چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ / Wednesday, 17 January, 2018

شهادت دکتر مصطفی چمران


شهادت دکتر مصطفی چمران
هنر آن است كه بی‏هیاهوهای سیاسی، و «خودنمایی»های شیطانی، برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف كند نه هوی، و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر.
‹‹‌چمران عزیز با عقیده پاك و خالص غیر وابسته به دستجات و گروههای سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد در راه آن را از آغاز زندگی شروع و به آن ختم كرد. او در حیات با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار كرد.›› (پیام امام به مناسبت شهادت چمران)
شهید دكتر مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در جنوب تهران متولد شد. پس از تحصیل در دبیرستانهای البرز و دارالفنون وارد دانشكده فنی الكترومكانیك و به عنوان شاگرد اول فارغ‌التحصیل شد.
ایشان علاقه شدیدی به مسائل مذهبی داشت و از ۱۵ سالگی در درس تفسیر آیت‌ا.... طالقانی و دروس منطق و فلسفه شهید مطهری شركت می‌كرد.
به هنگام تحصیل در دانشكده فنی از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان بود و در جریانات ملی شدن صنعت نفت و مبارزات آن فعالانه شركت جست.
در سال ۱۳۳۲ ه.ش با استفاده از بورس تحصیلی دانشجویان ممتاز، جهت ادامه تحصیل عازم آمریكا شد و در دانشگاه كالیفرنیا تحصیلات خود را طی كرد. در همان دانشكده، انجمن اسلامی دانشجویان را بنا نهاد و وقتی كه رژیم شاه از فعالیت های اسلامی او در آمریكا مطلع شد بورس وی را قطع كرد. چمران با دریافت ممتازترین درجه علمی كه همراه با تحسین بسیاری از صاحبنظران بود، درجه دكترای الكترونیك و فیزیك پلاسما را اخذ كرد.
پس از واقعه ۱۵ خرداد تصمیم به مبارزه مسلحانه با رژیم گرفت و به همین منظور عازم مصر شد و مدت دو سال دوره آموزش های چریكی و جنگ های پارتیزانی را گذراند. چمران با جمال عبدالناصر در مسأله ناسیونالیسم عربی كه ناصر به آن دامن می‌زد اختلاف پیدا كرده و پس از فوت وی عازم لبنان شد. در لبنان، آموزش دوره‌های چریكی به مبارزان ایرانی را آغاز كرد و با كمك امام موسی صدر، ‹‹حركت المحرومین››‌ و نیز شاخه نظامی آن یعنی ‹‹جنبش امل››‌ را بنیان نهاد. شهید چمران در لبنان حملات بسیاری به مواضع صهیونیزم اشغالگر و نیروهای فالانژ وابسته به این رژیم داشت.
با اوجگیری انقلاب اسلامی شهید چمران با نظر امام به وطن بازگشت و ابتدا به آموزش نخستین گروه از سپاه پاسداران پرداخت. در همان زمان به معاونت نخست وزیر منصوب شد. دكتر چمران پس از بروز غائله پاوه عازم منطقه شد و حماسه ساز كردستان شد. پس از این حماسه از سوی امام (ره) به وزارت دفاع منصوب شد و سپس به نمایندگی امام در شورای عالی دفاع در كنار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نصب گردید. در انتخاب دوره اول مجلس به عنوان نماینده تهران انتخاب شد اما با شروع جنگ تحمیلی با اجازه امام عازم جبهه‌های جنگ شد و ستاد جنگهای نامنظم را تشكیل داد و اقدامات بسیار مهمی در آن زمان كه ركود بر جبهه‌ها حاكم بود انجام داد. در جنگ سوسنگرد مجروح شد اما از پای ننشست و دوباره به جبهه‌ها بازگشت و حماسه‌های بسیاری آفرید . سرانجام در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در مشهد دهلاویه به آرزوی دیرینش یعنی شهادت و لقاءا... رسید.
●زندگینامه شهید دكتر مصطفی چمران:
ولادت: ۱۳۱۱ تهران
تحصیلات: دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما
●برخی از فعالیتهای شاخص:
▪قبل از پیروزی انقلاب اسلامی:
شرکت درفعالیتهای مسجد هدایت
عضویت درانجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران
شرکت درمبارزات سیاسی دوران دکترمصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت.
پیوستن به نهضت مقاومت ملی پس از مرگ دکترمصدق
مبارزه با رژیم شاه درسخت ترین شرایط.
تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان درآمریکا
گذراندن دوره های پارتیزانی وچریکی درمصر درزمان عبدالناصر
تعلیم چریک های مبارز ایرانی
اعتراض به جمال عبدالناصر درخصوص ناسیونالیسم عربی وملی گرائی افراطی.
هجرت به لبنان وتاسیس سازمان امل به کمک امام موسی صدر
مبارزه با فالانژیستها درلبنان
▪پس از پیروزی انقلاب اسلامی:
بازگشت به وطن پس از ۲۱ سال هجرت
تربیت اولین گروههای پاسداران انقلاب درسعداباد.
معاون نخست وزیر درامورانقلاب
پیگیری مبارزات با ضد انقلاب درکردستان وآزاد سازی شهرپاوه وسپس کردستان
منصوب شدن به وزارت دفاع توسط امام خمینی
نمایندگی مجلس شورای اسلامی دراولین دور انتخاب مجلس
نماینده امام خمینی درشورای عالی دفاع
تشکیل ستاد جنگهای نامنظم دراهواز
تشکیل واحد مهندسی فعال برای ستاد جنگهای نامنظم
زخمی شدن درحمله مزدوران عراقی به سوسنگرد.
حضور درهمه جبهه های نبرد وارائه رهنمود.
فرماندهی فتح تپه های الله اکبر
فتح دهلاویه
●شهادت: ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ – دهلاویه
شهید دکتر چمران کمی قبل از شهادت درحالیکه شهادت یکی از فرماندهانش را به سایر رزمندگان تبریک وتسلیت می گفت چنین گفت : خدا رستمی را دوست داشت و برد اگر ما را هم دوست داشته باشد، می برد...
متن پیام حضرت امام ‏خمینی به مناسبت شهادت دكتر مصطفی چمران
بِسْمِ ‏الله الرََّّحْمنِ الرََّّحیمِ
انالله وانّاالیه راجعون
شهادت انسان‏ساز سردار پرافتخار اسلام، و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی و پیوستن به «ملاء اعلی»، دكتر مصطفی چمران را به پیشگاه ولی‏عصر ارواحنا فداه تسلیت و تبریك عرض می‏كنم. تسلیت از آنرو، كه ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد، كه در جبهه‏های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران، حماسه می‏آفرید و سرلوحه مرام او اسلام عزیز و پبروزی حق بر باطل بود. او جنگجویی پرهیزگار و معلمی متعهد بود، كه كشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت و تبریك از آنرو كه اسلام بزرگ چنین فرزندانی تقدیم ملت‏ها و توده ‏های مستضعف می‏كند و سردارانی همچون او در دامن تربیت خود پرورش می‏دهد. مگر چنین نیست كه زندگی عقیده و جهاد در راه آن است؟
چمران عزیز با عقیده پاك خالص غیروابسته به دستجات و گروه‏های سیاسی، و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و به آن ختم كرد. او در حیات، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار كرد. او با سرافرازی زیست، و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.
هنر آن است كه بی‏هیاهوهای سیاسی، و «خودنمایی»های شیطانی، برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف كند نه هوی، و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر.
و اما ما می‏توانیم چنین هنری داشته باشیم، با خداست كه دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند.
من این ضایعه را به ملت شریف ایران و لبنان، بلكه به ملت‏های مسلمان و قوای مسلح و رزمندگان در راه حق، و به خاندان و برادر محترم این مجاهد عزیز، تسلیت عرض می‏كنم. و از خداوند تعالی رحمت برای او، و صبر و اجر برای بازماندگان محترمش خواهانم.
اول تیرماه شصت
روح ‏الله ‏الموسوی‏ الخمینی


منبع : موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

مطالب مرتبط

رساله‌ای از میرزایوسف‌خان مستشارالدوله


رساله‌ای از میرزایوسف‌خان مستشارالدوله
عقیده اصلاح یا تغییر الفبای فارسی دیگر كاملا منسوخ شده و حتی در سیاستهای شبه‌مدرنیستی روزگار پهلوی هم جایگاه جدی و پراهمیتی نیافت. اكنون دیگر این موضوع صرفا از جهت تاریخ‌نگاری اهمیت دارد و از لحاظ آموزشی و نگارش ابدا مورد اعتنا نیست. اما دانستن ایده و استدلال كسانی‌كه مروج این بحث بودند، برای شناخت تاریخ تجدد و روشنفكری در ایران سودمند خواهد بود. میرزایوسف‌خان مستشارالدوله (از فرنگ‌رفتگان عهد قاجار) نیز رساله‌ای در این ‌باب منتشر ساخته بود كه آشنایی با آن خالی از فایده نیست و مقاله زیر مختصری از این آشنایی را فراهم می‌كند.
یكی از مسایلی كه تجددگرایان سده نوزدهم جهان اسلام و ایران را به تكاپو واداشت، مساله خط و تغییر یا اصلاح آن بود. این متجددان، دشواری الفبای جهان اسلام را یكی از موانع پیشرفت آن تلقی می‌كردند و حتی عده‌ای مثل میرزافتحعلی آخوندزاده (۱۲۲۸ــ۱۲۹۵.ق) اصلاح الفبا را سر‎‎آغاز اصلاحات می‌دانستند. بنابراین از نظر آنها برطرف‌كردن این مشكل ضروری می‌نمود. میرزایوسف‌خان مستشارالدوله[i] از جمله این اشخاص صاحب‌نام سده نوزدهم بود و كتابچه «رساله در وجوب اصلاح خط اسلام»[ii] را در همین زمینه به نگارش درآورد. این رساله كه هم‌اكنون مجلدهایی از آن به‌صورت چاپ سنگی در دسترس قرار دارد، تاكنون به‌طورشایسته مورد بررسی و نقد محققان قرار نگرفته است.
این رساله مجموعه‌ای از مباحث متفكران آن دوره در مورد تاریخچه خط، نواقص خط در دنیای اسلام، پیشنهادهای ارائه‌شده برای اصلاح خط اسلامی، نقد و بررسی مستشارالدوله از این پیشنهادات و راهكار وی در زمینه اصلاح خط را شامل می‌شود. مستشارالدوله رساله مزبور را در سال۱۳۰۳.ق نوشت، ولی توجه خود را به «خط اسلام» به‌عنوان «مانع ترقی اهالی اسلام»، به تخمین، مربوط به سی‌وپنج‌سال قبل ذكر می‌كند و به مباحث خود با دوستان در سال۱۲۷۳.ق درباره اصلاح خط، یعنی مقارن زمانی‌كه میرزافتحعلی آخوندزاده خط اختراعی خود را در تفلیس ارائه داد، اشاره می‌كند و در مورد خط اختراعی وی می‌گوید: «آخوندزاده زحمت زیاد كشیده و اختراع بدیع كرده بود، ولی افسوس كه در عملِ چاپ، از این خط حاضر اسلام استعمالش مشكل‌تر بود.»[iii] وی همچنین به بررسی نظریات منیف پاشا، شارل میسمر، میرزارضاخان و شیخ‌الاسلام قفقاز پرداخته است.
مستشارالدوله در زمینه مشكلات خط دنیای اسلام، «بیان منیف پاشا» را نقل كرده و پیشنهادات وی را در مورد اصلاح خط ذكر كرده است. منیف پاشا مشكلات زیر را برای خط دنیای اسلام برمی‌شمرد:[iv]
۱ــ كلماتی مثل: كل، كرد، كودك، كند و... به‌خاطر نداشتن اعراب ممكن است به چندین صورت خوانده شوند.
۲ــ در خط اسلام فرقی بین كلمات عُلَم یا اسم خاص مثل: قلزم، ارسطو، چنگیز، اصفهان و... با سایر كلمات گذاشته نمی‌شود.
۳ــ یادگیری خط ملل اسلامی نسبت به سایر ملل مشكل است؛ چنانكه «با خط ملل خارجه اطفال شش‌هفت‌ساله خواندن و نوشتن را در دو سال به كمال خوبی یاد می‌گیرند. حتی طایفه نسوان و گروه دهاقین و امثال آنها در مدت قلیل در خواندن و نوشتن به‌قدری تحصیل می‌توانند بكنند كه به افاده مرام مقتدر بشوند.»
۴ــ برای طبع كتابی «با خط نسخ اسلام، لااقل پانصد و برای تعلیق، دو سه برابر این حروف لازم است.» برخلاف خطوط سایر ملل كه با سی الی چهل حرف هر كتابی را چاپ می‌كنند.
منیف‌پاشا برای رفع این نواقص، پیشنهاد می‌كند یا اعراب در زیر و بالای حروف حركات قرار داده شود و یا حروف كلمات از هم تقطیع شده و اعراب و حركات در داخل كلمات قرار گیرند. راه‌حل اول را به‌خاطراینكه ممكن است اعراب و كلمات یك سطر به سطر بالا یا پایین نسبت داده شود و مشكلاتی را به‌ویژه در مورد «طاعات و عبادات» به وجود بیاورد، مناسب نمی‌داند. بنابراین به رجحان راه‌حل دوم تاكید كرده و می‌نویسد: «فواید و محسنات این اصول با محازیری كه دارد، در حسن قبول و اتخاذ آن، عدم تردید اهالی اسلام مجزوم و یقین است و باید با این اصول، الفبای تازه و بعض كتب كوچك و رساله‌ها طبع و نشر كرده در مكتبها به اطفال تعلیم كنند تا تاثیرات سریع و نتایج حسنه آن معلوم خاص و عام شده با مرور زمان در نزد همه مقبول و منتشر گردد.»
شارل میسمر فرانسوی (از متفكران آن دوره) در لزوم اصلاح خط دنیای اسلام، رساله سوارد كونستانتینوپول (شب‌نشینی اسلامبول) را به نگارش درآورده است. مستشارالدوله به نقل از وی می‌نویسد: خط در بین‌ ملل مختلف تا به حال سه نوع تغییر و تحول را به خود دیده است: اولین خط مورد استعمال «هیروغلیفیك» (هیروگلیف) بوده، «یعنی اشكال مرموزه و آن عبارت از بعضی صور و اشكال پرنده و چرنده یا اعضای انسان یا شكل كشتی و اسلحه و غیره و غیره» است كه برای رساندن یك مفهوم استفاده می‌شد. به‌عنوان‌مثال برای فهماندن واژه زیرك، شكل روباه را می‌كشیدند. به‌ مرور زمان خط هیروگلیفی را به «سیلابیك» تغییر دادند؛ یعنی خطی با «حروف تقطیعی بدون اعراب و حركه» كه همان خط دنیای اسلام است. یونانی‌ها خط سیلابیك را تكمیل نموده، «اعراب را داخل حروف» قرار دادند و خط الفبایی را به‌وجود آوردند كه از آنها به رومی‌ها و لاتین‌ها و بعد به فرانسوی‌ها به یادگار رسید.[v]
به گفته میسمر، برای چاپ كتابی در خط سیلابیك اسلام، «سیصد شكل حروف» احتیاج است و برای‌این‌كه یك «عمله مرتِّب» (حروف‌چین) بتواند مطالب را بدون غلط خوانده و حروف را درست بچیند، باید به زبان «عربی و تركی و فارسی» مسلط باشد. ترجمه نیز در صورت عدم اطلاع از «كنه مطلب» خیلی دشوار است. درصورتی‌كه در خط الفبایی «مخرجهای حروف جمیع السنه را با سی‌وسه شكل بیان می‌كنند». هر فردی می‌تواند در بیست‌وچهار ساعت آن را یاد بگیرد و اطفال قادرند در دو ماه «جمیع كتب را بی‌غلط» بخوانند.
مستشارالدوله معتقد بود مسلمانان، به‌همان‌دلایلی‌كه مجبورند به برتری «اسلحه امروز» به «اسلحه قدیم» و «كشتی‌های بخار زره‌پوش» به «كشتی‌های بادی قدیم» و «راه‌آهن» به «اسب» اقرار كنند، به‌همان‌دلایل مجبورند برتری خط الفبایی را به سیلابیك بپذیرند؛ چراكه صنایع اروپایی حاصل تسهیل تعلیم و تربیت هستند و تسهیل تعلیم و تربیت نیز خود نتیجه سهولت خط الفبایی است. وی براساس این برداشت می‌گوید: «اگر خلفای سلف اسلامی خط سیلابیك را به الفبایی مبدل كرده بودند هر آینه مسلمانان هم امروز در صنایع و علوم، به اندازه اروپایی‌ها ــ و یا شاید هم بیشتر ــ پیشرفت نموده بودند و باور دارد كه مسلمانان با این الفبای ناقص نمی‌توانند «ژغرافی [جغرافی] و تاریخ» یاد بگیرند و «اسامی اشخاص» و «شهرها و دواهای جدید و فلزات تازه و عناصر شصت‌گانه بسیط را كه تاكنون پیدا كرده‌اند و كواكب نوظهور و صنایع جدیدالاختراع و آلات و ادوات جراحی و طب و نجوم و هندسه و امراض و نباتات و حیوانات و... را صحیح تلفظ كنند، بی این‌كه آنها را مكرر شنیده و ملكه كرده» باشند. دلیل بزرگ برای وی در نقص الفبای دنیای اسلام، این است كه «در میان چندین كرور مسلمان، پنج نفر نیست كه این اسبابها را به كار برده، از خیال و اختراع خود نانی بخورد.» درحالی‌كه ارامنه ایران و عثمانی به‌خاطر تغییر الفبای خود و «تكمیل تربیت در زبان و ترویج علوم و تكثیر مدارس منتظمه، ملتی شده است صاحب خیال و افكار عالیه.» و چون معتقد بود كه در دنیای امروز «علم حاكم و آمر است نه زور» و عدد نفوس را در مقابل اسلحه‌های مدرن و كشتیهای بادی را در مقابل كشتیهای زره‌پوش یارای مقاومت نیست، نتیجه می‌گیرد كه «تمام مشرق‌زمین، شكاری است برای فاتحین كه با زبان علمی ظاهر نمایند خود را در میدان مظفریت. اعتنا به این مطلب عالی، اسلامیان و قوانین عالیه آن را احیا و به درجه علیا خواهد رسانید. همه ترقیات كه آرزومند آن هستیم، بسته به اجرای یك عمل مختصری است و آن این است كه حروف را قدری از هم فاصله داده و اعراب را به وسط آنها بگذاریم.»[vi]
آشكار است كه انتظار «همه ترقیات» از «اجرای یك عمل مختصر» یعنی اصلاح الفبا از شارل میسمر و امثال وی در این دوره بسیار خوشبینانه است و به آن كاری نداریم؛ ولی می‌توان دریافت كه توجه مستشارالدوله به اصلاح الفبا، ناشی از همان جو موجود در دنیای اسلام بود كه به دنبال پاسخی برای عقب‌ماندگی خود، به اصلاح الفبا رسیده بود.
مستشارالدوله همچنین، از راه‌حلهای پیشنهادی میرزارضاخان و شیخ‌الاسلام قفقاز انتقاد می‌كند. میرزارضاخان ترجمان اول و نایب كارپردازخانه ایران در تفلیس بوده و در رساله خود در مورد اصلاح خط، همان حروف فرانسه را به كار برده و برای مشخص‌كردن شكلهای مختلف حروفی مثل «ت» از یك خط افقی در بالای آن استفاده كرده بود. به‌عنوان‌مثال T فرانسه به‌جای ت و T را به‌جای ط خط اسلام گرفته بود. مستشارالدوله در انتقاد از او می‌نویسد: «خطی كه مطلوب صاحبان این افكار [اصلاح خط] است، باید خطی باشد كه عاری و بری بشود از هرگونه علامات و اشارات از قبیل نقطه و خط و غیره كه در زیر و بالای حروف نوشته می‌شود؛ مگر در زیر حرف (ب) یك نقطه خواهد بود و بس. سبب آن بر دقائق‌بینان و نكته‌سنجان معلوم است.» همچنین از دشواری‌های این نوع خط در عمل چاپ یا تحریر، كه ممكن است یكی از خطوط افقی فراموش شود، انتقاد می‌كند.[vii]آخوند احمد حسین‌زاده، شیخ‌الاسلام قفقاز، نیز چهار راه‌حل در اصلاح خط ارائه داده بود:
۱ــ حروف صامت الفبای قدیم در شكل اولیه خود باقی بماند و برای حروف مصوته، یعنی اعراب و حركات، شكلهای مخصوص اختراع و به اندرون سطور منتقل شوند.
۲ــ حروف فرنگیان، اخذ و به‌جای حروف خط اسلام به‌كار برده شوند.
۳ــ حروف الفبای قدیم را تغییر داده و از هم مقطع نمایند و اعراب را در اندرون كلمات جای دهند.
۴ــ شكل الفبای قدیم حفظ گردد و برای تسهیل در تعلیم مبتدیان، بعضی از حركات و اعراب قدیمی هم ابقا گردد و برای تكمیل آن، حركات دیگری وضع و مثل حركات فتحه و كسره و ضمه در بالا و پایین حروف قرار داده شوند.
وی از بین این راه‌حل‌ها، شق آخر را ترجیح داده و در مورد این مشكل كه ممكن است كاتبان به‌خاطر جدایی اعراب از كلمات، آنها را فراموش كنند و یا در جای مخصوص خود نگذارند می‌گوید: «نوشتن اعراب در ابتدای كار فقط به جهت مبتدیان لزوم دارد و به جهت منتهیان نوشتن آنها در مكتوبات لزوم نخواهد داشت و هر مبتدی كه به خواندن معتاد شد و منتهی گشته، دیگر به حركات محتاج نخواهد شد.»
مستشارالدوله به‌این‌دلیل‌كه اصطلاحات فرنگی مثل «تلگراف، تلفون، لوكوموتیف، لوكوموبیل» و غیره را كه دنیای اسلام ناگزیر از استعمال آنها است، نمی‌توان بدون اعراب خواند، از این گزینش شیخ‌الاسلام انتقاد می‌كند.[viii]
مستشارالدوله در ضمن بررسی عقاید اشخاص مذكور، به بیان نظریات خود در مورد اصلاح الفبا پرداخته و معتقد است چون الفبای عربی برای «ادای كلمات فارسی و تركی» و ثبت و ضبط «اصطلاحات خارجه» كه از به‌كارگیری آنها ناگزیریم، ناقص و نارسا است و همچنین به‌خاطر مشكلاتی كه «از عیب خط و بودن نقاط زیاد و نبودن حركات» عملا در جامعه ایجاد می‌شود،[ix] بایستی اصلاحاتی در الفبای موجود صورت گیرد. او پیشنهاد می‌كند برای پیشبرد موضوع اصلاح الفبا، مجالسی در «پایتختهای بزرگ» دنیای اسلام یعنی در «طهران» و «اسلامبول» برگزار گردد و شعبه‌هایی از این مجالس هم در سایر شهرها برپاگردد و برای اصلاح خط اعانه جمع كنند؛ «چراكه این عمل از انعقاد صلح عمومی معظم‌تر است و نتایج حسنه آن از صلح عمومی به‌مراتب بیشتر خواهد شد.»
این مجلس پس از تشكیل باید در مورد اصلاح خط و نحوه نگارش آن از سمت چپ یا راست و یا هرطور دیگر با «اكثریت آرا» تصمیم‌گیری كند و زمانی‌كه ضرورت اصلاح و نحوه نگارش مشخص شد، آنگاه از اعانه جمع‌شده سه جایزه هزارتومانی و پانصدتومانی و دویست‌وپنجاه‌تومانی به سه خط كه ویژگی‌های زیر را به‌بهترین‌نحو مراعات كنند، اختصاص داده شود. مستشارالدوله ویژگی‌های لازم برای خط جدید را این‌گونه می‌آورد: «حروف، مفرده باشد؛ اعراب، داخل حروف و در جرگه حروف باشد؛ اشكال حروف، مشابهت زیاد به هم نداشته باشد؛ نقطه نداشته باشد؛ در عمل چاپ، سهل و آسان باشد؛ در تحریركردنش قلم راحت باشد؛ اعرابش كامل باشد كه اصطلاحات السنه اسلام را از عربی و فارسی و تركی به صحت و درستی توان نوشت و خواند.» او در ادامه می‌گوید: سپس در روزنامه‌ها اعلام كنند هركس خط اختراعی خود را با صفات و اختصاصات ذكرشده تا شش‌ماه از تاریخ مزبور به انجمن ارسال كند تا از بین این‌ خطها، بهترین خط انتخاب شود.
وی در مورد علت اعطای سه جایزه نیز می‌نویسد: «جهتش این است كه آن وقت مردمان زیاد به خیال ابداع خط خواهند افتاد و پیش خود خیال خواهند كرد كه اختراعی من اگر از درجه اول نشد محاله از درجه دویم و سیم خواهد شد. مقصود این است كه مخترع زیاد بشود و خط كاملی از این میان به‌دست آید.»[x]
مستشارالدوله در آخر رساله خود، الفبایی را به‌عنوان اختراع «شخص عزیز از دوستان» آورده است و برای علایم دستوری از خط اروپاییان علامتهای عجیب و غریب وضع نموده است[xi] و معلوم نیست چرا به اتخاذ همان علایم از خط اروپاییان نپرداخته است. این رساله مستشارالدوله ازآن‌لحاظ‌كه حاوی نظریات اندیشمندان مختلف در مورد معایب الفبای عربی، لزوم اصلاح آن و راهكارهای مربوطه است و درواقع تاریخچه‌ای از این جنبش را فراهم می‌آورد، بسیار قابل اهمیت است. از بررسی مجموع آن به‌نظر می‌رسد كه مستشارالدوله به‌خاطر مشكلات الفبای موجود در یادگیری و تعلیم و تربیت، بیشتر خواهان اصلاح و نه تغییر خط شده است و اندیشه وی صرفا در جهت اجرای این هدف بوده است. راهكارهای او نیز برای به‌دست‌آوردن خط ساده و آسانی است كه به‌راحتی قابل تعلیم باشد. اما او از نحوه تعلیم آن و سیاستهای دولت در پیاده‌كردن خط جدید چیزی نمی‌گوید. علاوه‌برآن، از مشكلات این كار و باقی‌ماندن كتب قدیمی به خط سابق و گسست فرهنگی با گذشته نیز حرفی نمی‌زند.
مشكلاتی كه مستشارالدوله و همفكران او برای الفبای عربی ذكر می‌كنند، هرچند چندان بی‌مورد نیستند، ولی این مساله موضوعی نیست كه اندیشمندان قرن نوزدهم برای اولین‌بار به آن پی برده باشند، بلكه درك معایب خط عربی ریشه در گذشته‌های دور داشته و اندیشمندان مختلف جهان اسلام در دوره‌های مختلف تاریخی آنها را برشمرده بودند. به‌نظر می‌آید مستشارالدوله و همفكرانش در مورد لزوم تغییر خط یا حتی اصلاح آن، دچار افراط و تفریط شده‌اند. آنها در اندیشه اصلاح خط به آزمایش تاریخی روسیه و ارامنه عثمانی ــ كه برای ترقی و پیشرفت، خط خود را نیز تغییر داده بودند ــ اهمیت فراوانی می‌دادند، ولی به آزمایش تاریخی ژاپن بی‌توجه بودند. این مساله كه ژاپن در این زمان هنوز در مرحله‌ای از پیشرفت نبود كه مورد توجه قرار گیرد، استنباط درستی نیست؛[xii] چراكه معترضین اصلاح خط در همان زمان برای مخالفت خود ژاپن را مثال می‌آورده‌اند. روزنامه ترجمان حقیقت از قول معترضین اصلاح خط می‌آورد: «هرگاه مقصود از اصلاح حروف ترقی‌كردن در صنایع است، آن را بدون اصلاح حروف به‌ طورهای دیگر هم می‌شود تحصیل كرد. چنانكه صنایع عمده مانند تلگراف و قواعد و فنون لشكری را با وجود استعمال حروفات حاضر یاد گرفته‌ایم. سایر صنایع را به‌همان‌طور ممكن است تحصیل نماییم. این همه ترقیات كه در اهالی چین و ژاپون دیده می‌شود، از تغییر حروفات نشده است، زیرا اهالی مذكور تاكنون حروف هزارساله خودشان را تغییر نداده‌اند.»[xiii]

وبگردی
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها