پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بازی مقابل هلند مشکل است


بازی مقابل هلند مشکل است
قهرمانی بارسلونا در لالیگا و همچنین قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا او را بیش از پیش برای گلزنی و حضور موفق در جام جهانی ۲۰۰۶ تشویق کرد. مرد ۲۸ ساله پرتغال در بازی مقابل ایران، گل تماشائی به‌ثمر رساند و تیم تحت امر لوئیز فیلیپه اسکولاری را برای دور دوم جام جهانی به مصاف هلند برد. دکو مصاحبه‌ای با سایت یوفا انجام داده و از اردوی پرتغال و اینکه چرا لوئیز فیگو را بهترین بازیکن حال حاضر پرتغال می‌داند، صحبت کرده است. یا هم مصاحبه دکو را می‌خوانیم:
● به نظر تو تیم ملی فوتبال پرتغال نسبت به تیم سال ۲۰۰۴ که میزبان جام ملت‌های اروپا بود و به فینال رسید، چه تغییر کرده است؟
▪ ۲ سال از آن سال گذشته است و ما مانند یک گروه پیشرفت داشته‌ایم. در بازی‌های مقدماتی و همچنین در دور اول خوب بازی کردیم. فکر می‌کنم این ۲ سال به ما کمک کرد تا روحیه تیمی خود را مجدداً پیدا کنیم و همچنین شناخت ما از یکدیگر باعث شده بتوانیم بهتر از گذشته نتیجه بگیریم. امیدوارم بتوانم همچون یورو ۲۰۰۴ بازی کنیم و نتایج خوبی نیز به‌دست آوریم.
● تاکنون کدامیک از بازیکنان حاضر در جام جهانی شما را تحت‌تأثیر قرار داده؟ و چرا؟
▪ نمی‌توان به بازیکن خاصی اشاره کرد، خیلی سخت است؛ چرا که همه بازیکنان خوب کار کرده‌اند. می‌توان به ”کاکا“ و ”آرین روبن“ و تنی چند اشاره کرد که همگی خوب بوده‌اند، اما فکر می‌کنم فیگو از همه بهتر است نه به‌خاطر اینکه او کاپیتان پرتغال است؛ بلکه به خاطر بازی‌های خوب او است. فکر می‌کنم فیگو تاکنون بهترین بازیکن جام جهانی است. سرعت، قدرت و ذکاوت او تأثیر زیادی روی بازی‌ها داشته است. فیگو به هر حال بازیکن بزرگی است.
● اینکه از فینال لیگ قهرمانان اروپا به یکباره به جام جهانی بیایید، چه احساسی داشتید؟
▪ بیش از هر چیز فراموش نکنید که فشار بازی‌ها در لیگ قهرمانان بیش از جام جهانی است. در لیگ قهرمانان شما علاوه بر آنکه برای قهرمانی در لیگ اروپا بازی می‌کنید، برای پیروزی در لیگ داخل کشور نیز بازی می‌کنید. ما مجبور بودیم هم برای لالیگا بازی کنیم و هم برای لیگ قهرمانان و این خیلی خوب بود. هر چند لیگ اسپانیا نظیر هایر لیگ‌های اروپا طولانی‌تر است.
اما برای هر بازیکن حضور در جام جهانی تجربه‌ای متفاوت است. از اینکه در اینجا حضور دارم و از نزدیک این فضا را لمس می‌کنم، خیلی خوشحال هستم.
● پیروزی بارسلونا مقابل آرسنال در فینال لیگ قهرمانان چه کمکی به بازی تو در جام جهانی کرد؟
▪ پیروزی مقابل آرسنال و پس از آن حضور در جمع بازیکنان تیم ملی خیلی خوب بود؛ زیرا با روحیه بردن آرسنال در اردو حاضر شده بودم. پس از قهرمانی در اروپا روی برد و پیروزی تیم ملی تمرکز کردیم، زیرا دیگر بازی باشگاهی نداشتیم و باید برای جام جهانی بازی می‌کریم. بهترین دوستان من در بارسلونا هستند که حالا باید به چشم رقیب به آنها نگاه کنیم. من دوست دارم همان‌طور که توانستم با بارسلونا جام را فتح کنم، با پرتغال نیز بتوانم قهرمان جهان شوم.
● به‌نظر تو نقاط قوت لوئیز فیلیپه اسکولاری به‌عنوان یک مربی چیست؟
▪ او رهبر فوق‌العاده‌ای است. او می‌داند که چه می‌خواهد و می‌تواند پیامش را به‌درستی به بازیکنان انتقال دهد. در تمرینات نیز همواره در کنار بازیکنان است و آنها را راهنمائی می‌کند. او انتظارات زیادی دارد که همه درست است. به هر حال وی با بهترین تیم جهان یعنی برزیل کار کرده و با آن تیم قهرمان شده است. من نخستین بازی ملی خود را در زمان او انجام دادم و به‌عنوان یک مرد و یک بازیکن همیشه از او تعریف و تمجید می‌کنم. اسکولاری مربی بزرگی است که توانسته با تیم‌های بزرگی کار کند.
● هنگامی‌که بازی برزیل را تماشا می‌کنید چه احساسی دارید؟
▪ من در برزیل متولد شدم و در پرتغال بزرگ شدم. سال‌های زیادی است که در پرتغال حضور دارم و به طور کامل در اختیار تیم ملی فوتبال پرتغال هستم. من شهروند پرتغال هستم و از پیروزی آن خوشحال می‌شوم. همان احساسی که سایر مردم از تماشای فوتبال برزیل دارند، دارم. حتی اگر مقابل برزیل بازی کنیم، آن را یک دیدار معمولی می‌دانم و به چشم یک برزیلی‌الاصل به آن نگاه نمی‌کنم. تمام توان خود را برای پیروزی پرتغال به‌کار می‌برم.
● نظرات راجع‌به تیم ملی هلند و به‌طور مشخص راجع‌به ون برونکهورست و مارک ون‌بومل چیست؟
▪ آنها هم باشگاهی‌های من هستند. خیلی خوب آنها را می‌شناسم و مطمئنم آنها برای ما مشکلات زیادی به‌وجود خواهند آورد. آنها بازیکنان خوبی هستند و از آنها تقدیر می‌کنم، اما روز یکشنبه (امشب) از تمام نیروی خود برای شکست هلند استفاده می‌کنم. به‌طور کل هلند بازیکنان بزرگ و قوی‌ای در اختیار دارد. هلند نسبت به یورو ۲۰۰۴ پیشرفت زیادی داشته است. آنها از هماهنگی و انسجام خوبی برخوردار هستند و اکثراً بازیکنان اخلاقی هستند.
منبع: uefa.com
مترجم، علیرضا قدردوست نخ‌چی
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید