جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سردردهای میگرن


سردردهای میگرن
علت سردردهای میگرنی تا کنون مشخص نشده اما گمان می رود که گردش خون در ناحیه ایی از جمجمه دچار مشکل و اختلال می شود.علایم بسیاری قبل از میگرن نمایان می شود ، مثلا در یک لحظه نور یا اختلالی در یکی از چشم ها ایجاد می گردد.میگرن در هر سنی ممکن است رخ بدهد اما شروع و حمله این نوع سردرد بین ۱۰-۳۰ سالگی ایجاد می شود و در خانمها شایع تر است. بچه ها نیز ممکن است دچار میگرن شوند .۵۰ درصد نشان می دهد این بیماری حالت وراثتی دارد. درد میگرن ممکن است در یک قسمت یا کل سر باشد .دل آشوبگی ، استفراغ ، نور گریزی از علایم شایع این سردرد است. .وقتی سردرد شروع می شود فرد باید در اتاق تاریکی دراز بکشد و پارچه مرطوبی را روی پیشانی اش قرار بدهد و داروهای تجویز شده را استفاده کند. این کار ممکن است از پیشرفت و فراگیر شدن سردرد بکاهد. گاهی اوقات نیز مجله های سردرد را مرور کنید شاید راهی ، مانند نوعی غذا یا روشی برای رها شدن از این سردرد پیدا شود . پزشکان نیز برای افراد مبتلا به میگرن داروهایی را تجویز می کنند.
سردردهای میگرن اغلب از یک طرف سر، آغاز می شوند یا به صورت دردهای آرام هستند یا دردهای سخت و با کارها و فعالیت عادی روزمره شدیدتر و سخت تر می شوند. بعضی از مردم در مورد سردردهایی که شبیه خوردن به جایی است صحبت می کنند ، اما تمام اینها به چگونگی درد اشاره می کند. در حقیقت طی حمله های میگرن ، رگهای خون متورم می شوند و در خیلی از مردم این دردهای ضربه دار و موج دار با ضربات و تپش همراه می شود چون آنچه درد را رها میکند ، انبساط رگها طی تپیدن قلب در هر لحظه می باشد.
حمله های میگرن همیشه با مواردی علاوه بر درد همراه می شود. ممکن است افراد حالت تهوع داشته باشند یا به نور و صدا و بعضی ها به بو حساس شوند و ۲۰ درصد از افراد ، تشعشعات نورانی و دید آزارشان می دهد.
نور غیر معمول "تشعشع نورانی " نور ناخوشایندی است که با میگرن همراه می شود.
یک نوع ازتشعشع ، که تشعشع بصری نام دارد ، اغلب شامل نقاط نورانی یا خطوط زیگزالی یا تصورات بیرنگ و خاکستری می باشند که این ویژگی ها ممکن است در ابتدا در نقطه کوچکی از میدان دید آغاز شوند و به مرور وسیعتر شده و میدان دید را فرا گیرد.
وقتی در خانواده سابقه میگرن است کارشناسان نمی توانند تشخیص بدهند چه کسِی از خانواده دچار این مرض خواهد شد و اگر بچه ها دچار چنین دردی شوند کدام یک از آنها ممکن است که همراه با سردرد ، در ناحیه شکم نیز درد داشته باشند. وقتی بچه ها سردرد و درد شکم دارند تشخیص آن خیلی سخت است و به تعویق می افتد چون تصور می شود دچار نوعی از آنفلونزا شده اند ، یا چیزی خورده اند.
میگرن برای همیشه ادامه نمی یابد، مدت سردردهای میگرن حدود ۴ تا ۷۲ ساعت است بطورمیانگین ،این بیماری لاعلاج حدود ۲۴ ساعت طول می کشد و بسته به نحوه عملکرد شما میتواند حداقل ۱۰ دقیقه به طول بِِیانجامد . حملات میگرن به طور میانگین یک الی دوبار در ماه رخ می دهد.
یک سری از عوامل می توانند به این حملات شدت بخشند. در افراد مختلف یعنی فرد به فرد، این محرکها متفاوت هستند و یک سری از این محرکها که مربوط به رژیم غذایی است که شکلات یکی از این محرکهای مهم می باشد.
● چه موقع سردرد ، میگرن می باشد؟
اغلب تغییر در وضعیت و وزن بدن و رفتن به بلندی ، نوعی محرک هستند. بعضی از مردم، برخی از محرکها را مانند تغییر در زمان بندی شان ، زیاد خوابیدن و کم خوابیدن ، سفر، افت فشار هوا که گاهی در هوای طوفانی و بارانی رخ می دهد را بعنوان عامل سردرد خود یافته اند. یک سری از این عوامل هستند که اکثرا افراد با دکتر معالجشان درمیان نمیگذارند چون می ترسند دکتر تصور کند احمق و یا دیوانه هستند.
هورمون ها نیز بعنوان جرقه ایی برای میگرن هستند که می تواند توجیهی باشد که چرا میگرن در خانمها بیشتر از مردان است.
بیشتر خانمها متوجه شده اند که چند روز قبل از شروع دوران قاعدگی یا روزی که قاعدگی آغاز می شود دچار این سردرد می شوند که بنظر می رسد اثر هورمون جنسی زنانه باشد .
آیا چیزی وجود دارد که تعداد این حملات را بکاهد؟ با ریز کردن فعالیت های روزانه و یافتن عوامل محرک و جلوگیری از آنها ، فرد کمتر دچار میگرن می گردد.
وقتی افراد دچار سردرد می شوند یک سری سوالات و گزارشی از آنها تهیه می گردد که چه وقت سردرد آغاز شد ؟ چقدر طول کشید ؟برای درمان چه کار کردند؟ آیا دارویی جواب داد؟ و به آنها گفته شد به ۲۴ ساعت قبل از شروع سردرد برگردند و فکر کنند آیا عامل محرکی پیدا می کنند.
داروهای تجویز شده ایی برای جلوگیری از این حملات موجود می باشد . برخی از داروها مانند مدافع جلوی این حملات را می گیرند .گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی برای جلوگیری از حملات میگرن به خوبی جواب می دهند.
یک سری از ترکیباتی که از حملات میگرنی جلوگیری می کنند neuromodulator (نیورومدلیتورها) نامیده می شوند که به نظر می رسد صحیح باشد که بگوییم افرادی که دچار میگرن هستند ، مغز حساس و تحریک پذیری دارند که neuromodulator ، زیادی این فعالیت های الکتریکی را در مغز کاهش می دهد.
تکنیکهای تمدد اعصاب کمک موثری در کاهش دردهای میگرنی می باشد. در کسانی که استرس عامل محرک است ، استرس و فشارهای روانی نقش بسیار مهمی را برای شروع حملات میگرنی دارد.
وقتی حمله میگرن آغاز می شود، راههایی برای کنترل درد وجود دارد که یکی از آنها نوشیدنی است که صبح مصرف می کنید. کافئین یکی از مواردی است که سردردهای میگرن را تسلی و تسکین می دهد. کافئین رگهای خون را که طی میگرن متورم شده اند را منقبض می کند .
ترک کافئین یکی از محرکهای قوی میگرن می باشد وبرای کسانی که آخر هفته زمان نوشیدن قهوه خواب هستند ترک کافیین یکی از عوامل مهم سردرد می باشد.
آنچه به بیماران توصیه می شود ، مصرف یک فنجان قهوه در روزهای عادی می باشد و وقتی دچار سردرد می شوند از کافیین به عنوان عامل موثر همراه با مسکن ، برای از بین بردن درد استفاده شود.
درمان های ساده عبارتند از آسپرین ، استامینوفن و داروهایی همچون ایبوبروفن که نام ادویل و موترین فروخته می شوند یا سایر داروها که دارای کافئین و مسکن هستند و یا ممکن است ترکیبات دیگری نیز داشته باشند.
یکی از معالجه های خاص که برای مهار میگرن های حاد بکار می رود ترکیبی بنام triptans می باشد. کنترل و مهار میگرن بعنوان یافتن راهی برای زندگی دوباره برای فرد می باشد. انواع میگرن که به توضیح آنها خواهیم پرداخت عبارتند :
۱- میگرن های معمولی
۲- میگرن کلاسیک
۳- میگرن مزمن
۴- میگرن قاعدگی
۵- میگرن تنشی


همچنین مشاهده کنید