جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کتب‌ اقتصاد اسلامی‌


کتب‌ اقتصاد اسلامی‌
‌نام‌ كتاب: سیاست‌های‌ اقتصادی‌ در اسلام‌
‌نویسنده: سعید فراهانی‌فرد
‌ناشر: مؤ‌سسهٔ‌ فرهنگی‌ دانش‌ و اندیشهٔ‌ معاصر
‌چاپ‌ اول: بهار ۱۳۸۱
‌قطع: وزیری‌
‌تعداد صفحات: ۳۵۹ صفحه‌
این‌ كتاب‌ كه‌ در نوع‌ خود تحقیقی‌ بدون‌پیشینه‌ است، هفت‌ فصل‌ دارد.
در فصل‌ اول‌ با استفاده‌ از منابع‌ دانش‌ اقتصاد، به‌ تبیین‌ سیاست‌ اقتصادی‌ و اهداف‌ آن‌ در سه‌ محورِ‌ مالی، پولی‌ و درآمدی‌ می‌پردازد و با معرفی‌ ابزارهای‌ هر یك‌ از آن‌ها، چگونگی‌ اجرا و آثار این‌ سیاست‌ها را از دیدگاه‌ مكاتب‌ گوناگون‌ بررسی‌ می‌كند.
در فصل‌ دوم، از چارچوب‌ سیاست‌های‌ پیامبر اكرم۶ و حضرت‌ علی۷ بحث‌ می‌كند. در فصل‌ سوم‌ به‌ تبیین‌ مبانی‌ و اهداف‌ سیاست‌های‌ اقتصادی‌ از دیدگاه‌ اسلام‌ پرداخته‌ است. فصل‌ چهارم، تصویری‌ از فضای‌ كلی‌ سیاست‌گذاری‌ در نظام‌ اقتصادی‌ اسلام‌ را ارائه‌ داده‌ است، و فصل‌ پنجم‌ و ششم، سیاست‌های‌ مالی‌ و پولی‌ را در این‌ نظام‌ با استفاده‌ از مطالب‌ فصل‌های‌ پیشین‌ به‌ طور گسترده‌ بیان‌ و سرانجام‌ فصل‌ پایانی، آثار هر یك‌ از این‌ سیاست‌ها را در سه‌ محور تخصیص، تثبیت‌ و توزیع‌ بررسی‌ می‌كند.
‌نام‌ كتاب: بانكداری‌ بدون‌ ربا از نظریه‌ تا عمل‌
‌نویسنده: سیدعباس‌ موسویان‌
‌ناشر: مؤ‌سسهٔ‌ فرهنگی‌ دانش‌ و اندیشهٔ‌ معاصر
‌چاپ‌ اول: بهار ۱۳۷۹
‌قطع: رقعی‌
‌تعداد صفحات: ۱۶۰ صفحه‌
این‌ كتاب‌ در شش‌ فصل‌ تدوین‌ شده‌ است. فصل‌ اول، پیشینهٔ‌ بانكداری‌ ایران، و فصل‌ دوم، تحو‌لات‌ بانكی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ را بررسی‌ می‌كند. در فصل‌ سوم، عملیات‌ بانكداری‌ بدون‌ ربا تشریح‌ شده، فصل‌ چهارم، به‌ بررسی‌ عملكرد آن‌ می‌پردازد. فصل‌ پنجم، از اشكالات‌ بانكداری‌ بدون‌ ربای‌ موجود در دو محور:
۱. نظری‌ و محتوایی؛
۲. مدیریتی‌ و اجرایی،
بحث‌ كرده، فصل‌ ششم‌ به‌ ارائهٔ‌ پیشنهادهای‌ اصلاحی، از جمله‌ جایگزینی‌ نظریهٔ‌ مشاركت‌ به‌ جای‌ نظریهٔ‌ وكالت‌ و تجدید نظر در روش‌های‌ اعطای‌ تسهیلات، طر‌احی‌ ساختاری‌ مناسب، فعال‌ كردن‌ نظام‌ نظارت‌ و كنترل‌ می‌پردازد.
‌نام‌ كتاب: پول، بهره، بحران‌های‌ اقتصادی‌ - اجتماعی‌
‌نویسنده: هلموت‌ كرویتس‌
‌مترجم: حمیدرضا شهمیرزادی‌
‌ناشر: كانون‌ اندیشهٔ‌ جوان‌
‌چاپ‌ اول: ۱۳۷۸
‌قطع: رقعی‌
‌تعداد صفحات: ۱۲۸ صفحه‌
این‌ كتاب، ترجمهٔ‌ فشردهٔ‌ كتاب‌ معضل‌ پول، نوشتهٔ‌ هلموت‌ كرویتس‌ اقتصاددان‌ آلمانی‌ است. مولف‌ در این‌ كتاب‌ كوشیده‌ است‌ تا عملكرد پول‌ و بهره‌ را توضیح‌ داده، ارتباط‌ آن‌ را با اقتصاد جامعه‌ نشان‌ دهد كه‌ در این‌ جهت‌ با تلفیق‌ مطالعات‌ نظری‌ و مشاهده‌های‌ تجربی‌ و با استناد به‌ آمار رسمی، چهرهٔ‌ واقعی‌ وضعیت‌ اقتصادی‌ كشورهای‌ سرمایه‌داری، به‌ ویژه‌ آلمان، و آثار اقتصادی‌ - اجتماعی‌ پول‌ و بهره‌ را نشان‌ می‌دهد.
هدف‌ اصلی‌ كتاب، تبیین‌ معضلات‌ ساختار نظام‌ پول‌ موجود و راه‌حل‌های‌ خروج‌ از این‌ معضل‌ است.
‌نام‌ كتاب: نظام‌ اقتصادی‌ اسلام‌ (مبانی‌ فلسفی)
‌نویسنده: سیدحسین‌ میرمعز‌ی‌
‌ناشر: كانون‌ اندیشهٔ‌ جوان‌
‌چاپ‌ اول: بهار ۱۳۷۸
‌قطع: رقعی‌
‌تعداد صفحات: ۱۱۲ صفحه‌
این‌ كتاب‌ دفتر اول‌ از چهار دفتری‌ است‌ كه‌ مولف‌ دربارهٔ‌ تبیین‌ نظام‌ اقتصادی‌ اسلام‌ نوشته‌ است. در این‌ دفتر، افزون‌ بر تعریف‌ نظام‌ اقتصادی‌ و مبانی‌ و اهدافش‌ و رابطهٔ‌ آن‌ با حقوق‌ اقتصادی‌ و علم‌ اقتصاد، از مبانی‌ فلسفی‌ نظام‌ اقتصادی‌ اسلام‌ در مقایسه‌ با نظام‌ اقتصاد سرمایه‌داری‌ لیبرال‌ بحث‌ شده‌ است.
‌نام‌ كتاب: نظام‌ اقتصادی‌ اسلام‌ (اهداف‌ و انگیزه‌ها)
‌نویسنده: سیدحسین‌ میرمعز‌ی‌
‌ناشر: كانون‌ اندیشهٔ‌ جوان‌
‌چاپ‌ اول: ۱۳۷۸
‌قطع: رقعی‌
‌تعداد صفحات: ۱۱۲ صفحه‌
این‌ كتاب‌ در دو فصل‌ نوشته‌ شده‌ است. فصل‌ یكم، اهداف‌ نظام‌ اقتصادی‌ سرمایه‌داری‌ و انگیزه‌های‌ مصرف‌كننده‌ و سرمایه‌گذار در این‌ نظام‌ را بررسی‌ می‌كند و ضمن‌ تحلیلی‌ دقیق، ارتباط‌ این‌ انگیزه‌ها و اهداف‌ را با مفهوم‌ سعادت‌ از دیدگاه‌ فایده‌گرایان‌ نشان‌ داده، به‌ نقد آن‌ می‌پردازد. فصل‌ دوم، پس‌ از مرور سریع‌ انسان‌شناسی‌ و جامعه‌شناسی‌ از دیدگاه‌ اسلام، بر اساس‌ مبانی‌ فلسفی‌ اسلام‌ دربارهٔ‌ انسان‌ و جامعه، مفهوم‌ سعادت‌ فرد را بیان، و سه‌ موضوع‌ انگیزهٔ‌ افراد در كسب‌ درآمد و صرف‌ آن، مفهوم‌ رفاه‌ در بینش‌ اسلامی‌ و سطح‌ مطلوب‌ معیشت‌ از دیدگاه‌ اسلام‌ را از دیدگاه‌ آیات‌ قرآن‌ و روایات‌ بررسی‌ می‌كند؛ آن‌گاه‌ با طرح‌ مفهوم‌ سعادت‌ جامعه‌ از دیدگاه‌ اسلام، اهداف‌ نظام‌ اقتصادی‌ را از آیات‌ و روایات‌ استنباط، و ارتباط‌ این‌ اهداف‌ با مفهوم‌ سعادت‌ جامعه‌ و طبقه‌بندی‌ اهداف‌ را روشن‌ می‌سازد. در پایان، ضمن‌ مقایسهٔ‌ دو نظام، تباین‌ این‌ دو را در انگیزه‌ها و اهداف‌ نشان‌ می‌دهد.
‌نام‌ كتاب: نظام‌ اقتصادی‌ اسلام‌ (مبانی‌ مكتبی)
‌نویسنده: سیدحسین‌ میرمعز‌ی‌
‌ناشر: كانون‌ اندیشهٔ‌ جوان‌
‌چاپ‌ اول: ۱۳۸۰
‌قطع: رقعی‌
‌تعداد صفحات: ۲۱۶ صفحه‌
این‌ كتاب‌ در دو بخش‌ تنظیم‌ شده‌ است. در بخش‌ نخست، مبانی‌ هفتگانهٔ‌ نظام‌ اقتصادی‌ سرمایه‌داری: ۱. آزادی؛ ۲. دولت‌ محدود؛ ۳. مالكیت‌ خصوصی؛ ۴. رقابت‌ به‌ انگیزهٔ‌ نفع‌ شخصی؛ ۵. حاكمیت‌ مصرف‌كننده؛ ۶. تجویز بهره؛ ۷. توزیع‌ درآمد و ثروت، را تببین‌ و نقد می‌كند و در بخش‌ دوم، به‌ مهم‌ترین‌ مبانی‌ مكتبی‌ نظام‌ اقتصادی‌ اسلام: ۱. حاكمیت‌ مصالح‌ فرد و جامعه؛ ۲. دولت‌ مصالح؛ ۳. آزادی‌ در كادر محدود؛ ۴. مالكیت‌ مختلط؛ ۵. تعاون‌ و رقابت‌ سالم؛ ۶. تحریم‌ ربا؛ ۷. توزیع‌ عادلانهٔ‌ ثروت‌ها و درآمدها، می‌پردازد و به‌ صورت‌ استدلالی‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ این‌ مبانی، در جهت‌ اهدافی‌ چون‌ امنیت، عدالت، رشد و توسعهٔ‌ اقتصادی‌ بوده، زمینه‌های‌ اعتلای‌ معنوی‌ انسان‌ها و سعادت‌ فرد و جامعه‌ را فراهم‌ می‌آورد.
‌نام‌ كتاب: نگاهی‌ به‌ فقر و فقرزدایی‌ از دیدگاه‌ اسلام‌
‌مؤ‌لفان: سعیدی، فراهانی‌فرد
‌ناشر: كانون‌ اندیشهٔ‌ جوان‌
‌چاپ‌ اول: ۱۳۷۸
‌قطع: رقعی‌
‌تعداد صفحات: ۱۷۶ صفحه‌
این‌ كتاب، ضمن‌ پژوهش‌ مقایسه‌ای، «ماهیت‌ فقر» و شیوهٔ‌ رویارویی‌ با آن‌ را از دیدگاه‌های‌ گوناگون‌ بررسی‌ می‌كند. از آن‌ جا كه‌ ریشه‌كنی‌ فقر در سطح‌ كلان، به‌ بهره‌گیری‌ از روش‌های‌ مناسب، رشد و توسعه‌ وابسته‌ است، این‌ كتاب‌ ضمن‌ بررسی‌ راهبردهای‌ توسعه، الگوی‌ توسعه‌ در نظام‌ اقتصادی‌ اسلام‌ را معرفی‌ و در پایان، طی‌ فصلی‌ مستقل، شبهات‌ مربوط‌ به‌ تعامل‌ آموزه‌های‌ دینی‌ با رشد و توسعهٔ‌ اقتصادی‌ را بررسی‌ می‌كند.
‌نام‌ كتاب: معنویت‌ و اقتصاد
‌نویسنده: علی‌اصغر هادوی‌نیا
‌ناشر: مؤ‌سسهٔ‌ فرهنگی‌ دانش‌ و اندیشهٔ‌ معاصر
‌چاپ‌ اول: بهار ۱۳۸۱
‌قطع: رقعی‌
‌تعداد صفحات: ۱۷۶ صفحه‌
این‌ كتاب‌ در چهار بخش‌ تدوین‌ شده‌ است. بخش‌ اول، به‌ تشریح‌ مفاهیم‌ و روابط‌ بین‌ «علم‌ و اخلاق»، «فلسفهٔ‌ اخلاق‌ و اقتصاد» و «نظام‌ اقتصادی‌ و اخلاقی» می‌پردازد و بخش‌ دوم، اركان‌ نظام‌های‌ اقتصادی‌ سرمایه‌داری‌ و اسلام، و بخش‌ سوم، ویژگی‌های‌ انسان‌ اقتصادی‌ در نظام‌ سرمایه‌داری‌ و انسان‌ اقتصادی‌ در نظام‌ اقتصادی‌ اسلام‌ را بررسی‌ می‌كند و در بخش‌ چهارم، عملكردها و الگوهای‌ رفتاری‌ نظام‌های‌ اقتصادی‌ سرمایه‌داری‌ و اسلام‌ با تمسك‌ به‌ مدارك‌ و منابع‌ معتبر، مورد مداقه‌ قرار گرفته‌ است.
‌نام‌ كتاب: دام‌ جهانی‌ شدن‌ (تهاجم‌ به‌ دموكراسی‌ و رفاه)
‌مؤ‌لفان: هانس‌ و پیتر مارتین‌ و هارالد شومن‌
‌ترجمه: حمیدرضا شهمیرزادی‌
‌مقدمه: محمدرضا مالك‌
‌ناشر: مؤ‌سسهٔ‌ فرهنگی‌ دانش‌ و اندیشهٔ‌ معاصر
‌چاپ‌ اول: بهار ۱۳۸۱
‌قطع: وزیری‌
‌تعداد صفحات: ۴۱۶۰ صفحه‌
این‌ كتاب، با وصف‌ وضعیت‌ كنونی‌ كشورهای‌ سرمایه‌داری‌ غرب، دورنمای‌ تلخ‌ این‌گونه‌ جوامع‌ را ترسیم‌ می‌كند و در برخورد با پدیدهٔ‌ جهانی‌ شدن، حامل‌ و پیام‌های‌ مفیدی‌ است. نویسندگان‌ كتاب، با مصاحبه‌های‌ متعدد و انعكاس‌ آرای‌ تنی‌ چند از بازیگران‌ اصلی‌ روند جهان‌گرایی، در زمینه‌های‌ گوناگون‌ سیاست، اقتصاد و فرهنگ، چهرهٔ‌ واقعی‌ «جهانی‌شدن» را بر همگان‌ آشكار می‌سازند و با ارائهٔ‌ آمارهای‌ مستند، نوشتار را به‌ سندی‌ معتبر در آن‌ موضوع‌ تبدیل‌ می‌كنند.


همچنین مشاهده کنید