سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

عوامل موثر بر حالت و سلامت پوست


عوامل موثر بر حالت و سلامت پوست
در پزشکی جمله جالبی وجود دارد که میگوید: "پوست آیینه بدن است" این بدان معناست که هر گونه بیماری یا حالت جسمانی و روانی غیرطبیعی موجب تغییر در پوست میشود و چون مو نیز یکی از ضمایم پوستی به شمار میرود، بدیهی است که حالت و سلامت مو نیز تحت شرایط مختلف تغییر میکند. در مورد برخی از مشاهیر مانند امیرکبیر گفته‌اند که بدنبال حوادث غیرمترقبه، که جان آنها را تهدید میکرده، ناگهان تمامی موهایشان سفید شده است.
باید در اینجا این نکته را یادآور شویم که پوست یک فرد ممکن است در طول حیات و بخاطر تغییرات غددی، روانی، ارثی، محیطی یا بیماری تغییر کند. مثلا بعضی افراد در سنین بلوغ دچار چربی بیش از حد پوست میشوند که به علت افزایش هورمونهای جنسی است. چربی پوست زنان در طول مدت عادت ماهانه دستخوش تغییراتی میشود و اکثر زنان پس از سن یائسگی (حدود پنجاه سالگی) دچار کاهش چربی پوست میشوند. بنابراین ممکن است تا سن خاصی پوست شما چرب باشد و از آن به بعد معمولی یا مختلط شود یا بالعکس.
اکثر ناراحتیهای روحی موجب تغییر قوام و شادابی پوست میشوند. خستگی و کار زیاد، کشیدن سیگار، مصرف الکل، مصرف مواد آرایشی غیراستاندارد یا مصرف بی رویه و زیاد این مواد، استفاده خودسرانه و نابجای برخی داروها (مثلا مالیدن مکرر پماد بتامتازون به صورت) موجب آسیب پوست و بروز چروک و پیری زودرس پوست میشود. از همه این مسائل که بگذریم عامل وراثت مهمترین مسئله در حالت پوست است. در حقیقت به عنوان یک توصیه طنزآمیز و عین حال مهم و کلیدی جهت دستیابی به یک پوست زیبا و سالم باید گفت: "اگر میخواهید پوست خوبی داشته باشید، پدربزرگ زیبایی انتخاب کنید."
پوست خود را زیاد با آب و صابون نشویید (حداکثر دو بار در روز) ولی اگر به خاطر مسائل شغلی مجبورید این کار را بکنید، از صابونهای خنثی استفاده کنید. پوست خود را از تابش زیاد آفتاب، وزش بادهای گرم و خشک و همچنین سرما محافظت کنید. برای این محافظت بهتر است علاوه بر پوشش مناسب از کرمهای ضدآفتاب نیز استفاده کنید.
در هوای گرم از کرمهای مرطوب کننده و در هوای سرد از کرمهای محافظ اسنفاده کنید. مصرف شیر پاک کن اشکالی ندارد. شما میتوانید به جای شیر پاک کن مصنوعی از نوع طبیعی مثل شیر، بادام شیرین یا عصاره خیار استفاده کنید.
از مصرف سیگار و الکل حدالمقدور پرهیز کنید، چون این دو ماده جزو مضرترین مواد برای پوست بوده و موجب تغییر رنگ، چروک پوست و پیری زودرس میشوند. استفاده از ماسکهای پوستی میتواند مفید باشد چون موجب تمیزی، طراوت و شادابی پوست میشود. بهترین ماسکها، همان ماسکهای منشکل از آب مپوه ها، پوست میوه ها یا بافت میوه ها هستند که در منزل میتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. برای این منظور ابتدا صورت را بشویید، قسمت مورد نظر از میوه (مثلا خیار) را بر روی نقاط مختلف پوست بگذارید و بیست دقیقه بعد آن را با آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست خود پاک کنید. بهترین زمان برای استفاده از ماسکها هنگام غروب است.
پوست هیچگاه نباید خشک بماند چون در این صورت به محرکهای خارجی حساس میشود. بنابراین هرگاه پوست قسمتی از بدنتان خشک شده بود، حتما آن را با کرم مناسبی چرب نگهدارید ولی هیچگاه پوست خود را بیش از حد با کرم چرب نکنید. پوست آیینه بدن است، پس برای برخورداری از یک پوست سالم باید جسم و روان سالم داشت. پیش از هر چیز تغذیه خود را اصلاح کنید. از مصرف چربی و شیرینی بیش از حد بپرهیزید. غذا را به آرامی بخورید و خوب بجوید.
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید