پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

... و ادامه دارد


... و ادامه دارد
● تفسیر هیجان جام جهانی از دیدگاه آلن هانسن
میزبانی آلمانی‌ها مطابق انتظار، باشکوه تمام در حال انجام است. فوتبال‌هائی زیبا و گل‌هائی دیدنی را مشاهده می‌کنیم. حقیقتاً نمی‌توانم جامی را به یاد بیاورم که در دور مقدماتی با این همه گل زیبا پی‌گیری شده باشد سیستم برگزاری مسابقات در سطح فوق‌العاده مطلوبی بوده و بازی‌ها در ورزشگاه‌های فوق مدرنی برگزار می‌شود. به‌عنوان یک میهمان نمی‌توانید چیز بیشتری بخواهید. بازی‌ها وارد مرحله دوم شده است و از این پس شاهد تب و تاب‌های خاص یک جام جهانی خواهیم بود. بازی در مراحل حذفی با استرس و هیجان ویژه‌ای توأم خواهد شد چرا که برخلاف مرحله گروهی با یک باخت مستقیم به خانه بازخواهید گشت. شخصاً انتظار دارم تیم‌های بزرگی را در مرحله یک‌چهارم نهائی ببینیم چرا که تیم‌های مطرح واقعاً در اوج آمادگی هستند و این‌بار از ”ضدکلیشه“ جام جهانی ۲۰۰۲ خبری نیست.
شاید هواداران فوتبال عاشق حذف تیم‌های بزرگ باشند اما بقای تیم‌های بزرگ به حفظ کیفیت جام جهانی کمک خواهد کرد و این، انتظار من و تمام علاقه‌مندان جام هجدهم است. آرژانتین با ارائه بهترین نوع بازی مدعی اول کسب جام محسوب می‌شود. کیفیت، سرعت انتقال و قدرت پاسکاری به‌اضافه حضور اعجوبه‌ای به‌نام ریکلمه از آبی و سفیدها تیم ویژه‌ای ساخته است. بازی فیزیکی این گروه خشن، رعب و وحشت فراوانی در دل رقیبان می‌اندازد.
می‌توانید قدرت خط حمله این تیم را از مدافعان ساحل‌عاج، صربستان و مونته‌نگرو و هلند بپرسید. اگر بخواهید از یک بازی هیجان‌انگیز نام ببرم باید به دیدار سوئد - انگلستان به‌خصوص در نیمه دوم اشاره کنم. نبرد سرشار از هیجان ۲ تیم، شور مبارزه‌جوئی ۲ بزرگ دنیای فوتبال را نمایانگر بود. انگلیسی‌ها تاکنون قدرت واقعی خود را نشان نداده‌اند. اما کافی است از مرحله آینده یک شروع مجدد را رقم بزنند. برزیل نیز تاکنون خود را به‌عنوان آن تیم افسانه‌ای سابق نشان نداده است. شاید مشکل آنها وجود رونالدوئی است که در خط حمله پرفروغ نشان نمی‌دهد. ۲ گل رونی به برزیل نشان‌دهنده بازگشت وی نیست. او بازی می‌کند چون رونالدو است و نامش یک بازی استثنائی را به یاد مردم می‌آورد اما در کشوری که پله گلزنی می‌کرد این رونالدو ...
استرالیا مقابل برزیل مقاومت کرد، ژاپن را طی یک بازی دراماتیک از پا درآورد و با تساوی مقابل کرواسی ضمن تکمیل نتایج خوب، به مرحله دوم راه یافت. آنها از وجود گاس هیدینک بهره می‌برند.
مردی که با ساختن یک تیم واقعی، داستان‌های شیرین خود را در ادوار مختلف جام جهانی امتداد داده است. فلسفه مربیگری هیدینک بر پایه نظم و انضباط و ثبات تاکتیکی است به هر حال امیدوارم این جام زیبا در مرحله یک‌هشتم نهائی نیز ادامه یابد. این مرحله یک شروع واقعی است و من مطمئن هستم هرگز این فرصت که تیم‌هائی چون ایتالیا، هلند، آرژانتین، انگلستان، اسپانیا، آلمان و برزیل را یکجا در مرحله یک‌هشتم نهائی ببینیم، دست نخواهد داد.
حتی بازی اوکراین - سوئیس نیز نوع دیگری از شور مبارزه‌جوئی در جام جهانی خواهد بود. به هر حال آنچه ما از این جام انتظار داریم، برآورده خواهد شد. زیبائی‌های آلمانی ادامه خواهد یافت با معجونی از بالا و پائین‌ها، نگرانی و هیجان‌های مرگ‌آور در مرحله حذفی.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید