سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

والدراما، قناری کلمبیا


والدراما، قناری کلمبیا
کارلوس والدراما، بازیکن برجسته کلمبیا در سال ۱۹۹۰ است. او در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۳ به‌عنوان بازیکن برتر آمریکای‌جنوبی برگزیده شد. والدراما از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۲ یعنی ۲۱ سال در عرصه باشگاهی توپ زده است.
او طی این مدت در تیم‌های دپورتیوو کالی و آتلتیکوجونیور (کلمبیا)، مونپلیه (فرانسه)، ویادولید (اسپانیا) بازی کرد و ۷ فصل را در لیگ فوتبال آمریکا سپری کرد که در سال ۱۹۹۶ به‌عنوان بازیکن برتر این لیگ برگزیده شد. آنچه در پی می‌آید مصاحبه سایت گل با کارلوس والدراما است.
- شما در سانتامارتا بزرگ شدید، آیا هرگز فکر می‌کردید که روزی برای تیم ملی کلمبیا بازی کنید؟
- همواره هدف و آرزویم بازی در تیم ملی بوده است.
- روزی که در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا وارد میدان شدید چه احساسی داشتید. در آن تورنمنت کلمبیا برای اولین بار پس از سال ۱۹۶۲ به این بازی‌ها بازگشت.
- بسیار هیجان‌انگیز بود. زمانی‌که سرود ملی نواخته شد به خودم بالیدم. این سرود نمادی از کشورتان است و بزرگترین افتخار هر بازیکنی خواندن آن است.
- در آن رقابت‌ها، یک گل به امارات متحده عربی زدید. آن گل را چگونه توصیف می‌کنید؟
- توپ روی یک ضربه کرنر ارسال شد و وظیفه من این بود که منتظر ضد حمله بمانم. ”ردین“ توپ را گرفت و یک پاس عالی داد. از ۲۵ تا ۳۰ یاردی شوت کردم و یک گل زدم که بسیار خوشحالم کرد.
- در تورنمنت ۱۹۹۴ انتظارات زیادی وجود داشت که کلمبیا راه درازی را در آن جام جهانی طی کند. اما در آنجا به آمریکا باختید. در آن بازی چه احساسی داشتید؟
به‌‌هم ریختم. ما بهترین تیم کلمبیا بودیم، اما حذف شدیم. پذیرفتن این واقعیت برای ما بسیار دشوار بود.
- پس از آن جام جهانی، ”آندرس آسکوبار“ کشته شد. این مسئله چه تأثیری روی شما داشت و احساسات و دیدگاه شما زا نسبت به فوتبال و کشورتان چگونه تغییر داد؟
- این مسئله تأثیر زیادی روی من داشت. ۲ ماه از فوتبال دور بودم و تصمیم گرفتم فوتبال را ترک کنم؛ اما خولیو کومه‌سانا مربی تیم ملی متقاعدم کرد که بسیار جوان هستم و باید بمانم ... پس از صحبت‌های فراوان، او کمکم کرد تا به فوتبال بازگردم.
- در سال ۱۹۹۸ کلمبیا بار دیگر موندیال سختی داشت. از آن تورنمنت چه خاطراتی دارید؟
- بسیار خوشحال بودیم که برای سومین بار متوالی به جام جهانی می‌رفتیم، اما سن و سالمان بالاتر رفته بود. امیدوار بودیم که عملکرد خوبی داشته باشیم اما با حذف زودهنگام مواجه شدیم. البته هنوز خوشحال بودیم که برای سومین بار پیاپی در جام جهانی حضور پیدا می‌کردیم.
-۰ پس از آن تورنمنت، از تیم ملی کلمبیا خداحافظی کردید. چگونه تشخیص دادید که روز خداحافظی فرا رسیده است؟
- یک بازیکن بالغ و باتجربه می‌داند که تا چه مرحله‌ای قادر به بازی است. من هم دریافته بودم که لازم است بازیکنان جدیدی بیایند و به نمایندگی از سوی کشورشان بازی کنند و اینگونه بود که فهمیدم باید بروم.
- هنوز چه چیزی از فوتبال کلمبیا در دل شما است؟
- دلم برای پیراهن تیم ملی تنگ شده. بهترین چیز برای من بازی برای کشورم بود. اما اکنون به این شرایط عادت کرده‌ام.
- بهترین لحظه یا خاطره شما از جام جهانی چیست؟
- در سال ۱۹۹۰، کلمبیا برای اولین بار پس از سال ۱۹۶۲ به جام جهانی رفت. در آنجا خوب بازی کردیم و همان فوتبالی را که می‌خواستیم ارائه دادیم.
- پس از بازی در کلمبیا، فرانسه و اسپانیا سرانجام به تیم، ”تامپابی موتینی“ در لیگ فوتبال آمریکا ملحق شدید. چرا به آمریکا رفتید؟
- فرصت خوبی یافته بودم تا فرهنگ‌های مختلفی را بشناسم و خانواده‌ام نیز توانستند زبان‌های جدیدی بیاموزند. خوشحالم که فرصت بازی در آمریکا را به‌دست آوردم و نیز در لیگ این کشور بازی کردم.
- در سال ۲۰۰۲ از لیگ فوتبال آمریکا خداحافظی کردید. اما چرا پس از آن در آمریکا ماندید و به کلمبیا نرفتید؟
- از سفارت اجازه گرفتم تا ۳ فصل دیگر بمانم، زیرا می‌خواستم به لیگ آمریکا کمک کنم. من این کشور را دوست دارم و احساس می‌کنم که می‌توانم در رشد لیگ فوتبال آمریکا مؤثر باشم. این دلیل من برای ماندن است.
- بار دیگر جام جهانی از راه رسیده و کلمبیا حضور ندارد. علت آن را چه می‌دانید؟
- راهیابی برزیل و آرژانتین فضا را برای صعود کلمبیا بسته‌اند.
- به‌نظر شما، ایالت متحده آمریکا در جام جهانی چه عملکردی خواهد داشت؟
- به‌نظر من این تیم خوب کار می‌کند. این تیم، بازیکنانی باتجربه و یک مربی خوب دارد و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم.
- به‌نظر شما در جام جهانی امسال چه تیمی قهرمان می‌شود؟
- آرژانتین یا برزیل.
- کلمبیا برای بازگشت به جام جهانی باید چه بکند؟
- سازماندهی. باید فرد جدیدی را که دارای توانمندی‌های بهتری است، به ریاست فدراسیون فوتبال انتخاب کرد. پس از آن همه چیز در دست کادر مربیگری خواهد بود.
- می‌خواهید چه کسی مربی تیم کلمبیا شود؟ آیا تاکنون در این باره با شما صحبتی شده است؟
- صحبت در این مورد دشوار است. هنوز در این‌باره با من صحبتی نشده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید