جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برای داشتن سلامت کامل از ۱۴غذای معجزه‌گر غافل نشوید


برای داشتن سلامت کامل از ۱۴غذای معجزه‌گر غافل نشوید
همه انسان‌ها می‌خواهند با رعایت رژیم غذایی خوب و صحیح از سلامت كامل برخوردار باشند، رژیم‌های غذایی گوناگونی نیز از سوی متخصصان تغذیه توصیه می‌شود كه هر یك به نوبه خود مفید هستند. اما آیا می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی، تمام مواد مورد نیاز بدن را تامین كرد و از سلامت و انرژی كافی برخوردار بود؟
اگر ‌١٤ ماده غذایی را در برنامه خود بگنجانید و مصرف كنید، شاهد نتایج فوق‌العاده‌ای در وضع سلامت خود خواهید بود. این موادغذایی فوق‌العاده عبارتند از:
‌١- انواع لوبیا
‌٢- زغال اخته
‌٣- گل كلم
‌٤- جو
‌٥- پرتقال
‌٦- كدوتنبل
‌٧- ماهی آزاد
‌٨- سویا
‌٩- اسفناج
‌١٠- چای
‌١١- گوجه فرنگی
‌١٢- بوقلمون
‌١٣- گردو
‌١٤- ماست
● گردو، حاوی چربی خوب
گردو یكی از بهترین مواد غذایی است. حتی چرب‌ترین انواع آن حاوی روغن امگا ‌٣ است كه بسیار مفید می‌باشد.
این روغن در ماهی آزاد نیز یافت می‌شود و ماهی آزاد برای سلامت قلب نیز مورد توجه است و می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش دهد.
اگر شما ‌٥ بار در هفته هر بار یك مشت گردو بخورید، علاوه بر مصرف كالری خوب از فواید آن نیز بهره‌مند می‌شوید.
● زغال اخته
زغال اخته نیز از جمله موادی است كه شامل مواد مغذی از جمله ویتامین C، اسید فولیك، فیبر، كاروتن و صدها ماده مفید دیگر است كه در یك میوه خوش رنگ كوچك جمع شده است.
بورسی كلویدنس از محققان تغذیه است و عقیده دارد غذاهایی كه رنگ دارند از موادی برخوردارند كه مانع ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شوند و در ضمن به حالت تعادل روحی، حافظه و قدرت تفكر نیز كمك می‌كنند.
انواع میوه‌ها نیز علاوه بر داشتن مواد مغذی، انرژی كافی نیز برای بدن تامین می‌كنند.
● سویا و تاثیر خوب آن بر كلسترول
استفاده از سویا به این معنا نیست كه تا حد ممكن از سویا در غذاها استفاده كنیم، بلكه از انواع دانه‌های محتوی سویا بهره‌مند شویم.
سویا یكی از موادی است كه برای قلب مفید است، زیرا كلسترول را پایین می‌آورد و دارای فیبر و پروتئین فراوان نیز هست.
● جو و لوبیا سرشار از فیبر
فیبری كه در جو و لوبیا موجود است، مانع بالا رفتن قند و كلسترول خون می‌شود و به تنظیم كار روده نیز كمك می‌كند.
مطالعات حاكی از آن است غذاهایی شامل جو، لوبیا، برنج، میوه‌ها، سبزی و بویژه سیب، منابع سرشار فیبر هستند كه علاوه بر فواید خود بتدریج هضم می‌شوند و مانع بالا رفتن ناگهانی قند خون می‌شوند، در صورتی كه نان و شیرینی‌ها چنین نیستند، منابع سرشار فیبر به كنترل وزن نیز كمك می‌كنند.
در ضمن مصرف ‌٥ تا ‌٩ وعده در روز از میوه‌ها و سبزی‌ها برای سلامت بسیار مفید است. از آن جا كه انواع لوبیا سرشار از پروتئین است، می‌توان آن را به سوپ، سالاد و تخم مرغ نیز اضافه كرد.
● كلسیم و استخوان‌ها
ماست و دیگر محصولات لبنی با تقویت استخوان‌ها مانع شكستگی آن‌ها می‌شود. هم‌چنین در سلامت دندان‌ها و كمك به انقباض عضلات و تنظیم ضربان قلب نیز مؤثر است.
احتمال ابتلا به بیماری‌های روده را كاهش می‌دهد و در كاهش وزن نیز تاثیر دارد. مصرف روزانه حداقل ‌١٠٠٠ میلی گرم كلسیم نیز مانع افزایش وزن مریض می‌شود.
می‌توانید روز را با یك استكان چای آغاز كنید و یك لیوان شیر كم چرب و تازه به همراه تكه‌ای از نان گندم كامل برای صبحانه كافی است. با غذا ماست را فراموش نكنید و در میان روز نیز از هویج و میوه استفاده كنید.
از پنیر نیز برای رفع گرسنگی و تامین انرژی می‌توانید استفاده كنید. مطمئن باشید اگر این ‌١٤ غذا را در برنامه خود بگنجانید، علاوه بر سلامت كلی نیازی به رژیم‌های كاهش وزن نیز نخواهید داشت و از ظاهری شاداب تر برخوردار خواهید شد.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید