شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
اجتماع «فروید»ها
اگر «سرعت شخصی» كه فیلم نخست ربكا میلر بود، یك كار درون گرا و كنكاش در روح بشر توصیف شد، كار جدید او با نام «ترانه جك و رز» نیز همین خط را به گونه ای تعقیب می كند و گاهی چنان كند می شود كه انگار به كلی متوقف شده است و خیال ادامه یافتن ندارد. این در حالی است كه ماجراها شلوغ و شخصیت ها پرشمار هستند و بازی ها نیز ضعیف نیست. شاید بتوان گفت كه تنش های عصبی و روحی در قصه نیست و چنین چیزی برای ماجراهای عاطفی و اجتماعی از این قبیل الزامی است.
با این حال بازی های خوب هنرپیشه ها به فیلم جلوه ای خاص می بخشد. دانیل دی لوییس در نقش جك كه یك مهندس و طراح استفاده از نعمات و نیروهای عادی جاری در طبیعت است، مثل معمول در نقش خود جا افتاده است. او به چشم می بیند كه هم در ازدواج و هم در كارش با شكست مواجه شده است و حالا بیماری قلبی هم به سراغ او آمده است.
وقتی او از زن دلخواهش كه كاتلین نام دارد (با بازی كاترین كینر) تقاضای ازدواج می كند، چیزی در وجود او می جوشد كه فقط می توان آن را آرامش و سادگی یك آدم بیش از حد ساده توصیف كرد. زندگی این آدم ها نوعی سرگشتگی است و به دلایلی كه هنوز هم نمی دانیم، این تم دلخواه ربكا میلر است. او از ازدواج های قبلی اش دو فرزند دارد كه هر دو در نقطه مقابل یكدیگر قرار دارند و این خود نوعی مشكل است. یكی از آنها تادیوس (با بازی پل دانو) است كه همیشه مسخ است و انگار هیچ جا را نمی بیند و دیگری چاق و بی هوش و حواس نشان می دهد و نامش رادنی است. (با بازی رایان مك دانلد) در این بخش ها میلر مشتی دیالوگ خاص را از زبان این كاراكترها رو می كند. اما آنها را نشانه سلامت روحی ندانید.
او دائماً با حرف هایش درخصوص پرورش اجتماع و نوعی سمبل گرایی گنگ اش همه و به خصوص تماشاگران فیلم را عاصی می كند. گاهی هم كه «رز» از دنیای فرویدی محبوب میلر فاصله می گیرد، تفاوت ها و تضادها بیشتر می شود، زیرا بیننده نمی تواند كاراكترها را دوباره از هم تمیز بدهد و بفهمد كه واقعاً كدام یك چه اهدافی دارند و آیا آن خواست ها منطقی هست یا خیر. اینكه دوربین دائماً روی چهره كامیلا بلی (رز) توقف می كند و كلوزآپ های غیرقابل شمارشی را از او می گیرد، یك مشكل اضافی است و گاهی به نظر بیننده می آید كه به رغم تمام تاكیدهای ربكا میلر این كاراكتر كلیدی كه حتی نامش در عنوان فیلم آمده، نوعی راز و پازل شده است. مشكل دیگر (و عمده) فیلم این است كه میلر تصمیم گرفته ماجرای اصلی و تم مركزی فیلمش، علاقه پدری بی حدوحصر كاراكتر جك به دخترش (رز) باشد. وقتی كاتلین و پسرانش به آنجا سفر می كنند و نظر تماشاگران فیلم كاملاً به سمت آنها كشیده می شود، نقصان فیلم بیشتر آشكار می شود زیرا بیش از پیش روشن می شود كه ربكا میلر می بایست خط دیگری را تعقیب می كرد و قصه متفاوتی را برمی گزید.
وقتی هم كه آدم ها دور هم جمع می شوند و شما انتظار مراودات عادی را دارید، میلر با تلاش قطع نشدنی اش برای كشف مفهوم های فرویدی در زندگی كاراكترهایش حوصله همه را سر می برد.همه اینها در حالی روی می دهد كه فیلمبرداری الن كوراس با عشقی كه او به طبیعت دارد، ایراد خاصی را آشكار نمی سازد. بعضی صحنه ها فانتزی صرف است، مثل سكانسی كه جك و رز در مرغزار می دوند و صدای موسیقی باب دیلن بر روی تصویر و به عنوان حاشیه صوتی فیلم می آید. میلر دائماً به ما می گوید كه برگ ها در خطر ریختن و پاییز در آستانه رسیدن است اما او نتوانسته است یك داستان پیگیر و منطقی را به ما ارائه دهد. سرعت وقوع اتفاقات زیاد نیست و هر موقع به جك و رز نگاه می كنیم، نمی توانیم از خود نپرسیم كه ترانه حقیقی آنها كجا است؟!
● خلاصه داستان
سال ۱۹۸۶ است و جزیره ای در شرق آمریكا را پیش رو داریم. جك اسلاوین و دختر ۱۶ساله اش رز در یك جامعه محدود و تا حدی كولی وار روزگار می گذرانند. در آن سوی جزیره یك متخصص ساخت وساز خانه های مسكونی در حال تولید خانه های جدید است و این چیزی است كه جك با آن مخالفت دارد و اعتراضش را هم به آن آشكارا بیان می كند. با این وجود او وضع خوبی ندارد و بیماری قلبی در حال از بین بردن او است.
به این خاطر او از زن محبوبش كاتلین تقاضای ازدواج می كند تا از این طریق از او به عنوان پرستار خود و رز هم سود جوید. كاتلین می پذیرد و می آید اما دو فرزند خود (رادنی و تادیوس) را نیز همراه با خود می آورد. این مسئله و آشنایی و تقابل این كاراكترهای متفاوت، مشكلاتی را ایجاد می كند. رز از گری كه باغبان آنجا است حرف های زیادی درباره اجتماع می شنود ولی ابهام های او پابرجا است. چند روز بعد یك مار در خانه پیدا می شود و جك از رفت و آمدهای عجیب رز ابراز نگرانی می كند. او به وجود ارتباط بین رز و تادیوس شك می كند و عكس العمل نشان می دهد. درگیری ها بالا می گیرد، رز پدرش را تهدید می كند كه یا كاتلین را رها كند و یا خودش خواهد رفت. جك پیشنهادی در مورد فروش ملك و خانه اش دریافت می كند اما قبل از بررسی آن می میرد. رز خانه را به آتش می كشد و مدتی بعد شغلی را در یك مسافرخانه پیدا می كند. مسافرخانه ای كه متعلق به گری است.
● ترانه جك و رز (The ballad of Jack and rose)
▪ محصول: ،۲۰۰۴كارگردان: ربكا میلر،بازیگران اصلی: دانیل دی لوییس، كاترین كینر، كامیلا بلی و بو بریجز،طول مدت: ۱۱۱ دقیقه
لینر اسپنسر
منبع : روزنامه شرق
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب چین گشت ارشاد ایران رئیس جمهور پاکستان رئیسی مجلس شورای اسلامی توماج صالحی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور سیل سلامت تهران قم سردار رادان سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان شهرداری تهران پلیس زنان
خودرو بانک مرکزی دلار قیمت خودرو آفریقا قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ارز سایپا ایران خودرو مسکن
پایتخت خانواده تلویزیون موسیقی ترانه علیدوستی فیلم سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ گوگل همراه اول ناسا الماس تسلا فیلترینگ نخبگان
دندانپزشکی مالاریا آلزایمر کاهش وزن سلامت روان زوال عقل داروخانه