جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شوچنکو با یک پنالتی به داد اوکراین رسید


شوچنکو با یک پنالتی به داد اوکراین رسید
● اوکراین
۱. الکساندر شوکوفسکی
۲. اولگ گوسف
۳. ویاچسلاف اسویدرسکی
۴. آندره‌ئی روسول
۵. آندره‌ئی نسماچنی
۶. سرگئی ربروف (از دقیقه ۵۵ آندره‌ئی وروبی)
۷. آناتولی تیموشوک
۸. آولگ شلایف
۹. ماکسیم کالینچنکو (از دقیقه ۷۵ آندره‌ئی گوسین)
۱۰. آندره‌ئی ورونین
۱۱. آندره‌ئی شوچنکو (از دقیقه ۸۸ آرتن میلفسکی)
▪ سرمربی: اولگ بلوخین
▪ گل‌:آندره‌ئی شوچنکو (دقیقه ۷۰ - پنالتی) برای اوکراین
▪ داور: کارلوس آماریلا (پاراگوئه)
▪ اخطار: اسویدرسکی، شلایف، تیموشوک و روسول از اوکراین و بوعزیزی و جیدی از تونس
▪ اخراج: زیاد جزیری از تونس
▪ ورزشگاه برلین
▪ تماشاگر: ۷۲ هزار نفر
● تونس
۱. علی بوم نایجل
۲. انیس عیاری
۳. کریم هاگوئی
۴. راهی جیدی
۵. حاتم طرابلسی
۶. عادل شدلی (از دقیقه ۷۹ فرانسیلیدو سانتوز)
۷. ریاح بوعزیزی (از دقیقه ۷۹ شائوکی بن‌سعادا)
۸. جوهر مناری
۹. حامد ناموچی
۱۰. مهدی نفتی (از دقیقه ۹۰ کایز غضبان)
۱۱. زیاد جزیری
▪ سرمربی: روزه‌لمه
● اوکراین ۱ - تونس صفر
دیدار اوکراین و تونس از آن جهت حساسیت ویژه‌ای داشت که نتیجه‌اش تیم دوم صعودکننده از گروه هشتم مسابقات جام جهانی را مشخص می‌کرد. تونس یک امتیازی مقابل اوکراین ۳ امتیازی قرار گرفت و تنها در صورت پیروزی بر این تیم می‌توانست جواز حضور در مرحله بعد را کسب کند. این در حالی بود که اوکراین با یک مساوی نیز همراه اسپانیا صعود می‌کرد تونس که در بازی گذشته خود مقابل اسپانیا بازی نسبتاً قابل قبولی از خود ارائه کرده بود، از همان ابتدای کار هجومی ظاهر شد تا بلکه با رسیدن به گل برتری بتواند به صعود امیدوار شود اما اوکراینی‌ها در نیمه اول آنقدر باهوش ظاهر شدند که ضمن ارائه یک بازی پایاپای، حتی خطراتی روی دروازه تونس ایجاد کردند. توجه به آمار بازی نیز مؤید این موضوع است که ۲ تیم نبردی سخت در میانه میدان را پشت سر گذاشتند. ضربات و شوت‌های داخل چارچوب دروازه‌ها حتی کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود و البته در همین میزان اندک هم اوکراینی‌ها برتر بودند.
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تونسی‌ها تب و تاب بیشتری برای رسیدن به گل داشتند اما وقتی فضاهای نفوذ آنها توسط اوکراینی‌ها بسته شد، به‌طور ناخودآگاه خشونت بیشتری در عملکرد بازیکنان تونس دیده شد. این خشونت‌ها تا آنجا بود که ”زیاد جزیری“ مهاجم تیم با ۲ اخطاره شدن، از بازی اخراج گردید.
به هر حال ۲ تیم نیمه اول را بدون گل سپری کردند تا امیدهای اوکراین برای صعود پررنگ‌تر از تونس باشد.
نیمه مربیان نیز همچون ۴۵ دقیقه اول از افت‌و‌خیز چندانی برخوردار نبود. ۲ تیم با استفاده از بازیکنان قدرتی خود در میانه میدان به جدال پرداختند. در این نیمه حتی شاهد خطرات کمتری روی دروازه ۲ تیم بودیم و با وجود تلاش بیشتر تونسی‌ها، اوکراین تسلط بیشتری بر بازی داشت. خشونت بازیکنان تونس در نیمه اول، در نیمه دوم به بازیکنان اوکراین سرایت کرده بود تا آنجا که ۳ بازیکن دیگر این تیم نیز با کارت زرد داور مواجه شدند. هر چند باید عنوان کرد اخطارهائی که نصیب مردان اوکراین شد، بیشتر به دلیل جلوگیری از حملات تونس به‌سوی دروازه‌ زردپوشان اروپای‌شرقی بود. در نهایت هر ۲ تیم با دریافت ۴ کارت زرد همچون بیشتر موارد این بازی به تساوی رسیدند.
همان‌طور که پیش‌بینی شد اخراج جزیری مهاجم تونس در نیمه اول کار را برای این تیم مشکل کرد. شاگردان روژه لمه که در این بازی نیاز به پیروزی داشتند با اخراج مهاجم خود دچار مشکلات جدی شدند. در نیمه دوم نه تنها از میزان حملات تونس کاسته شد، بلکه اوکراینی‌ها با استفاده از بی‌پروائی هافبک‌های تونس در پیشروی به سمت دروازه این تیم، توانستند نبض‌ بازی در میانه میدان را پیش از پیش در اختیار بگیرند و با طرح‌ریزی حملاتی از جناحین ۲ مهاجم خود را در موقعیت گل قرار دهند، اما هوشیاری مدافعان تونس مانع از گشوده شدن دروازه این تیم شد.
فشار بیش از حد اوکراین که کمی بیشتر از نیمه اول حالت تهاجمی به خود گرفته بود، بالاخره مدافعان سخت‌کوش تونسی را به اشتباه واداشت تا در نهایت آندره‌ئی شوچنکو ضربه پنالتی اعلام شده از سوی داور را تبدیل به گل کند و صعود تیم ملی کشورش به دور بعدی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را قطعی نماید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید