چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ورزش ملی


ورزش ملی
گردهمایی های ورزشی كه شاخص ترین آنها را می توان در بازی های المپیك و اكنون شاید پررنگ تر از آن در بازی های فوتبال به عنوان مهم ترین پدیده قرن حاضر و جام جهانی فوتبال دید فارغ از ارزش های القا شده از سوی برنامه ریزان ورزش حرفه ای مانند رده بندی های كاذب ملت ها و جوامع و تحلیل آنها بر اساس شاخص پیروزی در زمین فوتبال و مكانشان در جدول رده بندی مسابقات، صحنه پر شوری از تعامل جهانی است.
صحنه زیبایی از صلح و دوستی و گفتگو میان ملت ها صحنه ای كه دیدگان میلیونها انسان در سراسر جهان به آن معطوف است و جایگاهی است برای معرفی تمدن ها و تعاملات و تقابل فرهنگ های مختلف جهان. این صحنه می تواند آموزه ای باشد برای تمام انسان ها، تجربه ای كه در آن توان انسان در ایجاد عدالت و برخورداری همه انسان ها از شرایط برابر محك زده شود فارغ از هر گونه برد و باخت. در این گردهمایی است كه فرهنگ ملل مختلف اخلاقیات و شناخت و معرفت ملل مختلف زیر ذره بین نگاه میلیون ها انسان قرار می گیرد و بی شك برنده واقعی در این صحنه نمایندگان ملت هایی هستند كه فارغ از هر گونه ناجوانمردی، نژادپرستی و رفتارهای نادرست پرده ای از تمدن و فرهنگ خود را به نمایش بگذارد.
فوتبال ملی می تواند در عین انسجام بخشی در درون كشورها و جامعه به یگانگی و انسجام و رشد معرفت انسانی در جامعه جهانی كمك شایانی كند. بازی های جام جهانی گفت وگوی نمادینی است میان تمدن ها. رقابتی است سازنده و رفیقانه میان انسان هایی كه در عین به نمایش گذاردن روحیه میهن پرستی به تلاش برای نیل به جامعه ای جهانی فارغ از جنگ و سلطه طلبی می اندیشند. به وطن بزرگی به نام كره زمین كه متعلق به تمام انسانهاست و جام جهانی فوتبال، اثبات گر این حقیقت است كه انسانها می توانند در فضایی آكنده از مهر و دوستی در كنار یكدیگر به تكامل و تعالی مفاهیم انسانی بیاندیشند و در كنار یكدیگر در عین رقابت به تلاش برای ساختن جهان متحد و فارغ از جنگ بپردازند.
حضور در این صحنه فرصتی است مغتنم تا ملت ها یكدیگر را بشناسند و بر آنچه سودجویان نظام سلطه جهانی می خواهند بر مردم دنیا تحمیل كنند و با تبلیغات سوء، انسانها و تمدن ها را در تعارض با یكدیگر نشان دهند فائق آیند بی شك آینده جهان متعلق به تمامی انسان های مهرورز اندیشمند آزاد، عدالت جو وخودآگاه خواهد بود. انسان هایی كه دریافته اند تحقق دستیابی به مفهوم انسان كامل در تعامل میان تمامی انسان ها به دست خواهد آمد. انسان كامل و كمال انسانی میسر نیست جز با مفهوم یافتن جامعه ای جهانی متشكل از تمام انسان های كره خاكی در كنار هم و در صلحی پایدار و عادلانه كه توان اندیشه سالم آزادی و خودآگاهی را ایجاد خواهند كرد. امروز و در قرن جدید رشد آگاهی در میان جوامع و ملت ها فارغ از تعارض میان دولت ها چشم انداز امیدواركننده ای از اتحاد ملت ها و انسان ها را به نمایش می گذارد.
دكتر مهدی پیروزنیا
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید