جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


زنان ونوسی، مردان مریخی


زنان ونوسی، مردان مریخی
اگر درك درستی از تفاوت های روحی، رفتاری بین زنان و مردان نداشته باشید خیلی زود به قضاوت های اشتباه دچار می شوید و سوءتفاهمات زندگیتان را پر می كند.
اگر درك صحیح و مثبتی از تفاوت ساكنان مریخ (آقایان) و ونوس(خانم‌ها) نداشته باشید خیلی سریع در مقابل همسرتان دچار سوء تعبیر شده و ارزیابی صحیحی از او بدست نمی‌آورید. بشر به سرعت و خیلی راحت به سمت افكار و قضاوت‌های منفی می‌لغزد.
اگر بدانید كه از دو سیاره متفاوت هستید و با دو زبان مختلف صحبت می‌كنید كار راحت‌تر می‌شود! البته هر دو شما به یك زبان صحبت می‌كنید اما حرف‌هایتان برای یكدیگر معنایی متفاوت دارد.
● من ونوسی هستم و تو مریخی!
یكی از باارزش‌ترین روش‌ها كه مریخی‌ها و ونوسی‌ها در آن متفاوت هستند، روشی‌ است كه بوسیله آن خودشان و وجود باطنی خود را تعریف می‌كنند.
یك مرد، از طریق توانایی خود در رسیدن به بهترین نتایج شغلی و یا موقعیت خوب در این دنیای بزرگ، هویت خود را تعریف می‌كند و آن‌را به همسرش می‌شناساند. او به دنیا با این دید نگاه می‌كند كه چطور می‌‌تواند در آن بهترین نتایج حرفه‌ای را بدست آورد. یك مرد با عملكرد خود، وجود باطنی‌اش را تعریف می‌كند. آقایان چه در منزل و چه در محل كار همیشه كارهایی انجام می‌دهند تا با عمل خودشان را ثابت كنند و قدرت و مهارتشان را افزایش دهند.
مریخی‌ها یعنی آقایان محترم برای ‌قدرت‌، ‌رقابت‌، ‌كارآیی، عملكرد، رسیدن به اهداف عالیه و موفقیت حرفه‌ای و اجتماعی ارزش بسیاری قائل هستند.مردها از اینكه به اهداف كاری خود برسند و شغل خود را در حد عالی ارائه دهند احساس لذت می‌‌كنند. آنها بیشتر به اهداف توجه دارند. از نظر تاریخی هم همیشه مردان حامیان و حفاظت‌كنندگان زنان و كل خانواده به حساب می‌آمدند. البته امروزه آقایان ورای یك محافظ و حامی به حساب می‌آیند چون پیشرفت و تكامل زندگی بشر وظایف بیشتری را به آنها محول كرده است. آنها باید یاد بگیرند چطور عواطف كل خانواده را پرورش داده و از آن حمایت كنند.
و اما زنان چطور وجود باطنی خود را تعریف می‌كنند؟ این مسئله در ونوسی‌ها عموما از طریق كیفیت روابط آنها تعریف می‌شود. اینكه زنان چگونه احساساتی نسبت به دیگران دارند و تعاملات و محیط اطراف چه حسی در آنها بوجود می‌آورد، در بیان وجود آنها بسیار مهم است. زنان به ارتباطات،‌روابط و تعاملات بسیار اهمیت می‌دهند. اگر چه در منزل و محیط كار یك خانم به كارآئی و رسیدن به اهداف خود اهمیت می‌دهد اما ارزش‌هایی مثل حمایت، اعتماد و ارتباطات برای او بسیار مهم‌تر محسوب می‌شوند. خانم‌ها به كیفیت روابط، بیان شخصی و حمایت دو جانبه بسیار علاقه‌مندند.
آنها با بیان احساسات‌،‌ مشاركت و همكاری به اهداف خود نزدیك می‌شوند و به این طریق احساس موفقیت می‌كنند. برای ونوسی‌ها زیبائی، عشق، مشاركت، هنر و اینكه چه احساسی نسبت به مسائل دارند، بسیار ارزشمند است.
در یك رابطه رمانتیك زناشویی هم، زنان به احساساتی ویژه، مخصوص و محترمانه اهمیت می‌دهند و این‌هم از نظر تاریخی قابل تامل است؛ چون زنان همیشه پرورش‌دهندگان خانه محسوب شده‌اند. بنابراین از نقطه نظر تكاملی هم طبیعی است كه بیشتر بر روی روابط افراد متمركز شوند.
● آیا استرس، مریخی‌ها و ونوسی‌ها را به جان هم می‌اندازد؟
زن می‌گوید: <آیا تا به‌حال كسی به تو نگفته كه زیاد حرف می‌زنی، خیلی حساس هستی یا زیادی محتاج و وابسته به‌نظر می‌رسی؟ آیا كسی به شما نگفته است كه ماجراهایی كه تعریف می‌كنی خیلی طولانی است؟>! آیا شما به‌عنوان یك زن تا به‌حال در بیان مسائل از جملات مطلق این چنینی استفاده كرده‌اید:<تو هیچ‌وقت مرا بیرون نمی‌بری> یا <همیشه تا دیر وقت كار می‌كنی> یا <هیچ‌كس نیست كه به من كمك كند.> تمامی این جملات، احساسی هستند و در اصل، حقیقت موضوع را بیان نمی‌كنند بلكه بطور اغراق‌آمیزی احساسی بیان ‌می‌شوند. وقتی یك خانم تحت استرس است همه مشكلات را یك‌جا و با هم می‌بیند بنابراین از جملات مطلقی مثل <همیشه یا هرگز> استفاده می‌كند. معمولا خانم‌ها در شرایط استرس مبالغه می‌كنند كه البته این مسئله كاملا طبیعی است و جزء خصوصیت ونوسی‌هاست!
وقتی یك خانم ناراحت است، نفع زندگی مشترك در آن است كه او صحبت كند و شوهرش فقط گوش كند. یك مرد در این شرایط باید بدون اینكه همسرش را ساكت كند یا راه حل بدهد و بدون مخالفت‌ با صحبت‌های او و یا به خود گرفتن صحبت‌ها و یا بدون گرفتن حالت تدافعی در مقابل زن فقط گوش كند و در این شرایط حتی موضوع صحبت را عوض نكند. ضمنا باید از نظر عاطفی از همسرش حمایت كند به این ترتیب كه به چشم‌های او نگاه كند، او را تایید كرده و در صورت و حركات خود حالاتی را نشان ‌دهد كه دارد با علاقه به موضوع گوش می‌دهد.
اما نوبتی هم كه باشد نوبت آقایان است: آیا تا به‌حال شده شما آقای محترم احساس كنید از نظر عاطفی آمادگی برقراری ارتباط را ندارید و دوست ندارید با كسی صحبت كنید. آیا مواردی شده كه بیشتر اوقات خود را در محل كار بگذرانید و یا تمام روز جلوی كامپیوتر و یا تلویزیون باشید؟ آیا همسرتان در این شرایط از شما درخواست نكرده با او حرف بزنید در حالی كه شما اصلا علاقه‌ای به این‌كار نداشته‌اید؟ آیا تا به‌حال به شما نگفته‌اند زیادی ساكت هستید یا از دیگران فاصله می‌گیرید؟ در این شرایط حتما همسرتان سوال كرده چه اتفاقی افتاده و شما پاسخ داده‌اید هیچ! مردها چه در منزل و چه در محل كار اگر تحت استرس و تنش باشند بیشتر بر روی مشكل مورد نظر تمركز می‌كنند. خانم‌ها هم باید بدانند او در این مورد حرفی نمی‌زند مگر مشكل را حل كرده و یا از خیر آن بگذرد! در این شرایط خانم‌ها باید اجازه دهند خلوت آقایان حفظ شود تا مشكل برطرف شود و مطمئن باشند شوهرشان از دست آنها ناراحت نیست.
آقایان بهتر است حالتی را تصور كنند كه در آن همسرشان به منزل برگشته و برای مدت بسیار زیادی در غار تنهایی فرو رفته است! فرض كنید در این حالت از او می‌پرسید: <امروز چطور بود؟> و او می‌گوید:<خوب!> و بعد شروع به راه رفتن می‌كند. حالا تصور كنید كه وقتی در این شرایط با او صحبت می‌كنید ناراحت و عصبانی می‌شود و پاسخ شما را تنها با یك كلمه می‌دهد. این یك زن معمولی نیست. در اصل ونوسی‌ها اصلا چنین رفتاری از خود نشان نمی‌دهند و حتی آن‌را كاملا بی‌ادبانه می‌دانند، بنابراین وقتی مردی چنین رفتاری می‌كند معنای آن‌را نمی‌دانند. به این جمله مهم توجه كنید: درست وقتی یك مرد دوست دارد در شرایط استرس تنها باشد، باید به همسرش اطمینان خاطر بدهد كه این خلوت و ناراحتی به خاطر او نیست و به زودی از این حالت بیرون خواهد آمد. در غیر این صورت مشكلات بعدی بوجود می‌آید و حتی كار به مشاجره می‌كشد.
● تفاوت در همه چیز حتی در حل مشكلات!
لازم است بدانید آقایان و خانم‌ها در روش حل مشكلات كاملا متفاوت عمل می‌كنند. این بدان معنا نیست كه یك روش صحیح و یا روش دیگر اشتباه است.
چه بخواهیم و چه نخواهیم بدلیل تفاوت ساختار مغز، تفاوت فرهنگی و تكاملی، روش حل مشكل در این دو جنس با هم تفاوت دارد. در مطالعه‌ای كه چندی پیش انجام شد دو گروه از مردان و زنان انتخاب شدند و از آنها خواسته شد یك مسئله ریاضی را حل كنند. در این زمان از مغز آنها سنجش خاصی توسط روش PET انجام شد. نتیجه بسیار جالب بود. هر دو گروه مسئله را صحیح حل كرده بودند و مدت زمان حل مسئله هم در هر دو ثابت بود، اما آقایان از یك قسمت از مغز و خانم‌ها از قسمتی دیگر از مغز خود استفاده كرده بودند! روش حل مشكل در آقایان به این ترتیب است كه همه مسائل جانبی را كنار گذاشته و بدون صحبت در مورد آن، مشكل را حل می‌كنند. حتی بعضی آقایان صحبت در مورد مشكل را نشانه‌ای از ضعف خود می‌دانند.
اگر مردی مشكلش را با دیگری در میان می‌گذارد یعنی واقعا در حل آن با مانع روبرو شده و حقیقتا به كمك احتیاج دارد. درك این مسئله برای خانم‌ها مشكل است، چون آنها فورا مشكل را با دیگران در میان می‌گذارند، البته با افرادی كه به شنیدن این مشكل علاقه نشان دهند. اكثر خانم‌ها به صحبت احتیاج دارند. البته وقتی خانمی‌ مشكلش را با دیگری در میان می‌گذارد الزاما به این معنا نیست كه از آنها برای حل مشكل كمك می‌خواهد.
در عوض او با فرایند تكلم سعی می‌كند پاسخ سوالش را پیدا كند. یك خانم با صحبت، عقایدش را دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل می‌كند. گاهی آقایان فكر می‌كنند همسرشان در این شرایط به توصیه احتیاج دارد در حالی كه او فقط می‌خواهد عقایدش را مطرح كند تا ناراحتی، عصبانیت و سردرگمی او تخفیف پیدا كند. گاهی آقایان با خود می‌گویند:<چرا همسرم با این‌همه حرف و سوال مرا ناراحت كرد. او كه اصلا به توصیه‌های من عمل نكرد>! بهتر است هر چه بیشتر در مورد جنس مخالف اطلاعات جمع كنید تا چنین سوء تفاهم‌هایی مطرح نشود. وقتی تفاوت‌ها را بشناسید به آنها احترام می‌گذارید. بنابراین اجازه دهید خانم‌تان مشكلاتش را با تمام جزئیات بگوید و شما خانم عزیز هم نگذارید در این شرایط خلوت همسرتان بهم بخورد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید