چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

معمای روبینیو


معمای روبینیو
روبینیو در برنامه‌های برزیل نقشی اساسی دارد. عملکرد دیدنی وی پرسش‌هائی را دربارهٔ ترکیب احتمالی برزیل مقابل غنا مطرح کرده است و آن اینکه: آیا کارلوس آلبرتو پریه‌را، روبینیوی مصدوم را جانشین آدریانو خواهد کرد؟ ظاهراً خود مربی هم در این باره پاسخی ندارد چرا که وی برای این انتخاب بر سر دو راهی قرار گرفته است.
نیمکت‌نشین کردن آدریانو تأثیر مخربی بر روحیه این ”امپراتور“ که در نمایش برابر ژاپن نیز کنار گذاشته شده بود، خواهد داشت. از دست رفتن آدریانو برای پریه‌را مضر است زیرا او بازیکنی است که می‌تواند در بازی‌های مختلف نقشی تعیین‌کننده ایفاء کند. در عین حال، روبینیو می‌تواند طراوت و حس و حال شادابی در تیم ایجاد نماید. این پسرک خوب کار می‌کند و دیگران را نیز بر آن می‌دارد تا بهتر بازی کنند. روبینیو بازی برابر ژاپن، هر آنچه را که درباره او می‌دانستیم بار دیگر به ما ثابت کرده او آزادی بیشتری برای خط حمله به ارمغان آورده و به سایر مناطق زمین نیز این حال و هوا را تسری داده است. به اعتقاد من، او دارنده همان شیوه رادیکال و اغراق شده فوتبال برزیل است.
بازیکنانی نظیر روبینیو، چیزهای پیچیده را ساده جلوه می‌دهند. او بازیکنی است که با مهارت‌هایش افسون می‌کند. مهمترین خصلت روبینیو علاقه وافر وی به بازی است. او مثل یک کودک، غرق در بازی می‌شود به‌طوری که با جدیت عمل می‌کند و این جدیت را به دیگران انتقال می‌دهد. اما انضباط و خلاقیت منافاتی با هم ندارند. این تلفیق بخشی از انقلاب فرهنگی ”پریه‌را“ است. در کانون فرهنگ برزیلی این باور وجود دارد که انضباط، خلاقیت را از بین می‌برد و این عقیده غلط برای کشور برزیل بسیار خطرناک است.
به باور من، روبینیو کار عاقلانه‌ای کرد که برای بازی در اروپا تعجیل نکرد. تجربه دیه‌گو، هم‌تیمی روبینیو در سانتوز، چیزهای زیادی را برای او روشن کرد. ”دیه‌گو“ پس از ترک سانتوز به پورتو پیوست. اما او اکنون کجاست؟ رئال مادرید، روبینیو را وسوسه‌ کرد تا به سانتیاگو برنایئو برود. به‌نظر من، رئال مادرید مثل لانه افعی‌ها است و روبینیو کار شگرفی کرده که توانسته است در این باشگاه به بقای خود ادامه دهد. شاید اگر مربی دیگری به‌جز ”پریه‌را“ هدایت تیم برزیل را بر عهده داشت، رویکرد متفاوتی با روبینیو داشت. اما او مردان میدان است و نیز آماده عمل. به اعتقاد من، خوب شد که ”پریه‌را“ در چنین برهه‌ای مربیگری تیم برزیل را عهده‌دار است.
اما روبینیو در میان بزرگان برزیلی چه جایگاهی دارد؟ او هنوز به جمع بزرگان نرسیده و تا آنجا راهی طولانی پیش‌رو دارد. پله، لئوناردو داوینچی فوتبال است. پس از او رامبراندها، ون گوگ‌ها و پیکاسوهای فوتبال آمده‌اند و خواهند آمد. اما تنها یک داوینچی فوتبالی وجود دارد. روبینیو با وجودی که یک بازیکن برجسته است، قادر به رسیدن به چنان جایگاه بلندی نیست. همچنین تیم برزیل هنرمندان فوتبالی دیگری هم دارد که رونالدینیو کاکا و رونالدو از آن جمله هستند.
من بر این باورم که روبینیو هنوز هم این قابلیت را دارد که یکی از ستارگان جام جهانی باشد. در مورد رونالدینیو باید تا روز سه‌شنبه منظر ماند و پس از آن درباره‌اش قضاوت کرد. با این همه، او شخصیت توانائی است که حتی در مراحل نهائی جام نیز می‌تواند یک نیروی تأثیرگذار باشد.
پدرو بیال، خبرنگار تلویزیون ”گلویو“ی برزیل
ترجمه: هرمز برادران
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید