جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ایران - پرتغال


ایران - پرتغال
● داور: اریک پولا از فرانسه
نمی‌گویم تمام بازی‌ها را با دقت تمام ملاحظه کرده و کار قاضیان میدان را تک تک مورد بررسی قرار داده‌ام اما در هر فرصتی که به‌دست آوردم به تماشای عملکرد مردان سیاهپوش نشستم و معتقدم کار اریک پولا از همه ضعیف‌تر بود. حال چگونه و از چه طریقی پولا توانسته به جمع داوران منتخب جام جهانی فوتبال راه پیدا کند، جای سؤال وجود دارد در حالی‌که تنی چند از بهترین داوران دنیای فوتبال از این جمع کنار مانده‌اند.
در هر تورنمنت فوتبال و در هر سطحی که برگزار شود، روز اول بازی‌ها تقریباً ساده‌ترین روز برای داوران است. به مجرد آنکه به روز دوم بازی‌ها می‌رسیم، کمیته داوران آن تورنمنت نسبت به انتخاب قاضیان دقت و وسواس بیشتری به خرج می‌دهند، بنابراین وقتی در روز دوم بازی‌ها پولا انتخاب می‌شود، به‌نظر می‌رسد که گذشته ایشان حداقل برای کمیته داوران جام جهانی ۲۰۰۶ قابل قبول بوده اما در عمل دیدیم که وی در آن حد و اندازه‌ای نیست که باید باشد. اگرچه اشتباهات ایشان به ظاهر در سرنوشت نهائی این مسابقه تأثیر نداشت اما در این سطح قضاوت کردن، شایسته جام جهانی نبود؛ و نخواهد بود. چه بسیار اتفاق افتاده، بهترین داوران به هزار و یک دلیل نتوانسته‌اند که خطای بازیکنی را ببینند و چه‌بسا ندیدن یک خطا باعث شده که سرنوشت یک مسابقه تغییر کند و حق تیمی پایمال شود و از گردونه مسابقات ناخواسته کنار برود. اشتباهات داوری در فوتبال امروز اجتناب‌ناپذیر است.
آن‌کس که با اشتباهات داوری کنار نیاید، قریب به یقین ورزش فوتبال را به‌طور عمیق نمی‌شناسد بارها نوشته‌ام که خطای ”دید“ یک ضعف انسانی است. براساس این استدلال تنها داوران نیستند که اشتباه می‌کنند، چه‌بسا در مواقع دیگر و در زندگی روزمره من و شما خواننده عزیز و گرانقدر نیز دچار اشتباه ”دید“ می‌شویم. اگرچه اصل بر این است که داوران نباید اشتباه کنند اما این موضوع تنها در تئوری می‌تواند قابل قبول باشد.
از طرف دیگر وقتی داوری در یک برخورد، سوت خود را به صدا درمی‌آورد، معنی و مفهوم آن این است که خطا اتفاق افتاده است. در این شرایط اگر داوری در جریمه شخصی این خطا کوتاهی کند، نمی‌توان گفت که خطای ”دید“ داشته پس نباید از او ایراد چندانی گرفت. خبر چنین استدلالی با منطق بیگانه است؛ به‌عنوان مثال در دقیقه ۳۶ توپی در بین ۳ بازیکن روی هوا در جریان بود. فیگو قصد داشت که توپ را بزند، از طریف دیگر کعبی از ایران با یک دورخیز قصد داشت که با پا همان توپ را بزند، بازیکن دیگری از پرتغال هم در این صحنه حاضر بود. حق استفاده از این توپ برای همه یکسان بود اما موردی که می‌خواهیم به آن اشاره کنم، حرکت کعبی است؛ او با یک پا و با یک پرش بلند قصد دفع توپ را داشت.
آنقدر پای خود را بالا آورد که به‌نظر رسید استوک کفش او با صورت فیگو برخورد کرد. از صفحه تلویزیون به‌درستی نتوانستم تشخیص بدهم که پای کعبی با صورت فیگو برخورد کرد یا خیر. اریک پولا به درستی اعلام خطا کرد.
اگر فرض کنیم که پای کعبی به صورت فیگو برخورد نکرده باشد، در این صورت اخطار حق مسلم کعبی بود و اگر پای او به‌صورت فیگو برخورد کرده باشد، در اخراج کعبی شک نباید کرد اما متأسفانه پولا تنها اعلام خطا کرد و اعتقادی به جریمه شخصی نداشت. در دقیقه ۴۷ عین همین خطا را دکو روی نصرتی انجام داد و با لگد به بازوی نصرتی زد، برابر قانون دکو باید اخراج می‌شد که نشد. در دقیقه ۷۷ یحیی گل‌محمدی در درون محوطه جریمه اقدام به پشت پا زدن کرد که فیگو سرنگون شد. از دیدار اینجانب خطای گل‌محمدی صد در صد پنالتی بود و اخطار هم داشت که باز پولا اخطار نداد اما اعلام پنالتی کرد. درست ۸ دقیقه بعد گل‌محمدی روی رونالدو خطائی انجام داد که اخطار داشت. داور ضمن اعلام خطا به درستی اخطا رهم داد. اگر پولا روی خطای پنالتی به گل‌محمدی اخطار می‌داد، در این لحظه باید گل‌محمدی به‌علت دریافت اخطار دوم، از بازی اخراج می‌شد.
اریک پولا در این بازی ۶ بار اخطار داد که صرف‌نظر از اخطار به دکو، بقیه درست بود. همان‌طور که عرض کردم باید دکو اخراج می‌شد. در این بازی به‌ندرت از آوانتاژ خبری بود. پولا قریب به یقین از دادن آوانتاژ خودداری می‌کرد که جای تعجب داشت. پولا در دقایق ۲۵ و ۲۶ به پرتغال و دقایق ۲۱ و ۸۱ به ایران باید آوانتاژ می‌داد که اگر چنین می‌کرد به احتمال زیاد سرنوشت بازی چیزی دیگری بود. اگر قرار باشد در مسابقات فوتبال در جام جهانی می‌تواند آموزش باشد. بر این اساس کار داوران نیز برای جامعه داوری و به‌ویژه داوران جوان باید الگو باشد. به همین دلیل ندادن آوانتاژ از جمله امتیازات منفی یک داور است. کمک داور اول بازی ”لیونل داگورنه“ ۳ بار و ”وینسنت حک شیر“ کمک‌داور دوم نیز ۲ بار اعلام آفساید کردند که همگی درست بود.
● آمار کلی دیدار ایران - پرتغال
▪ نیمه اول نیمه دوم
ـ ایران / پرتغال / ایران / پرتغال
▪ کرنر ــ ۷ ۱ ۶
▪ آفساید ۲ ۱ ۱ ۲
▪ سانتر ۶ ۴ ۶ ۴
▪ اوت ۱۳ ۱۳ ۱۳ ۱۳
▪ خطا ۱۰ ۱۴ ۸ ۱۴
▪ کارت زرد ۲ ۱ ۲ ۲
▪ شوت ــ ۳ ۱ ۲
▪ پاس اشتباه ۱۴ ۷ ۱۵ ۶
● بازیکنان خاطی
▪ حسین کعبی: ۴
▪ یحیی گل‌محمدی: ۴
▪ مهرزاد معدنچی: ۳
▪ وحید هاشمیان: ۲
▪ محمد نصرتی: ۲
▪ جواد نکونام: ۲
▪ آندرانیک تیموریان: ۱
مرتضی ممیز
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید