پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

لبخند خداوند یا اخم رقیبان؟


لبخند خداوند یا اخم رقیبان؟
● نگاهی به گروه اول جام جهانی
وقتی جام جهانی آغاز شود، سرگیجه کاغذها نیز شروع خواهد شد. تاکتیک‌هائی که در هر بازی اعمال می‌شود، صورت فیزیکی آن چیزی است که ابتدا در ذهن مربیان جرقه زده و سپس روی کاغذ به بازیکنان تفهیم می‌شود. در واقع مربیان هیچ بهانه‌ای برای عدم توفیق تیم‌های خود ندارند. در این میان اوضاع مربی تیم صاحبخانه کمی متفاوت جلوه می‌کند؛ او لحظه‌ای آرام و قرار نخواهد داشت. تصمیم‌های کلینزمن همواره قابلیت‌ قرارگیری در تیتر یک روزنامه‌ها را دارد.
وقتی او در ماه آوریل ”لمن‌“ را به ”کان“ ترجیح داد، سنت فوتبال ژرمن‌ها را تکان داد. مردم، بحث و تهمت را آغاز کردند: ”کلینزمن در تیم ملی یک باند قدرتمند تشکیل داده و افرادی که در گروه او جای نداشته باشند، خط خواهند خورد“. جواب کلینزمن چه بود؟ او بی‌توجه به چنین مسائلی، به تاکتیک تیم می‌اندیشد.
کلینزمن پایه‌های تیم را بر مبنای سیستم ۲-۴-۴ ساخته است؛ با این حال اخیراً در بازی مقابل آمریکا از روش ۳-۳-۴ استفاده کرد. او برای ولین بار از وجود ”لوکاس پودولسکی“ به‌عنوان مهاجم اول تیم بهره برد و به پیروزی درخشان ۴ بر یک رسید. نمایش ضعیف بالاک چنانچه با خشم و اتخاذ یک تصمیم منفی در مورد کاپیتان توأم شود، جنجال رسانه‌های گروهی آلمان را در پی خواهد داشت، پس بهتر است کلینزمن به جوانان تیم خود دل ببندد؛ افرادی چون رابرت هوث مدافع چلسی و باستین شواین اشنایگر هافبک بایرن مونیخ. کلینزمن در این‌باره اعتقاد جالبی دارد: ”پیر و جوان معنا ندارد. بد و خوب معیار انتخاب من است. یک تیم جوان انگیزه زیادی برای ارائه یک بازی بهتر خواهد داشت و من به همین دلیل علاقه‌مندم با وزن تجربه کمتر، تیم جام جهانی آلمان را روانه میادین کنم“.
حریف آلمان در دیدار افتتاحیه، کاسناریکا است. آنها با سیستم ۲-۴-۴ بازی می‌کنند. درست مانند آلمان، مردان الکساندر گیمارش گاهی اوقات با سیستم ۲-۵-۳ در زمین ظاهر می‌شوند و این امر نشان‌دهنده اعتقاد مربی به مردان تازه‌وارد است. چنانچه کاستاریکا یک مهره جدید رو کند، گیمارش با کمال میل سیستم خود را تغییر خواهد داد. سرمربی کاستاریکا هم‌اکنون قهرمان ملی کشور خود محسوب می‌شود. آلمان باید از هر ۳ حریف مرحله مقدماتی بترسد و بیش از همه کاستاریکا را یک رقیب شگفتی‌ساز تلقی کند. مسلماً یورگن و شاگردانش بارها فیلم بازی‌ها و رقیب را تماشا کرده‌اند و به رموز خاص آنها (گلزنی در دقایق پایانی) آشنائی دارند. اهالی آمریکای‌شمالی خط دفاعی قدرتمندی داشته و بازیکنان تازه‌وارد و در واقع استعدادهای بزرگی نیز در ترکیب این تیم وجود دارد. لهستان در خط دفاعی قدرت فراوانی ندارد، با این حال به مهاجمان بین‌المللی خود می‌تازد. لهستان از وجود ۳ مهاجمی بهره می‌برد که تنها نام آنها برای مربی کاستاریکا هراس‌آور است. این ۲ تیم روز ۲۰ ژوئن ر وست فالن به میدان می‌روند. ”ماسی ژورافسکی“ مهاجم سلتیک و ”توماژ فرانکوفسکی“ عضو تیم بولتون از جمله افراد خطرناک لهستان محسوب می‌شوند. در این حالت ”کرز گورز راژیاک“ نیمکت‌نشین خواهد شد، اما آماده خواهد بود تا به دستور مربی وارد زمین شده و دروازه حریف را باز کند. از دیگر بازیکنان مؤثر می‌توان به ”زیمکوویچ“ اشاره کرد. اسمولارک نیز روی نیمکت است، اما هرچه خط حمله این تیم قدرتمند نشان می‌دهد، در دفاع می‌لنگد.
آخرین و ضعیف‌ترین تیم گروه اول اکوادور نام دارد. اگر دفاع این تیم اندکی قوی‌تر عمل نماید، امکان وقوع هر اتفاقی وجود دارد از این‌ نظر آنها وضعیتی شبیه به کاستاریکا دارند. دفاع، نقطه‌ضعف آنها نیز هست.
در فوتبال آمریکای‌جنوبی شیوه دفاعی و ارسال توپ‌های بلند به محوطه جریمه مرسوم نیست، اما تیم‌های آمریکای‌جنوبی می‌دانند وقتی جام جهانی در اروپا برگزار می‌شود، برای چنین روشی نیاز به یک ضد تاکتیک است. در همین راستا اکوادور دروازه‌بانی دارد که روی دفع ارسال‌های بلند یک متخصص محسوب می‌شود.
”جیووانی اسپیتوزا“ امید اول لشکر دفاعی تیم محسوب می‌شود، اما اگر او آسیب ببیند، وضعیت این تیم دچار تحول خواهد شد. شاید سقوط.
اکوادور در صورت افزایش قدرت دفاعی، امیدوار باقی خواهد ماند. آنها از مرکز و جناحین به حریفان خود فشار خواهند آورد. در این راه ”ادیسون مندز“ یک مهره تأثیرگذار محسوب می‌شود. او در هر وضعیتی نقش حامی مهاجمان زردها را بر عهده داشته و با پاس‌هایخود حامی نفرات تهاجمی است.
”اولیسه دلاکروز“ بازیکن تیم آستون ویلا نیز در جناحین مهره تأثیرگذاری محسوب می‌شود. او در هر وضعیتی نقش حامی مهاجمان زردها را بر عهده داشته و با پاس‌های خود حامی نفرات تهاجمی است.
”اولیسه دلاکروز“ بازیکن تیم آستون ویلا نیز در جناحین مهره تأثیرگذاری تلقی می‌شود. تاکتیک این تیم ۲-۴-۴ و در برخی اوقات ۱-۵-۴ خواهد بود.
به هر حال آلمان در زمره مدعیان قهرمانی است، اما اگر این ۲ شگفتی‌ساز از گروه خود صعود کنند، هیچ‌کس متعجب نخواهد شد. اولین مسابقه تورنمنت به‌طور سنتی برای میزبانان اهمیت بسیاری دارد. مطمئن باشید هر ۴ تیم برای صعود دارای بختی خواهند بود.
● جلوه‌های ویژه گروه اول
▪ مرد تماشائی؛ ینس لمن
در مورد توانائی او تردیدهای زیادی وجود داشت. عده‌ای اعتقاد داشتند او صلاحیت هدایت خط دفاعی ژرمن‌‌ها در جام جهانی را نخواهد داشت. دروازه‌بان شماره یک آرسنال احتیاج به هوشیاری بیشتری به‌خصوص در منطقه جریمه تیم خود دارد. یک اشتباه از سوی ”پنس“، کان و هوادارانش را شاد خواهد کرد.
▪ شگفتی‌ساز؛ اکوادور
روز ۲۰ ژوئن در برلین به مصاف آلمان میزبان خواهند رفت. اکوادور می‌تواند ”رقم“ شگفتی اول جام باشد. آنهائی که چند دلار روی این تیم شرط بسته‌اند، باید امیدوار باشند!
▪ اسب سیاه؛ لهستان
آنها در رقابت‌های مقدماتی عالی عمل کرده و دارای خط دفاعی قدرتمندی هستند. آنها قادر هستند بیش از ظرفیت خود شگفتی بیافرینند.
▪ مرد طلائی؛ یورگن کلینزمن
او در مقایسه با ”گیمارش“ و ”سوآرز“ کم‌تجربه‌تر محسوب می‌شود؛ چون در میادین بزرگ بین‌المللی روی نیمکت نشسته است.
یک اظهارنظر: آلمان به مرحله بعد صعود خواهد کرد، اما راه چندان آسانی پیش رو نخواهد داشت. تیم کلینزمن در گلدان قرعه‌کشی لبخند خداوند را همراه خود داشت، اما شاید اکوادور اولین چالش را رقم بزند. آلمان برای این منظور خود را آماده خواهد کرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید