چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مضرات کافئین


مضرات کافئین
با آنكه خو گرفتن به عادات بد آسان میباشد اما ترك كردن آنها دشــوار است. مـصرف كـافئـین یـكی از آن عـادات بــد میباشد كه آهسته اما پیوسته بدرون سیستم بـدن شما
نفوذ میكند. با یك فنـجان قـهوه شـروع میكنید سـپس یـك فـنـجان قــهوه به ۲و ۳ و ..فنجان تبدیل شـده و بـه هـمیـن ترتیب تبدیل به یك اعتیاد میگردد. اگر تصور می كـنـیـد كـه منظور از كافئین تنها قهوه میباشد با آنكه غلظت كافئـیــن در قهوه زیاد است اما كافئین در اقلام زیر نیز وجود دارد:
۱- چای
۲-كاكائو و شیر كاكائو
۳-شكلات و كیكهای شكلاتی
۴-نوشابه های غیر الكلی مانند كوكاكولا و پپسی.
● آیا میدانستید كه كافئین قادر است سیستم بدن شما را ویران كند؟
۱- فشار خون: این مطلب ممكن است شما را شوكه كند اما در واقع ظـرف ۲ سـاعـت پس از مصرف كافئین بهر شكل فـشار خون بالا رفته و تقریبا تا ۳ ساعت پایین نمی آید. و اگر عادت دارید كه هر ۴-۳ ساعت یكبار قهوه بنوشید بنابراین فشار خون شما همواره بالا میباشد! اكنون باید متوجه شده باشید كه چرا دائما مظطرب و عصبی هستید.
۲- سیستم عصبی: هنگامی كه شما كافئین مصرف می كنید انـرژی فراوانی بسمت مغز شما سرازیر میگردد بنابراین احساس بیداری، طراوت و انرژی سرشار می كنید. اما همچنـین احـساسات نـاخـوشایـنـدی را نـیـز در كـنـار آنـها تجربه خواهید كرد كه شامل: بی قراری، حساس بودن، بی خوابی ، اضطراب و عصبی بودن می باشند.
۳- قلب: فشار خون بالا قطعا بروی عملكرد قلب تاثیر می گذارد. ثـابـت شـده اسـت كه افرادی كه روزانه ۶ فنجان قهوه مینوشند ۲ برابر بیشتر در معرض سكته قلبی قرار دارند. انتخاب با شماست!
۴- سیستم گوارش: كافئین سـوء هـاضـمه و زخم معده را افزایش می دهد. بـنابرایـن بار دیگر كه دچار سوزش معده شدید تـعداد فنـجـان چـای و یا قهوه ای كه نوشیده اید را بخاطر بیاورید!
۵- الگوی خواب: آیا یكی از دلایلی كه شما قهوه می خـورید دور كردن خواب و بیداری نمیباشد؟ شما می خواهید مدت بیشتری را بیدار بمانید تا كـارهـای نیمه تمام و عقب افـتاده خود را به پایان برسانید. اما در حقیقت شما درخـواهید یـافـت زمـانـی كـه واقـعـا میخواهید بخواب بروید نیز قادر به انجام آن نمیباشید. این نتیجه عمل كافئین است كــه در تمام جریان خون شما جریان یافته است.
● آماده اید آن را ترك كنید؟
همانند دیگر اعتیادها ترك آسان نمی باشد. شـما ممـكن اسـت دچـار عـلائم محرومیت مانند سردرد و بی حالی گردید و هوس كنید دوباره قهوه بنوشید ویا زودرنج و كـج خـلق شوید. راه حـل آن اسـت كـه ذهـن خـود را از قـهوه منحرف كرده و سرگرم فعالیت دیگری گردانید. مثلا برای دویدن به پارك بروید و یا ورزش كنید. انـتظار مـعـجزه نداشته باشید به خودتان زمان بدهید و اعتقاد راسخ خود را ازدست نداده و تسلیم نگردید.
● تولید قهوه بدون كافئین بااستفاده از فنون مهندسی ژنتیك
متخصصان مهندسی ژنتیك موفق به تولید قهوه بدون كافئین شدند.
Hiroshi Sano و همكارانش در موسسه علم و تكنولوژی NARA‌‌‌‌ در ژاپن، روشی به نام تداخل RNA برای خاموش سازی یك ژن كلیدی درگیاه قهوه به كار گرفتند كه مسئول ساختن كافئین است. دستاورد این تیم حاصل هفت سال كار روی رقم Coffea canephora می باشد. این روش جدید، قادر است كافئین را در گیاهان جوان تا میزان ۷۰ درصد كاهش دهد. این محققان امیدوارند كه بتوانند این فناوری را در مورد پرطرفدارترین قهوه دنیا نیز به كار گیرند.
آنها اظهار می دارند كه تقاضا برای قهوه بدون كافئین به علت ترس مصرف كنندگان از آثار احتمالی محصولات تراریخته، به آرامی افزایش می یابد ولی خریداران به دلیل تراریخته بودن این قهوه از خرید آن منصرف نخواهند شد، زیرا این قهوه محصولی بسیار مناسب برای بیمارانی می باشد كه به جهت كافئین بالای قهوه از نوشیدن آن منع شده اند، زیرا كافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش فشار خون شود.در حال حاضر قیمت گران این قهوه به خاطر پرهزینه بودن فرایند استخراج كافئین از دانه های قهوه و همچنین جداسازی طعم ها و مزه های دیگری است كه با مزه اصلی، تركیب شده اند اما قرار است كه در آینده قیمت آن كاهش یابد.
كافئین در سلول های گیاه قهوه از یك ماده شیمیایی طبیعی به نام Xanthosia و در سه مرحله تولید می شود كه هر مرحله شامل یك فرایند متیلاسیون می باشد. این گروه تاكنون موفق شده است تا دومین ژن درگیر در این فرایند را خاموش سازد كه در این صورت تولید كافئین متوقف می شود. در روش RNAI، در اثر تداخل یك قطعه كوچك مكمل RNA با mRNA فرایند ترجمه مختل شده و دو مولكول RNA یكدیگر را از بین می برند.
با توجه به اظهارات Sano به نظر می آید كه روش RNAI نسبت به روش Antisense كه در سال ۱۹۹۸در دانشگاه هاوایی برای تولید قهوه بدون كافئین استفاده شده است، كارایی بیشتری داشته باشد.
مهندس هاله جهان پیکر
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید