اضافه می گردد. اگر شما خیلی فعال نیستید تنها به ۱۴ کالری برای هر ۴۵/. کیلوگرم وزنتان نیاز دارید تا وزنتان را ثابت نگه دارید. و اگر فعال هستید برای هر ۴۵/. کیلوگرم از وزنتان به ۱۶ کالری نیاز دارید . برای کم کردن حدود ۴۵/. کیلوگرم از وزنتان در طول یک هفته ، روزانه ۵۰۰ کالری از غذایتان را کم کنید.


همچنین مشاهده کنید