پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


اقدامات سازمان زندانها


اقدامات سازمان زندانها
●اهداف اداره تربیت بدنی سازمان زندانها
۱- توسعه و تعمیم ورزش در بین پرسنل ، سربازان وظیفه ، مددجویان (كانونها ، نسوان ، مردان).
٢- پیگیری اجرای مفاد توافقنامه جدید فی مابین سازمان تربیت بدنی و سازمان زندانها .
٣- برگزاری كلاسهای آموزشی علمی و تخصصی ورزشی به صورت تئوری و عملی .
٤- اجرای برنامه های مسابقات ورزشی سال .
٥- پیگیری و هماهنگی جهت شركت تیمهای منتخب سازمان در رشته های مختلف مسابقات دسته جات آزاد كشوری طبق مقررات .
٦- پیگیری عملكرد باشگاههای ورزشی سازمان منطبق با اساسنامه ارائه شده از سوی باشگاه مركزی .
٧- تهیه گزارش فصلی به منظور جمعبندی فعالیتهای ورزشی در سطح كشور .
٨- نظارت بر مسابقات استانی و كشوری در سطوح مختلف .
٩- تهیه و ارسال كتب و جزوات ورزشی تهیه شده جهت ادارات كل استانها به منظور آشنا نمودن پرسنل و مددجویان با دانش روز تربیت بدنی و ورزش .
١٠- پیگیری و اجرای تصویب نامه های كمیته امور ورزش كاركنان .
١١- پیگیری هماهنگی و برگزاری همایش سالیانه با ارائه فراخوان مقاله به منظور استفاده از تجارب كارشناسان علوم تربیت بدنی .
١٢- شركت پرسنل و مددجویان در كلاسهای مربیگری و داوری طبق توافقنامه سازمان زندانها و سازمان تربیت بدنی .
١٣- برگزاری مسابقات مكاتبه ای ورزش در سطح ادارات ستادی و ادارات كل زندانها به منظور افزایش سطح علمی پرسنل و مددجویان .
١٤- تهیه و تنظیم دستورالعمل ورزشی در زندانها و نظارت بر چگونگی اجرای آن .
١٥- ارزیابی ادارات كل استانها در خصوص اجرای برنامه های ورزشی .
١٦- پیگیری سایر امور در جهت پیشبرد اهداف تربیتی سازمان .
●فعالیتهای فرهنگی زندانیها
▪آموزش زندانیان:
امور آموزشی زندانیان از جمله مفاد قانونی آئین نامه اجرایی زندانهاست كه در محورهای سوادآموزی ، آموزش و پرورش ، آموزش عالی ، آموزش عقیدتی مكاتباتی و عمومی حضوری و ... بر اجرای آن تأكید گردیده و در بخش سوادآموزی اجباری بودن آن مورد تأكید قرار گرفته است .
از دیگر اهداف سازمان در بخش آموزش عقیدتی و احكام تهیه متون آموزشی مدون بصورت كتاب توسط اساتید حوزه و دانشگاه با اتكاء بر تجربیات مسئولین اجرایی برای زندانیان است .
امید آن است با بهره گیری از الطاف خداوندی و دقت نظر مسئولین اجرایی آموزش زندانهای كشور و حمایت مدیران نهادینه شدن امور آموزش تحقق یافته و در این راه موفقیتهای مطلوب حاصل شود .
●برنامه اجرایی اداره كل تربیتی آموزشی:
شاخص فعالیتها :
نهضت سوادآموزی
مقدماتی
تكمیلی
پایانی
پنجم ابتدایی
تداوم آموزش
تربیت آموزشیار
آموزش و پرورش
▪مدرسه راهنمائی و دبیرستان بزرگسالان
امتحانات متفرقه
شاخه كارودانش
پنجم ابتدایی
تداوم آموزش
تربیت آموزشیار
آموزش عالی
دانشگاه پیام نور (فراگیر)
آزمون سراسری سایر دانشگاهها
●آموزش عقیدتی و سیاسی
احكام
نهج البلاغه
اندیشه های اخلاقی
مسابقه كتابخانی
آئین كشور داری
آموزش امر به معروف و نهی از منك
●كتابخانه زندانها
زندان معمولا به مكانی گفته می شود كه مسئولیت نگهداری از متهمان در انتظار محاكمه و همچنین نگهداری و تنبیه مجرمینی كه جرمشان در دادگاه به اثبات رسیده را به عهده دارد.
در نظام سنتی آنچه كه مهمترین هدف اینگونه موسسه ها تلقی می شد، جداكردن خطاكاران از جامعه و در امان نگهداشتن جامعه از آسیبهای آنها، تنبیه خطاكاران به منظور عبرت آنها و دیگران و اعمال كنترل شدید بر مجرمین بوده است طبعاً در محدوده چنین نظامی خدمات فرهنگی نه شناخته شده بود و نه پذیرفته شده، زیرا نگرش حاكم بر این نظام بیشتر جنبه تنبیهی داشت تا بازپروری. خدمات فرهنگی، تنها خدماتی بود كه توسط نهادهای مذهبی و برخی سازمانهای خیریه نصیب زندانیان می شد.
به تدریج جرم شناسان از طریق پژوهش و مشاهده به این نتیجه رسیدند كه «سیستمهای تنبیهی به اندازه كافی از تكرار جرایم جلوگیری نكرده و اكثر مرتكبین این جرایم پس از آزادی مجددا به كار خود ادامه می دهند و چه بسا به جرمهای بزرگتری روی می آورند»
چنین استدلالهایی سبب شد كه فكر فعالیت‎های بازپروری به قصد ایجاد دگرگونی در رفتار و نگرش فرد زندانی مطرح شود و مورد بحث قرار گیرد. با در راس قرار گرفتن این هدف، زندانها به موسسات و مكانهایی جهت اصلاح و تربیت زندانیان تبدیل شدند كه این خود مستلزم تدوین برنامه های آموزشی و پرورشی جهت زندانیان و كاركنان زندانها گردید.
با توجه به این اصل كه هیچ برنامه آموزش و پرورشی بدون پشتیبانی كتابخانه‎ای سازمان یافته و هدفمند و برنامه ریزی شده نمی‎تواند به تمام هدفهای خود دست پیدا كند، «كتابخانه نیز به عنوان نهادی كه وظیفه پشتیبانی از كل برنامه‎های بازپروری و وسعت و استحكام بخشیدن به آنها را داراست در نظام زندان جایگاهی پیدا كرد.
▪ارائه خدمات كتابخانه زندانها به زندانیان جنبه درمانی دارد
با مروری بر تجربه‎های جهانی در می‎یابیم كه ارائه خدمات كتابخانه به زندانها و موسسه‎های بازپروری از عمرچندان طولانی برخوردار نیست و بطور گسترده به نیمه دوم قرن بیستم برمی گردد و معمولا به دو روش صورت می‎گیرد.
در كشورهایی كه از شبكه كتابخانه‎های عمومی خوب و پیشرفته برخوردار هستند و زندانهای آنها كوچك و كم جمعیت است، ارائه خدمات به مددجویان مستقر در این مراكز جزء وظایف كتابخانه‎های عمومی محسوب می‎شود و واحدهای سیار همانگونه كه بیماران بستری در بیمارستانها، سالمندان ساكن خانه‎های سالمندان، كودكان و نوجوانان مستقر در مجتمعهای پرورشگاهی و بازپروری و معتادان و سایر گروهها را زیر پوشش خدماتی خود قرار داده‎اند، به زندانها و موسسه‎های بازپروری نیز چنین خدماتی را عرضه می نمایند. اما اولا در همه كشورها شبكه كتابخانه‎های عمومی در حدی كه بتواند چنین خدماتی به زندانها عرضه نماید وجود ندارد و در مواردی هم كه چنین امكاناتی فراهم است، زندانهای بزرگ با تعداد زندانیان زیاد به دلیل مسائل امنیتی نمی توانند از این خدمات استفاده نمایند در چنین شرایطی، تأسیس كتابخانه درون سازمانی ضرورت پیدا می كند ایالات متحده آمریكا كه پیشتاز ارائه خدمات كتابخانه به زندانهاست از جمله كشورهایی است كه با وجود برخورداری از شبكه كتابخانه های عمومی گسترده بطور بسیار محدودی آن هم در مورد زندانهای محلی كوچك و مراكز بازپروری نوجوانان می‎تواند از این خدمات استفاده نماید.
در سال ١٩١٦ انجمن كتابداران آمریكا و انجمن مراكز اصلاح و تربیت آمریكا مشتركاً دستورالعملی به همراه حداقل استانداردها برای تأسیس كتابخانه درون سازمانی در زندانها تدوین كردند كه چندین بار در سالهای مختلف مورد تجدید نظر قرار گرفت كه آخرین آن در سال ١٩٦٦ صورت گرفته كه پس از آن این سند مورد استفاده كلیه موسسه های بازپروری آمریكا قرار گرفت، گر چه بین حداقل استانداردهای پیش بینی شده در این سند و واقعیتها هنوز فاصله بسیاری وجود دارد. در این سند هدف اصلی تأسیس كتابخانه در زندان «ارتقاء فردی زندانیان و بازگرداندن آنها به جامعه به عنوان اعضایی مفید و موثر» عنوان شده و در كنار آن بر تأمین‎اطلاعات حرفه‎ای و فنی، ارتقاء سطح خواندن، پایه‎ریزی‎ مطالعه به عنوان فعالیتی درمانی برای كاهش فشارهای روانی و كمك به پیشرفت علایق فردی تأكید مخصوص گذاشته شده‎است.
درصد بالای بی‎سوادی در بین زندانیان خود مانع بزرگی در زمینه فعالیت فرهنگی می‎باشد.
در كنار آن كمك به ارتقاء سطح فرهنگی و دانش حرفه ای كاركنان زندانها نیز در چهارچوب وظایف این كتابخانه‎ها آورده شده است در بندهای مختلف ، استانداردهای مربوط به بودجه، مجموعه، كاركنان، ابزارها، امكانات نیز آمده است. برای مثال به ازای هر هزار مددجو وجود یك كتابدار متخصص تمام وقت با درجه فوق لیسانس كتابداری و حداقل به ازای هر زندانی ١٠ عنوان كتاب توصیه شده است.
●در یك جمع بندی كلی از وضعیت و جایگاه كتابخانه در موسسه های بازپروری می توان به این نكات اشاره كرد.
١ـ زندانها جزایری هستند كه در انزوای از جامعه قرار دارند و شیوه زندگی و قوانین خاص خود را دارند ارائه هرگونه خدمت فرهنگی چه از بیرون و چه در درون بدون شناخت واقع بینانه و آگاهی كامل از برنامه های بازپروری ممكن نخواهد بود.
٢ـ برنامه ریزی برای ارائه خدمات كتابخانه در این موسسه‎ها باید به این فكر صورت گیرد كه حلقه ارتباطی بین مددجویان، كاركنان و جهان بوجود آید واین مهم بدون استفاده از نظرات و كمكهای فكری تمام كسانی كه در اینگونه موسسه ها حضور یا فعالیت دارند ممكن نیست بی اعتنایی به نظرات براحتی می تواند كتابخانه را در انزوا قرار دهد.
٣ـ باید در نظر داشت كه مراجعه كنندگان هر كتابخانه اگر زندانی باشند از انزوا و تنهایی و مشكلات هم سازی با محیط و سایرین در رنج هستند و روی هم رفته دید مثبتی از خود ندارند و آینده روشنی برای خود متصور نیستند. كتابخانه در چنین فضایی باید بتواند اعتماد آنها را جلب نماید.
٤ـ بهترین راه‎حل برای جلب حمایت نیروهای‎ درون موسسه ارائه خدمات خوب به همه آنهاست و فراهم آوردن مجموعه‎ای كه به نیازهای واقعی، آموزشی، اطلاعات و سرگرم كننده آنها پاسخ بگوید.
٥ـ در مجموعه سازی، سازماندهی و برنامه ریزی برای خدمات باید نیروی متخصص كارآزموده بكار گرفته شود ولی در مرحله اجرا از افراد نیمه متخصصی مشروط بر اینكه بكار خود علاقمند باشند و توانایی ایجاد ارتباط داشته باشند می‎توان استفاده كرد. لازم به ذكر است كه حضور منظم در متن زندگی مددجویان، مشاهده دقیق رفتارها و كردارهای آنها، گوش سپردن به صحبتهای آنها و مبادله تجربه های زندگی در جلب اعتماد مددجویان و كاركنان می تواند بسیار موثر باشد.
ارائه خدمات كتابخانه مثل هر كار فرهنگی دیگر بازده سریع ندارد و آنگونه كه یكی از كارشناسان امور زندانها می‎گوید: « نیازمند صبوری و شهامت تحمل كردن است » بخصوص اینكه گاه اینگونه فعالیتها با پاره ای از قوانین و مقررات جاری در تضاد قرار می‎گیرد و تنها از طریق انعطاف پذیری و صبر می توان به راه حل مناسب دست یافت.
منبع : قوه قضائیه


همچنین مشاهده کنید