سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


مجموعه مقالات همایش استاد محمدتقی شریعتی


مجموعه مقالات همایش استاد محمدتقی شریعتی
در آستانه صدمین سال تولد استاد محمدتقی شریعتی، جمعی از فرهیختگان و علاقه مندان به دین و فرهنگ و تكریم انسان های مخلص و دلسوز بر آن شدند تا ضمن برگزاری همایشی یاد و نام او را در خاطره ها زنده سازند و جوانان را با یكی از الگوهای دینداری و دین باوری آشنا سازند. این ایده را موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی در سال ۱۳۸۳ مطرح كرد و كمیته علمی همایش را با حضور جمعی از دانشگاهیان و حوزویان تشكیل داد. كمیته علمی دو برنامه (نخست انتشار مجموعه آثار استاد، دیگری برگزاری همایش استاد) را در دستور كار قرار داد كه هر دو را به سامان رساند. در این بخش تمامی آثار استاد اعم از كتاب، جزوه، مصاحبه و سخنرانی گردآوری شد و در شش موضوع و هشت جلد در دست انتشار قرار گرفت.
زندگی هشتادساله آن مرد بزرگ با دگرگونی گسترده در عرصه های دینی، فرهنگی، آموزشی و سیاسی كشور همراه بود. مایه های علمی و دینی، حضور در زمان، داشتن دغدغه و درد دین، هدایت گری انسان، و دیگر حوادث این دوره از او شخصیتی پخته، فهیم و تاثیرگذار ساخت. فعالیت های وی را در دوران زندگانی، به جز تحصیل و تهذیب و ساختن شخصیت خویش به چهار بخش «تدریس، ارشاد و هدایت، فعالیت های سیاسی- اجتماعی و تالیف، تحقیق و ترجمه» تقسیم می كنند. محمدتقی شریعتی كار تدریس را از معلمی در دبستان به سال ۱۳۰۹ شمسی در سن ۲۳سالگی آغاز كرد و تا تدریس در دانشگاه آن را ادامه داد. ارشاد و هدایت را از جلسات خانگی و به صورت سیار در نیمه دوم سال ۱۳۲۰شروع كرد و با سخنرانی در رادیو مشهد و سپس سخنرانی در حسینیه ارشاد از سال ۴۲ و سخنرانی در مسجد هدایت در سال ۴۵ ادامه داد.
كتاب مجموعه مقالات این همایش با سخن احسان شریعتی آغاز می شود كه: «نام استاد محمدتقی شریعتی، بیش از هر چیز یادآور تفسیر نوین و كانون نشر حقایق اسلامی ( ۱۳۲۳) است كه در شعار بازگشت به متن بازاندیشی حقیقت دین متولد شد. و این مهم در برش مشخص از تاریخ معاصر كشور ما رخ نمود. در شرایط پس از شهریور ۱۳۲۰ یعنی در میهنی اشغال شده ایمانی رها شده از چنگ استبداد و به صحنه آمدن ماركسیسم». وی همچنین سخن خود را چنین ادامه می دهد: «بازگشت به قرآن، بازگرداندن رایحه وحی بود بر بوستان سم زده میهن ما. وزیدن آن نسیم با نیوشیدن
آن ندا خود مشروط بود به اندیشیدن این پرسش كه چگونه می توان بار دیگر صدای سخن وحی را از نو، یعنی هم اكنون و هم اینجا بازشنفت؟ طنین آن كلام چگونه به گوش مومنان و منكران برسد؟ استاد شریعتی، قرآن در دست پا به عرصه اجتماع نهاد و نهضت اصلاح دینی را - كه راهی میدان مسجد و میخانه بود- پی افكند و راهی میان روشنفكری غیردینی و غیرروشنفكری دین بگشود و خود، چراغ راه شد.»
مجموعه همایش استاد محمدتقی شریعتی در ۳۸۰ صفحه، تیراژ ۱۲۰۰ نسخه در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید