جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گروه F، ژاپن


گروه F، ژاپن
لقب: Boys in Blue
▪ جمعیت: ۱۲۷ میلیون نفر
▪ محل اقامت در آلمان: Hilton Hotel در بن
▪ برنامه بازی ها
۲۲ خرداد، ساعت ۳۰/۱۶: استرالیا- ژاپن (كایزرسلاترن)
۲۸ خرداد، ساعت ۳۰/۱۶: ژاپن- كرواسی (نورنبرگ)
یك تیر، ساعت ۳۰/۲۲: ژاپن- برزیل (دورتموند)
▪ مرحله مقدماتی
ژاپن به عنوان صدرنشین گروه دوم آسیا مستقیماً به جام جهانی راه یافت.
▪ سابقه در جام جهانی:
ژاپن در دو جام جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ حضور داشته است. در سال ۹۸ ژاپن در اولین تجربه خود در جام جهانی در هر سه بازی مرحله گروهی شكست خورد. در جام ۲۰۰۲ نیز كه ژاپن همراه با كره جنوبی میزبانی مشترك جام جهانی را به عهده داشت این تیم از گروه خود صعود كرد و در مرحله یك هشتم نهایی مغلوب تركیه شد. بهترین نتیجه ژاپن در جام جهانی پیروزی ۱ بر صفر مقابل روسیه در جام جهانی ۲۰۰۲ بود. با اینكه روسیه از روزهای اوجش دور بود اما این پیروزی اعتمادبه نفس زیادی به ژاپنی ها داد. شكست ۱ بر صفر تركیه در مرحله یك هشتم نهایی جام ۲۰۰۲ در مقابل چشمان هزاران هوادار ژاپنی بدترین خاطره ژاپن از دو بار حضورش در جام جهانی است.
▪ ستاره در جام جهانی: جونیچی ایناموتو
این هافبك ۲۶ساله تنها چهار گل برای تیم ملی ژاپن زده است اما با زدن تك گل پیروزی بخش ژاپن مقابل روسیه به تیمش كمك كرد تا با اعتمادبه نفس بیشتری به مصاف حریفان برود.
▪ موفقیت های بین المللی
ژاپن در سال های ،۱۹۹۲ ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ قهرمان جام ملت های آسیا شده است. باشگاه های ژاپنی نیز دو بار فاتح لیگ قهرمانان آسیا شدند. فوروكاوا در سال ۱۹۸۷ و جوبیلو ایواتا در سال ۱۹۹۹ این دو افتخار را به دست آوردند.
▪ وضعیت باشگاهی
لیگ باشگاه های ژاپن (J- League) بهترین لیگ باشگاهی آسیا است. این لیگ به طور رسمی از سال ۹۳ آغاز شد. در سال ۲۰۰۴ تعداد تماشاگران بازی های J- League به بیش از هفت میلیون نفر رسید تا به این ترتیب فوتبال پس از بیس بال پرطرفدارترین ورزش در ژاپن باشد. حدود ده درصد بازیكنان حاضر در لیگ ژاپن را بازیكنان خارجی تشكیل می دهند. اوراوا ردز، یوكوهاما مارینوس و كاشیما انتلرز معروف ترین تیم های باشگاهی ژاپن هستند. رقابت های امسال باشگاهی ژاپن از اواخر ماه فوریه آغاز شده است.
▪ رده بندی فیفا
ژاپن هم اكنون در رده هجدهم فیفا قرار دارد. این تیم طی ده سال گذشته حضور در رتبه نهم را نیز تجربه كرده است. پایین ترین رتبه ای كه ژاپن در آن قرار گرفته رتبه شصت ودوم بوده است.
▪ میانگین سنی بازیكنان
۹درصد بین ۲۲ تا ۲۵ سال، ۸۷درصد بین ۲۶ تا ۳۰ سال، ۴درصد بالاتر از ۳۰ سال.
▪ نكته جالب
در جریان جام جهانی ۹۸ و پس از پایان هر بازی ژاپن، محل استقرار تماشاگران این تیم حتی نسبت به زمان قبل از آغاز بازی نیز تمیزتر بود. تماشاگران ژاپن پس از پایان بازی هر زباله ای را كه در اطراف می دیدند درون سطل های زباله نزدیك در خروجی ورزشگاه می ریختند.
▪ رابطه با آلمان
حدود هفت هزار ژاپنی در محله ای در دوسلدورف به نام Little Tokyo زندگی می كنند. بیش از ۵۰۰ كمپانی و شركت مطرح ژاپنی دفاتر اروپایی خود را در شهرهای مختلف آلمان مستقر كرده اند. آلمان مهم ترین شریك تجاری اروپایی ژاپن است و در مقابل ژاپن نیز مهم ترین شریك تجاری آسیایی آلمان. بیش از ۲۷هزار ژاپنی در آلمان زندگی می كنند.
▪ سابقه رویارویی با حریفان
- برزیل: ژاپن در هفت دیداری كه تاكنون با برزیل انجام داده موفق به شكست این تیم نشده است. پنج شكست و دو تساوی حاصل كار ژاپن مقابل این حریف قدرتمند طی بیست سال گذشته است. دو تیم در آخرین رویارویی خود در جام كنفدراسیون ها در سال ۲۰۰۵ به تساوی ۲ بر ۲ رسیدند. در جام كنفدراسیون های ۲۰۰۱ نیز بازی دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید. در سال ۹۹ برزیل در توكیو ژاپن را ۲ بر صفر شكست داد. دو سال قبل از آن نیز برزیل در اوزاكا، ژاپن را ۳ بر صفر مغلوب كرد. در سال ۹۵ هم دو تیم دو بار به مصاف هم رفتند كه در هر دو بار برزیل با نتایج پنج بر یك در توكیو و سپس ۳ بر صفر در لیورپول ژاپن را در هم كوبید. اولین بازی این دو تیم نیز به سال ۱۹۸۹ بازمی گردد كه برزیل موفق شد در ریو ژاپن را ۱ بر صفر مغلوب كند.
- كرواسی: ژاپن دو بار با كرواسی بازی كرده كه حاصل آن یك پیروزی و یك تساوی برای این تیم بوده است. در سال ۹۷ ژاپن در زمین خود موفق شد كرواسی را ۴ بر ۳ شكست دهد. یك سال بعد نیز دو تیم در نانت و در جریان مسابقات جام جهانی ۹۸ فرانسه با هم روبه رو شدند كه این بار كروات ها ۱ بر صفر پیروز شدند.
- استرالیا: استرالیا و ژاپن طی سی سال گذشته ده بار با هم رودررو شده اند كه چهار پیروزی، سه تساوی و دو شكست حاصل كار ژاپنی ها در این ۱۰ بازی است. در سال ۱۹۷۰ و در مسابقات مقدماتی جام جهانی استرالیا در بازی رفت خود ۳ بر ۱ ژاپن را مغلوب كرد و در بازی برگشت نیز دو تیم به تساوی ۱ بر ۱ رسیدند. در سال ۹۴ هم دو تیم دو بار با هم بازی كردند كه حاصل آن دو تساوی ۱ بر ۱ و صفر بر صفر بود. دو سال بعد هم در دو بازی دوستانه ژاپن یك پیروزی و یك شكست به دست آورد. در بازی اول ژاپنی ها چهار بر یك مهمان خود را شكست دادند و در بازی دوم در استرالیا ۳ بر صفر مغلوب استرالیا شدند. در سال ۹۸ ژاپن در استرالیا موفق شد میزبان خود را شكست دهد. دو بازی دو تیم در سال ۲۰۰۱ نیز با نتایج ۱ بر صفر و ۳ بر صفر به سود ژاپن به پایان رسید.
▪ احتمال قهرمانی
۱ به ۲۰۰
▪ نگاه
«ژاپن پس از دوران تروسیه پیشرفت چندانی نداشته است. میزان موفقیت ژاپن در جام جهانی به آمادگی تاكاهارا و یاناگیساوا دو مهاجم این تیم بستگی دارد. یك شكست آبرومندانه در مرحله یك هشتم نهایی ژاپنی ها را راضی خواهد كرد.» جیمز مولیگان نویسنده روزنامه Japan Times
▪ پیش بینی
ژاپن تیم بااستعدادی است، اما آنها شانس زیادی برای صعود از گروه خود ندارند.
▪ مربی: زیكو
این برزیلی ۵۳ ساله همراه با تیم ملی برزیل سه بار در جام های ،۷۸ ۸۲ و ۸۶ بازی كرده است. یكی از بهترین هافبك های دوران خود بود و جزء ستارگانی بود كه موفق به قهرمانی در جام جهانی نشد. آرتور آنتونس كوئیمبرا (زیكو) در سال ۱۹۸۳ مرد سال فوتبال جهان شد. زیكو در دو مقطع زمانی ۱۹۸۳- ۱۹۷۳ و ۱۹۸۹- ۱۹۸۵ در فلامینگو بازی كرد. در سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ نیز در اودینزه حضور داشت و پس از سه سال بازی در لیگ ژاپن و در تیم كاشیما انتلرز در سال ۹۴ فوتبال را كنار گذاشت. زیكو در جام ۹۸ یكی از مشاوران تیم ملی برزیل بود. او در حالی كه تنها یازده بازی تجربه مربیگری در كاشیما انتلرز در سال ۹۹ را داشت پس از جام جهانی ۲۰۰۲ به عنوان جانشین فیلیپ تروسیه در تیم ملی ژاپن برگزیده شد.
▪ كاپیتان: میاموتو
مدافع ۲۹ساله تیم گامبا اوزاكا كه در سال ۹۳ در تیم زیر هفده سال ژاپن در مسابقات قهرمانی جهان بازی كرد. میاموتو در جام ۲۰۰۲ به علت شكستگی بینی با ماسك محافظ در میدان حاضر شد. او ۶۷ بازی ملی انجام داده و سه گل نیز زده است.
▪ چهره: شینجی اونو
هافبك ۲۶ساله تیم اوراوا ردز بهترین بازیكن حال حاضر ژاپن است. اونو در جام ۹۸ در حالی كه تنها هجده سال داشت بازیكن ذخیره ژاپن بود. از سال ۲۰۰۰ نیز در تركیب ثابت تیم ملی ژاپن قرار گرفته است. زمانی كه در آیندهوون بود به علت مصدومیت نتوانست در تركیب این تیم حضور داشته باشد اما با بازگشت به ژاپن آمادگی خود را به دست آورد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید