شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گروه H، اوکراین


گروه H، اوکراین
جمعیت: ۴۸ میلیون نفر
▪ لقب: Zbirna
▪ محل اقامت: Seminaris-See- Hotel در Potsdam در حومه برلین
▪ برنامه بازی ها
۲۴ خرداد، ساعت ۳۰/۱۶: اسپانیا- اوكراین (لایپزیك)
۲۹ خرداد، ساعت ۳۰/۱۹: عربستان- اوكراین (هامبورگ)
۲ تیر، ساعت ۳۰/۱۷: اوكراین- تونس (برلین)
▪ مرحله مقدماتی
اوكراین به عنوان صدرنشین گروه دو مستقیماً به جام جهانی راه یافت.
▪ سابقه در جام جهانی
برای اولین بار در جام جهانی حضور یافته است.
▪ ستاره جام جهانی
اولگ بلوخین مربی فعلی اوكراین در دو جام جهانی ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ همراه با تیم شوروی به میدان رفت. بلوخین یكی از یازده بازیكن برتر تاریخ فوتبال شوروی بود.
▪ موفقیت های بین المللی
ندارد. این تیم پس از فروپاشی شوروی اولین بازی بین المللی خود را در سال ۹۴ انجام داد.
▪ وضعیت باشگاه ها
دیناموكی یف و شاختار دونتسك در سال های اخیر عناوین قهرمانی در اوكراین را به دست آورده اند و نمایندگان اوكراین در رقابت های اروپایی هستند.
▪ رده بندی فیفا
با اینكه اوكراین هم اكنون در رده چهل و پنجم قرار دارد اما طی ده سال گذشته و در مقاطعی حتی حضور در رده صد و سی و دوم را نیز تجربه كرده است. بهترین رتبه اوكراین در رده بندی فیفا رتبه بیست و دوم است.
▪ میانگین سنی بازیكنان
۱۸ درصد كمتر از ۲۱ سال، ۱۸ درصد بین ۲۲ تا ۲۵ سال، ۴۵ درصد بین ۲۶ تا ۳۰ سال، ۱۸ درصد بالاتر از ۳۰ سال.
▪ نكته جالب
اولگ بلوخین مربی اوكراین در سال ۱۹۷۵ و آندری شوچنكو كاپیتان این تیم در سال ۲۰۰۴ عنوان مرد سال فوتبال اروپا را كسب كردند.
▪ رابطه با آلمان
پس از انقلاب نارنجی در اوكراین رابطه دو كشور آلمان و اوكراین نزدیك تر از همیشه شد. آلمان در حال حاضر پس از روسیه مهم ترین شریك تجاری اوكراین به شمار می آید و حدود هزار كمپانی و شركت معروف آلمانی د ر شهرهای مختلف اوكراین نمایندگی هایی دایر كرده اند. در حال حاضر چهارهزار دانشجوی اوكراینی در دانشگاه های آلمان درس می خوانند. بیش از صدو بیست و هشت هزار اوكراینی در آلمان زندگی می كنند.
▪ سابقه رویارویی با حریفان
- اسپانیا: اوكراین تاكنون دو بار با اسپانیا بازی كرده است كه هر دو بازی نیز مربوط به مرحله مقدماتی یورو ۲۰۰۴ است. در سپتامبر ۲۰۰۳ اسپانیا موفق شد در خانه خود دو بر یك اوكراین را شكست دهد. در ماه مارس ۲۰۰۳ نیز دو تیم در كیف به تساوی دو بر دو دست یافتند.
- تونس: تاكنون با هم بازی نكرده اند.
- عربستان: تاكنون باهم بازی نكرده اند.
▪ احتمال قهرمانی: ۱ به ۶۶
نگاه: «اوكراینی ها به موفقیت خود در جام جهانی امید زیادی دارند. شاید درخشش كرواسی در اولین حضورش در جام جهانی در سال ۹۸ این بار برای اوكراین تكرار شود. بلوخین وعده داده است كه تیمش تا نیمه نهایی پیش خواهد رفت.»
پیش بینی: یك تیم با استعداد كه از خط حمله ای قدرتمند سود می جوید. اوكراین می تواند به راحتی از گروه خود صعود كند اما حضور اوكراین در جمع چهار تیم پایانی جام بیشتر به رویاپردازی شبیه است.
▪ كاپیتان و چهره
آندری شوچنكو. او در سال ۱۹۹۹ و در ازای شانزده میلیون پوند از دینا موكیف به میلان پیوست. شوچنكو پس از هفت سال حضور در میلان و انجام سیصد بازی در سری A كه ۱۲۷ گل را برای این مهاجم ۲۹ ساله در برداشت از فصل آینده در چلسی بازی خواهد كرد. شوچنكو ۶۳ بازی ملی انجام داده و بیست وهفت گل نیز به ثمر رسانده است. او یكی از دوستان صمیمی خانواده Armani طراح معروف لباس است. همسر شوچنكو كریستین پازیك یك مدل آمریكایی است.
▪ مربی : اولگ بلوخین.
این مربی پنجاه و چهارساله كه در اكتبر ۲۰۰۳ هدایت تیم ملی اوكراین را به عهده گرفت صد و دوازده بازی ملی با پیراهن شوروی انجام داد تا بیشترین بازی ملی را برای این كشور كه هم اكنون تجزیه شده انجام داده باشد. بلوخین ۴۲ گل نیز برای شوروی به ثمر رساند تا از این نظر نیز در صدر گلزنان تیم ملی شوروی قرار گیرد. بلوخین در رده باشگاهی نیز از این نظر ركورددار بود. ۴۳۲ بازی با پیراهن دیناموكی یف و ۲۱۲ گل زده او را از این جهات در صدر ركورد داران لیگ شوروی قرار داد. بلوخین در سال ۱۹۷۵ توانست عنوان مرد سال فوتبال اروپا را كسب كند. او به همراه تیم ملی شوروی در دو جام جهانی ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ حضور داشت.
بلوخین اولین تجربه مربیگری خود را در یونان و در باشگاه های المپیاكوس و پائوك تجربه كرد. بلوخین سیاستمداری موفق نیز به شمار می آید و هم اكنون عضو پارلمان اوكراین است. او وعده داده است كه در صورت قهرمانی اوكراین در جام جهانی موهایش را از ته می تراشد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید