شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گروه G، فرانسه


گروه G، فرانسه
لقب: (The Blues (Les Bleus
▪ جمعیت: ۱/۶۱ میلیون نفر
▪ محل اقامت در آلمان: Schlosshotel Munchhausen در پنجاه كیلومتری هانوفر
▪ برنامه بازی ها
۲۳ خرداد، ساعت ۳۰/۱۹: فرانسه، سوئیس (اشتوتگارت)
۲۸ خرداد، ساعت ۳۰/۲۲: فرانسه- كره جنوبی (لایپزیك)
۲ تیر، ساعت ۳۰/۲۲: توگو- فرانسه (كلن)
▪ مرحله مقدماتی
فرانسه به عنوان تیم اول گروه ۴ اروپا مستقیماً به جام جهانی راه یافت.
▪ سابقه در جام جهانی
فرانسه یك بار در سال ۱۹۹۸ و به عنوان میزبان قهرمان جام جهانی شد. این تیم در جام های ۵۸ ، ۸۲ و ۸۶ نیز در جمع چهار تیم پایانی جام حضور داشت. فرانسه یازده بار در جام جهانی حضور داشته است. این تیم در سال های ۵۰ ، ۶۲ ، ۷۰ ، ۷۴ ، ۹۰و ۹۴ در جام جهانی حضور نداشت. بدترین نتیجه فرانسه در جام جهانی به دوره قبل باز می گردد كه به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به مسابقات جام جهانی ۲۰۰۲ گذاشت اما بدون پیروزی و حتی گل زده در مرحله گروهی حذف شد.
▪ ستاره جام جهانی: زین الدین زیدان
شاید میشل پلاتینی بهترین بازیكن تاریخ فوتبال فرانسه باشد اما او موفق نشد در فینال جام جهانی حضور داشته باشد چه برسد به اینكه بخواهد در فینال مانند زیدان مقابل برزیل دو گل بزند.
▪ موفقیت های قاره ای
فرانسه دو بار در سال های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ قهرمان جام ملت های اروپا شد. در جام های ۱۹۶۰ و ۱۹۹۶ نیز در جمع چهار تیم پایانی جام حضور داشت.
▪ وضعیت باشگاه ها
با اینكه فرانسه یكی از قدرت های اصلی فوتبال اروپا است با این حال تا قبل از سال ۹۸ فوتبال نسبت به ورزش هایی مثل اتومبیل رانی و راگبی طرفداران كمتری داشت. قهرمانی فرانسه در جام جهانی ۹۸ و سپس قهرمانی در یورو ۲۰۰۰ باعث رونق بیشتر فوتبال در این كشور شد. البته لیگ فرانسه نسبت به لیگ های ایتالیا، اسپانیا و انگلیس پر از ستاره نیست. به این دلیل كه باشگاه های این كشور توان مالی چندان زیادی ندارند. در پنج سال اخیر لیون موفق شده عنوان قهرمانی باشگاه های فرانسه را كسب كند. تنها قهرمانی یك تیم فرانسوی در جام قهرمانان اروپا در سال ۹۳ به دست آمد. در آن سال مارسی موفق شد قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.
▪ رده بندی فیفا
فرانسه هم اكنون در رده هشتم قرار دارد. بالاترین رتبه این تیم رتبه اول بود و پایین ترین نیز بیست و پنجم.
▪ میانگین سنی بازیكنان
۲۲ درصد بین ۲۲ تا ۲۵ سال، ۴۸ درصد بین ۲۶ تا ۳۰ سال، ۳۰ درصد بالاتر از ۳۰ سال.
▪ نكته جالب
ریموند دومنك مربی فرانسه دانشجوی آماتور هنرهای نمایشی است و اعتقاد زیادی نیز به طالع بینی دارد.
دومنك تعدادی از بازیكنان فرانسه را با استفاده از طالع بینی انتخاب كرده است.
▪ رابطه با آلمان
آلمان و فرانسه دو قطب بزرگ اقتصادی اروپا، مهمترین شركای تجاری یكدیگر هستند و كابینه های این دو كشور همسایه نیز حداقل سالی یك بار جلسه مشتركی تشكیل می دهند. بیش از صدهزار فرانسوی در آلمان زندگی می كنند.
▪ سابقه رویارویی با حریفان
سوئیس: فرانسه و سوئیس در مرحله مقدماتی جام جهانی دو بار با هم بازی كردند كه در بازی رفت در پاریس به تساوی بدون گل رسیدند و در بازی برگشت نیز با تساوی یك بر یك به كار خود پایان دادند. در یورو ۲۰۰۴ فرانسه موفق شد سه بر یك سوئیس را مغلوب كند. در سال ۲۰۰۳ فرانسه در دیداری دوستانه دو بر صفر سوئیس را برد. اما در سال ۹۲ این سوئیس بود كه دو بر یك فرانسه را شكست داد. در سال ۱۹۸۸ در تولوز فرانسه موفق شد دو بر یك سوئیس را شكست دهد. دو سال قبل از آن نیز سوئیس با دو گل حریف خود را مغلوب كرد.
كره جنوبی: فرانسه تاكنون دو بار با كره جنوبی بازی كرده كه در بازی اول در جام كنفدراسیون ها در سال ۲۰۰۱ فرانسه با پنج گل حریف را شكست داد. یك سال بعد و قبل از جام جهانی ۲۰۰۲ نیز دو تیم در دیداری دوستانه روبه روی هم قرار گرفتند كه فرانسه سه بر دو كره جنوبی را مغلوب كرد.
توگو: تاكنون با هم بازی نكرده اند.
▪ احتمال قهرمانی: ۱ به ۱۲
نگاه: «فرانسه حداكثر تا مرحله یك چهارم نهایی صعود خواهد كرد. بازیكنان اصلی این تیم پا به سن گذاشته اند و جام ۲۰۰۶ پایان تلخی برای نسل طلایی فوتبال فرانسه خواهد بود.» ژاویر ریووره، مجله France Football
پیش بینی: فرانسوی ها امیدوارند ناكامی در جام ۲۰۰۲ را در آلمان جبران كنند اما آنهایی كه از نسل طلایی فرانسه در تیم ملی باقی مانده اند و آنها كه دوباره به تیم بازگشته اند آنقدر سن شان زیاد است كه نمی توانند نتایج درخشانی را برای فرانسه رقم بزنند. این تیم زودتر از آنچه تصور می كند از جام خداحافظی خواهد كرد.
▪ مربی: ریموند دومن
پس از یورو ۲۰۰۴ هدایت تیم ملی فرانسه را به عهده گرفت و در این مدت فرانسه تنها در یك بازی شكست خورده است. با نتیجه دو بر یك مقابل اسلواكی البته در استاددوفرانس. دومنك سابقه سه بار قهرمانی در جام اتحادیه فرانسه را دارد. او در تیم های استراسبورگ، لیون، بوردو و پاری سن ژرمن توپ می زده است.
دومنك پیش از آنكه به عنوان مربی تیم ملی فرانسه برگزیده شود مدیر تیم زیر ۲۱ساله های فرانسه بود. این مربی ۵۴ساله اعتقاد زیادی به خرافات از جمله به طالع بینی دارد و اكثر تصمیمات خود در تیم ملی را با استفاده از طالع بینی اتخاذ می كند.
▪ چهره: تیری آنری
بهترین مهاجم حال حاضر فوتبال جهان. تیری آنری به همراه دیوید ترزگه با زدن ۳۱ گل بهترین گلزنان فعلی تیم ملی فرانسه هستند. آنری عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه آرسنال را نیز در اختیار دارد. این مهاجم ۲۸ساله ماه گذشته در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا حضور داشت اما نتوانست از شكست تیمش جلوگیری كند. آنری هیچ وقت نتوانسته آمادگی خود در سطح باشگاهی را در تیم ملی نیز به نمایش بگذارد. در جام جهانی گذشته خط حمله فرانسه متشكل از آنری و تر زگه در سه بازی مرحله گروهی حتی یك گل نیز وارد دروازه حریف نكرد.
▪ كاپیتان: زین الدین زیدان
جام جهانی آلمان آخرین فرصت برای تماشای بازی های زیبای این فوق ستاره ۳۳ساله خواهد بود. زیدان چندی پیش اعلام كرد پس از پایان جام جهانی از دنیای فوتبال كنار خواهد رفت. زیزو در تابستان سال گذشته پس از یك سال كناره گیری از تیم ملی مجدداً به جمع آبی پوشان بازگشت تا این تیم را برای راهیابی به جام جهانی كمك كند. زیدان در فینال جام ۹۸ دو گل از سه گل فرانسه مقابل برزیل را به ثمر رساند تا این تیم برای اولین بار قهرمان جهان شود. قبل از آغاز جام جهانی ۲۰۰۲ زیدان در دیدار دوستانه مقابل كره جنوبی مصدوم شد و تنها توانست در آخرین بازی فرانسه در مرحله گروهی مقابل دانمارك حضور پیدا كند. فرانسه در آن دیدار با دو گل شكست خورد تا خداحافظی تلخی با جام داشته باشد. با اینكه زیدان طراوت و شادابی چند سال پیش خود را ندارد اما حضور مرد سابق فوتبال اروپا و جهان مجدداً چشم ها را خیره خواهد كرد.
▪غایب بزرگ: روبر پیرس
با حرف هایی كه پیرس در مورد شیوه مربیگری دومنك زد مشخص بود كه دیگر جایی در تیم ملی نخواهد داشت. با اینكه پیرس بعدها از دومنك به دلیل انتقادات شدیدی كه از مربی تیم ملی و اعتقاد زیادش به خرافات عذرخواهی كرد اما دومنك آنقدر بازیكن پشت خط داشت كه دیگر نیازی به دعوت از پیرس هافبك تهاجمی آرسنال نداشته باشد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید