پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تسکین دردهای قرون


تسکین دردهای قرون
● پرتغال- آنگولا
▪ مكان: كلن، ورزشگاه Rhine Energy
▪ داور: خورخه لاریوندا (اروگوئه)
● تركیب احتمالی آنگولا
ژوائو ریكاردو، لوكو، جامبا، كالی، دلگادو، زكالانگا، آندره، فیگوئرادو، ادسون، آندره تی تی بوئنگو، آكوا
● تركیب احتمالی پرتغال
ریكاردو، میگوئل، ریكاردو كاروالیو، میرا، نونو والنته، كاشتینیا، مانیش، فیگو، تیاگو، كریستیانو رونالدو، پدرو پائولتا
اگر تصور می كنید پرتغالی ها روز راحتی در پیش دارند سخت در اشتباهید. این جمله فیلیپه اسكولاری سرمربی برزیلی پرتغال است كه ممكن است تیم او، سورپریز بزرگ جام جهانی هجدهم باشد. یك روزنامه نگار پرتغالی می گوید: «شگفتی از هر دو جهت ممكن است. ممكن است قهرمان بشویم. شاید هم همان دور اول...»
اما این احتمال بسیار ضعیفی است چرا كه آنها مربی بزرگی به نام فیلیپه اسكولاری دارند كه مدافع عنوان قهرمانی است. او ۴ سال پیش با برزیل قاطعانه جام را فتح كرد و سپس به پرتغال رفت تا روی ویرانه های جام ۲۰۰۲ كه پرتغال به تلخی از آن بیرون رفت، تیم بزرگی بسازد. تیمی پر از ستاره و جذاب. اسكولاری می گوید: «من مربی خوشبختی هستم كه این همه ستاره دارم، اما كار كردن با ستاره ها كار دشواری است.» این دشواری به خصوص در زمان هایی به چشم آمده است، مثل لحظه ای كه لوئیس فیلو در جام ملت های اروپا ۲۰۰۴ در بازی انگلیس تعویض شد و با اخم و اعتراض زمین را ترك كرد اما جانشین او هلدر پوستیگا گل برتری پرتغال را زد تا جنگ ستاره ها به سود ستاره روی نیمكت، كه به «بیگ فیل» مشهور است به پایان برسد. امروز او با فیگو، كریستیانو رونالدو، پائولتا و... اولین تجربه جام جهانی خود با تیم جدیدش را مقابل آنگولا كسب می كند. از بین ستاره های پرتغال ممكن است دكو، در زمین نباشد. دیروز سایت خبری تیم تاك خبر داد این هافبك برزیلی الاصل به دلیل مصدومیت در تمرین امروز صبح به طور كامل حاضر نشد.
پس از قطعی شدن مصدومیت دكو، لوئیس فیلیپه اسكولاری، سرمربی برزیلی تیم ملی فوتبال پرتغال، از مسئولان این كشور ۱۲ ساعت مهلت خواسته تا در خصوص بودن یا نبودن او در نخستین دیدار تیم ملی این كشور با آنگولا، تصمیم نهایی خود را اتخاذ كند.
اسكولاری می گوید: «ما دكو را برای تمام جام لازم داریم. اگر او شرایط بازی را نداشته باشد غیرممكن است به زمین بفرستمش.» از آنجا كه حریف تیم خشنی است و انگیزه های مضاعفی برای مسابقه دارد ممكن است استفاده از دكو كار خطرناكی باشد. داستان دومین دیدار گروه D را باید از آنگولایی ها نیز بشنوید. آنگولا كه نام ناشناخته و كم امیدی در فوتبال جهان است، اما قصد دارد تمام تحقیر قرون را در این مسابقه جبران كند. پرتغال برای آنها نه یك حریف عادی كه یك دشمن بزرگ است.
آنگولا كه در سال ۱۹۷۵ استقلال خود را به دست آورده و از مستعمرگی پرتغال خارج شده در شرایطی به بازی وارد می شود كه روزنامه ابولا چاپ لیسبون ادعا كرده ممكن است آنها در پیراهن های خود اسلحه پنهان كرده باشند! نكته اینجاست كه آنها عداوت خود را با حریف پنهان نمی كنند.
مثلاً دلگادو، مدافع تیم ملی فوتبال آنگولا می گوید قصد دارد تا حضور كشورش را در جام جهانی ۲۰۰۶ برای اولین بار به دنیای فوتبال اثبات كند.
دلگادو طی مصاحبه ای پس از یك جلسه تمرین اظهار رضایت كرد و گفت: «این اولین باری است كه ما به جام جهانی راه پیدا می كنیم و این یك فرصت استثنایی برای من و كشورم محسوب می شود.
این یك اتفاق هیجان انگیز برای من است كه می تواند تاریخی باشد تا در آینده برای فرزندان و نوه های خودم تعریف كنم! ما به دنیای فوتبال جهان پا گذاشته ایم، پس باید در مقابل این همه چشم بازی فوق العاده ای را از خود به نمایش گذاریم. به خصوص كه حریف ما پرتغال است ما انگیزه كافی برای حمله داریم.»
شاید این مسابقه را بشود با بازی آرژانتین _ انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ و ایران - آمریكا در جام جهانی ۱۹۹۸ مقایسه كرد. بازی هایی كه به نفع مظلومان به پایان رسید. لوئیس الیویرا گونكالوس سرمربی آنگولا می گوید: «ما از همه چیز الهام می گیریم. از همه بردهای تیم های كوچك مقابل تیم های بزرگ.» این در حالی است كه مكزیك و ایران پس از برگزاری بازی ساعت ۳۰/۱۹ به تماشای این دیدار خواهند پرداخت. مسابقه ای كه ممكن است یك شگفتی باشد... به نظر شما به سود كدام سو؟
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید