جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

”شیرشاه“ می‌خندد


”شیرشاه“ می‌خندد
● همه چیز درباره گولئوی ششم؛ سمبل جام جهانی ۲۰۰۶
”گولئو ششم“ سمبل رسمی رقابت‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان است که هیبت یک شیر بالغ را دارد. او زنده است، حرف می‌زند، حتی فکر می‌کند و البته عقاید خاص خود را نیز دارد و فقط برای اینکه سمبل یک مسابقه باشد، به‌وجود نیامده است.
گولئو دوران کودکی را در صحراهای آفریقا پشت سر گذاشت. وی روز جمعه ۵ ژوئیه ۱۹۸۵ در بوتسوآنا متولد شد و عدد رومی ۶ که پسوند نام او است، نشان می‌دهد که ششمین گولئو در این خانواده است که جای پدرش ”گولئوی پنجم“ را در خانواده سلطنتی گرفته.
مصاحبه سایت جام جهانی درباره گولئو را بخوانید:
● دوران کودکی ”گولئو“ چگونه گذشت؟
گولئو سرگذشت عجیبی در دوران کودکی داشت. یک بار هنگامی که از خانواده دور شده بود، در دام شکارچیان رفتار شد و آنها تصمیم به فروش وی گرفتند.
هنگامی‌که به‌صورت پنهانی در یک کشتی، به سمت آلمان برده می‌شد، ناخدا او را نجات داده و از وی مراقبت کرد تا سلامت خود را به‌دست آورد.
گولتوی ششم سال‌ها روی امواج‌ خروشان اقیانوس‌های آبی و بیکران سفر کرد و دور از خانواده بود اما در این مدت تجربه‌های بسیاری آموخت تا جهاندیده شد.
با اینکه هنوز به بلوغ کامل نرسیده بود، سرانجام در ساحل هامبورگ فرود آمد و با گروهی از دوستان هم‌سن و سال خود آشنا شد. گولئو هنوز امیدوار است که در آینده خانواده‌اش را دوباره ملاقات کند و اطمینان دارد که به او افتخار خواهند کرد چون حالا شهرت زیادی به‌دست آورده.
● چطور شد که گولئو به سمبل شمهوری تبدیل شد؟
داستان‌های مختلفی در این‌بار شنیده شده اما آنچه مسلم است اینکه گولئوی ششم و ”پایل“ (توپ سخنگوئی که دوست صمیمی او است)، یک روز به قصد مراجعه به مرکز ثبت نام توپ‌های جام جهانی راه افتادند و پایل می‌خواست شانسش را امتحان کند. در راه به اطلاعیه‌ای برخوردند که نوشته بود“ به سمت مرکز ثبت‌نام سمبل‌ها“.
سالن انتظار بسیار شلوغ بود و همه نوع شکل از سس کاری برلین رفته تا مارچوبه بزرگ باواریابی در آنجا حضور داشتند. گولئو دوست ندارد بگوید که آیا بابل در حضور هیئت داوری به ریاست ”فرانتش بکن باوئر“، در مورد مهارت‌های پاسکاری، دریبل‌زنی و گلزنی او چیزی گفته یا نه؟ اما برخی مردم می‌گویند او به تنهائی و فقط با تمرین و پشتکار خودش، چنان نمایشی در اتاق انتظار به راه انداخت که دقایقی بعد هیچ‌کس جز او در صف ثبت‌نام نبود.
● پایل و گولئو هم‌اکنون کجا زندگی می‌کنند؟
هر جائی‌که پایل چمدان ورزشی‌اش را زمین بگذارد خانه‌اش است. گولئو هم همین وضعیت را دارد. حداقل اینکه تا جام‌ جهانی ۲۰۰۶ همواره در سفر خواهد بود اما وقتی‌که لانه خود در بندر هامبورگ را ترک کرده، اغلب در هتل یا نزد دوستانش در آلمان اقامت دارد.
● چه ویژگی‌های شخصیتی و فیزیکی در گولئو وجود دارد؟
گولئوی ششم دو متر و ۳۰ سانت قد و ۲۲۰ کیلوگرم وزن دارد که وزن ایده‌آلی برای یک شیر جوان است. علی‌رغم برخورداری از اقدامی ورزیده و قوی، شخصیت آرامی دارد که سرشار از اعتمادبه‌نفس خاص یک شیر اصیل به‌عنوان سلطان حیوانات است.
او هرگز برای دیدار با یک ستاره بزرگ و مشهور عصبی و دستپاچه نمی‌شود چون شیرشاهی مثل او نباید چنین ضعف‌هائی داشته باشد.
گولئو از هر فرصتی برای تفریح و سرگرمی استفاده می‌کند و اصلاً تردید به خود راه نمی‌دهد. ترجیح می‌دهد که برنامه‌های بلندمدت نداشته باشد چون کسی که همواره در سفر است، نمی‌تواند چنین باشد.
او یک شیر نوع‌دوست است که از ضعیفان حمایت می‌کند، کودکان و طبیعت را دوست دارد اما هرگز اصالت خود را فراموش نمی‌کند به همین دلیل در هر جا که باشد احساس می‌کند در خانه خودش است.
گولئوی ششم بدبین نیست. او اتفاقاً شخصیتی بذله‌گو و شوخ‌طبع دارد که باعث شده محبوبیت زیادی داشته باشد.
گولئو نیازی ندارد که به خود مغرور شود و حتی درباره روزهائی که دیگر ستاره نیست، نگرانی به خود راه نمی‌دهد. خلاصه اینکه گولئو شخصیتی انعطاف‌پذیر دارد.
● چه چیزهائی موردعلاقه او است؟
اگر می‌توانست کارهائی را که دوست دارد انجام دهد، قطعاً ترجیح می‌داد فوتبال بازی کند یا مسابقات فوتبال را در ورزشگاه تماشا کند. از تماشای شیرهای جوان که زیر نورآفتاب دراز کشیده‌اند لذت می‌برد به‌ویژه اگر ساندویچ همبرگر هم داشته باشد، با ستارگان مشهور دنیا ملاقات کند و با یک رودستر روباز رانندگی کند. (هیچ اتومبیل دیگری مناسب اندازه او نیست).
● از چه چیزهائی خوشش نمی‌آید؟
از هر نوع تور به‌ویژه تور ماهیگیری چون خاطرات تلخ دوران کودکی‌اش را در ذهنش تداعی می‌کند. از تور ماهیگری نفرت دارد اما از بخت بد روی دروازه‌های فوتبال هم تور نصب شده، گولئو مخالفتی با شلوار ندارد اما هنوز برایش جا نیافتاده که باید آن را بپوشد یا نه.
● چه کارهائی بلد است؟
هر کاری که بخواهید لمیدن و استراحت کردن. اگر حالتی خوب باشد (به قول معروف روی مود باشد) از آواز خواندن هم بدش نمی‌آید برخلاف پایل که از این کار متنفر است.
● چه ارتباطی بین گولئو و پایل وجود دارد؟
ارتباط آنها مثل رابطه یک زوج بازیگر است که مقابل هم بازی می‌کنند مثلاً ”لورل و هاردی“ گاهی اوقات تحمل یکدیگر را ندارند اما در کل می‌توانند بدون هم زندگی کنند. وقتی که با هم کری می‌خوانند و هرکدام می‌خواهد بهتر از آن یکی باشد، اوضاع دیدنی می‌شود.
هرکدام در قبال دیگری احساس مسئولیت می‌کند و با کمک هم کارهائی انجام می‌دهند که به تنهائی اصلاً امکان‌پذیر نیست.
این نوع معامله در گفت‌وگهای بین گولئو و پایل کاملاً مشهود است.
هر دو سرعتی، چابک و انعطاف‌پذیر هستند و هرگز فرصت‌ها را از دست نمی‌دهند اما اگر شخص سومی هم وارد گود شود، زوج خوبی می‌شوند.
● نقش ”پایل“ و ”گولئو“ در جام جهانی؟
سمبل رسمی مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ هستند که بعد از معارفه در کنار توماس گوتزشالک، فرانتس بکن باوئر، پله، زیدان، اووه زیلر و اوتو شیلی، شایسته تبدیل شدن به بهترین ستارگان جهان هستند.
گولئو و پایل یادآور رقابت‌های جام جهانی هستند و قرار است هیجان و اشتیاق به مهمترین رقابت فوتبال در سراسر جهان را به علاقه‌مندان منتقل کنند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید