پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سیر به عنوان داروی قلبی


سیر به عنوان داروی قلبی
در سال ۱۹۸۷ اقای Dr Benjamin Lau و همكارانش در دانشگاه كالیفرنیا نتایج درخشانی از مصرف كردن Kyolic ( عصاره سیر كه با روش ژاپنی تهییه میشود ) به دست آورده اند. در گزارش آمده است كه اگر روزی یك گرم از عصاره فوق ( این یك گرم عصاره از حدود ۳۰ گرم با حدود نه دنده متوسط سیر گرفته می شود. ) خورده شود مقدار زیادی كلسترول یا به عبارت صحیحتر جز ء LDL كلسترول خون و تری گلیسرید كاهش می یابد . در گزارش پزشك فوق آمده است در آزمایشی كه او كرده این رژیم در حدود ۷۰ – ۶۰ درصد مقدار LDL كلسترول را كاهش داده است و قسمت مفید كلسترول یعنی HDL افزایش پیدا كرده است. پزشكان هندی در مراكز تحقیقات پزشكی عینا نتیجه فوق را گرفته اند .
Dr.M.Sucur به ۲۰۰ بیمار كه میزان كلسترول خون آنها خیلی بالا بود رژیم خوردن سیر تازه ، خام ، پوست كنده توصیه نمود پس از ۲۵ روز در تمام انها مقدار كلسترول محسوسا كاهش یافته سات. دوز مصرفی انها روزانه ۱۵ گرم یعنی حدود ۵ دنده سیر بوده است.
دكتر سوكور معتقد است همینكه كلسترول كاهش یافت از ان به بعد دیگر كافی است روزانه ۲ عدد سیر خام برای نگهداری سطح كلسترول خورده شود در این آزمایشها یاداوری می شد كه رژیم سیر توام با رژیم پیاز نیز بوده است. یعنی روزانه مقداری نیز پایز خورده شده است حال اگر سیر و پیاز اگر توام خورده شوند آثار سیر را افزایش می دهد یا خیر هنوز معلوم نیست .
آزمایش خون اشخاص فوق كه رژیم سیر و پیاز داشتند نشان داده است ه فاكتور انعقاد خون آنها ماده (Fibrinogen ) كاهش یافته است یعنی خون آن ها در مدت زیادتری منعقد می شود و این عاملی است كه بر ضد حمله های قلبی موثر است.
در یك تلاش تحقیقاتی دیگر برای بررسی آثار سیر در جلوگیری از حمله های قلبی DrEric Block رئیس گروه شیمی در دانشگاه ایالتی نیویورك رد آلبانی ماده ای به نام (ajoene ) در سیر كشف كرده است كه در آزمایشهای لابراتوری اثر مقابله با انعقاد خود از خود نشان داده است این اثر كاملا شبیه اثر معروف داروی قدیمی به نام آسپیرین می باشد كه در این قبیل موارد تجویز می شود.
و در تحقیقات این دانشمندان نشان می دهد كه به عنوان یك داروی ضد انعقاد خون Antithrombotic agent ، ماده ajoenc حداقل دارای قدرتی برابر آسپیرین است. در آزمایشی همین كه دكتر Block مقدار یك دوز از ماده ajoenc به خرگوشی خوراند تراكم پلاكتهای خون خرگوش به قدر یك درصد كاهش یافت .
دكتر Block معتقد است كه سیر به عنوان یك ماده ضد انعقاد خون كه دارای عوارض جانبی خیلی محدودی است ممكن است در آتیه خیلی مورد توجه قرار گیرد .
● سیر دارویی برای كاهش فشار خون
سیر فشار خون را در جانوران آزمایشگاهی كاهش می دهد . مدر مورد كاهش فشار خون انسان نیز تجربیات متعددی این خاصیت را نشان میدهد . این آزمایشها در مجله پزشكی انگلیسی به نام Lancet گزارش شده است و همین طور در مطالعات كلینیكی متعددی در روسیه و بلغارستان نشان داده شده است.
دانشمندان معروف بلغاری به نام Dr.V.Petkov كه كارشناس فیزیولوژی در آكادمی علوم بلغارستان می باشد پس از انجام مطالعات و آزمایشهای متعدد اظهار نظر می كند كه سیر در مورد انسان فشار خون سیتولیك را ۳۰ - ۲۰ و فشار دیاستولیك را ۲۰ – ۱۰ كاهش می دهد.
● سیر دارویی برای ریه ها
دكتر Dr.Irwin Ziment سالهاست كه سیر را به عنوان داروی نرم كننده سینه و فرونشاندن التهاب و كاهنده احتقان در موارد سرماخوردگی های معمولی و به عنوان تنظیم كننده بلغم و خلط اور در موارد برونشینهای مزمن تجویز می كند .
دكتر Ziment كه خود كارشناس دارو شناسی معروفی است استدلال می كند كه سیر همان كاری را انجام می دهد كه داروهای ضد احتقان و سینه ای تجارتی انجام می دهند البته بدون عوارض جانبی و خاصیت تندی سیر معده را تحریك كرده و موجب می شود كه ریه ها ترشح كنند و باعث رقیق شدن بلغم و اخلاط و خروج آنها گردند.
دكتر زیمنت معتقد است كه مصرف مرتب سیر باعث پیش گیری بورنشیتهای مزمن می شود زیرا موجب می شود كه اخلاط رقیق شده به طور منظم دفع شوند . پزشكان لهستانی از عصاره سیر برای معالجه كودكانی كه از ناراحتی های مكرر برونشیتهای حاد ومزمن و همچنین آسم برونشیتی رنج می برند استفاده می كنند.
● سیر به عنوان ضد سرطان
در بین طیف وگروه مواد ضد سرطان ، سیر ستاره آنهاست . در مورد جانوران آزمایشگاهی نشان داده شده است كه مصرف سیر تازه جانوران را در برابر ایجاد و توسعه تومور مصون نگاه می دارد و حتی در برخی از آزمایشها مصرف سیر رشد و توسعه تومور ایجاد شده را متوقف كرده و حتی برعكس نموده است. كارشناسان ژاپنی در آزمایشی دوبار به فاصله یك هفته سلول های تومور را به موش تزریق كرده اند. موشهایی كه در رژیم غذایی آنها سیر تازه مصرف می شود مقاومت بیشتری در برابر تزریق دوم از خود نشان دادند.
مصرف سیر تازه در رژیم غذایی انسان در یك آزمایش موجب شده است كه سرطان های پستان بهبود یابد. در این مورد كارشناسان این شفا بخشی را مدیون ماده Allicin موجود در سیر می دانند .
این تصور فكر كه هر كس سیر بیشتری بخورد قابلیت دفاع بدنش در برابر سرطان بیشتر می شود از مقایسه بین ساكنین دو شهر چینی در ایالت شاندونگ سرچشمه گرفته است . ساكنین یكیا از این دو شهر یعنی مردم شهر گنگشان دهر روز در ابتلای به سرطان هاضمه در آنها ۴۵/۳ در هر صد هزار نفر است.
در بیمارستان M.D.Anderson و در انستیتوی Tuor Instituete در هوستن در ایالت تكزاس امریكا دانشمندان تركیبات گوگردی سیر و و پیاز رامورد آزمایش و بررسی قرار داده و دریافتند كه مصرف این مواد گوگردی ، موشها را از خطر ابتلای به سرطان كولون نجات میدهد. در مورد نحوه تاثیر چنین توجیه می كنند كه این مواد گوگردی موجود در سیر و پیاز مانع تبدیل مواد شیمیایی به مواد سرطانزا می شود. بر مبنای این تحقیقات انستیتوی ملی سرطان امریكا تركیبات گوگردی سیر را در صدر لیست مواد شیمیایی كه بالقوه از بروز سرطان جلوگیری می نماید جای می دهد . در اینجا برای اطلاع خوانندگان عزیز ذكر چند نكته را لازم می داند:
۱) در عین حال كه سیر دارای این همه خواص موثر و مفیدی است مع هذا همه كس با ساختمانها ی فیزیو لوژی بدن متفاوت نمی تواند از سیر استفاده كند . اشخاص گرم مزاج از خوردن سیر ناراحت می شوند و حتی در بعضی ها ایجاد سردرد می كند و بعضی اشخاص كه دارای فشار خون پایین هستند نمی توانند سیر بخورند .موضوع مهم دیگری كه جنبه اجتماعی آن بیشتر از جنبه های بهداشتی آن مورد توجه است ، بوی سیر است كه از دهان اشخاصی كه سیر می خورند خارج می شود . و در ۵۰ سال قبل بین دانشمندان متجدد غذا درمانی و از ده ها قرن پیش بین حكمای طب سنتی همیشه این بحث مطرح بوده كه چطور بوی سیر را كه با تنفس پخش می شود مرتفع سازند.
عده ای خوردن جوانه های میخك ( ادویه مناطق گرمسیری ) را توصیه می نمایند . دستوری كه خیلی معمول و راحت است جویدن مقداری جعفری است .زیرا ماده كلروفیل جعفری بوی سیر را از بین می برد . و عده ای خوردن و جویدن مقداری چای خشك و یا خوردن یك سیب را تجویز میكنند و برای بوی سیر از دستها شستن و تمیز كردن دست را با لیموی ترش موثر می دانند و یا ساده تر شستن دستها را با آب سرد و مالیدن كمی نمك به دستها موثر میدانند و معتقدند كه این كار چند بار تكرار شود و دست آخر دستها را با كمی آب گرم و صابون بشویند رفع بوی سیر خواهد شد .
۲) سیر حتی الامكان باید تازه مصرف شود به طوری كه اگر سیر تازه كه از مزرعه شخصی برداشت شده و همان روز مصرف شد اثرش خیلی بیشتر است تا سیری كه كهنه شده باشد . سیر محصول مناطق مختلفه و یا برحسب جنس خاك و اقلیم منطقه دارای آثاری متفاوتی است ، به همین دلیل آثار سیر محصول شمال ایران با آثار شفابخشی سیر مناطق خشك ایران متفاوت است.
۳) برای اینكه سیر اثر باكتری كشی داشته باشد باید خام خورده شود در این صورت علاوه بر داشتن خاصیت انتی بیوتیك موجب افزایش نیروی دفاعی بدن و همچنین پیش گیری از سرطان می باشد. ولی سیر پخته برای كاهش فشار خون و كاهش كلسترول و رقیق كردن خون وبه عنوان خلط آور و كاهش سرفه و پیش گیری برونشیت موثر است. ولی خواص سر خام را از جهت انتی بیوتیك بودن وغیره ندارد یا كمتر دارد .
۴) احتیاط مهم دیگری كه در مورد سیر باید نمود این است كه سیر عكس العملهای حساسیت را تشدید می كند
و اشخاصی كه مبتلا به آلرژی هستند نمی توانند سیر بخورند . در مورد سیر خام یا پخته شیخ الرئیس ابو علی سینا توصیه می كند كه بخصوص اشخاص گرم مزاج می توانند از سیر كه حرارت دیده است و یا پرورده در سركه شده كه گرمی آن تعدیل شده باشد ، استفاده نمایند.
۵) روش فوق رامی توان به صورت بخار پز كردن سیر استفاده نمود ، یعنی دانه های سیر را پس از پوست كندن فقط ۳ – ۲ دقیقه حرارت با بخار می دهند كه شدت اثر الیسین خام آن تعدیل شد و در ضمن كیفیت مواد معدنی و ویتامینهای آن نیز در اثر پخته شدن زیاد از دست نرود به هر حال با تو جه به جوانب مثبت و منفی كه ممكن است سیر برای اشخاص مختلف داشته باشد بهتر است كه پس از مشورت با كارشناس گیاه درمانی در مورد مقدار و نحوه مصرف آن عمل نمود .
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید