جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
مهدویت؛ امیدها و نویدها
در عصری كه پیشرفتهای مادّی به اوج خود رسیده امّا معنویات كمرنگ و بی جان شده و دین داری از جوامع بشری رخت بسته، و ادیان تحریف شده و یا مكاتب ساخته دست بشری جوابگوی نیازهای بشر امروزی نیست، بشر، سخت سرخورده و ناامید شده است ناامیدی از آیندهای روشن، ناامیدی از عدالت واقعی، و رفاه حقیقی، ناامیدی از آرامش و امنیّت و سلامت عاطفی و... در این آشفته بازار تنها دینی كه به بشریّت مخصوصاً مستضعفان و محرومان جهان امیدها و نویدهای روشنی میدهد، و یأس و ناامیدی از آینده را گناه نابخشودنی میداند اسلام حقیقی یعنی مذهب تشیّع است، این مذهب، امامی را چشم به راه است كه جهان را پر از عدل و داد، علم و تكامل، امنیّت و سلامت میكند و مقدم امامی را انتظار میكشد كه صالحان و پاكان و مستضعفان و پا برهنه گان متدین را، حاكمان زمین قرار دهد. این امید و انتظار، بشریت را طراوت و زندگی میبخشد.
به اعتقاد شیعه رابطه خدا و خلق پیوسته از طریق حجّت خدا و ولیّ او ادامه دارد و فیض الهی با واسطه فیض جریان مییابد. و در آخر الزمان با ظهور آخرین حجّت خدا، مردم از بهترین فیوضات الهی بهرهمند خواهند شد.
«هانری كربن» استاد فلسفه و مستشرق نامدار فرانسوی میگوید:«به عقیده من مذهب تشیّع تنها مذهبی است كه رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته و به طور مستمر و پیوسته ولایت را زنده و پا برجا میدارد.
مذهب یهود، نبوّت را كه رابطهای است واقع میان خدا و عالم انسانی در حضرت كلیم ختم كرده، و پس از آن به نبوت حضرت مسیح و حضرت محمد(ص) اذعان ننموده و رابطه مزبور را قطع میكند، همچنین مسیحیان در حضرت مسیح متوقف شدهاند، اهل سنّت از مسلمانان نیز در حضرت محمد(ص) توقف كرده و با ختم نبوت در ایشان دیگر رابطهای میان خلق و فیُعِزُّهُم وَ یُذِلُّ عَدوَّهُم؛(۱) این گروه آل محمد (ص) هستند خداوند مهدی آنها را بعد از زحمت و فشاری كه بر آنان وارد میشود بر میانگیزد و به آنها عزّت میدهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار میكند».و در نهج البلاغه حضرتش میخوانیم «لَتَعطِفَنّ الدُّنیا عَلَینا بَعد شِما سِها عَطف الضَّرُوس عَلی وَلَدِها وَتَلی...؛(۲) دنیا پس از چموشی و سركشی - همچون شتری كه از دادن شیر به دوشندهاش خودداری كند و برای بچهاش نگه میدارد - به ما روی میكند...سپس آیه «و نریدان نمنّ...» را تلاوت فرمود».
۳- پیروزی نهائی حق: «هُوَ الَّذی اَرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدی وَدِینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدین كُلّه وَلوكره المشركون ؛(۳)خداوند كسی است كه پیامبرش را با هدایت و آیین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان پیروز گرداند اگر چه مشركان ناخشنود باشند». همین وعده با تفاوت مختصری در آیات دیگر هم آمده است.(۴)
امام باقر (ع) فرمود: «اِنَّ ذلِكَ یَكُونُ عِندَ خُروجِ المَهدِیِّ مِن آلِمُحَمّدٍ فَلا یَبقی اَحَدٌ اِلاّ اقَرَّ بِمُحمّدٍ(ص)؛این پیروزی به هنگام قیام مهدی از آل محمد(ص) خواهد بود، آنچنان كه هیچ كس در جهان باقی نمیماند مگر این كه اقرار به محمد(ص) خواهدكرد».(۵)
ب: روایات و امید دهی: روایات عدیدهای كه تعداد آن از حد تواتر هم گذشته است وعده ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) و امید و نوید آیندهای درخشان را به بشریت داده است كه فقط به نمونههایی اشاره
” «هانری كربن» استاد فلسفه و مستشرق نامدار فرانسوی میگوید:«به عقیده من مذهب تشیّع تنها مذهبی است كه رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته و به طور مستمر و پیوسته ولایت را زنده و پا برجا میدارد. ... “
میشود:
امام هشتم (ع) و پیامبر اسلام (ص) فرمودند:«لو لم یبق من الدّنیا الاّ یومٌ لطوّل الله ذالك الیوم، حتّی یبعث رجلاً (صالحاً) من اهل بیتی یملأالارض عدلاً و قسطاً كما ملئت ظلماً و جوراً؛ اگر از عمر دنیا جز یك روز نماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانی میكند تا مرد صالحی را از خاندان من برانگیزد كه صفحه زمین را پر از عدل و داد كند همانگونه كه از ظلم و جور پر شده است».(۶)
۲- علی (ع) فرمود: «المنتظر لامرنا كالمتشحّط بدمه فی سبیل اللّه؛(۷) منتظران امرما (و ظهور قیام مهدی (عج) همچون شهیدانیاند كه در راه خدا جان باختهاند».
۳- مستضعفان زمینه ساز:پیامبر اسلام فرمودند «یخرج ناسٌ من المشرق فیوطؤن للمهدیّ سلطانه(۸)؛گروهی از مردم از شرق قیام خواهند كرد و زمینه حكومت مهدی را فراهم میآورند.»
بخش دوّم: امید دهی روشن و مشخص و بیان مصداقها وجزئیات آنچه از امیدهای مستضعفان در آن دوره برآورده میشود، اهم آنها از این قرار است.
الف: اصلاحات اقتصادی
۱- برقراری عدالت جهانی:
هنوز آهنگ سنگین نالههای كودكانی كه به بیگاری كشیده شدهاند، و زنانی كه شوهران خود را به بی عدالتی قربانی دادهاند، و مردانی كه به جبر كمر در برابر ظلم خم كردهاند، گوش تاریخ را میخراشد.
ضجّههای دردناك، و دردهای بی درمان، زخمهای بی مرهم، ناامیدیهای بیپایان، نگاههای خسته و بی سو، دستهای لرزان و بی رمق، لبهای خشك و چروكیده، بدنهای رنجور و زجر كشیده، انسانهای مستضعف سرا پا ظلم و بیداد دیده، هنوز این همه در خاطره تاریخ ثبت است و اگر تاریخ با یاد این حجم عظیمی از نامردمی و ظلم هنوز پابرجا ایستاده و قالب تهی نمیكند به دلیل امیدی است كه دنیا و مستضعفین به عدالت جهانی مكتب مهدویت دارند، چرا كه عدل آشكارترین صفات نیك آن امام است كه در دعا میخوانیم: «اَللهُمَّ وَصَلِّ عَلَی وَلیِّ اَمِرك القائِمِ المُؤَمَّلِ وَ العَدلِ المُنتَظَرِ؛(۹) خداوندا! به ولیّ امر خود كه قیام كننده مورد آرزو و عدل مورد انتظار همه است درود فرست». و میخوانیم: «اَوَّلُ العَدلِ وَ آخِرهُ؛ اول و آخر عدل است». و یا «العَدلُ المُشتَهَرُ؛(۱۰) عدل مشهور است».
به برخی روایات در این زمینه توجه كنید:
یك - امام صادق فرمود:«یُفَرِّقُ المَهدِیُّ اَصحابَهُ فی جَمیعِ البُلدانِ وَ یَأمُرُهُم بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ؛(۱۱) مهدی اصحاب خویش را به تمامی شهرها اعزام میكند و آنان را به عدالت و احسان فرمان میدهد.»
دو - امام باقر (ع) فرمود:«اِذا قامَ قائِمُنا فَاِنَّهُ یُقَسِّمُ بِالسَّوِیِّه وَ یَعدِلُ فی خَلقِ الرَّحمانِ البِرّ مِنهُم وَالفاجِرَ؛(۱۲) چون قائم ما قیام كند به طور مساوی تقسیم میكند، و در میان خلق خدا - با نیك و بد - به عدالت رفتار مینماید.»
۲- فقر زدایی عمومی :
امام باقر (ع) فرمود: «اِذا ظَهَرَ القائِمُ سَوّی بَینَ النّاسِ حَتّی لاتری مُحتاجاً اِلَی الزَّكاهِٔ؛(۱۳)چون قائم ظهور كند آنگونه بین مردم به مساوات رفتار نماید كه نیازمند به زكات دیده نشود.» این روایات نشان میدهد كه در دوران ظهور حضرت خواستها و امیدها و آرزوهای انسانها ومستضعفان نه تنها از یاد برده نشده بلكه حتی در صدر توجّه و عنایت قرار گرفته است.
۳ - ایجاد اصلاحات گسترده و آبادانی فراگیر
یكی از آرزوهای دیرین مستضعفین آبادانی فراگیر، عمومی و جهانی است ؛ به گونهای كه دیگر جهان سوم، و كشورهای عقب ماندهای در كار نباشد. این آرزو در دوران حضرت مهدی (عج) تحقق عینی خواهد یافت.
● توسعه عمومی
امام باقر (ع) فرمود: «اِذا قامَ القائِمُ یُوَسِّعُ الطّریقَ الاَعظم وَ یهدِمُ كُلَّ مَسجدٍ عَلی الطَّریق و یَسُدُّ كُلَّ كَوَّهٍٔ اِلی الطَّریقِ وَ...؛(۱۴) چون قائم قیام كند راههای اصلی را توسعه میدهد و هر مسجدی را كه مانع راه باشد ویران میسازد و هر پنجره را كه به سوی راههای عمومی گشوده باشد و نیز هرگونه ایوان و آبریزگاه و ناودانی را كه به طرف راههای عمومی باشد میبندد».
۲- سازندگی گسترده: امام باقر (ع) فرمود: «اَلقائِمُ مِنّا مَنصُورٌ بِالرُّعبِ مُؤَیَّدٌ بِالنَّصرِ یَبلُغُ
” در عصر مهدویت، یك سیستم نیرومند و مجهزی برای انتقال تصویرها به وجود میآید كه شاید تصور آنهم امروز برای ما مشكل باشد، آنچنانكه تمام جهان به منزله كف دست خواهد بود. ... “
سُلطانُهُ المَشرِقَ وَ المَغرِب... فَلا یَبقی عَلی وَجهِ الاَرضِ خَرابٌ اِلاّ عُمِّرَ؛(۱۵) قائم ما به وسیله بیم، یاری شود و با پیروزی تأیید گردد، حكومت او مشرق و مغرب را فرا میگیرد... سپس در تمامی روی زمین خرابی باقی نمیماند مگر آنكه آباد شود».
۳- استخراج گنجها و تقسیم مالها:
پیامبر اكرم فرمود:«اِنَّهُ یَستَخرِجُ الكُنُوزَ وَ یُقَسِّمُ المال؛(۱۶) مهدی گنجها را استخراج میكند و ثروتها را تقسیم مینماید.
۴- باز پسگیری حقوق
پیامبر اسلام در این زمینه فرمود: «كار امام مهدی در باز پس گرفتن حقوق بدانجا رسد كه اگر در بُنِ دندان انسانی حق فرد دیگر وجود داشته باشد، آن را باز پس گرفته (و به صاحب حق) بر میگرداند.»(۱۷)
ب: نوسازی فكری و فرهنگی و پیشرفت علم:
دوران ظهور مهدی، دوران گسترش علم و دانایی، تكامل عقل، تجدید سنت و كتاب و نوسازی فكری همه جانبه خواهد بود. امام صادق (ع) فرمود: «اِذا خَرَجَ القائِمُ یَقُومُ بِاَمرٍ جَدیدٍ وَ كِتابٍ جَدیدٍ وَ سُنَّهٍٔ جَدیدٍ و قَضاءٍ جدیدٍ؛(۱۸) هنگامی كه قائم خروج كند، امر جدید و كتاب جدید و روش جدید و داوری جدیدی (با خود) میآورد».
به نمونههایی در این زمینه اشاره میشود:
۱- رشد عقلها و تكامل اندیشهها
امام باقر (ع) میفرماید: «اِذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ اللّهُ یَدَهُ عَلی رؤوس العِبادِ فَجَمَعَ بِها عُقُولَهُم و كَمُلَت بِها اَحلامُهم؛(۱۹) هنگامی كه قائم ما قیام كند خداوند دستش را بر سر بندگان میگذارد و عقول آنها را با آن جمع كرده و افكارشان با آن تكمیل میشود».
۲- پیشرفت علوم:
در حدیثی از امام صادق (ع) میخوانیم: «اَلعِلمُ سَبعَهٌٔ وَ عِشرُونَ حَرفاً فَجَمیعُ ما جائَت بِهِ الرُّسُلُ حَرفانِ فَلَم یَعرِف النّاسُ حَتّی الیَوم غَیرَ اَلحَرفَینِ فَاِذا قامَ قائِمُنا اَخَرَجَ الخَمسَهَٔ وَ العِشرینَ حَرفاً فَبَثّها فی النّاسِ وَ ضَمَّ اِلَیها الحَرفَین حَتّی یَبُثَّها سَبعَهًٔ وَ عِشرِینَ حَرفاً؛(۲۰) علم و دانش بیست و هفت حرف (شعبه و شاخه) است.
تمام آنچه پیامبران الهی (برای مردم) آوردند دو حرف بیش نبود و مردم تاكنون جز دو حرف را نشناختهاند، اما هنگامی كه قائم ما قیام كند بیست و پنج حرف (بیست و پنج شاخه و یا شعبه) دیگر را آشكار نموده و در میان مردم منتشر میسازد و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه میكند تا بیست و هفت حرف كامل و منتشر گردد.»
این حدیث به روشنی جهش فوق العاده علمی عصر انقلاب مهدی (عج) را مشخص میسازد كه تحولی بیش از ۱۲ برابر! نسبت به علوم و دانشهایی كه در عصر همه پیامبران راستین به بشریت اعطا شده پیش میآید و درهای همه رشتهها و همه شاخههای علوم مفید و سازنده به روی انسانها گشوده میشود و راهی را كه بشر طی هزاران سال پیموده به میزان ۱۲ برابر در دوران كوتاهی میپیماید. چه جهشی از این بالاتر و سریعتر؟!(۲۱)
و به این گونه در پرتو ارشاد و هدایت مهدی(عج) مغزها در مسیر كمال به حركت در میآید و اندیشهها شكوفا میگردند و تمام كوته بینیها و تنگ نظریها و افكار پست و كوتاه كه سرچشمه بسیاری از تضادها و تزاحمها و برخوردهای خشونتآمیز اجتماعی است برطرف میگردد.
۳- پیشرفت خارق العاده صنایع در عصر مهدویت:
یك: حل بحران انرژی: از امام صادق (ع) چنین نقل شده است:«اِنَّ قائِمَنا اِذا قامَ اَشرَقَتِ الاَرضُ بِنُورِ رَبِّها وَ استَغنَی العِبادُ مِن ضَوءِ الشَّمسِ»(۲۲)هنگامی كه قائم ما قیام كند زمین به نور پروردگارش روشن شود و بندگان خدا از نور آفتاب بینیاز شوند.
دو: انتقال تصویرها: حضرت صادق (ع) فرمود:«اِنَّهُ تَناهَتِ الاُمُورُ اِلی صاحِبِ هذَا الاَمرِ رَفَعَ اللّهُ تَباركَ وَتَعالی لَهُ كُلَّ مُنخَفِضٍ مِنَ الاَرضِ وَ خَفِضَ لَهُ كُلَّ مُرتَفَعٍ حَتّی تَكُونَ الدُّنیا عِندَهُ بِمنزِلَهِٔ راحَتِهِ فَالَّكُم لَو كانَت فی راحتِهِ شَقرهًٔ لَم یَبصُرها؛(۲۳) هنگامی كه كارها به صاحب اصلی ولایت مهدی (عج) برسد خداوند هر نقطه فرو رفتهای از زمین را برای او مرتفع،
” چون قائم قیام كند راههای اصلی را توسعه میدهد و هر مسجدی را كه مانع راه باشد ویران میسازد و هر پنجره را كه به سوی راههای عمومی گشوده باشد و نیز هرگونه ایوان و آبریزگاه و ناودانی را كه به طرف راههای عمومی باشد میبندد.... “
و هر نقطه مرتفعی را پائین میبرد آنچنان كه تمام دنیا نزد او به منزله كف دستش خواهد بود! كدامیك از شما اگر در كف دستش موئی باشد آن را نمیبیند.
از حدیث فوق برمیآید، كه در عصر مهدویت، یك سیستم نیرومند و مجهزی برای انتقال تصویرها به وجود میآید كه شاید تصور آنهم امروز برای ما مشكل باشد، آنچنانكه تمام جهان به منزله كف دست خواهد بود.● سه: وسیله سریع السیر فوق العاده پیشرفته: از امام باقر (ع) نقل شده كه فرمود:«ذَخَرَ لصاحِبِكُمُ الصَّعبَ قُلتُ: وَ ما اَلصَّعبُ قالَ ما كانَ مِن سَحابٍ فِیهِ رَعدٌ وَ صاعِقَهٌٔ وَ بَرقٌ فَصاحِبُكُم یَركَبهُ اَمّا اَنَّهُ سَیَركَبُ السَّحابَ وَ یَرقی فی الاَسبابِ،! اَسبابَ السَّمواتِ السَّبعِ وَ الاَرضینَ؛(۲۴) برای صاحب و دوست شما مهدی (عج) آن وسیله سركش ذخیره شده است راوی این حدیث میگوید: گفتم منظور از وسیله سركش چیست؟ حضرت فرمود: ابری است كه در آن غرش رعد و شدت صاعقه یا برق است او بر این وسیله سوار میشود، آگاه باشید او بزودی بر ابرها سوار میگردد و صعود به آسمانها و زمینهای هفتگانه میكند.»
شاید بتوان این حدیث را شاهدی بر پیشرفت علم در زمان حضرت مهدی (عج) دانست به صورتی .
● چهار: انتقال صدا و تصویر
در آن زمان به صورت همگانی و بسیار ساده است.
در حدیثی از امام صادق (ع) چنین آمده است: «اِنَّ قائِمَنا اِذا قامَ مَدَّ اللّهُ شِیعَتَنا فی اَسماعِهِم وَ اَبصارِهِم حَتّی لا یَكونَ بَینَهُم وَ بَینَ القائِم بَریدٌ، یكلّمهم فَیَسمَعُونَ وَ یَنظُرُون اِلَیهِ وَ هُوَ فی مَكانِهِ ؛(۲۵) هنگامی كه قائم ما قیام كند خداوند آنچنان گوش و چشم شیعیان ما را تقویت میكند كه میان آنها و قائم (رهبر و پیشوایشان) نامه رسانی نباشد، با آنها سخن میگوید و سخنش را میشنوند و به او مینگرند در حالی كه او در مكان خویش است (و آنها در نقاط دیگر جهان). و همچنین فرمود: «مؤمن در زمان قائم در حالی كه در مشرق است برادر خودرا در مغرب میبیند همچنین كسی كه در مغرب است برادرش رادر مشرق میبیند».(۲۶)
۴- احیای قرآن وسنّت
یك جامعه سالم بیش از پیشرفت علمی و صنعتی و... به آگاهی صحیح دینی آمیخته با ایمان نیاز دارد و جامعه دوران مهدویت چنین جامعهای خواهد بود. امام علی (ع) فرمود: «فَیُریكُم كَیفَ عَدلُ السِّیرَهِٔ وَ یُحیی مَیِّتَ الكِتابِ وَ السُّنَهِٔ؛(۲۷) مهدی (ع) شیوه عدالت را به شما نشان میدهد و (احكام) از بین رفته كتاب و سنّت را زنده میسازد.»
۵ - تعلیم همگانی قرآن، آنچنان كه نازل شده است.
در این باره امام باقر(ع) فرمودند:«اِذا قامَ قائِمٌ ضَرَبَ فَساطیطَ لِمَن یُعَلِّمُ النّاسَ القُرآنَ عَلی ما اَنزلَ اللّهُ؛(۲۸) چون قائم (آل محمّد (ص)) قیام نماید، خیمه هایی برای افرادی كه قرآن را آنگونه كه خدای نازل فرموده است به مردم میآموزند، بر پا میدارد.»
۶- تربیت صحیح و صالح
تمدن بشرگرای امروز انسانیت را به لجن كشانده و بشریت را تباه نموده است. به قول یكی از منتقدان فرانسوی نظام غرب، «تمدن جدید كه به هنگام حركت آغازین خود میخواست "انسان گرا" باشد به انسان آنچنان اصالتی داد كه آغاز و انجام همه چیزش كرد، اكنون به ماجرائی این چنین شگفت دچار شده (كه) در روزگار ما، تار و پود مفهوم انسان از هم گسسته است... به هر حال، تمدنی كه خودرا "انسان گرا" مینامید نظامی از آب درآمده است كه آدمی را تحقیر میكند و میفریبد و سرانجام نابودش میسازد. تحقیر آدمی در این معنی و از این راه است كه تمدن مذكور، انسان را به دستگاهی مركب از یك سلسله وظائف كمی مادّی و به ماشینی منحصراً تولید كننده و مصرفكننده تبدیل مینماید.»(۲۹) در چنین روزگاری امید بشریت به دوران مهدویت دوخته شده است كه در آن دوران در كنار دستیابی انسانها به غنای مالی، از غنای قلبی و روحی بهرهمند گردند.(۳۰) و در كنار اتمام نعمت و وفور ثروت، به اخلاق و فضیلتهای انسانی راه یابند؛(۳۱) كینهها ریشه كن گردد (۳۲)و دروغ و تزویر و نامردمی در روابط اجتماعی جای خود را به یك رویی و یك رنگی بدهد.
ج - امنیّت همه جانبه
از مهمترین نیازهای اساسی بشر، نیاز به امنیّت است، آنهم امنیّت
” دوران ظهور مهدی، دوران گسترش علم و دانایی، تكامل عقل، تجدید سنت و كتاب و نوسازی فكری همه جانبه خواهد بود. امام صادق (ع) فرمود: «اِذا خَرَجَ القائِمُ یَقُومُ بِاَمرٍ جَدیدٍ وَ كِتابٍ جَدیدٍ وَ سُنَّهٍٔ جَدیدٍ و قَضاءٍ جدیدٍ؛(۱۸) هنگامی كه قائم خروج كند، امر جدید و كتاب جدید و روش جدید و داوری جدیدی (با خود) میآورد». ... “
همه جانبه، امنیّت حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، روانی، قضائی و...
آنچه از حجم بسیاری از روایات مهدویت بر میآید، نشان میدهد كه دوران مهدی (عج) دوران امنیت همه جانبه، آن هم به معنای واقعی آن است.
در روایتی از امام صادق (ع) در تفسیر آیه شریفه «وَعَد اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُم وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لیَسَتَخلِفَنَّهم فِی الاَرضِ كَما استَخلَفَ الَّذینَ مِن قَبلِهِم وَلَیُمَكِّنَنَّ لَهُم دینَهُم الَّذِی ارتَضی لَهُم وَ لَیُبَدِّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمناً؛(۳۳) خداوند به كسانی از شما كه ایمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند وعده داده كه آنها را حكمران روی زمین خواهد كرد، همان گونه كه به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید، و دین و آیینی را كه برای آنها پسندیده، پابرجا و ریشه دار خواهد نمود و ترسشان را به امنیت تبدیل خواهد ساخت.» وارد شده است كه آن حضرت فرمود: «هُوَ القائِمُ وَ اَصحابُهُ؛(۳۴) او (كه ایمان آورده و عمل صالح انجام داده است) حضرت مهدی و اصحاب او میباشد.»
در ذیل به چند روایت درباره امنیت در ابعاد مختلف در دوران ظهور اشاره میشود:
۱- امنیّت قضائی:
امام علی (ع) فرمود:«لَیَنزِعَنَ عَنكُم قُضاهَٔ السَّوءِ؛(۳۵) او (مهدی) قاضیان زشت (كردار)را بر كنار میكند». و امام صادق (ع) فرموده:«اِذا قامَ قائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ (ع) حَكَمَ بَینَ النّاسِ بِحُكمِ داوُدَ لایَحتاجُ اِلی بَیِّنَهٍٔ یُلهِمُهُ اللّهُ تَعالی فیحَكُمُ بعلمه؛(۳۶) هنگامی كه قائم آل محمد قیام كند، در بین مردم به حكم داود (ع) حكم خواهد كرد كه نیازی به بیّنه ندارد. خداوند به او الهام میكند، سپس با علم خود حكم میكند.»
۲- امنیّت راهها
در قسمتی از حدیثی كه از امام صادق (ع) نقل شده میخوانیم: «اِذا قامَ قائِمُ... آمَنَت بِهِ السُّبُلُ؛(۳۷) هنگامی كه قائم قیام كند... جادهها در پرتو وجودش امن و امان میگردد».
۳- امنیّت حقوقی
پیامبر اسلام (ص) میفرماید: «یَبلُغُ مِن رَدِّ المَهدِیِّ اَلمَظالِمَ حَتّی لَوكانَ تَحتَ ضِرسِ اسنانٍ شَیءٌ اِنتَزَعَهُ حَتّی یَرُدَّهُ ق بركات خود را ظاهر میكند و كسی را برای انفاق و صدقه و كمك مالی نمییابند زیرا همه مؤمنان بینیاز و غنی خواهند شد.(۳۸)
پینوشتها: -
۱. سالنامه مكتب تشیّع،مصاحبات استاد علاّمه طباطبایی باهانری كربن درباره شیعه شماره ۲، ۱۳۳۹ ه.ش به نقل از مهدی پیشوائی، سیره پیشوایان ص ۷۲۲.
۲. انبیاء، ص ۱۰۵ - ۱۰۶.
۳. عهد عتیق فارسی، مجمع بریتانیائی كتب مقدسه،۱۸۷۸، مزمور ۳۷ جمله ۹ به نقل از تفسیر نمونه،ج ۱۳، ص ۵۲۰.
۴. همان، مزمور ۳۷، جمله ۲۷.
۵. ابوعلی طبرسی، مجمع البیان (بیروت).
۶. سوره قصص، آیه ۵.
۷. نورالثقلین، ج ۴، ص ۱۱ به نقل از آیهٔ اللّه مكارم شیرازی؛ تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۱۸.
۸. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، ص ۶۷۲، كلمات قصار، شماره ۲۰۹.
۹. سوره توبه، آیه ۳۳.
۱۰. سوره فتح، آیه ۲۸؛ سوره صف، آیه ۹.
۱۱. ملامحسن فیض كاشانی، تفسیر الصافی (بیروت، مؤسسهٔ الاعلمی للمطبوعات چاپ دوّم، ۱۴۰۲ ه)ج ۲ ص ۳۳۸.
۱۲. شرح صدوق، كمالالدین و تمام النعمهٔ(قم، جامعه مدرسین، ۱۴۰۵) با تعلیقه علی اكبر غفاری ص ۳۷۲ - ۳۷۳ و ۳۱۸.
۱۳. همان، ص ۶۴۵حدیث ۶.
۱۴. كنجی شافعی، البیان فیاخبار صاحب الزمان (قم، جامعه مدرسین ۱۴۰۹)، ص ۹۹.
۱۵. محمد تقی موسوی اصفهانی، مكیال المكارم، ج ۱، ص ۱۱۸.
۱۶. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، زیارت صاحب الامر، ص ۱۰۵۵.
۱۷. كامل سلیمان، یوم الخلاص (بیروت، دارالكتاب اللبنانی، ۱۴۰۲ ه.ق) ،ص ۳۹۵.
۱۸. علل الشرایع، شیخ صدوق، ص ۱۶۱.
۱۹. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار (تهران، دارالكتب الاسلامیه، ۱۳۹۸ ه.ق)، ج ۵۲، ص ۲۱۲.
۲۰. شیخ طوسی، الغیبهٔ،(مؤسسهٔ المعارف الاسلامیهٔ ۱۴۱۱ ه.ق)، ص ۴۷۵.
۲۱. ابوالقاسم خوئی، منهاج البراعه (قم، بنیاد فرهنگی امام المهدی ۱۴۰۵ ه.ق) ج ۸، ص ۳۵۳.
۲۲. آیهٔ اللّه لطف اللّه صافی، منتخب الاثر (قم، نشر كتاب،۱۳۷۳ ه.ق)، ص ۴۷۲.
۲۳. كورانی موسوعهٔ احادیث الامام المهدی (قم، مؤسسهٔ المعارف الاسلامیّه، ۱۴۱۱) ج ۱،۲۲۱.
۲۴. بحارالانوار (پیشین)، ج ۵۳،ص ۳۵۲و ص ۳۴۹ و ر ك حر عاملی، اثبات الهداهٔ، ج ۷،ص ۸۳.
۲۵. بحارالانوار(پیشین)، ج ۱۲،ص ۱۸۲.
۲۶. ر- ك موسوعهٔ احادیث المهدی (پیشین)، ج ۴، ص۵۳.
۲۷. ر ك آیهٔ اللّه ناصر مكارم شیرازی، مهدی انقلابی بزرگ (قم مطبوعاتی هدف)، ص ۲۹۳.
۲۸. بحارالانوار (پیشین)، ج ۵۲،ص ۳۲۸ روایت ۴۷.
۲۹. همان، ج ۵۲،ص ۳۲۸، روایت ۴۶.
۳۰. همان، ج ۱۲، ص ۱۸۲.
۳۱. منتخب الاثر (پیشین)، ص ۴۸۳.
۳۲. همان.
۳۳. نهجالبلاغه، محمد دشتی، خطبه ۱۳۸،ص ۲۵۶.
۳۴. میرجهانی، نوائب الدهور(كتابخانه صدر، ۱۳۶۹)، ج ۳، ص ۴۰۹.
۳۵. ر - ك روژه دو پاسكیه، اسلام و بحران عصر ما، ترجمه دكتر حسن حبیبی، ص ۱۸ - ۲۱.
۳۶. (پیشین)، ج ۸۴،ص ۵۱.
۳۷. همان، ص ۱۲۳.
۳۸. منتخب الاثر(پیشین)، ص ۳۷۴.
۳۹. سوره نور، آیه ۵۵.
۴۰. ر - ك: الغیبهٔ (پیشین)، ص ۲۴۰.
۴۱. بحارالانوار (پیشین)، ج ۵۱،ص ۱۲۰، ح ۲۳.
۴۲. مرحوم كلینی، الكافی (دارالكتب الاسلامیّه)، ج ۱، ص ۵۰۹.
۴۳. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۹.
۴۴. بحارالانوار،ج ۵۳،ص ۳۳۸.
۴۵. موسوعهٔ احادیث المهدی (پیشین)، ج ۱، ص ۲۲۱.
۴۶. كمال الدین (پیشین) ،ص ۶۵۳.
۴۷. روزنامه جمهوری اسلامی ۱۴/۷/۷۹ .
۴۸. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸.
منبع: ماهنامه پاسدار اسلام ، شماره ۲۶۲
۱. سالنامه مكتب تشیّع،مصاحبات استاد علاّمه طباطبایی باهانری كربن درباره شیعه شماره ۲، ۱۳۳۹ ه.ش به نقل از مهدی پیشوائی، سیره پیشوایان ص ۷۲۲.
۲. انبیاء، ص ۱۰۵ - ۱۰۶.
۳. عهد عتیق فارسی، مجمع بریتانیائی كتب مقدسه،۱۸۷۸، مزمور ۳۷ جمله ۹ به نقل از تفسیر نمونه،ج ۱۳، ص ۵۲۰.
۴. همان، مزمور ۳۷، جمله ۲۷.
۵. ابوعلی طبرسی، مجمع البیان (بیروت).
۶. سوره قصص، آیه ۵.
۷. نورالثقلین، ج ۴، ص ۱۱ به نقل از آیهٔ اللّه مكارم شیرازی؛ تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۱۸.
۸. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، ص ۶۷۲، كلمات قصار، شماره ۲۰۹.
۹. سوره توبه، آیه ۳۳.
۱۰. سوره فتح، آیه ۲۸؛ سوره صف، آیه ۹.
۱۱. ملامحسن فیض كاشانی، تفسیر الصافی (بیروت، مؤسسهٔ الاعلمی للمطبوعات چاپ دوّم، ۱۴۰۲ ه)ج ۲ ص ۳۳۸.
۱۲. شرح صدوق، كمالالدین و تمام النعمهٔ(قم، جامعه مدرسین، ۱۴۰۵) با تعلیقه علی اكبر غفاری ص ۳۷۲ - ۳۷۳ و ۳۱۸.
۱۳. همان، ص ۶۴۵حدیث ۶.
۱۴. كنجی شافعی، البیان فیاخبار صاحب الزمان (قم، جامعه مدرسین ۱۴۰۹)، ص ۹۹.
۱۵. محمد تقی موسوی اصفهانی، مكیال المكارم، ج ۱، ص ۱۱۸.
۱۶. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، زیارت صاحب الامر، ص ۱۰۵۵.
۱۷. كامل سلیمان، یوم الخلاص (بیروت، دارالكتاب اللبنانی، ۱۴۰۲ ه.ق) ،ص ۳۹۵.
۱۸. علل الشرایع، شیخ صدوق، ص ۱۶۱.
۱۹. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار (تهران، دارالكتب الاسلامیه، ۱۳۹۸ ه.ق)، ج ۵۲، ص ۲۱۲.
۲۰. شیخ طوسی، الغیبهٔ،(مؤسسهٔ المعارف الاسلامیهٔ ۱۴۱۱ ه.ق)، ص ۴۷۵.
۲۱. ابوالقاسم خوئی، منهاج البراعه (قم، بنیاد فرهنگی امام المهدی ۱۴۰۵ ه.ق) ج ۸، ص ۳۵۳.
۲۲. آیهٔ اللّه لطف اللّه صافی، منتخب الاثر (قم، نشر كتاب،۱۳۷۳ ه.ق)، ص ۴۷۲.
۲۳. كورانی موسوعهٔ احادیث الامام المهدی (قم، مؤسسهٔ المعارف الاسلامیّه، ۱۴۱۱) ج ۱،۲۲۱.
۲۴. بحارالانوار (پیشین)، ج ۵۳،ص ۳۵۲و ص ۳۴۹ و ر ك حر عاملی، اثبات الهداهٔ، ج ۷،ص ۸۳.
۲۵. بحارالانوار(پیشین)، ج ۱۲،ص ۱۸۲.
۲۶. ر- ك موسوعهٔ احادیث المهدی (پیشین)، ج ۴، ص۵۳.
۲۷. ر ك آیهٔ اللّه ناصر مكارم شیرازی، مهدی انقلابی بزرگ (قم مطبوعاتی هدف)، ص ۲۹۳.
۲۸. بحارالانوار (پیشین)، ج ۵۲،ص ۳۲۸ روایت ۴۷.
۲۹. همان، ج ۵۲،ص ۳۲۸، روایت ۴۶.
۳۰. همان، ج ۱۲، ص ۱۸۲.
۳۱. منتخب الاثر (پیشین)، ص ۴۸۳.
۳۲. همان.
۳۳. نهجالبلاغه، محمد دشتی، خطبه ۱۳۸،ص ۲۵۶.
۳۴. میرجهانی، نوائب الدهور(كتابخانه صدر، ۱۳۶۹)، ج ۳، ص ۴۰۹.
۳۵. ر - ك روژه دو پاسكیه، اسلام و بحران عصر ما، ترجمه دكتر حسن حبیبی، ص ۱۸ - ۲۱.
۳۶. (پیشین)، ج ۸۴،ص ۵۱.
۳۷. همان، ص ۱۲۳.
۳۸. منتخب الاثر(پیشین)، ص ۳۷۴.
۳۹. سوره نور، آیه ۵۵.
۴۰. ر - ك: الغیبهٔ (پیشین)، ص ۲۴۰.
۴۱. بحارالانوار (پیشین)، ج ۵۱،ص ۱۲۰، ح ۲۳.
۴۲. مرحوم كلینی، الكافی (دارالكتب الاسلامیّه)، ج ۱، ص ۵۰۹.
۴۳. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۹.
۴۴. بحارالانوار،ج ۵۳،ص ۳۳۸.
۴۵. موسوعهٔ احادیث المهدی (پیشین)، ج ۱، ص ۲۲۱.
۴۶. كمال الدین (پیشین) ،ص ۶۵۳.
۴۷. روزنامه جمهوری اسلامی ۱۴/۷/۷۹ .
۴۸. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸.
منبع: ماهنامه پاسدار اسلام ، شماره ۲۶۲
منبع : خبرگزاری آینده روشن
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
طالبان رئیسی ابراهیم رئیسی توماج صالحی حجاب گشت ارشاد رهبر انقلاب سریلانکا کارگران پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت
کنکور آتش سوزی سیل هواشناسی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران سلامت پلیس فراجا قتل زنان
خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی ارز قیمت سکه مسکن سایپا
ترانه علیدوستی مهران مدیری تلویزیون فیلم سحر دولتشاهی سینمای ایران کتاب بازیگر تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل ایران غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اوکراین اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر انگلیس
تیک تاک همراه اول بنیاد ملی نخبگان فیلترینگ ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات اپل نخبگان
مالاریا سلامت روان کاهش وزن استرس داروخانه پیری دوش گرفتن