سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بکام «انگلیس متوسط» را نجات داد


بکام  «انگلیس متوسط» را نجات داد
● انگلیس یك- اكوادور صفر
سومین بازی از مرحله یك هشتم نهایی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ غروب روز گذشته بین دو تیم انگلیس و اكوادور در شهر اشتوتگارت آلمان و به داوری فرانك دوبلیكر بلژیكی برگزار و به پیروزی صفر- ۱ انگلیس و صعود این تیم به مرحله یك چهارم نهایی منجر شد و اكوادور نیز به جمع حذف شده های پرشمار جام هجدهم پیوست.اسون گوران اریكسون مربی سوئدی تیم ملی انگلیس در قیاس با بازی قبلی تیمش تغییراتی را در تركیب انگلیس صورت داده بود.
او تیمش را با یك «تك مهاجم» (وین رونی) و با شیوه ۱-۵-۴ راهی میدان كرده و در پست مدافع راست نفوذی جیمی كاراگر كه خود در بازی با سوئد جای گری نویل مصدوم را گرفته بود، كنار گذاشته و اوون هارگریوز را جانشین مدافع لیورپول ساخته بود. در سیستم دیروز اریكسون، استیون جرارد هافبكی بود كه باید به رونی می چسبید و از او حمایت می كرد و بدل به مهاجم دوم (و كاذب) تیم می شد و سایر هافبك های تیم بیشتر باید به اداره میانه میدان می پرداختند و این شامل جرارد، لمپارد و بكام نیز می شد و مایكل كاریك هم به عنوان هافبك وسط دفاعی به تركیب تیم اریكسون اضافه شده بود تا انگلیس همیشه یك مهره آماده را برای تقابل با بازیكن پا به توپ حریف در اختیار داشته باشد.
در آن سوی میدان لوئیس فرناندو سوارز مربی اكوادور تیمش را با همان نفرات همیشگی اما با رنگ و آهنگی مثبت و با توفیقی قابل قبول به میدان فرستاده بود. شاگردان وی در مرحله اول لهستان را صفر- ۲ و كاستاریكا را صفر- ۳ برده بودند و بازی با آلمان را نیز بیشتر بدان خاطر صفر- ۳ به حریف واگذار كردند كه انگیزه ای نداشتند و به چند یار اصلی خود استراحت داده بودند.وقتی انگلیس در شروع مسابقه سست و كند نشان داد، اكوادور جری تر و پرانگیزه تر شد و در یك نیمه آرام و كم حادثه بهترین فرصت گل را در دقیقه ۱۳ آفرید و بسیار حسرت خورد كه چرا آن را از دست داده است.
در این لحظه روی یك توپ در عمق خط دفاع انگلیس جان تری مدافع معمولاً كم اشتباه انگلیس مرتكب اشتباه شد و توپ از روی سرش عبور كرد و پشت سر وی نصیب كارلوس تنوریو هافبك تهاجمی تنومند اكوادور شد و درحالی كه تنوریو بود و پل رابینسون دروازه بان انگلیس ضربه این بازیكن قدرتی به تیر افقی دروازه انگلیس خورد و به اوت رفت و آه از نهاد هواداران تیم اكوادور برآمد. از آن دقیقه به بعد حادثه ای دیگر به این بزرگی شكل نگرفت و دو تیم به رغم تلاش و انجام حملاتی به روی دروازه یكدیگر هرگز قاطعیت و سرعت لازم را برای گشودن دروازه طرف مقابل بروز ندادند و آنچه بیشتر به چشم خورد كارت های زردی بود كه دوبلیكر به جان تری از انگلیس و والنسیا و تنوریو از اكوادور داد.با این حال از حق نباید گذشت كه اكوادور بر پایه حركات محكم و حساب شده دلاكروز، كاستی یو، ادیسون مندز و هورتادو و البته با استقرار آگوستین دلگادو در قلب خط دفاعی انگلیس (آنجا كه یك بار دیگر لرزان نشان می داد) توانست قدری بهتر از حریف خود جلوه و تیمی را خنثی كند كه در محاسبات قبل از بازی بسیار برتر از اكوادور توصیف و تلقی شده بود و حتی جزء شانس داران مسلم قهرمانی نیز به حساب آمده است.
شاید مشكل انگلیس در این نیمه تعدد هافبك های مشابه در تركیب این تیم بود زیرا آنها وظایفی تقریباً یكسان را برعهده داشتند و نبود پیتر كراوچ مهاجم ۲ متری لیورپول در میدان نیز سبب شده بود انگلیس یكی از معدود سلاح های تهاجمی اش را دراختیار نداشته باشد و از ارسال توپ های بلند به قصد وی موقتاً دل بشوید.
نیمه دوم نیز با همان فضا شروع شد و ادامه یافت و درست در لحظاتی كه كراوچ خودش را گرم می كرد و مهیای پوشیدن لباس و ورود به زمین می شد تا ضعف فوق را رفع كند و بازی انگلیسی ها را به سمت هوا سوق بدهد دیوید بكام یك بار دیگر در هیئت منجی تیم انگلیس سر برآورد و یكی از ضربات آزاد تخصصی اش را با زیبایی هرچه تمام تر در دقیقه ۶۰ در دروازه اكوادور كاشت تا تیمی را كه تا آن لحظه هیچ فروغ خاصی هم نداشت، صفر-۱ از اكوادور پیش بیندازد. كریستین مورا دروازه بان اكوادور كه گوشه ای از صورتش را به رنگ پرچم كشورش رنگ كرده بود، روی این توپ قصور داشت و دیر اقدام كرد اما از حق نباید گذشت كه هافبك ۳۲ ساله رئال مادرید و كاپیتان خبرساز تیم ملی انگلیس هم ضربه آزادش را بسیار زیبا و فنی زد و توپ شلیك شده توسط وی به طور مماس با تیر عمودی دروازه به درون دروازه غلتید و تیمی را كه تا آن لحظه واقعاً متوسط نشان داده بود، به یك شادی ناگهانی و بزرگ رساند و به واقع به پیروزی و صعود نائل ساخت.این گل انگلیس را محتاط تر و تشویق به حفظ نتیجه كرد و طبعاً اكوادور را به قصد جبران عقب افتادگی اش تهاجمی تر ساخت.
آسیب دیدگی تنوریو و خروج او از صحنه و ورود ایوان كاویدیس به جای او نیز مزید بر علت شد و اكوادوری ها را بیش از پیش به سمت دروازه انگلیس راهی ساخت. در چنین فضایی امكان اجرای ضد حملات برای انگلیس نیز بیشتر شد و اگر جرارد و لمپارد دقت بیشتری داشتند و ضربات آخر را بهتر می زدند، این تیم می توانست روی مانورها و حركات و پاس های بسیار خوب وین رونی به گل دومش نیز برسد.
اریكسون كه نقشه اش درخصوص اعزام پیتر كراوچ به میدان منتفی شده بود، برای حفظ نتیجه جیمی كاراگر را راهی میدان و یك مهره تدافعی را جانشین یك مهره تهاجمی (جو كول) كرد. با این اوصاف در دقایق بعدی تغییری در نتیجه روی نداد و انگلیس با همان برد خفیف و فاقد فروغ و در روزی واقعاً متوسط به آنچه می خواست رسید و راهی مرحله بعدی شد تا در این مرحله با برنده بازی پرتغال - هلند روبه رو شود كه این دیدار دیروقت دیشب انجام پذیرفت.با این حال حتی پروپا قرص ترین طرفداران انگلیس نیز از بازی و برد دیشب این تیم دلگرم نشدند و بیش از آنكه به آینده این تیم امیدوار شوند احساس نگرانی كردند، مگر اینكه یاران بكام (كه در آخرین دقایق دیدار دیشب جایش را به آرون لنون جوان داد) در مرحله بعدی به كلی متحول شوند و بسیار بهتر از دیشب بازی كنند.
وصال روحانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید