سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

می‌خواهیم سرسخت باشیم


می‌خواهیم سرسخت باشیم
● امشب پرتغال - هلند
بعد از كاكا، او بهترین برزیلی در جام جهانی است. فیلیپه اسكولاری تنها برزیلی است كه می برد و همه را متقاعد می كند كه بهترین است. رونالدو همیشه او را به طور دوستانه و صمیمانه صدا می زند: «فیلیپائو» شاید هم دلتنگ او است. كسی كه باعث شد رونالدو قهرمان و بهترین گلزن جام قبلی شود. حالا او در یك تیم دیگر مربیگری می كند و رونالدو آن جایگاه سابق را ندارد اما برای او آرزو می كند كه با تیم پرتغال بالاتر و بالاتر برود.
این بد نیست كه فیلیپائو بدون برزیل هم می تواند پیش برود و در جام جهانی یكی از بهترین ها باشد. او یك مربی جهانی است و هیچ كس به او حسادت نمی كند و همه معتقدند كه او راه درستی را انتخاب كرده است. اگر امروز میلوتینوویچ و هانری میشل جزء ركورددارهای حضور موفق در جام جهانی هستند، در عوض بیراه نیست كه بگوییم اسكولاری هم در ادامه این مردان بزرگ می آید و می تواند همه را شگفت زده كند. امروز پرتغال بعد از ۴۰ سال به مرحله یك هشتم نهایی رسیده است. به عنوان تیم برتر گروهش و با ۶ امتیاز كامل. سال ۱۹۶۶ در انگلستان هم یك برزیلی سرمربی پرتغال بود: فرد بوسكالیونه. او سامبا را به پرتغال آورد و حریفان را یكی یكی بیرون می انداخت و به جایگاهی بزرگ دست یافت.
حالا نوبت اسكولاری است. او در جام ملت های اروپا ۲۰۰۴ در قدم آخر شكست خورد اما در جام جهانی كارنامه او فرق می كند. او تنها مربی جام است كه هنوز نباخته: برزیل قهرمان شد و پرتغال به مرحله یك هشتم صعود كرده است. (۱۰ پیروزی متوالی، ۷ پیروزی با برزیل و ۳ پیروزی با پرتغال) بعد از ۴۰ سال پرتغالی ها یك مربی برزیلی دیگر پیدا كرده اند و آرزو می كنند كه همان اتفاقات دوباره تكرار شود. همه چیز به آن روزها شبیه است. آنها اعتقادات مشابهی دارند: مقدسات و تقدیرات الهی. آنها كارشان را در بحبوحه جنگ های داخلی فوتبال پرتغال شروع كردند، ذهنیت تیمشان را تغییر دادند و ستاره های بزرگی را معرفی كردند.
آن موقع اوزه بیو و امروز لوئیس فیگو. پائولتا می گوید: «او كارهایی برای فوتبال پرتغال كرده است كه هیچ كس تا به امروز انجام نداده است. او به بازیكنانش اعتماد كامل دارد و همین اعتماد را در ما هم به وجود آورده است. فوتبال پرتغال امروز متحد است و همه برای موفقیت این تیم كار می كنند.» فیل بزرگ امروز اسطوره فوتبال پرتغال است؛ كسی كه بیشتر از مسائل تاكتیكی و تكنیكی به مسائل روانی توجه داشته و ستاره های تیمش را برای بازی های بزرگ آماده كرد. اسكولاری می گوید: «من می توانم به صورت یك بازیكن نگاه كنم و بگویم مضطرب است یا نه و همین كمك می كند تا ما با هم حرف بزنیم و مسائل را حل كنیم.» به نظر می رسد شرایط پرتغال بسیار عالی است و همه این بزرگی را مدیون فیل بزرگ هستند.
پرتغال در جام جهانی ۲۰۰۲ خیلی زود حذف شد و نشان داد كه شخصیت تیم بزرگ را ندارد اما در آلمان همه از آنها به عنوان یك مدعی نام می برند. كاروالیو می گوید: «او مسیر و هدف اصلی ما را مشخص كرده است و حالا می دانیم كه چگونه برنده شویم.» این رمز موفقیت پرتغال است كه با اسكولاری پیش می رود. با ۱۷ بازی بدون شكست و همین ركورد همه را به هیجان می آورد كه برای امشب هم به اسكولاری ایمان داشته باشند و هلند را مغلوب كنند هرچند كه بازی سختی خواهد بود اما با این برزیلی ۵۷ساله امكان پذیر خواهد بود. فیلیپائو می گوید: «ما همان كاری را ادامه می دهیم كه قبل از این انجام می دادیم. فضای تیم ما بسیار خوب، آرام و دلپذیر است. مطمئن هستم كه این تیم می تواند نتیجه ای بزرگ بگیرد. امشب برای ما شب بزرگی است چون به مرحله یك هشتم رسیده ایم. اما این نباید سقف آرزو ها و قدرت تیم ما باشد.» او درست می گوید همان طور كه فیگو می گوید: «اسكولاری همان مربی ایده آلی است كه ما بازیكنان می خواهیم.»
ستاره های پرتغال با همین خواست خود را برای اولین و مهمترین بازی آماده می كنند. اسكولاری می گوید: بازی مقابل هلند درجه و كیفیتی متفاوت و بزرگ را دربر دارد. ما با تیمی روبه رو می شویم كه مدعی قهرمانی هستند و حتی می توان گفت كه این هم یك فینال است. من به قدرت واقعی پرتغال ایمان دارم و امیدوار هستیم تا بتوانیم در این جام جهانی بخش دیگری از تاریخ فوتبال را بنویسیم اما در حال حاضر این شرایط نه برای ما كه حتی برای هلند هم سخت است. این بازی بزرگی است كه تمام مشخصه های خود را دارد. هر دو تیم برای فوتبال هجومی و گل زدن به میدان می آیند. چون هر دو ما این توانایی را داریم.
من فكر نمی كنم كه از این مرحله به بعد تیم ها روش خود را تغییر بدهند و متفاوت از آنچه كه بودند نشان دهند چون هر ریسكی می تواند به معنای تمام شدن رویای صعود و از دست دادن جام باشد. ما خوشبین و امیدوارانه به بازی امشب فكر می كنیم.» این خاصیت فیل بزرگ است كه تیمش را به پیروزی دعوت كند. اگر اینجا متوقف شود آن وقت تمام ركورد ها تمام می شود و او باید دوره دیگری را شروع كند؛ دوره ای كه می تواند چهره پرتغال جدید را نشان دهد. اما اسكولاری می گوید: «هنوز كار من تمام نشده است. به بازیكنانم گفتم كه آن بازی می تواند كلید دوره جدید فوتبالمان باشد و باید با دقت و تمام قوا آن را به پایان برسانیم. هلند همیشه حریف سرسختی در این مرحله برای تمام تیم ها بوده.
اما ما می خواهیم از این بعد تیم سرسخت ما باشیم.» همه او را تحسین می كنند. حتی انگلیسی ها كه متوجه می شوند فیل بزرگ در یك قدمی آنها بود و در یك لحظه می توانست همه چیز به نفع آنها تمام شود. اما اسكولاری در نهایت تصمیم گرفت كه در پرتغال بماند. او می توانست جانشین خوبی برای اریكسون باشد و این خبر به تازگی فاش شده است و همه حسرت می خورند. اسكولاری می گوید: «دوست دارم روزی مربی انگلیس باشم.
چرا كه نه. اما وقتی قراردادم تمام شده باشد و آزاد باشم. برای من خیلی سخت بود كه قبل از پایان جام جهانی با یك تیم دیگر مذاكره كنم و به توافق برسم. نمی خواستم برای پرتغال و تیمم شرایط سخت و پیچیده ای را به وجود بیاورم.» او با تیمش كار می كند و اعتقاد دارد كه شرایط امروزی بسیار زیبا است. اعتقادات و ایمان خودش را حفظ كرده و به دنبال یك پیروزی بزرگ است. او در مورد ماركو فان باستن مربی جوان هلند مثل یك پدر و همكار می گوید: «او شایسته هرگونه تبریك و تشویقی است. چون كار بزرگی انجام داده است.» اما در پرتغال همه فیلیپائو را تشویق می كنند حتی برزیلی ها. امشب معلوم می شود پرتغال و اسكولاری تا كجا پیش می روند.
محسن ابراهیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید