جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


فرهنگ شیطان


فرهنگ شیطان
● درباره فرهنگ شیطان
همواره تلاش كرده و تلاش می كنیم كه سخنان حكیمانه و خردگرایی را كه از ذهن اندیشمندی برخاسته است، بخوانیم و بیندیشیم و بیاموزیم. در این میان، باریك بینان و اهل نظر، برای اینكه از خطا بری باشیم، و دامن به آگاهی كاذب و غیرعلمی آلوده نسازیم، ما را از همنشینی و هم كلامی و همخوانی با شیاطین پنهان و آشكار، اندرز داده اند؛ و برای اتمام حجت و به جا آوردن حق سخن، با انگشت عبرت، به سوی اشخاصی اشاره كرده اند كه به علت فراموشی این پند حكیمانه، فرجامی خوش، نداشته اند. اما آیا به راستی، همه ما به این اندرزها، دل سپرده و عمل می كنیم؟ اگر پاسخ منفی است، چه عاملی موجب این خردگریزی می شود؟ یگانه پاسخی كه همگان به این پرسش می دهند، تنها یك نام است، شیطان. اما این شیطان كیست كه ذهن های پاك را از راه صواب دور كرده، و به كجراهه می برد؟ به عقیده آمبروز بیرس، شیطان «خالق همه غم ها و بدبختی های ما و مالك همه چیزهای خوب است. شیطان را قادر متعال آفرید و یك زن پای او را به دنیای ما باز كرد.»
در نتیجه، از زمانی كه شیطان جهان بشری را تحت تاثیر وسوسه های خود قرار داده است، مفاهیمی در ذهن و زبان و رفتار گروهی از انسان ها شكل گرفته است كه خواسته یا ناخواسته، تحت تاثیر او بوده اند. این مفاهیم، وجه ممیزی است در مقابل مفاهیمی كه از ذهن های بری از وسوسه و خطا، خلق شده اند. فرهنگ شیطان، كه نوشته آمبروز بیرس است، می خواهد ما را با ذهن و زبان شیطان آشنا كند! «این نویسنده به اصطلاح ناراحت و به دور از عافیت برای شماری از واژه های معصوم كه ما هرروزه به عنوان روپوش و سترعادت از آنها استفاده می كنیم، تعاریف و معنای وارونه ساخته و با این عمل نسبتاً شیطانی دست شیطان را هم از پشت بسته است.» (ص ۶- مقدمه مترجم) حال برای آشنایی با فكر و زبان شیطان! با هم نگاهی به چند مدخل این فرهنگ می اندازیم:
روشنگر: كسی كه به روشن كردن موضوعی كمك می كند، مثل سردبیری كه چیزی درباره آن موضوع نمی نویسد.
بی عدالتی: باری كه هرگاه بر دوش ما گذاشته می شود بسیار سنگین و وقتی با دست ما بر پشت دیگران گذاشته می شود بسیار سبك است.
دوست: مامور تجسسی كه ما زیر میكروسكوپش به حیات خود ادامه می دهیم و او تمام حركات و سكنات ما را زیر نظر دارد.
دفترچه خاطرات: مجموعه یادداشت های روزانه چیزهایی از زندگی كه شخص می تواند بدون سرخ شدن به خودش نسبت بدهد.
كتاب «فرهنگ شیطان» دوزبانه است. مدخل ها بر اساس الفبای فارسی تنظیم شده اند. طرح جلد و صفحه آرایی، چشم نواز است.
(فارسی_انگلیسی)
آمبروز بیرس
ترجمه رضی هیرمند
انتشارات فرهنگ معاصر
چاپ اول بهار
علیرضا جاوید
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید