جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


چگونه تغییرات در شرکت را به کارکنان بقبولانیم


چگونه تغییرات در شرکت را به کارکنان بقبولانیم
شیوه ای که کارکنان در برابر تغییرات در شرکت واکنش نشان می دهند ، به ماهیت تغییرات و چکونگی اجرای آن برمی گردد . چگونه می توان چگونگی جهت گیری های جدید شرکت را مدیریت کرد تا آثار منفی بر روی کارکنان و نتایج مالی شرکت برجای نگذارد ؟
تغییرات اصل انکارناپذیر و اتفاقی همیشگی در زندگی شرکت هاست و این اتفاق امروز بیش از هر زمانی مناسبت و ضرورت دارد . شرکت ها در واکنش نسبت به جهشهای سریع محیط شان به تغییرات و تجدید سازمان های استراتژیک و عملیاتی اقدام می کنند : ادغام – بازخرید ، تعدیل نیرو ، انتقال ، بازسازی و تغییرات دیگر .... اما این ماهیت فرایند تغییر است که متحول نشده .
در گذشته شرکت ها به تغییرات بزرگ و گسترده دست می زدند و فرایند تغییرات مدت مدیدی طول می کشید . اما امروز تغییرات به سرعت انجام می شود . کارکنان و مدیران میانی شرکت ها امروز می توانند گواهی بدهند که شاهد تغییرات و تجدید سازمانهای پی در پی و سریع در شرکت هایشان هستند .
اما در آنچه به واکنش کارکنان نسبت به تغییرات مربوط می شود . تنوع و پراکندگی زیادی مشاهده می گردد . در برخی موارد ، کارکنان بدون مقاومت و اعتراض با تغییرات همراه می شوند و به لطف خوش بینی و بهره وری استثنایی شان ، موفقیت شرکت را در شرایط جدید تضمین می کنند .
اما مواردی هم وجود دارد که کارکنان در برابر تغییرات در شرکت واکنش منفی نشان می دهند ، آن را نمی پذیرند و به این ترتیب حتی ادامه حیات شرکت را تهدید می کنند .
مدیران باید عواملی را که باعث ایجاد در رفتار مقاومت آمیز یا مخالفت آمیز نزد کارکنان – در قبال تغییرات – می شود ، شناسایی کنند . زیرا آنها "مامور تغییر" و ضامن موفقیت "عاملان تغییر" هستند . در ادامه خواهیم دید که منظور ما از "عامل تغییر" فقط مدیرعامل شرکت نیست ، بلکه مجموعه مدیریت است که در اجرای تغییرات دست اندرکارند .
● واکنش کارکنان
نوع و شیوه واکنش کارکنان نسبت به تغییرات در شرکت ، امری است که با ماهیت تغییرات و چگونگی اجرای آن پیوند دارد .
● محتوای تغییر
کاملا طبیعی است که کارکنان از بابت تاثیر تغییرات در شرکت بر موقعیت شخصی شان نگران باشند . آیا تغییرات بر میزان دستمزد آنها اثر می گذارد ؟ دورنمای شغلی آنها در سایه داده های تازه در شرکت ، بهتر می شود یا بدتر ؟ بطور خلاصه کارکنان می خواهند بدانند که در شرایط جدید آنها وضع بهتری خواهند داشت یا نه . کاملا واضح است که اگر کارکنان احساس کنند که تغییرات به نفع آنهاست ، از آن استقبال خواهند کرد .
علیرغم اهمیت این نکته ، اصلا منطقی نیست که عاملان تغییر وقت و انرژی خودشان را صرف این کنند که کارکنان را در مورد نافع بودن تغییرات متقاعد سازند ، اساسا این کار لازم هم نیست ، زیرا ممکن است تحقق وعده ها مشکل باشد : فرض کنید کارکنان یک شرکت خاص را به امید دریافت پاداش با تغییرات همراه می کنید ، اگر در ادامه مسیر امکان پرداخت پاداش به لحاظ اقتصادی صحیح و معقول نباشد ، چه باید کرد ؟ پاداش را پرداخت کرد و عملکرد مالی شرکت را زیر سوال برد ؟ یا اینکار را انجام نداد و نارضایتی کارکنان را به جان خرید ؟
● فرایند تغییر
واکنشهای کارکنان همچنین به شیوه های اجرای تغییرات از سوی عاملان تغییر بستگی دارد. از این لحاظ شرکت فعالانه کارکنان در فرایند اجرای تغییرات ، از اهمیتی اساسی برخوردار است . عموما اینگونه است که اگر کارکنان شرکت در تغییرات در حال وقوع در آن مشارکت کنند و تغییرات از بالا و بدون توضیح و تشریک مساعی با پایین انجام نگیرد ، بهتر و بیشتر با تغییرات همراه می شوند . در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده است که از تنوع مشارکت جویی کارکنان حکایت می کند .
در کشورهایی که رسم بر این است که تصمیمات از سوی نمایندگان مقامات اتخاذ شود (هنگ کنگ ، مکزیک ، چین و به ویژه ترکیه) ، احتمال اندکی وجود دارد که فاکتور مشارکت کارکنان در اعمال تغییرات بتواند در پذیرش آن مؤثر باشد . عکس این دخالت در کشورهایی اتفاق افتاده است که در آنها کارکنان انتظار دارند طرف مشورت مدیریت قرار بگیرند ، کاستاریکا ، آلمان و ایالات متحده از این دسته کشورها هستند .
یک مشکل دیگر نیز وجود دارد که در همه جا مشاهده می شود : برقراری ارتباط با کارکنان. در اغلب شرکت ها ، مساله تغییرات محل توافق همگان نیست . این موضوع بخصوص در شرکتهایی که یک دوره زمانی موفق را طی کرده اند مشاهده می گردد ، مثل شرکت IBM که سالهای موفقی را قبل از ریاست لوییس گرستنر Louis Gerstner پشت سر گذاشت . بر این اساس عاملان تغییر باید ضرورت و فوریت تغییرات را به اطلاع کارکنان برسانند .
بدون شک اطلاع رسانی به این سادگی ممکن نیست و با چند توصیه و دستورالعمل مشکل حل نمی شود . عاملان تغییر لازم است در این زمینه تصویر روشن از آنچه را که در ادامه حرکت شرکت رخ می دهد ، پیش روی کارکنان قرار دهند و علل و انگیزه های اعمال تغییرات – که حتما باید سبب ساز بهره وری بیشتر شرکت باشد یا ضامن ادامه حیات آن – را برای کارکنان بشکافند . عاملان تغییر نباید جزئیات و چگونگی اعمال تغییر را فراموش کنند : چه کسی اعمال تغییر می کند ؟ چه چیزی را تغییر می دهد ؟ و این اتفاق کجا ، چه وقت و چگونه رخ می دهد ؟
منبع : پایگاه اطلاع ‌رسانی مدیران ایران


همچنین مشاهده کنید