پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ایتالیائی پرقدرت با دنیائی انگیزه در جام جهانی


ایتالیائی پرقدرت با دنیائی انگیزه در جام جهانی
● مشکلات روانی بزرگترین حریف لاجوردی
دو روز دیگر زنگ بازی‌های جام‌ جهانی ۲۰۰۶، با دیدار تیم‌های آلمان و کاستاریکا به صدا درمی‌آید و ۳۲ تیم حاضر در این جام که هر یک تدارکات جداگانه‌ای داشته‌اند، رودرروی حریفان خود قرار می‌گیرند تا جایگاه مناسبی را در پایان دیدارها و به فراخور توان و هویت ورزشی خود کسب کنند. مدعیان سنتی جام‌های جهانی یعنی برزیل، آرژانتین، ایتالیا، آلمان، فرانسه، هلند و انگلستان هر یک به تناوب مشغول برگزاری دیدارهای دوستانه و طی کردن مراحل نهائی آماده‌سازی خویش هستند، آنها کماکان با مشکلاتی هم دست و پنجه نرم می‌کنند ولی بی‌تردید با رفع این موانع باز هم تیم قهرمان را از بین خود معرفی خواهند کرد. بعید است تیمی خارج از جمع نامبرده بتواند بر بلندای این جام قرار گیرد که قرار است در روز پایانی و ورزشگاه المپیک برلین جام قهرمانی را به کاپیتان تیم اول اهداء شود.
ایتالیا که از سال ۱۹۸۲ به بعد در حسرت فتح این جام قرار دارد با رهبری ”مارچلولیپی“ سرمربی مشهور خود گام به این عرصه می‌گذارد. این تیم متشکل از گروهی سرشناس است که همگی در سری A شاغل هستند و در اوج بلوغ فکری خود به‌سر می‌برند، در عرصه باشگاهی کوله‌باری از تجربه را به همراه دارند و امروز در روحی واحد و متحد سعی دارند خلاء ۲۴ ساله را برطرف کرده و مدال زرین این جام را به کلکسیون افتخارات خود بیافزایند.
اگر موافق باشید در شرایطی که لاجوردی‌ها باید از روز چهارم جام پیکارها را آغاز کنند داشته‌های این تیم را بررسی کنیم تا میزان توانائی و قدرت این تیم عیان گردد.
● لیپی در ردیف برت ین تئورسین‌ها
”مارچلولیپی“ که در عرصه باشگاهی به همراه یوونتوس جام‌های متعددی را فتح کرده و با اقبال عمومی روبه‌رو است وی از ”ویچینی“، ”ساچی“، ”مالدینی“، ”زوف“، و ”تراپاتونی“ محبوب‌تر است.
به‌جز یک دوره ناکام به همراه ”اینتر“ که نشأت گرفته از مدیریت و مجموعه کلی این باشگاه بود، ”لیپی“ نتایج کاملاً موفقی در عرصه مربیگری داشته است.
او در طول ماه‌های گذشته از ایتالیا یک چهره کاملاً مدعی طراحی کرده، هر چند که این اواخر به‌دلیل مشکلات تیم ”یووه“ و رسوائی‌های اخیر تا حدی تمرکز خود را از دست داده است. پسر لیپی که در کمپانی Gh فعالیت داشته از سوی دادگاه ایتالیا تحت فشار و بازجوئی است و این مسئله انعکاس وسیعی در نشریات ورزشی این کشور داشته است و پدر او را نیز تحت فشار، روانی قرار دارد.
۲ نتیجه تساوی اخیر برابر ”سوئیس“ و ”اوکراین“ نشان می‌دهد که روح ایتالیا بیمار شده و نیاز به بازپروری دارد و باید دید این مربی بزرگ که در ردیف برترین تئورسین‌های دنیای مربیگری قرار دارد می‌تواند بر مشکلات فعلی قائق آید با اینکه همین مسئله می‌تواند لاجوردی‌ها را در راه تحق آرزوی چندین مسئله متوقف و مغلوب سازد. البته ایتالیا بر حسب سابقه چندین دوره اخیر جام را با مشکلات عدیده آغاز کرده و در برگزاری بازی‌ها انسجام خود را پیدا کرده و شاید این بار هم داستان فوق تکرار شود.
● ”بوفون“ سنگربان شماره یک
”جیان لوئیجی بوفون“ سنگریان اول ایتالیا است که از ”یووه“ آمده و او نیز به‌دلیل مشارکت در شرط‌بندی بعضی از مسابقات ورزشی باید در محضر دادگاه حاضر شود.
”جی‌جی“ پس از پشت سر گذاشتن یک مصدومیت طولانی دوباره به شرایط آرمانی رسیده و از نظر بدنی مشکلی ندارد ولی مشخص است که فکر و ذهن او درگیر مسائل حاشیه‌ای است و آن بازیکن رویائی نیست. ”پروتزی“ را در کنار خود می‌بینید. ایتالیا در نهایت از جانب دروازه‌بانی ضرر نخواهد کرد و خیال سرمربی این تیم آسوده است.
”برفون“ سعی دارد پس از ”زوف“ دومین دروازه‌بان یوونتوس باشد که جام قهرمانی را در آغوش می‌گیرد. او توان فنی فوق‌العاده‌ای دارد و اگر بر معضل روحی موفق فائق آید می‌تواند دروازه ایتالیا را بیمه کند.
● مدافعانی سمج و باتجربه
در اردوی تیم مدافعانی بزرگ حضور دارند که سال‌ها در کنار هم بازی کرده و میادین بزرگی را تجربه نموده‌اند که در این جام می‌تواند فاکتوری مهم تلقی گردد. ”کاناوارو“ کاپیتان تیم ملی ایتالیا است. مردی که مدارج ترقی را دو پارما و اینتر طی کرد و در ”یووه“ به اوج فوتبالش رسید و ۲ بار اسکودتو را فتح کرد ولی او هم کماکان برچسب اتهام یوونتوسی بودن را بر پیشانی دارد. گفته می‌شود او برای ادای پاره‌ای از توضیحات اردوی تیم ملی کشورش را ترک کرده و باید در دادگاه حاضر شود.
”کاناوارو“ در کنار ”نستا“ زوج اصلی خط دفاع را تشکیل می‌دهد که او تیر سال‌ها در ”لانزیو“ و ”میلان“ موفقیت‌های بزرگ باشگاهی را جشن گرفته است.
مرد بلندبالای میلان یک مدافع سمج‌ و سختگیر است که در بارگیری و تکل زدن تبحر ویژه‌ای دارد و ضریب اطمینان خط دفاع را با حضورش افزایش می‌دهد.
”نستا“ مصدومیت کوچکی دارد که در حال برطرف شدن است و بی‌تردید در این جام جزء نفرات اصلی ایتالیا خواهد بود. او به کمک ”کاتاوارو“ مرکز دفاع را تقویت خواهد کرد.
”ماتراتزی“ تبحر خاصی دارد که و باتجربه بالایش می‌تواند دست ”لیپی“ را در تعویض‌ها باز بگذارد. ”ماتراتزی“ جزء خشن‌ترین مدافعان حاضر در این جام است که در میدان باشد یکی از کاندیداهای دریافت کارت‌های رنگی داوران است.
او باید مراقب دوربین‌های تلویزیونی باشد که شیطنت‌های بازیکنان را ضبط می‌کند به‌خصوص روی نفراتی که سابقه روشنی در حرکات ورزشی ندارند.
”اودو“ از لانزیو در سمت راست حاضر است. مردی پرنفس که هم در دفاع و هم در حمله موفق است و این جام را سکوی پرتابی برای پیوستن به باشگاه‌های بزرگ می‌داند.
کاپیتان ”لانزیو“ بازیکنی مفید و مؤثر است که ”لیپی“ از توانائی‌هایش به‌راحتی چشم‌پوشی نخواهد کرد و به احتمال فراوان او را از ابتدا در ترکیب اصلی قرار خواهد داد.
”زامیرونا“ دیگر یوونتوسی خط دفاع است که هم در راست و هم در چپ توان بازی کردن را دارد. او نیز مقداری مصدومیت دارد که پزشکان توانای ایتالیا قول داده‌اند به موقع وی را آماده بازی کردن کنند.
”زامبروتا“ اگر در اوج آمادگی باشد یکی از بازیکنانی است که می‌تواند در پایان جام در تیم منتخب بازی‌ها قرار گیرد، به شرط آنکه مصدومیت خود را کاملاً برطرف کند و با آمادگی کامل گام به این عرصه بگذارد.
”گروسو“ و چند مدافع دیگر هم در لیست مدافعان ”لیپی“ حضور دارند که هر یک به تناوب می‌توانند در طول برگزاری بازی‌ها در ترکیب قرار گرفته در خط دفاعی این تیم مدعی را تقویت سازند.
● هافبک‌های طراح و جنگنده
”پیرلو“ و ”گتوسو“ هافبک‌های ملی‌پوش میلان هستند که اولی وظیفه طراحی و دومی جنگندگی را در دستور کار خود دارند. هر ۲ در باشگاه خود در کنار هم بازی می‌کنند و درک بالائی از حرکات یکدیگر دارند. این ۲ در اوج آمادگی به‌سر می‌برند و می‌توانند زوج بسیار موفقی را کنار هم ترتیب دهند. ”کامورانزی“ در سمت راست قرار می‌گیرد و میل هجومی فراوانی دارد. او یک پاسور عالی است که برای مهاجمان خودی فرصت‌های متعددی را فراهم می‌کند. ”کامورانزی“ فصل بسیار باشکوهی را سپری کرده و قصد دارد با پیراهن ملی هم افتخارات خود را تکمیل سازد. در دفاع این بازیکن ضعف‌هائی دارد که اردو آنها را پوشش خواهد داد. پس با خیالی آسوده به صف حمله‌وران می‌پیوندد و با توجه به میل بالای هجومی کاندیدای گلزنی برای کشورش می‌باشد.
”پروتا“ از ”رم“ می‌آید با دنیای انگیزه که پس از گذراندن یک فصل پرفشار سرانجام نظر ”لیپی“ را جلب کرده و منتظر است در صورت حضور در میدان نقش خود را ایفاء کند. او یک هم‌باشاهی را در کنار خود دارد ”دی‌روسی“ مردی پرتوان و دونده است که خستگی نیم‌شناسد. او شوت‌های محکمی را روانه دروازه حریفان کرده و در دفاع کردن هم خود را وقف برنامه‌های تدافعی می‌کند. او یک مهره نامرئی است که در هر صحنه‌ای حاضر است و اگر ”لیپی“ به وی اعتماد کند مثل دیدارهای تدارکاتی سربلند از میدان خارج خواهد شد و روزهای روشنی در پیش دارد.
● دو مرد تکنیکی وفانتازیست
”توتی“ و ”دل‌پیه‌رو“ در زمره تکنیکی‌ترین بازیکنان جهان هستند که دنیائی انگیزه دارند. ”توتی“ پس از رفع آسیب‌دیدگی‌اش ثابت کرد که از لحاظ جسمانی مشکل ندارد ولی تا رسیدن به مرز ایده‌آل نیاز به فرصت دارد. او در جام جهانی گذشته و یورو ۲۰۰۴ متهم شد که ناکامی تیمش را رقم زده و هم‌اکنون سعی می‌کند آن چهره را از اذهان عمومی پاک کند. وی با ازدواجی که داشت از نظر روحی و روانی به آرامش رسیده و دیگر تندخوئی‌های سابق را در بازی‌ها بروز نمی‌دهد. بسیاری از کارشناسان ”توتی“ را از جمله دلایل موفقیت‌های احتمالی ایتالیا می‌دانند.
اگر او نباشد ”دل‌پیه‌رو“ نقش وی را بر عهده می‌گیرد. ”آلکس“ از سوی ”کاپلو“ سرمربی ”یووه“ مورد بی‌مهری قرار گرفت ولی در بازی‌های دوستانه ثابت کرد مرد میدان‌های بزرگ است و تجربه‌اش فاکتوری بزرگ محسوب می‌شود که در طول بازی‌ها به‌کار می‌آید.
او سرشار از تکنیک و انگیزه است و برای کار زدن ”توتی“ از ترکیب اصلی اشتیاق فراوانی دارد پس بنابراین بی‌صبرانه در انتظار آغاز بازی‌ها است.
خیال ”لیپی“ با حضور این ۲ مرد تکنیکی راحت است و قصد دارد از آنها پشت سر ۲ مهاجم اصلی بهره گیرد.
هر ۲ گلزن و استاد ضربات ایستگاهی هستند و تمرکز مدافعان حریف را بر هم می‌زنند و آنها را وادار خواهند کرد جلوتر آمده و بارگیری کنند که این مسئله برای گلزنی مهاجمان اصلی موهبتی است و اجازه می‌دهد راحت‌تر به دروازه حریفان برسند.
”توتی“ و ”دل‌پیه‌رو“ بخت زیادی برای گلزنی در این جام دارند و به دور از مشکلات باشگاهی باید خود را مهیای حضور در بازی‌ها نمایند و با تکنیک ناب خود تیم را در اجراء برنامه‌های هجومی حمایت کنند.
● مهاجمانی آماده و زهردار در پیشانی خط حمله
ایتالیا ۴ مهاجم در لیست نفراتش دارد. ”توتی“ آقای گل سری ”گیلاودینو“ مهاجم خوش‌آتیه میلان که گل تساوی پخش مسابقه با سوئیس را به ثمر رساند و در اوج آمادگی به‌سر می‌برد. ”اینزاگی“ روباه میلان و سلطان محوطه جریمه که با تلاش فراوان در لیست نهائی قرار گرفت. او در هر لحظه می‌تواند نتیجه بازی را به نفع ایتالیا تغییر دهد و آن‌قدر باتجربه است که بابت نیمکت‌نشینی دردسرآفرینی نکنند و سرانجام ”یاکیتا“ از ”اودینز“ که استیلی شبیه ”توتی“ دارد و پس از درخشش در بازی‌های باشگاهی سعی دارد نام و اعتباری برای خودش دست و پا کند. با این ۴ مهاجم مشکلی بابت گلزنی وجود ندارد و زوج توتی و گیلا که بارها امتحان پس داده‌اند در پیشانی خط حمله قرار می‌گیرند که از جانب ”توتی“ یا ”دل‌پیه‌رو“ حمایت خواهند شد. هر ۲ مهاجم خصوصیات مثبت فراوانی دارند که اجازه می‌‌دهد در طول ۹۰ دقیقه خط دفاعی حریف را تحت فشار قرار داده و موقعیت گلزنی ایجاد کنند. ”اینزاگی“ مرد لحظه‌ها است و حتم بدانید از او هم در طول جام زیاد خواهیم شنید. این گروه بزرگ با این پشتوانه عظیم در جام حاضر می‌شود. بزرگترین مشکل آنها مسئله روانی اخیر در عرصه باشگاهی است از منظری دیگر می‌تواند با شروع بازی‌ها باعث اتحاد و همدلی آنها گردد. شاید این مسئله در طول بازی‌ها پیامدهای مثبتی داشته باشد و محرکی باشد برای این بازیکنان تا قدرت خود را اثبات کنند. آنها سعی دارند معضل فوق را از ذهن طرفداران پاک کنند و به شهادت اکثر کارشناسان بخت زیادی برای فتح جام دارند. تجربه، جوانی، انگیزه، تکنیک، جنگندگی و رهبری صحیح در این گروه بزرگ مشاهده می‌شود و روح تیمی به وضوح در حرکات آنها به چشم می‌خورد. آنها با حضور در اردوی ملی سرخوردگی و خستگی را از خود دور کرده‌اند و نمی‌خواهند دوباره دست خالی به وطن بازگردند بنابراین سعی می‌کنند با آرامش بازی‌ها را آغاز کنند. عبور از مرحله اول درهای جدید موفقیت را به روی ایتالیا باز می‌کند و دوست ندارند این فرصت مغتنم را از دست بدهند، پس منتظر یک ایتالیای پرقدرت باشید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید