پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

این ۸ شگفتی‌ساز


این ۸ شگفتی‌ساز
جام هجدهم به مانند هفده دوره قبلی، خالی از پدیده‌ها و تیم‌ها شگفتی‌ساز نخواهد بود. اگر در یورو ۲۰۰۴ یونان با خلق یک معجزه بزرگ به جام نقره‌ای بوسه زد. این بار یونان‌های دیگری یافت خواهد شد که برای موفقیت و گرد کردن چشم علاقه‌مندان فوتبال تا پای جان تلاش خواهند کرد، اما چه تیم‌هائی این توان را خواهند داشت؟ گزینه‌های زیر پاسخ‌های مناسبی به‌نظر می‌رسند:
● مکزیک
▪ چگونگی صعود: سبزها با یک امتیاز اختلاف نسبت به آمریکا به‌عنوان دومین تیم منطقه‌ آمریکای‌شمالی راهی آلمان شدند. مکزیک برای چهارمین دوره متوالی جواز صعود را به‌دست آورد. حال آنکه طی ۳ دوره اخیر در مرحله یک‌هشتم ‌نهائی حذف شده است. آنها امیدوار هستند در آلمان گامی فراتر بگذارند و منبع الهامشان نیز جام کنفدراسیون‌های سال گذشته است. جائی‌که برزیل را شکست دادند، هر چند در نهایت در ضربات پنالتی مغلوب آرژانتین شدند.
▪ ستاره‌ها: رافائل مارکز مدافع بارسلونا (قهرمان اسپانیا و اروپا) خاردبورگتی بهترین گلزن تاریخ مکزیک، خوزه فونسکا که در ۲۹ بازی ملی، ۱۹ گل به ثمر رسانده و همچنین ”پاول پاردو“ مدافع - هافبکی که ۱۲۵ بازی در پرونده دارد از جمله بازیکنان تأثیرگذار مکزیک محسوب می‌شوند.
▪ مربی: ”لاولپه“ از آرژانتین کشور همسایه و دشمن دیرینه می‌آید. او هیچ‌گاه دو پله را با یک برش پشت سر نمی‌گذارد و تنها به بازی پیش‌رو می‌اندیشد نه به فینال.
مرد آرژانتینی، اکثر بازیکنان منتخب خود را از لیگ داخلی برگزیده و همین موضوع محبوبیت و احترام وی نزد مطبوعات مکزیک را به بالاترین حد رسانده است.
● ساحل عاج
▪ چگونگی صعود: در واقع آنها باید مدیون ”پیرومه“ کامرونی باشند؛ چرا که او با از دست دادن پنالتی دقیقه ۹۰ آخرین بازی مقابل مصر، بلیت جام‌جهانی را به فیل‌ها (لقب ساحل عاج) اعطا کرد. ساحل عاج در بازی‌های مقدماتی ۲ بار شیرهای رام نشدنی کامرون را رام کردند؛ هر چند ۵ گل از ۷ گل خورده خود این تیم در رقابت‌های مقدماتی حاصل تلاش مهاجمان کامرونی بود! ساحل عاج در کنار هلند، آرژانتین و صربستان سخت‌ترین گروه رقابت‌های جام‌جهانی را تشکیل داده‌اند.
▪ ستاره‌ها: دیدیه دروگبا مهاجم چلسی کاپیتان و روح تیم محسوب می‌شود. کلوتوره و امانوئل ابوئه که هر ۲ عضو باشگاه آرسنال هستند علاوه بر هماهنگی، تجربیات فراوانی اندوخته‌اند. در خط میانی دیدیه زاکورا می‌درخشد. همان‌طور که مهاجمانی مانند دیندانه و بنویتواکلو آماده استفاده از کوچکترین موقعیت‌ها خواهند بود.
▪ مربی: ”ربنوس میشل“ بزرگ در جام‌جهانی داستان ویژه‌ای دارد. او در جام‌جهانی ۱۹۸۶ فرانسه را به مرحله نیمه‌نهائی رساند و در سال ۱۹۹۴ مربی کامرون بود. رینوس در جام‌جهانی ۱۹۹۸ روی نیمکت مراکش نشست. اما تیم او به مانند کامرون ۱۹۹۴ در دور اول با جام وداع کرد. ”میشل“ در اولین موفقیت بزرگ خود در ساحل عاج، فیل‌ها را به فینال دوره اخیر جام ملت‌های آفریقا رهنمون کرد.
● آمریکا
▪ چگونگی صعود: قهرمان کونکاکاف که مکزیک و کاستاریکا را شکست داده به چیزی فراتر از مرحله یک‌چهارم نهائی دوره گذشته چشم دوخته است. آمریکا در گروهی دشوار شامل جمهوری چک، ایتالیا و غنا قرار دارد و ...
▪ ستاره‌ها: ”لاندن داناوان“ در جام‌جهانی ۲۰۰۲ چهره شد و مسلماً این دوره پخته‌تر شده و بهترین عمل خواهد کرد. او در بایرلورکوزن دو دوره ناموفق داشت. حتی اگر ”لاندن“ انتظارات را برآورده نسازد، دامارکوس بیسلی حاضر و آماده، چشم همگان را خیره خواهد ساخت. بزرگان تیم شامل مک‌براید، کلودیورینا و کیسی‌کلر را نیز فراموش نکنید.
▪ مربی: آره‌نا هشتمین سال حضور روی نیمکت تیم‌ ملی آمریکا را سپری می‌کند و از این نظر در میان تمام مربیان حاضر در جام هجدهم رکورددار است. وی به سیستم تهاجمی علاقه‌مند بوده، اما به‌ ثمر رساندن تنها ۱۶ گل‌ در ۱۰ مسابقه مقدماتی دوگانگی بزرگی برای فوتبال‌دوستان آمریکائی ایجاد کرده است.
● استرالیا
▪ چگونگی صعود: شکست ”جزایر سالومون“ و قرارگیری در صدر جدول منطقه اقیانوسیه شگفت‌آور نبود. آنها قیچی، وانوآتووزلاندنو را نیز در هم کوبیدند. در بازی پلی‌آف این جزایر سالومون بود که با نتیجه ۹ بر یک خود شد تا استرالیا در آخرین ایستگاه به اروگوئه برسد. در نهایت پس از یک ماراتن ۲۱۰ دقیقه‌ای بال پرواز کانگوروها پس از ۳۲ سال باز شد و آنها به همان جائی پرواز کردند که نخستین مکان برای ابراز وجودشان بود.
▪ ستاره‌ها: تیم کاهیل، هری‌کیول و مارک ویدوکا در لیگ برتر نام‌های قابل اعتنائی محسوب می‌شوند. پرسکیانو نیز در خط میانی پارما می‌درخشد. باید مواظب وی بود چون در ضربات آزاد دارای مدرک دکترا است!
▪ مربی: گاس هبدینگ پس از رهنمون ساختن هلند و کره‌جنوبی به جمع ۴ تیم پایانی ۲ جام‌جهانی اخیر، نام خود را به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین مربیان ادوار اخیر ثبت کرد و این بار قصد دارد با یک تیم کم ‌شانس آن نتایج درخشان را تکرار کند. منحنی نتایج استرالیا در یک سال اخیر یک روند نزولی را نشان می‌دهد، اما ”گاس“ همواره قادر به مرتب کردن اوضاع است.
● کرواسی
▪ چگونگی صعود: ۲ بار سوئد را به زانو درآورد و بدون شکست به‌عنوان تیم اول جواز صعود را دریافت کرد؛ هر چند کروات‌ها در ۱۰ مسابقه مقدماتی تنها ۵ گل به ثمر رساندند، اما هماهنگی تیمی و قدرت جوانی از آنها تیمی ترسناک ساخته است. سیستم این تیم با ۳ مدافع و ۲ هافبک مرکزی سرو شکل می‌یابد.
▪ ستاره‌ها: داد و پرسو مهاجم گلاسکورنجرز در بازی‌های مقدماتی ۴ گل به ثمر رساند. داریو سرنا نیز متخصص تهاجم از سمت راست زمین است.
نیکو کرانیکار پسر سرمربی تیم، نقش یک بازیساز را عهده‌دار خواهد بود و برادران کواچ (روبرت ونیکو) که در بوندس‌لیگا بازی می‌کنند مشتاق عرض اندام در آلمان هستند،
▪ مربی: ”زلانکو کرانیکار“ پس از پایان یورو ۲۰۰۴ سکان هدایت کروات‌ها را به‌دست گرفت. او به سیستم ۲-۱-۴-۳ علاقه‌مند است و غالباً ۲ بازیکن کناری و یک بازیساز را کنار مهاجمان خود قرار می‌دهد. او اخیراً به خاطر دعوت پسرش به تیم ملی مورد انتقاد رسانه‌های گروهی کرواسی قرار گرفته است.
● صربستان و مونته نگرو
▪ چگونگی صعود: ۱۰ گل زده، تنها یک گل خورده، ۲ تساوی مقابل اسپانیا اندوختن ۲ امتیاز بیشتر از اندلسی‌ها، شاهکار صرب‌ها در راه صعود به جام‌جهانی بود. در ضمن مانبا کژمان یا ۵ گل زده بخش اصلی بار صعود را به دوش کشید.
▪ ستاره‌ها: ”دژان استانکوویچ“ یا ۶۰ بازی ملی پرسابقه‌ترین هافبک صرب‌ها محسوب می‌شود. نیکولا زکیچ با ۶ فوت و ۷ اینچ قد روز به روز بهتر می‌شود. از کژمان که بگذریم به نمانیا ویدیچ می‌رسیم. مدافع منچستر یونایتد؛ هر چند به دلیل محرومیت در بازی اول غایب است، اما به‌طور حتم در دیدارهای بعدی از مؤثرترین مدافعان صربستان خواهد بود.
▪ مربی: ”راتومیردیوکوویچ“ امیدوار است پس از ناکامی در راه حضور در ۲ تورنمنت بزرگ پیشین، با برقراری یک اتحاد تیمی، برای اهالی بالکان جام‌جهانی موفقیت‌آمیزی را رقم بزند.
● کره‌جنوبی
▪ چگونگی صعود: طوفان سرخ، یک بازی قبل از اتمام مرحله دوم گروهی صعود خود را قطعی کرد. هر چند در نهایت توانست جایگاه عربستان در صدر جدول گروه را اشغال کند. کره‌جنوبی در هر ۲ بازی رفت و برگشت مغلوب سعودی‌ها شد. تیم چهارم جهان در مرحله اول گروهی نیز مقابل مالدیو به تساوی بدون گل رسید!
همین نتیجه موجب اخراج ”هومبوتو کوتلیو“ شد. جانشین او یعنی ”جریونفرر“ نیز پس از نتایج ضعیف جای خود را به نفر بعدی داد.
▪ ستاره‌ها ”پارک‌جی‌سانگ“ بازیکن منچستر یونایتد و ”گی‌یونگ‌پیو“ عضو تاتنهام دو بازیکن تأثیرگذار خواهند بود. ”کیم‌نام‌ایل“ جوان و همچنین ”لی‌ وون‌جانه“ با هماهنگی بیشتر قادر هستند نیاز کره‌جنوبی یعنی برقراری ارتباط مناسب را برطرف کرده و به درخشش دوباره شرقی‌ها کمک کنند.
▪ مربی: دیک‌ادووکات از ماه سپتامبر به‌عنوان سومین جانشین گاس‌ هیدینک افسانه‌ای کار خود را آغاز کرد. او سیستم تهاجمی ۳-۳-۴ را مد نظر قرار داده و به درخشش تیمش امیدوار است؛ هر چند تکرار مقام چهارم دوره گذشته کمی دور از دسترسی جلوه می‌کند. به‌خصوص اینکه کره‌جنوبی هرگز خارج از خانه حتی یک دیدار جام‌جهانی را نیز به سود خود خاتمه نداده است.
● اوکراین
▪ چگونگی صعود: آنها در گروهی دشوار شامل دانمارک، ترکیه و یونان بهترین نتایج را کسب کرده و به‌عنوان اولین نماینده اروپا، نخستین صعود به جام‌جهانی را رقم زدند. آنها در بازی مقدماتی ۱۸ گل به ثمر رسانده و تنها ۷ گل پذیرفتند.
▪ ستاره‌ها: همه نگاه‌ها به شوچنکو مهاجم جدید چلسی است، اما اوکراینی‌ها یک هافبک راست قدرتمند به‌نام ”اولگ‌گوسو“ در اختیار دارند به‌اضافه ”رولند روتان“ و مهاجمی پرانرژی به‌نام آندوی ورونین.
▪ مربی، اولگ بلوخین تا همین اواخر تنها یک گزارشگر تلویزیونی بود، اما از ماه مارس سکان هدایت اوکراین را به‌دست گرفته و با اعلام این موضع که هیچ امری امکان‌ناپذیر نیست، تیم را پله‌پله ترقی داد. او بر خلاف مربیان قبلی تیم را بر محوریت شوچنکو نساخت و همواره جمع‌گرائی را مدنظر داشت.
منبع: گاردین
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید