چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

وقتی بالاک مدافع می شود


وقتی بالاک مدافع می شود
● امروز؛ آلمان - اكوادور در برلین
دیدار عصر امروز تیم های ملی آلمان و اكوادور در گروه اول جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ در شهر برلین بر سر «سرگروهی» است اما آن چه عجیب می نماید این است كه در صورت مساوی شدن این اكوادور است كه بالاتر از میزبان پرامید مسابقات اول خواهد شد و در آن صورت احتمال دارد كه آلمان مجبور به رویارویی با انگلیس در مرحله یك هشتم نهایی شود.
دلیل فرآیند فوق این است كه اكوادور تفاضل گل بهتری نسبت به آلمان دارد، وگرنه هر دو تیم دیدارهای قبلی خود را برده و ۶ امتیازی اند. در چنین هنگامه ای و در حالی كه برای آلمان تا وقت تلف شده بازی قبلی اش طول كشید تا بتواند تك گل پیروزی سازش (توسط الیور نویویل) را در برابر لهستان بزند، میشائیل بالاك مرد اول و كاپیتان این تیم می گوید كه ترجیح می دهد مثل همان پیكار و در تضاد با خصلت هایی كه از او می شناسیم قدری عقب تر بنشیند و به عنوان یك هافبك دفاعی به تنظیم امور در خط دفاعی آلمان یاری برساند و باعث تقویت این خط شود. بالاك ۳۰ساله به عنوان یك هافبك وسط ركورد جالبی در امر گلزنی دارد و به ثمر رساندن ۳۱ گل در ۶۶ دیدار ملی نشانه ای از آن است.
با این حال هافبك برجسته و دلاوری كه اخیراً از بایرن مونیخ به چلسی كوچ كرده است، می گوید: «در خط میانی ما اكثر نفرات خلاق و بازیكنانی رو به جلو هستند اما اگر قرار باشد همه به خط حمله بپیوندند، به جایی نخواهیم رسید و روی ضدحملات بسیار راحت گل خواهیم خورد. به همین خاطر است كه من تغییر رویه داده ام و قرار شده است كه بیشتر در كارهای دفاعی مشاركت كنم تا تیم گل های مفت نخورد.» پس سرنوشت خط حمله و تكلیف تیم به هنگام حمله چه خواهد شد؟ هافبك كلیدی سابق بایرلوركوزن نگران این وجه از قضیه نیست. «فكر می كنم بالاخره یك نفر در یك لحظه به سود ما گلزنی خواهد كرد و اگر آن فرد من نباشم، هیچ ایرادی نخواهد داشت.
معتقدم كسانی كه تیم را محكم و صاحب بنیه و انسجام می كنند تا مهاجمان در آن جلو راحت باشند و گلزنی كنند، كارشان اصلاً كم ارزش نیست و ترجیح می دهم كه كار من در این لحظه این باشد. فكر می كنم اینگونه بازیگران مورد احترام بیشتری نزد مردم و ناظران هم باشند. از شما می پرسم: چه فایده ای دارد كه مثلاً من گل های جالب و زیادی را بزنم اما تیم من حذف شود؟ آیا بهتر نیست كه من گل نزنم اما تیم به فینال برسد؟» شاید هم حرف بالاك صحیح باشد. در مسابقه نخست ژرمن ها كه در برابر كاستاریكا بود غیبت او باعث شد نماینده كونكاكاف روی توپ های عمقی ارسالی به خط دفاعی آلمان كه از مركز میدان پایه گذاری می شد دو گل مفت و آسان به ینس لمن بزند اما با بازگشت او به تركیب خط میانی ژرمن ها آنها در برابر لهستان هر چند بسیار دیر و سخت گل زدند و برای این مهم جان بر لب شدند اما گلی را هم نخوردند.
● یك همكاری مثمرثمر
در آن دیدار تركیب و همكاری بالاك با تورستن فرینگز در مركز خط میانی از نقاط بارز كار آلمانی ها بود و آثار آن را به وضوح می شد حس كرد. بالاك كه سابقه همكاری با فرینگز در خط هافبك بایرن مونیخ و تیم ملی زیر ۲۱ سال آلمان را هم دارد، می گوید: «من و تورستن خوب با هم كنار می آییم. او هم می داند كه یك تیم در مركز زمین به فرماندهان و كسانی كه بقیه را هدایت و خط بازی را تعیین كنند، نیاز دارد و مسئولیت های مربوطه را به خوبی حس می كند. گاهی به من می گوید میشائیل برو جلو و در آن لحظات خودش عقب می نشیند تا به خط دفاعی كمك كند و در لحظاتی دیگر مرا تشویق می كند كه عقب بیایم و حملات حریف را دفع كنم. این تركیب در بازی با لهستان جواب داد و باعث امیدواری شد.»
فرینگز هم حرف ها و نظرات بالاك را تایید می كند. «ما وظایف موجود را به دقت بین خود تقسیم كرده ایم. حقیقت آن است كه بالاك در كارهای تهاجمی بهتر از من است و من اگر عقب بنشینم و توپ های سرگردان را جمع كنم، به نفع تیم تمام خواهد شد.» یورگن كلینزمن مربی آلمان اضافه بر نكات فوق به مسئله دیگری هم می اندیشد و آن یك اخطاره بودن كاپیتان تیمش است. این بدان معنا است كه دریافت یك كارت زرد دیگر در مسابقه عصر سه شنبه مرد اول ژرمن ها را از مرحله یك هشتم نهایی دور نگه خواهد داشت و وای به حال آلمانی ها اگر مسابقه در برابر انگلیس باشد! یك خصلت مهم و تاثیرگذار بالاك شركت او در درگیری ها و عدم احتراز او از چنین مسائلی است و این نكته، احتمال اخطار گرفتن مجدد وی را بیشتر می كند.
خودش در آستانه پیكار با اكوادور می گوید: «اینجا جام جهانی و اكثر بازی ها فیزیكی است و گریزی از برخوردهای جسمانی هم وجود ندارد بنابر این تصمیم من این است كه فارغ از هر ملاحظه ای بازی عادی خودم را ارائه بدهم و نگران كارت زرد گرفتن و این جور مسائل نباشم. اگر سه شنبه تكلی نكنم و با حریفان برخورد فیزیكی نداشته باشم ضرر آن به تیم ملی كشورم خواهد رسید و یارانم از پای درخواهند آمد و این چیزی است كه من نباید اجازه شكل گیری آن را بدهم.»
● برای «او» هم لازم است
كلینزمن هم اعلام كرده است كه خیال ندارد از ترس اخطار گرفتن بالاك قید استفاده از وی در دیدار امروز را بزند. «بهتر است كه بالاك به میدان آید. هم ما به قدرت او نیاز داریم و هم خود وی لازم است كه به میدان آید و بازی كند تا پس از یكی دو هفته مصدومیت و درد در ساق پا خودش را بسنجد و ورزیده تر شود و آمادگی اش را برای مرحله حذفی بیشتر كند.» با این اوصاف باید دوباره پرسید حریف آلمان در اولین مرحله حذفی كدام تیم خواهد بود؟ بالاك می گوید: «ما در درجه اول باید اكوادور را ببریم و برای خود مجدداً كسب اعتبار كنیم و حریفان را بترسانیم. در آن صورت اعتماد به نفس بیشتری پیدا می كنیم و هر كس كه حریف بعدی ما باشد برای مقابله با آن احساس آمادگی خواهیم كرد. باید قدم به قدم پیش برویم و به آینده دورتر فكر نكنیم. ما اگر اكوادور را ببریم و با پشتوانه ۳ برد در ۳ بازی به مرحله حذفی برسیم برای رویارویی با هر حریفی احساس آمادگی خواهیم كرد. فكر كردن راجع به این كه رقیب بعدی ما انگلیس خواهد بود و یا هر تیم دیگری، مشكلی از ما حل نخواهد كرد. ما باید مستقیم و قوی حركت كنیم و از هیچ چیز نترسیم.»
وصال روحانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید