پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

در انتظار گودو یا آشیل


در انتظار گودو یا آشیل
● گفت و گو با آلكس دل پیرو
این هم دل پیرو جدید كه همه در انتظارش بودند: با همان ایده های مشخص و مستقیم. سال ۱۹۹۵ آنیلی برای اینكه توصیف خوبی از ستاره یووه داشته باشد به او لقب «پینتوركیو» نقاش مشهور ایتالیایی را داد. سال ۲۰۰۰ وقتی در اردوی تمرینی یووه همه در انتظار دل پیرو جدید بودند باز هم این آنیلی بود كه رو به طرفداران گفت: در انتظار گودو هستیم اما امروز او خود را آشیل می نامد. كسی كه ۱۰ سال است زحمت می كشد، می دود و برای هر پیروزی جنگیده است و امروز هم از لوچانو موجی، كه پرونده رسوایی فوتبال در ایتالیا را زیر بغل دارد، دفاع می كند و می خواهد از نظر انسانی با كسی كه ۱۰ سال كار كرده همدردی كند. اما در مورد فوتبال می گوید: «هیچ وقت به نیمكت نشینی عادت نداشته ام.» او می خواهد راهش را عوض كند تا این جام جهانی برایش فراموش نشدنی باشد. اما برای دل پیرو بازی با غنا از نیمكت شروع می شود. سرنوشت اینگونه است و نمی تواند از آن فرار كند. او از تركیب اصلی لیپی بیرون مانده است اما كسی چه می داند فردا چه اتفاقی می افتد. بازی شروع می شود، مثل دوره یووه. ادامه خواهد داشت و اگر زندگی موازی با یووه ادامه داشته باشد در نهایت او برنده خط پایان خواهد بود. ۱۰ سال زندگی مثل آشیل باید با پیروزی تمام شود...
▪ دل پیرو چرا سكوت كردید؟
مثل همیشه كه برایم اتفاق افتاده است. كمی عقب تر می ایستم تا همه چیز را ارزیابی كنم. فكر كنم، ملاحظه همه چیز را بكنم و تمركز كافی داشته باشم. مثل آشیل كه شیوه ای دیگر برای جنگیدن داشت و همیشه از آتش دشمن دور بود. تا امروز كه اینطور بودم.
اما طرفداران یووه می خواهند كه حرف های كاپیتان را در مورد پرونده موجی بشنوند.
اوضاع خیلی پیچیده است، خیلی چیز ها اتفاق افتاده و چیزهای دیگری هم در شرف وقوع است. امیدوارم كه برای تیمم همه چیز خوب پیش برود و تمام حرف هایی كه وجود دارد در نهایت نشان دهد كه راه تیم ما اشتباه نبوده.
▪ اوضاع كه پیچیده شده است اما مسئولیت ها هم مشخص شده و هر كسی می داند كه در این پرونده چه نقشی دارد اما بازیكنان ملی شرایط سختی دارند.
واقعاً جای تعجب ندارد كه من و بازیكنان یووه از مدیر تیم خودمان حمایت كنیم. بله ما هم دوست داریم كه همه چیز شفاف باشد. این احساس درونی و انسانی ماست كه ابراز كرده ایم. به تیم ملی برویم: همه منتظر ایتالیا هستند تا این هیاهو را فراموش كنند. همه می دانیم كه مسئولیت بزرگی داریم و باید به بهترین نحو انجام دهیم. اما این هم درست نیست كه توجه به تیم ملی باعث فراموش شدن دیگر ماجرا ها بشود. مرزهای مسئولیت پذیری بسیار نازك هستند و ما باید یك جام جهانی بزرگ داشته باشیم اما جام جهانی نباید دیگران را فراموش كند.
▪ آیا حاضر هستی با یووه به دسته دوم بروی؟
با دقت ماجرای یووه را دنبال می كنم اما امروز فقط به تیم ملی فكر می كنم و در یووه همه چیز در حال تغییر است اما من به كار های در حال انجام اعتماد دارم و امیدوارم كه بعد از جام جهانی همه چیز ایده آل باشد. مثل همیشه.
▪ البته اگر كاپلو هم برود...
من طی این دو سال همیشه خندیده ام و با روحیه خوب كار كرده ام تا مشكلات را كنار بزنم.
كاپلو گفته است كه طی این دو سال دل پیرو با من پیشرفت كرد. داشتم فكر می كردم كه طی این دو سال چه جور آدمی بودم.
▪ از كسی تشكر نمی كنی؟
اگر توانسته ام از مشكلات بیرون بیایم به دلیل این است كه در تمام مسائل به خوبی تصمیم گرفته ام، به تنهایی.
و از تمام كسانی كه نزدیك و كنارم بودند و كمكم كردند تشكر می كنم.
▪ آشیل آن طور می جنگید كه خودش می خواست اما اینجا لیپی وجود دارد.
برای آشیل و من مهم نبوده كه چه جنگی و چه وقت باشد. من از شرایط سخت دو سال آخر فوتبالم می آیم. من می دانم كه چه كار كنم تا خودم را به همه نشان دهم.
▪ حتی اگر روی نیمكت باشی؟
همیشه وقتی از نیمكت شروع كردم، عالی بودم اما این به این معنی نیست كه از نیمكت نشینی خوشم بیاید. به آن عادت ندارم ولی برای همه بازی ها آماده هستم و مشكلی ندارم. خیلی ها اعتقاد دارند كه به عنوان بازیكن ذخیره به میدان بروند اما من اینجوری نیستم.
▪ صددرصد آماده هستی؟
بیش از صددرصد.
▪ جام جهانی برایت چه معنایی دارد؟
مثل یك بچه بودم كه اولین بار به جام جهانی آمدم. امروز بزرگ شده ام. همه چیز فرق كرده و می تواند جام جهانی بزرگی برای من باشد.
▪ و اینكه ۳۲ساله هستی...
۳۱ سال و نیم. این تفاوت بسیار زیادی دارد و زیباست. گفتم كه این می تواند آخرین جام جهانی من باشد.
▪ گلادیاتور «توتی» در برابر آشیل «دل پیرو»، چه فیلمی می شود.
هیچ كس با توتی در رقابت نیست. همه با هم هستیم در خدمت لیپی و تیم ملی. این برای ما و تیم بهترین مسئله است. فرانچسكو برای جام جهانی زحمت كشیده و منطقی است كه به جام جهانی بیاید.
▪ از غنا می ترسید؟
آنها بازیكنان خوب و بزرگی دارند كه می توانند هر اتفاقی را رقم بزنند. آپیا با من در یووه بازی كرده است. همه می دانیم كه بازی اول خیلی سخت و مهم و البته سرنوشت ساز است. این بازی می تواند مسیر بازی های ما را در جام جهانی مشخص كند. ما آدم های احساسی و هیجانی هستیم. همین احساس خوب به ما كمك می كند تا مشكلات را كنار بزنیم. این قلب ماست كه تفاوت ها را به وجود می آورد.
▪ هكتور چه كسی خواهد بود؟
این نبرد نهایی خواهد بود. در فینال، حریف اصلی را خواهیم دید. من دوست دارم به فینال برسم.
▪ آشیل، پاشنه پایت چطور است؟
به دقت مواظبش هستم.
محسن ابراهیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید