سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

وایکینگ‌ها، قربانی بلندپروازی آلمان


وایکینگ‌ها، قربانی بلندپروازی آلمان
● آلمان
▪ (سیستم ۲ - ۴ - ۴)
۱. ینس لمان
۲. آرن فردریش
۳. کریستف متزلدر
۴. پرمر تساکر
۵. فیلیپ لام
۶. برند اشتایدر
۷. تورستن فرینگز (از دقیقه ۸۵ سباستین کل)
۸. میشائیل بالاک
۹. باستین شواین اشنایدر (از دقیقه ۷۲ تین بروسکی)
۱۰. میرسلاو کلوزه
۱۱. لوکاس پودولسکی (از دقیقه ۷۴ الیور نیوویل)
▪ سرمربی: یورگن کلینزمن
▪ گل‌ها: لوکاس پودولسکی (دقایق ۴ و ۱۲) برای آلمان
▪ داور: کارلوس سیمون (برزیل)
▪ اخطار: تورستن فرینگز از آلمان ماتیاس جانسون و مارکوس آلبک از سوئد
▪ اخراج: تدی لوچیچ از سوئد
▪ ورزشگاه: جام جهانی مونیخ
▪ تماشاگر: ۶۶ هزار نفر
● سوئد
▪ (سیستم ۲ - ۴ - ۴)
۱. آندریاس ایساکسون
۲. نیکلاس الکساندرسون
۳. تدی لوچیچ
۴. اولاف ملبرگ
۵. اریک ادمان
۶. ماتیاس جانسون (از دقیقه ۵۲ کریستین ویلهلمسون)
۷. توبیاس لیندروث
۸. کیم کالستروم (از دقیقه ۳۹ پتر هانسون)
۹. فردریک لیونبرگ
۱۰. زلانان ابراهیموویچ (از دقیقه ۷۲ مارکوس آلبک)
۱۱. هنریک لارسن
● آلمان ۲ سوئد صفر
▪ سرمربی: لارس لاگربک
● شرح گل‌ها
▪ گل‌ اول آلمان: نفوذ و دریبل زیبای کلوزه او را در موقعیت تک به تک قرار داد اما دروازه‌بان سوئد توپ را به‌طور ناقص دفع کرد که توپ برگشتی را پودولسکی از پشت محوطه جریمه تبدیل به گل کرد.
▪ گل دوم آلمان: حرکت عرضی کلوزه پشت محوطه جریمه، مدافعان سوئد را فریب داد تا پاس در عمق او در پودولسکی با ضربه‌ای فنی تبدیل به گل کند.
● لحظات حساس
▪ دقیقه ۸: توپی که در محوطه جریمه به هنریک لارسن سوئدی رسید با ضربه بی‌دقت وی همراه شد که در نهایت توپ از کنار دروازه آلمان به بیرون رفت.
▪ دقیقه ۱۹: ضربه سرکش میشائیل بالاک از پشت محوطه جریمه سوئد را ایساکسون دروازه‌بان سوئد دفع کرد.
▪ دقیقه ۳۲: نفوذ لام از جناح راست و پاس رو به عقب او نصیب کلوزه شد که ضربه این بازیکن را دروازه‌بان سوئد دفع کرد.
▪ دقیقه ۵۲: ضربه پنالتی برای سوئد را که با خطای مدافعان آلمان حاصل شده بود، هنریک لارسن با ضربه بی‌دقت نتوانست تبدیل به گل کند. ضربه لارسن از بالای دروازه سوئد به بیرون رفت.
▪ دقیقه ۵۴: میشائیل بالاک پس از دریبل ۲ مدافع سوئدی، شوت محکمی را از پشت محوطه جریمه روانه دروازه این تیم کرد که توپ با برخورد با تیر عمودی دروازه گل نشد.
▪ دقیقه ۸۱: شوت محکم بالاک از روی قوس محوطه جریمه سوئد را دروازه‌بان این تیم دفع کرد که دربرگشت ضربه نیووبل هم به‌جائی نرسید.
▪ دقیقه ۸۴: پاس رو به‌ عقب بال ‌راست آلمان در محوطه جریمه سوئد به برند اشتایدر رسید که شلیک محکم او با دخالت مدافع سوئدی به تیر عمودی دروازه برخورد کرد.
● شرح بازی
شروع طوفانی آلمان و گل زودهنگام این تیم تمام برنامه‌های سوئد را به‌هم ریخت و می‌توان گفت شوکی را به زردپوشان وارد آورد که تحت‌تأثیر همان شوک گل دوم ژرمن‌ها هم به ثمر رسید.
آلمان همچون بازی گذشته در دقایق اول بازی به گل رسید تا نشان دهد، رفته رفته به تیمی تبدیل می‌شود که نوع خاصی از فوتبال با طراوات آلمان سال‌های گذشته را به نمایش می‌گذارد. بدون شک بازی زیبا و بی‌نقص شاگردان یورگن کلینزمن بار انتقادات اخیر علیه این مربی جوان را به‌طور قابل توجهی کم خواهد کرد.
بازی تأثیرگذار و سازنده میروسلاو کلوزه او را تبدیل به ستاره نیمه اول این دیدار کرد. کلوزه بارها با حرکت‌های طولی و عرضی خود دفاع قدرتمند سوئد را به‌هم ریخت و در ۲ مورد از این حرکات ویرانگر پایه‌ریز ۲ گل آلمان‌ها شد. ۲ گلی که توسط پودولسکی و با جایگیری خوب او به ثمر رسید. سوئد‌ی‌های سختکوش با وجود پذیرش ۲ گل روی ۲ بار غافلگیر شدن خط دفاع خود، همچنان امیدوار به جبران نتیجه بودند و تمام تلاش کادر فنی این تیم هم صرف این می‌شد که بتواند روحیه، انگیزه و سازمان تیمی سوئد را بازسازی کرد اما اخراج سختگیرانه لوچیچ توسط داور نامتعادل برزیلی همه چیز را برای سوئد ویران کند.
بازی بی‌نظیر آلمان تا پایان نیمه اول ادامه یافت و بازیکنان این تیم با وجود چند حمله کم خطر مهاجمان سوئد، توپ و میدان را در اختیار داشتند. در ادامه بازی خوب کلوزه و پودولسکی، بالاک نیز با گذشت زمانی نه چندان زیاد از بازی، بر فضای میانه میدان غالب گشت و تبدیل به همان فرمانده خلاق ژرمن‌ها شد. بالاک با ضربه‌های پشت محوطه جریمه خود بارها دروازه سوئد را تهدید کرد. شروع نیمه دوم با حفظ توپ و کنترل بازی از سوی تیم ملی آلمان همراه بود و سوئدی‌ها با وجود تلاش برای رسیدن به گل چندان باانگیزه نشان نمی‌دادند. فشار نسبی سوئد برای رسیدن به گل با اشتباه ناشیانه مدافع آلمان همراه شد تا یک ضربه پنالتی حاصل تلاش لیونبرگ برای سوئد باشد. وقتی هنریک لارسن باتجربه پنالتی به‌دست آمده را به بدترین شکل ممکن راهی بیرون زمین کرد، دیگر همه چیز برای سوئد پایان یافته تلقی شد، خصوصاً که بازیکنان سوئد حالا باید علاوه بر تحمل خلأ یک بازیکن کمتر، فشار ۲ گل عقب‌افتاده و داوری نه چندان مهربانانه قاضی برزیلی، بی‌انگیزگی و بی‌روحیه بودن را هم معضل بزرگی می‌دیدند که به‌نظر می‌رسد هیچ تدبیری در این زمینه از پیش اندیشیده نشده است.
۳۰ دقیقه پایانی بازی سوئدی‌ها به دلیل همان مسائل از پیش گفته و البته دوندگی خوب‌ هافبک‌های آلمان نتوانست حتی موقعیت خطرسازی هم روی دروازه آلمان ایجاد کند، چه رسد به اینکه بخواهد ۲ گل خورده را جبران نماید. از سوی دیگر ژرمن‌ها نیز با روی آوردن به بازی ساکن و تمایل به حفظ توپ در میانه میدان سعی کردند هافبک‌های سوئد را از فرآیند تغذیه مهاجمان این تیم بازدارند. یورگن کلینزمن که تیمش در نیمه نخست بازی، بسیار خوب ظاهر شد و علاوه بر ارائه یک نمایش زیبا، نتیجه را هم به‌دست آورد در نیمه دوم و با غلبه بر هیجاناتی که روی نیمکت از خود نشان می‌داد سعی در حفظ نتیجه و پرهیز از هجوم بی‌محابا به روی دروازه سوئد داشت. این تدبیر عاقلانه عملاً فرصت استفاده از ضد حملات را که تنها امید سوئد برای جبران نتیجه محسوب می‌شد، از این تیم گرفت. لاگربک اگرچه با اتفاقاتی که در نیمه اول رخ داد، می‌بایست ترفندهای ویژه‌ای برای گل زدن به آلمان می‌اندیشید اما بررسی روند تقابل شاگردان او با اندیشه‌های هوشمندانه کلینزمن عملاً در بن‌بستی قرار گرفته بود که خارج شدن از آن غیرممکن می‌نمود، زیرا علاوه بر نوع تاکتیک اتخاذ شده از سوی ژرمن‌ها در نیمه دوم، حضور ۶۶ هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه شهر مونیخ که بیشتر آنها نیز هواداران تیم میزبان محسوب می‌شدند کار را برای سوئدی‌های بی‌انگیزه سخت کرده بود.
ضعف روانی سوئدی‌ها که موجب ضعف فنی این تیم در دیدار مقابل آلمان شد، دقایق پایانی بازی را به‌طور کامل در اختیار آلمان‌ها قرار داد. مردان یورگن کلینزمن به رهبری میشاییل بالاک که در این دقایق بهترین عملکردش در چند دیدار اخیر را ارائه می‌داد بار دیگر دروازه سوئد را تحت فشار قرار داد تا با تمرکز روند بازی در یک سوم دفاعی زردپوشان زمان بازی بدون هیچ خطری برای آلمان‌ها سپری شود. داور متزلزل برزیلی در حالی سوت پایان بازی را به صدا درآورد که ورزشگاه مونیخ غرق شادی بود. میزبان قدرتمند جام هجدهم به‌عنوان اولین مدعی قهرمانی گام به مرحله یک‌چهارم نهائی گذاشت تا در انتظار نتیجه دیدار آرژانتین و مکزیک بماند و خود را برای رویاروئی با یکی از این ۲ تیم مهیا کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید