شنبه, ۱۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 30 March, 2024
مجله ویستا

آن «جوگوبونیتو»ی فراموش شده


آن «جوگوبونیتو»ی فراموش شده
برزیل با پشت سر گذاشتن استرالیا به نهمین پیروزی پیاپی خود كه مجموعاً در دو جام جهانی گذشته و ۲۰۰۶ شكل گرفته، دست یافت. سلسائو در این بازی بسان دیدار با كرواسی نكته خاصی در حركات ستارگان پرآوازه اش عرضه نكرد و چه بسا اگر شاگردان گاس هیدینك می توانستند از موقعیت های ایجاد شده در اواخر بازی بهره جویند، اكنون دیگر برزیل را تیم صعود كرده به مرحله بعدی مسابقات نمی خواندیم! برزیل دقیقاً همان تصویری از خود به نمایش گذاشت كه در بازی با كرواسی نظاره گر آن بودیم. آنچه كه مترادف بود با یك عملكرد كسالت بار، سرگیجه آور و بسیار ناامید كننده...
در نیمه نخست برزیل كه با همان آرایش همیشگی ۴-۲-۴ به میدان رفته بود و با گماردن دیدا در درون دروازه، ژوان و لوسیو در قلب خط دفاعی، كارلوس و كافو در چپ و راست این منطقه توانست به خوبی حملات استرالیا را خنثی كرده، و البته با یكی دو حمله نه چندان نیش دار نیمه اول را بدون گل به پایان برساند. گرچه از استرالیا این تیم هماهنگ و بسیار سخت كوش گاس هیدینك به عنوان تیمی كه دهه ها بود از چنین تورنمنتی به دور بود بیش از این انتظار نمی رفت اما سامبا ها نشان دادند كه در نیمه اول با یك رونالدوی ناآماده، رونالدینیو كم فروغ و آدریانو ناهماهنگ و با چنین شیوه ای نمی توانند در ادامه مسابقات ره به جایی ببرند. و اگر شاید كاكا نیز چنین سرنوشتی در این دو مسابقه داشت، برزیل اكنون این چنین با ۶ امتیاز صعودش را به مرحله یك شانزدهم نهایی، قطعی نمی دانست.
اما استرالیا كه در این دیدار برخلاف مسابقه با ژاپن تیم كاهیل را از ابتدا در مركز خط میانی خود می دید، از این ناحیه چندان نیش دار ظاهر نشد و حركات بعضاً موثر جیسون كولینا و نیز برت امرتون در دو سوی زمین سبب تحرك نسبتاً قابل قبول مارك ویدوكا در خط حمله می شد. اما در نیمه دوم، برزیل بهترین شروع ممكن را داشت. هنوز ۴ دقیقه از این نیمه سپری نشده بود كه رونالدو در نزدیكی محوطه جریمه با پاسی عرضی و زمینی، آدریانو را صاحب موقعیت گل كرد، كه مهاجم بحران زده اینتر در فصل گذشته توانست طلسم ناكامی هایش را به لطف موقعیت سازی رونالدو- كه شرایطی بهتر از او ندارد- شكسته، و گل پیروزی بخش سلسائو را وارد دروازه مارك شوارتزر كند. در این صحنه اسكات چیپرفیلد می توانست در مسیر توپ قرار گیرد اما با بدشانسی مانع از به ثمر رسیدن چنین گلی نشد. این صحنه و این حركت را می توان به جرات، یگانه همكاری موثر این دو مهاجم، كه تا پیش از شروع این جام با تبلیغات فراوان كه حكایت از قدرت مخوف و مهارنشدنی آنها داشت تلقی كرد. پس از این گل، استرالیا با سیستمی فوق العاده و به غایت سازماندهی شده كه از سوی رهبری چون گاس هیدینك اتخاذ شده بود، برای بازگشت به مسابقه تلاش بسیاری كرد.
۱-۵-۴ گاس هیدینك كه در اصل سیستم پایه این تیم در این دو مسابقه به شمار می رود، تداعی كننده انسجام تیمی و هارمونی چشم نواز مجموعه ای دارد كه از هر لحاظ شایسته حضور در مرحله یك شانزدهم نهایی است. حضور شوارتزر كه سا ل ها است در ریورساید از بهترین ها به شمار می رود در درون دروازه، اطمینان خاطر عجیبی را به لوكاس نیل و گریك مور می بخشید.
هر چند حتی اگر او را در گل مشكوك ژاپن به استرالیا خطاكار قلمداد كنیم! البته باید به مصدومیت تونی پوپوویچ مهره این تیم در خط دفاعی نیز اشاره كنیم كه در نیمه نخست جایگزین مارك برشانو شد! در خط میانی حضور تیم كاهیل، برخلاف دیدار نخست این تیم چندان موثر و مفید واقع نشد و او پس از اینكه استرالیا تا دقیقه ۶۰ نتوانست به آن هارمونی همیشگی كه در نیمه نخست آن را به تصویر كشیده بود، دست یابد جایش را به هری كیول نامدار سپرد.
حضور هری كیول به جای كاهیل- كه البته بازی نكردن ستاره اسبق لیدز و فعلی لیورپول خود جای بحث و سئوال را باقی می گذارد- با آگاهی به این نكته كه برخلاف كاهیل بیشتر علاقه دارد تا از جناحین به همان سبك سنتی بریتانیایی حملات تیمش را سازماندهی كند نشان دهنده برنامه گاس هیدینك بر روی توپ های بلند بود تا مارك ویدوكا و سپس جان آلویسی كه هر دو سرزنانی قابل به شمار می روند از چنین ارسال هایی بهره جویند. كاهیل گرچه هیچگاه در گودیسون پارك یك هافبك هجومی صرف نشان نداده، اما در دیدار نخست بی تردید یگانه ناجی تیمش بود. از دقیقه ۶۰ به بعد و به لطف حضور هری كیول باتجربه و میدان دیده، آهنگ هجومی استرالیا، رنگ و بویی دیگر به خود گرفت و سپس با بیرون رفتن یك مدافع یعنی گریك مور و حضور جان آلویسی مهاجم لالیگایی استرالیا برنامه های تهاجمی این تیم با حضور مارك ویدوكا در خط حمله، بیش از همیشه خطرناك تر شد.
در ادامه مسابقه هری كیول می توانست از دفع توپ مبتدیانه و مضحك دیدا - كه مدتی است با چنین صفاتی خو گرفته است - بهره جوید، اما هافبك هجومی قدیمی این تیم در كمال بی دقتی، این موقعیت باد آورده را به دل آسمان فرستاد. او حتی نتوانست از دروازه خالی برزیل نیز برای به تساوی كشیدن بازی استفاده كند. برزیل در این میان كم و بیش و با حركاتی نه چندان چشم نواز به سوی دروازه مارك شوارتزر حركت می كرد، اما برای ارائه یك فوتبال جوگوبونیتو تنها حضور یك كاكای آماده و بی نهایت موثر كفایت نمی كرد. نكته تاریك و مأیوس كننده سلسائو در این دو بازی نه بحران مهلك رونالدو و نه عدم آمادگی آدریانو كه حضور نه چندان چشم نواز رونالدینیو در دل این تیم است. رونالدینیویی كه تمامی عاشقان این تیم در كل دنیا در انتظار همان نمایش آشنایش در كاتالونیا اما در قالب تیم ملی برزیل بودند. اما او نتوانسته، حتی ۲۰ درصد از «رونی»ای باشد كه همه با تماشای هنرش به آسمان پرواز می كنند! گذشته از اینها نكته ای كه جلب نظر می كرد اعتراض و «هو»كردن های تماشاگران حاضر در مونیخ بود. فریاد هایی كه هرگاه بازیكنان میانی برزیل برای آرام ساختن و فروكش كردن عطش استرالیا یك ضرب به دیدا پاس می دادند به اوج خود می رسید! نكته ای كه در این بازی شاید خیلی از حامیان فوتبال ناب این كشور را به فكر فرو برد، تعویض دقیقه ۷۲ كارلوس پریرا بود.
وقتی كه شماره امرسون- كه با كارت زردش، حضورش در بازی های آتی این تیم در خطر بود! - در تابلوی تعویض مشخص شد، بی شك همگان در انتظار ورود هافبك خلاق و فرمانده مقتدر ژرلاند یعنی جونینیو پرنامبوچانو بودند، اما در اوج شگفتی این گیلبرتو سیلوا بود كه در راستای تدافعی ساختن بیش از پیش سلسائو جانشین ستاره یوونتوس شد! پس از آن و در ۱۵ دقیقه انتهایی مسابقه، استرالیا فشار حملاتش را افزایش داد. دو ضربه متوالی مارك برشانو- كه برخلاف دیدار نخست كه از فرط بد بازی كردن جایش را به تیم كاهیل داد در این مسابقه فوق العاده نشان داد - كه دومی اش با یك حركات آكروباتیك زیبا همراه بود با واكنش های حیرت انگیز دیدا توام شد و این تیم را بار دیگر در به ثمر رساندن گل تساوی اش ناكام كرد.
تملك بازی متعلق به تیم یكدست گاس هیدینك بود. هر چند كاكا نیز بر روی ضربه كرنر ارسالی رونالدینیو توانست با ضربه سر تیر دروازه استرالیا را به لرزه درآورد! در آخرین دقایق مسابقه فرد، مهاجم تكنیكی و انرژیك لیون، كه به جای آدریانو در میدان حضور داشت توانست از شوت روبینیو دیگر مرد تازه وارد برزیل، كه با دفع ناقص مارك شوارتزر توام شد بهره ببرد و دروازه خالی استرالیا را در ساده ترین كار ممكن باز كند. با این گل، استرالیا مأیوس تر از همیشه شكست را باور كرد تا برای بازی سومش با كرواسی - كه حكم یك فینال را خواهد داشت- خود را آماده كند.
برزیل به دومین پیروزی اش دست یافت. دو پیروزی و ۶ امتیاز...! اما این مجموعه نشان داد كه نام «برزیل» با آن برچسب «جوگوبونیتو» برای چنین تیمی بیش از حد بزرگ است...! در ضمن، نكته ای كه طعنه آمیز به نظر می رسد، حسرت نویسندگان انگلستان به مجموعه ای است كه گاس هیدینك آن را به شكوفایی رسانده... این جمله از راب اسمیت نویسنده گاردین در خصوص تفاوت آشكار اریكسون و هیدینك روشن كننده بسیاری از ابهامات است: «در یك نیمه، گاس هیدینك نشان داد كه از چه نگرش و تفكری شگرف در فوتبال بهره مند است، در حالی كه اریكسون در این ۵ سال هنوز نمی داند بهترین تركیبش چیست؟!»
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید