سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


شیوه های رویارویی با خشم در مدیریت


شیوه های رویارویی با خشم در مدیریت
مدیران به جهت شیوه های کاری خود که در پی انجام کار با مشارکت دیگران و بوسیله دیگران هستند بیشتر گرفتار خشم و عصبانیت می شوند . مهارت انسانی یکی از ضروریات شغل یک مدیر به شمار می آید و برای این منظور لازم است مدیران از جنبه های گوناگون مهارت برخورد با خشم آگاهی دقیق تری داشته باشند . این مهم در سایه شناخت حالتها و هیجانات مختلف خود و زیردستان و چگونگی مواجهه با آن به دست می آید .
● موقعیت هایی که باعث عصبانیت می شود
بطور کلی موقعیت هایی که موجب عصبانیت می گردند را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد :
۱- زمانی که فرد به نوعی احساس بیهودگی ، تهدید و بی احترامی کند . به عبارت دیگر ، زمانی که راه رسیدن به هدف بوسیله عمل شخصی دیگر مسدود گردد .
۲- زمانی که فرد احساس کند به حقوق مسلمش تجاوز شده است یا کسی در موردش اشتباه فکر می کند .
۳- زمانی که حالت یا عمل شخص دیگر ، خاطرات یک کار ناتمام در گذشته را تداعی کند .
۴- زمانی که فرد خیلی شدید آزرده شده است و نمی خواهد آسیب پذیر بودنش را نمایان کند ، بنابراین به جای آن خشم خود را به عنوان یک وسیله دفاعی بروز می دهد .
● اقدامات لازم پیش از عصبانیت
پیش از خشمگین شدن نکات زیرا در نظر داشته باشید :
- فراموش نکنید شما مسئول احساسات خود هستید . شما از اتفاقی که افتاده خشمگین شده اید ، زیر دست شما ، شما را خشمگین نکرده است .
- خود را در شرایط خشمگین شدن قرار ندهید .
- خود را بشناسید ، طرز تلقی ها ، شرایط محیطی ، حوادث و رفتارهای خشم برانگیز را شناسایی کنید .
- فراموش نکنید که خشم و پرخاشگری معادل یکدیگر نیستید .
- لحظاتی بیندیشید ؛ آیا این موقعیت ارزش آن را دارد که وقت و نیروی خود را صرف آن کنید و سرانجام به نتایج احتمالی ابراز عصبانیت خود فکر کنید .
● با رعایت نکات زیر می توانید خشمگین شوید ، اما خشم خود را بصورت مثبت و همراه با ابراز وجود بروز دهید :
۱- اگر تصمیم گرفتید خشم خود را ابراز کنید از طعنه زدن بپرهیزید ، صادقانه حرف بزنید ، ناسزا نگویید ، تحقیر نکنید و از هر اقدام فیزیکی خودداری کنید .
۲- بدون تعارف سخن بگویید ، مسئولیت اظهاراتتان را به عهده بگیرید و کسی را سرزنش نکنید . مثلاً به جای اینکه بگویید : "تو باعث عصبانیت من می شوی" بگویید : "هرگاه که بر سر کار دیر حاضر می شوی ، من عصبانی می شوم" .
۳- هنگامی که عصبانی هستید ، گفتار و رفتارتان باید سازگاری داشته باشد ، در غیر اینصورت پیام مغشوشی فرستاده اید که نشان می دهد رفتار و گفتارتان یکی نیست .
۴- به نظریات طرف مقابل گوش فرا دهید .
۵- در نظر داشته باشید که می توان در عین حال که برای شخص اهمیت قائل هستید خشم خود را نسبت به وی ابراز کنید .
۶- در هنگام عصبانیت ، دقیق و صریح صحبت کنید .در حالی که فرد خطای کوچکی مرتکب شده است از کلمات هرگز و همیشه در جملات خود بپرهیزید .
۷- در اوج عصبانیت خود تصمیم مهمی نگیرید . این عمل مانع از آن می شود که براساس احساسات خود عمل کنید و به شما اجازه می دهد که عواقب تصمیم خود بیندیشید .
۸- به ویژگیها و شرایط موجود توجه داشته باشید . از تعمیم دادن و بحث در مورد روابط دیرینه خود احتراز کنید .
۹- برای یافتن راه حل تلاش کنید و تنها به پیروزی خود نیندیشید .
منبع : پایگاه اطلاع ‌رسانی مدیران ایران


همچنین مشاهده کنید