جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

این تازه شروع کار است


این تازه شروع کار است
● نکات جالب
- در صورتی كه ایتالیا موفق به شكست آمریكا شود و چك نتواند غنا را مغلوب كند صعود آتزوری به مرحله یك هشتم قطعی خواهد شد.
- ایتالیا و آمریكا تاكنون هفت بار با هم بازی كرده اند كه حاصل آن پنج پیروزی و دو تساوی برای ایتالیا بود. اولین بازی دو تیم در جام جهانی ۱۹۳۴ در رم بود كه ایتالیا موفق شد هفت بر یك آمریكا را در هم بكوبد. این بهترین نتیجه ایتالیایی ها و بدترین نتیجه آمریكایی ها در تاریخ جام جهانی است. آخرین بازی دو تیم در سال ۲۰۰۲ برگزار شد كه ایتالیا با تك گل دل پیرو به برتری رسید.
-ایتالیا می تواند با شكست نخوردن مقابل آمریكا ركورد شكست ناپذیری خود را به بیست بازی برساند. این ركورد از سال ۱۹۳۹ تاكنون برای ایتالیا تكرار نشده است. آخرین شكست این تیم اكتبر ۲۰۰۴ مقابل اسلوونی بود.
- آمریكا یكی از هفت تیمی است كه در هر پنج جام جهانی اخیر حضور داشته است. اما این تیم در دو بازی آخر خود در جام جهانی موفق به گلزنی نشده است.
- دانیله د روسی، مائورو كامورانزی و وینچنزو یاكوئینتا در صورت اخطار گرفتن برابر آمریكا از بازی مقابل چك محروم خواهند شد.
- فیلیپو اینتزاگی مهاجم ۳۲ ساله ایتالیا در صورتی كه در بازی امشب به میدان برود و برای ایتالیا گلزنی كند پس از دانیل ماسارو دومین گلزن مسن ایتالیا در تاریخ جام جهانی خواهد بود. ماسارو در جام جهانی ۱۹۹۴ و در سن ۳۳ سالگی گل ایتالیا مقابل مكزیك را به ثمر رساند تا مسن ترین گلزن ایتالیا در تاریخ جام جهانی شود.
- آمریكا در ۱۶ بازی اخیرش در جام های جهانی پس از جام ۱۹۵۰ حتی یك ضربه پنالتی نیز به دست نیاورده است.
آرام آرام چهره مدعیان اصلی برای صعود به مرحله بعدی مشخص می شود: آلمان، اكوادور و بعد هم انگلستان جواز صعود می گیرند اما برای تیمی مثل ایتالیا حتی شروع خوب به منزله پرتاب به سمت مرحله یك هشتم هم نیست.
«بچه ها این تازه شروع كار است.» مارچلو لیپی این را می گوید و زنگ خطر كوچكی را به صدا در می آورد تا همه برای بازی بعد هوشیار باشند. سرمربی ایتالیا می گوید: این بازی برایمان سخت خواهد بود و نمی توانیم مثل ندود و تیمش به یك بازی آسان فكر كنیم. اینجا هم مجبور هستیم كه پیروز شویم. برای ما این بازی سخت خواهد بود. ایتالیا برای فرار از رویارویی نزدیك با برزیل باید تمام بازی هایش را ببرد. «ما به بازی مقابل چك فكر نمی كنیم. برایمان مهم است كه امروز مقابل تیم خوبی به نام آمریكا برنده باشیم.» درحالی كه همه از مدعیان بزرگ حرف می زنند، ایتالیا به گونه ای دیگر و با كیفیت خوب و مثال زدنی اش غنا را با بازیكنان بزرگش شكست می دهد و به بازی دوم می رسد. هیچ كس فكر نمی كرد كه این تیم بتواند خیلی زود به ریتم و آهنگ دلخواه خود دست پیدا كند اما آهنگی كه امروز ایتالیا با لیپی می نوازد بسیار دلنشین تر از تیم تراپاتونی یا مالدینی است. اینجا همه خوشحال هستند و به همین دلیل لیپی در كنفرانس مطبوعاتی می افزاید: «من از این تیم ایتالیا خوشم می آید.» در ایتالیا هم بار دیگر ركورد تماشای مستقیم بازی شكسته می شود و مردم تیم خود را حمایت می كنند.
در این میان هرچند می گویند بحران خط حمله وجود دارد اما صدای انتقادی به گوش نمی رسد و آلبرتو جیلاردینو مهاجم تیم میلان می گوید: «می دانم كه سربازان ایتالیایی در عراق بازهای ما را تماشا می كنند. ما به خاطر آنها خوب بازی می كنیم تا آنها هم خوشحال بشوند.» اما دوست ندارد كه بیش از این وارد سیاست بشود و از فوتبال حرف می زند: «این بازی كم اهمیت نیست، برای آمریكا بازی زندگی است و می دانند كه اگر بازنده باشند باید از جام خداحافظی كنند و به همین خاطر با تمام انرژی بازی خواهند كرد. برای ما هم بازی مهمی است چون نباید اجازه دهیم مشكلی برایمان به وجود بیاید. امروز فضایی را به وجود آورده ایم كه در تیم ما هیجان و انرژی جدیدی موج می زند و باید همانگونه بازی كنیم كه در بازی اول بودیم.»
ایتالیا روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، از وقتی كه كابوس رسوایی داوری آنها را دربرگرفته بود تا وقتی كه برای بازی با غنا به سمت هانوفر حركت كردند اما بعد از پیروزی همه چیز شكل ایده آل پیدا كرد. او از بروس آره نا هم تشكر می كند كه در مصاحبه خود گفته بود از جیلا و تونی هراس دارد. «واقعاً برایم خوشایند است كه می بینم یك مربی دیگر به ما توجه دارد.» این بار او امیدوار است كه بتواند گل بزند. او می افزاید: «اگر من كمی جایم را عوض می كردم حتماً می توانستم ضربه پیرلو را كامل كنم و گل به نام من ثبت بشود. این فقط یك شوخی بود. روز من هم از راه می رسد.
شاید در بازی با آمریكا من گلزن اول باشم. من سعی خودم را خواهم كرد.» حالا جوان ها و زوج های هر تیمی به گل رسیده اند. از ویا و تورس تا كرسپو و ساویولا و مهاجمان اكوادور فقط ایتالیایی ها مانده اند كه امشب همه منتظر آنها هستند. جیلاردینو می گوید: «واقعاً از بازی دیگر مهاجمان هیجان زده شده ام. آنها خوب بازی می كنند. در این شرایط اگر عادی بازی كنیم و نتیجه معمولی بگیریم هم انتقادات شروع می شود. همه منتظر ستاره ها هستند و تیم ما هم كم ندارد. من با تونی، اینتزاگی و یاكوئینتا تمرین می كنم و همه در شرایط ایده آل قرار داریم و هر كسی كه فرصت بازی پیدا كند مسلماً گل می زند.» اما مسئله این است كه فضای خوب اردوی ایتالیا می تواند برای جیلاردینو كمی تغییر كند و اگر او امشب به گل نرسد آن وقت ذخیره ها جای او را خواهند گرفت و ادامه راه سخت تر خواهد شد.
مارچلو لیپی برای این بازی فقط یك تغییر در تیمش خواهد داشت و آن هم بازگشت جان لوكا زامبروتا خواهد بود كه بهبود پیدا كرده است. مربی ایتالیا چند روز قبل گفته بود كه به دو مهاجم اصلی اش ایمان دارد و مطمئن است كه آنها هم راه گلزنی در جام را پیدا می كنند. مهاجمان تازه واردی كه اولین تجربه خود را پشت سر می گذارند و باید ستاره های این تیم باشند. برای لیپی هر چند بازی با آمریكا بسیار مهم است ولی او این فرصت را دارد كه در مرحله اول تمام مهاجمانش را آزمایش كند. فقط به این شرط كه لحظات خوبی در انتظار آنها باشد. تمرینات چندروزه آنها در دویسبورگ در هوای گرم ، نیمه ابری و خنك نسبت به روزهای قبل ادامه داشت و همه چیز به شكل ایده آل ادامه داشت. ترمومتر ها دمای هوا را پایین تر از دور اول نشان می دهد اما تب فوتبال هر روز بیشتر می شود. مثل اینكه طرفداران هم پرونده موجی- یووه را فراموش كرده اند و به تیم لاجوردی پوش فكر می كنند. لیپی می گوید: به همه اتفاقات خوشبین هستم.
این اتفاقات درحالی می افتد و برای ایتالیا خوشایند است كه در نزدیكی هامبورگ تیم آمریكا در زیر شدیدترین اقدامات امنیتی تمرین می كند. محل تمرین آنها در ۲۰ كیلومتری هامبورگ در دهكده ای كوچك است كه هیچ صدایی به گوش نمی رسد و فقط صبح و عصر وقتی این تیم تمرین دارد ناگهان صدای مهیب ورود یك گروه بزرگ به گوش می رسد. گروهی كه توسط بیست موتورسوار، چند مینی بوس، اتومبیل و در میان آنها اتوبوس تیم ملی آمریكا از راه می رسد و تمرینات خود را شروع می كند. شكست سخت آنها مقابل جمهوری چك تمام معادلات بروس آره نا مربی تیم را به هم ریخته است و حالا باید در برابر تیمی قرار بگیرند كه خود را مدعی جام می داند. آره نا برای این بازی باید تمام هنر خود را نشان دهد.
آنها به شهری می روند كه برایشان چندان غریبه نیست. ۵۰ هزار آمریكایی در كایزرسلاترن زندگی می كنند كه همه آنها از خانواده نظامی های آمریكایی هستند كه چندین سال است اینجا زندگی می كنند و برای تشویق تیم آمریكا به ورزشگاه خواهند رفت. این مثل یك ورزشگاه خانوادگی است و احساس غربت نمی كنند. آنها می گویند ما هیچ ترسی نداریم، آمریكایی هستیم. حتی اگر سه گل در بازی اول شكست سختی را برای آنها رقم زده باشد. آنها برای بازی مقابل ایتالیا به مكانی می روند كه برایشان در تمام عملیات های نظامی آمریكا در اروپا و خاورمیانه نقش كلیدی دارد. در رامشتین در ۱۵ كیلومتری كایزرسلاترن. آنجا انبوه طرفداران آمریكایی جمع می شوند تا قوت قلبی به بروس آره نا بدهند.
او می گوید: «بازی آسانی نیست. تیم ایتالیا كیفیت بالایی دارد و كارمان سخت تر از بازی قبلی است. توتی، تونی و جیلاردینو بسیار خطرناك هستند. این دو فوروارد ایتالیا جزء بهترین های جام و فوتبال دنیا به حساب می آیند. یك تیم در خدمت آنها است كه همه كار انجام دهند و اگر مسیر درست را پیدا كنند آن وقت همه چیز برایمان خراب می شود.» آره نا از ایتالیا حرف می زند و دوستانش یادآور می شوند كه او هم اجدادش ایتالیایی هستند. اما خودش می گوید: من فقط چند كلمه ایتالیایی بلد هستم. اما فوتبال ایتالیا را خوب می شناسم. من از دروسی و پروتا هم خوشم می آید. آنها بسیار باهوش و قوی هستند و مرا به هیجان می آورند. این تیم ایتالیا مجموعه ای كامل است كه برای هر تیمی و روشی می تواند برنامه ای جدید داشته و خطرناك باشد. اما من به تیم خودم امیدوار هستم كه خوب بازی كند. وقتی به آنها نگاه می كنم، انگیزه و قدرت كافی را در آنها می بینم. ما اشتباهات بازی قبل را فهمیدیم و فكر می كنم كه انتقادات در مورد ما هم كمی اغراق شده باشد. بازیكنان من برای جبران آماده اند. حتی اگر تیم مقابل ما ایتالیا باشد.
این یك جنگ بزرگ است، اما از نوع ورزشی آن. حتی اگر نظامیان طرفدار آمریكا ورزشگاه را پر كرده باشند ایتالیا نمی خواهد در هیچ میدانی درهای انتقاد را به روی خودش باز كند. آنها می خواهند در ردیف مدعیان اصلی باشند و آمریكا یك قدم بزرگ دیگر است.
محسن ابراهیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید