پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گروه C، ساحل عاج


گروه C، ساحل عاج
لقب: (The Elephants (Les Elephant
▪ جمعیت: ۹/۱۶ میلیون نفر
رمحل اقامت در آلمان:
Hotel Clostermanns Hof در Niederkassel در ۱۵ كیلومتری جنوب كلن
▪ برنامه بازی ها:
۲۰ خرداد، ساعت ۳۰/۲۲: آرژانتین- ساحل عاج (هامبورگ)
۲۶ خرداد، ساعت ۳۰/۱۹: هلند- ساحل عاج (اشتوتگارت)
۳۱ خرداد، ساعت ۳۰/۲۲: ساحل عاج- صربستان (مونیخ)
▪ سابقه در جام جهانی
ساحل عاج هشت بار در بازی های مقدماتی جام جهانی حضور داشته اما برای اولین بار است كه به مرحله نهایی جام جهانی صعود كرده است.
▪ موفقیت های بین المللی
ساحل عاج در سال ۹۲ با شكست غنا موفق شد قهرمان جام ملت های آفریقا شود. این تیم امسال در فینال جام ملت ها در ضربات پنالتی مغلوب مصر شد.
▪ مرحله مقدماتی
ساحل عاج به عنوان تیم اول گروه سه آفریقا مستقیماً به جام جهانی راه یافت.
▪ وضعیت باشگاه ها
ASEC Mimosas معروف ترین تیم باشگاهی ساجل عاج است. این تیم در سال ۹۸ قهرمان جام باشگاه های آفریقا شد. دلیل اصلی موفقیت ساحل عاج را می توان مدرسه فوتبالی دانست كه باشگاه ASEC Mimosas در خارج از شهر ابیجان پایتخت ساحل عاج راه اندازی كرده است. این مدرسه فوتبال زیر نظر ژان مارك گیلو ملی پوش سابق فرانسه اداره می شود. بازیكنانی چون آرونا دیندانه، كولوتوره، دیدیه زوكورا و آرتور بوكا در این مدرسه آموزش دیده اند.
▪ رده بندی فیفا
ساحل عاج طی ده سال گذشته بین رتبه های بیستم تا هفتاد و پنجم در نوسان بوده است. این تیم هم اكنون در رده سی و دوم قرار دارد.
▪ میانگین سنی بازیكنان
۷۰ درصد بین ۲۲ تا ۲۵ سال، ۱۷ درصد بین ۲۶ تا ۳۰ سال، ۱۳ درصد بالاتر از ۳۰ سال .
▪ نكته جالب
ساحل عاج در سال ۹۲ موفق شد با نتیجه ۱۱-۱۰ غنا را شكست داده و فاتح جام ملت های آفریقا شود.
▪ رابطه با آلمان
با اینكه زبان فرانسوی زبان رایج در ساحل عاج است اما در دهه ۹۰ حدود ۱۴۰ هزار دانش آموز ساحل عاجی زبان آلمانی را به عنوان دومین زبان خارجی آموختند. آلمان در كنار فرانسه، ژاپن و آمریكا یكی از مهم ترین شركای تجاری ساحل عاج است. آلمان از جمله كشورهایی است كه تحت نظر سازمان ملل متحد برای برقراری صلح میان ساكنان شمال و جنوب ساحل عاج تلاش می كنند. ناآرامی های داخل ساحل عاج از سال ۲۰۰۲ آغاز شده است. بیش از ۲۵۰۰ ساحل عاجی در آلمان زندگی می كنند.
▪ سابقه رویارویی با حریفان
- آرژانتین: ساحل عاج یك بار در سال ۹۲ با آرژانتین در جام بین قاره ای و در عربستان بازی كرد كه چهار بر صفر شكست خورد.
- هلند: تاكنون با هم بازی نكرده اند.
- صربستان: تاكنون با هم بازی نكرده اند.
▪ احتمال قهرمانی:
۱ به ۵۰
▪ نگاه
«ساحل عاج بهترین تیم حال حاضر آفریقا است. تیمی جوان و بااستعداد كه دروگبا آن را رهبری می كند. مردم این كشور امیدوارند ساحل عاج مانند سنگال كه در جام قبلی به مرحله یك چهارم نهایی رسید در آلمان بدرخشد.»جیمز كوپنال خبرنگار ورزشی بی بی سی در غرب آفریقا
▪ پیش بینی
بهترین تیم آفریقا این شانس را دارد كه تا مرحله یك چهارم نهایی پیشروی كند. البته اگر بتواند از گروه دشوارش صعود كند.
▪ مربی: هنری میش
كاپیتان و مربی سابق تیم ملی فرانسه در ماه مارس ۲۰۰۴ جانشین هموطنش روبرت نوزاره در تیم ملی ساحل عاج شد. نكته جالب اینكه ماما اواتارا دستیار میشل در جریان تمرین بین دو نیمه بازیكنان ذخیره ساحل عاج در بازی مقابل مصر جان سپرد. میشل در جام های جهانی گذشته تیم های فرانسه، كامرون و مراكش را نیز هدایت كرده است. او در سال ۸۶ فرانسه را به مرحله نیمه نهایی رساند. در جام ۹۴ مربی كامرون بود. چهار سال بعد در فرانسه نیز مربیگری مراكش را به عهده داشت. این مربی ۵۸ ساله سابقه مربیگری تونس، باشگاه پاری سن ژرمن و تیم مراكشی راجا كازابلانكا را نیز در كارنامه دارد. هنری میشل ۵۸ بار پیراهن تیم ملی فرانسه را بر تن كرد.
▪ كاپیتان
به احتمال زیاد دیدیه دروگبا كاپیتانی ساحل عاج را در جام جهانی به عهده خواهد داشت. در برخی بازی های مرحله مقدماتی بونا ونتوره كالو و سیریل دومورود نیز بازوبند كاپیتانی را در اختیار داشتند. دروگبا با ۹ گل زده در مرحله مقدماتی یكی از بهترین گلزنان بود. او در سال ۲۰۰۴ در ازای ۵/۲۴ میلیون پوند از مارسی به چلسی پیوست. خانواده اش او را برای درس خواندن به فرانسه فرستادند اما دروگبا سر از زمین فوتبال درآورد.
▪ چهره: كولوتوره
تجربه ای كه این مدافع ۲۵ ساله در خط دفاع آرسنال به دست آورده كمك بزرگی برای ساحل عاج خواهد بود. كولوتوره در تیم آرسنال در فینال لیگ قهرمانان حضور داشت. او سال ۲۰۰۵ با این تیم قهرمان FAcup شد و سال ۲۰۰۴ نیز عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس را به دست آورد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید