جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

امیدوارم برزیل قهرمان شود


امیدوارم برزیل قهرمان شود
ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله در ۲۳ اكتبر ۱۹۴۰ در ترس كوراكوئس برزیل متولد شد. او در دوران بازیگری خود در تیم ملی فوتبال برزیل سه جام جهانی را كسب كرد و ركوردهای بسیاری را شكست (اولین بازیكنی كه ۱۰۰۰ گل به ثمر رساند) از القاب دیگر او «اوری» (شاه) و «پرولانگرا» (مروارید سیاه) بود. پله به عنوان بزرگترین بازیكن تاریخ فوتبال جهان شناخته می شود. او ضمن مهارت بازی به عنوان هافبك یا مهاجم، مهارت كامل بازی با هر دو پا را داشت. پله تمام كننده ای قهار بود. دریبل زنی بی نظیر و پاسوری به یاد ماندنی. او حتی به عنوان یك فوروارد، تكل زن قهاری نیز بود. سرعت و قدرت شوت او از مشخص ترین و معروف ترین ویژگی هایش است.
پله در دوران حرفه ای بازی خود ۱۲۸۱ گل به ثمر رساند. او تمام دوران بازیكنی خود را در باشگاه برزیلی سانتوس سپری كرد و تنها سال های آخر عمر را به آمریكا رفت كه برای كاسموس بازی كند. پله بعد از بازنشستگی در سال ۱۹۷۷ به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت كرده و مدتی وزیر ورزش كشورش بوده است.در سال ۱۹۹۹ از سوی كمیته بین المللی المپیك به عنوان بهترین بازیكن قرن شناخته شد. پله در گفت وگویی با روزنامه آلمانی زبان زود دویچه سیتونگ به مقایسه بازیكنان قدیمی و فعلی تیم ملی فوتبال برزیل پرداخت:
● آقای پله، رونالدینیو در تیم ملی برزیل به مانند پله ای است كه در تیم برزیل در سال ۱۹۷۰ حضور داشت؟
- بدون شك، رونالدینیو یكی از بزرگترین نقاط اشتراك تیم فعلی با تیم ۱۹۷۰ است.
● شما تیم برزیل ۱۹۵۸ را قوی تر از تیم ۱۹۷۰ عنوان كرده اید. برزیل ۲۰۰۶ را چگونه می بینید؟
- مقایسه كار سختی است. تیم ۱۹۷۰ در مدت یك سال كار گروهی هیچ بازی ای را از دست نداد. اما این تیم خیلی به كارگروهی نزدیك نشده است. تیم فعلی بازیكنان فوق العاده زیادی دارد از جمله كافو، روبرتو كارلوس و شاید امرسون.
● و رونالدو، شما گفته اید به خاطر وزن زیادش مورد انتقاد قرار گرفته است؟ او در گفت وگو با روزنامه ال موندو اسپانیا گفته وزنم گل زدن مرا تحت تأثیر قرار داده است.
- نمی دانم، چه كسی گفته كه من او را مورد انتقاد قرار داده ام. من در مقابل انتقادات به رونالدو از او دفاع كرده ام. رونالدو مشكلی نیست كه بر همه تیم تأثیر گذاشته باشد.
● با وجود تیم های نامدار در جام های جهانی مختلف، تیم های مورد علاقه شما كدام تیم ها بوده اند؟
- در جام های مختلف تیم هایی كه به آنها علاقه داشته ام، جام را از دست داده اند. هلند سال های ۱۹۷۴ و ،۱۹۷۸ برزیل ،۱۹۸۲ آرژانتین و فرانسه در جام جهانی ۲۰۰۲ و در جام جهانی ۲۰۰۶ برزیل تیم مورد علاقه ام است كه امیدوارم تا آخرین مرحله برود و قهرمان شود.
● كارلوس آلبرتو پریرا سال ۱۹۹۴ نیز مربی تیم برزیل بود، در آن زمان این مربی خیلی واقع بینانه فكر می كرد آیا امروز او تغییر كرده و در به خدمت گرفتن بازیكنان خوب تصمیم گیری نمی كند؟
- نه. ماریو زاگالو و پریرا همواره به دفاع فكر می كنند. آنها بازیكنان با استعداد زیادی در اختیار دارند. هر دو مربی محافظه كار هستند و برای دفاع اهمیت ویژه ای قائلند.
●سوكراتس، كاپیتان تیم های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ گفته، بازی زیبا مهم تر از پیروزی است.
- برای یك مربی این مفهومی ندارد. برای مربی مهم ترین چیز پیروزی است.
● سخت ترین بازی برزیل در مقابل كدام تیم خواهد بود؟
- اعتقاد دارم كه تیم برزیل در مقابل تمام حریفان خوب ظاهر می شود.
● آرژانتین؟
- می تواند باشد. آرژانتین در جام جهانی قبلی نتایج خوبی كسب نكرد، اما تیم خوبی است.
● آرژانتین می تواند برزیل را شكست دهد؟
- شاید. در مسابقات جهانی همه چیز ممكن است. بازی برزیل مقابل ایتالیا در جام جهانی ۱۹۸۲ را به خاطر آورید. هیچ كس فكر نمی كرد در آن بازی ایتالیا پیروز از میدان بیرون بیاید و پائولو روسی تیمش را با سه گل به پیروزی برساند.
● اكثر بازیكنان تیم ملی فوتبال برزیل در تیم های دیگر كشورها حضور دارند و یك بازیكن آرژانتینی در تیم سائوپائولو به عنوان دوست داشتنی ترین بازیكن در برزیل مطرح است. نظر شما در مورد او چیست؟
- توز بازیكنی است كه از فضای خالی خوب استفاده می كند. بازیكنان مطرح برزیلی در تیم های این كشور حضور ندارند. پس از روبینهو كه به تیم رئال مادرید پیوست دیگر بازیكن مطرحی در تیم های برزیل باقی نمانده اند، به همین دلیل توز جایگاه خوبی به دست آورده است. اما كارلوس توز تنها نیست و خاویر ماچرانو نیز در كنار اوست.
● دفاع میانی تیم ملی آرژانتین؟
- او بازیكن فوق العاده ای است، یك دفاع میانی شگفتی ساز.
● این عجیب و غریب نیست كه بازیكنان آرژانتینی بهترین های باشگاه های برزیل هستند؟
- نه این طور نبوده كه همواره آرژانتینی ها بهترین های برزیل باشند. ما در تیم سانتوز، بازیكنانی چون خوزه مانوئل راموس دلگادو، یورگ اسوالدو نگری، سزار لوئیس منوتی را داشته ایم.
● به غیر از برزیل كدام تیم ها را شایسته عنوان قهرمانی ۲۰۰۶ می دانید؟
- فكر می كنم رقابت سختی بین ایتالیا، انگلیس و آرژانتین وجود دارد. پس از صعود تیم ها از مرحله مقدماتی بهتر می توان در مورد تیم ها صحبت كرد اما فكر می كنم تیم های فرانسه، هلند و جمهوری چك نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. فرانتس بكن باوئر به من گفته كه از تیم هایی چون اسپانیا و پرتغال می توان گذشت. فكر می كنم حرف او درست است.
● برپایی مسابقات جام جهانی برای شما چطور جاذبه دارد؟
- برای من باوركردنی نیست كه چهار سال از برپایی مسابقات جام جهانی در كره و ژاپن می گذرد و دوباره مسابقات در آلمان برگزار می شود، انگار همین دیروز بود كه برای تماشای مسابقات در ورزشگاه های كره و ژاپن حضور می یافتیم. مسابقات جام جهانی به مانند یك فیلم بسیار سریع می مانند كه تا چشم بر هم می زنی برگزار می شوند و پایان می یابند.
● شما سه بار قهرمان جام جهانی شده اید. مطمئنا خاطرات فراموش ناشدنی برای شما وجود دارد...
- بله. البته، خاطراتی كه هیچ گاه فراموش نمی كنم. من چهار بار حضور در جام جهانی را در كنار تیم ملی كشورم به یاد می آورم كه البته یكی از آنها را كه من نیز در زمین مسابقه حضور نداشتم از دست دادیم. اما با این وجود این خاطره را هرگز فراموش نمی كنم كه ۳ بار با تیمم قهرمان جهان شدم. هنگامی كه جام قهرمانی را در دست گرفتم آن مهم ترین لحظه خاطره انگیز در زندگی ام است كه هیچ گاه آن را از یاد نخواهم برد.
● آلمان برای دومین بار میزبان مسابقات جام جهانی است. امتیاز میزبانی را برای این تیم چگونه ارزیابی می كنید؟
- همواره میزبان بودن یك شانس برای تیم میزبان است اما مسئولیت میزبانی و انتظاری كه از تیم میزبان هم وجود دارد خیلی مهم است. وقتی تیمی میزبان است و در خانه خود بازی می كند در مقابل مردم كشورش مسئولیت بالایی دارد. در واقع تیم میزبان تحت فشار شدید قرار دارد. تیم های زیادی در جام جهانی حضور دارند كه تجارب خوبی از جام های قبلی در اختیار دارند. وقتی تیمی در خانه خودش بازی می كند مطمئناً باید از آمادگی خوبی نیز برخوردار باشد.
●تیم ملی آلمان و یورگن كلینزمن مربی این تیم را چگونه ارزیابی می كنید؟
- از زمانی كه كلینزمن مربیگری این تیم را برعهده گرفت هماهنگی خوبی با تیم داشته است. البته اقدامات و تغییراتی كه كلینزمن در تیم ملی كشورش انجام داده خوشایند تعدادی از طرفداران فوتبال این كشور نیست و او را مورد انتقاد قرار داده اند. در واقع برای نوسازی هایی كه در ۲ سال اخیر در تیم ملی آلمان صورت گرفت در این كشور مشكلاتی پیش آمد. اما من فكر می كنم كلینزمن بهترین كار را انجام داد. من چندین بار با او مشورت كردم. چندین بار نیز با بكن باوئر در مورد كلینزمن و كارهایی كه انجام داده، گفت وگو داشته ام. كلنیزمن خودباوری را به تیم ملی آلمان آورده است. او بهترین كار را انجام داده است.
● فكر می كنید تیم برزیل بتواند در آلمان خوب بدرخشد؟ هنوز هم اعتقاد دارید تیم مورد علاقه تان (برزیل) قهرمان می شود؟
- البته- تیم دوست داشتنی من برزیل است اما برای تیم های دیگر نیز احترام قائلم.
● شما به عنوان كارشناس مسابقات جام جهانی در شبكه ZDF آلمان حضور دارید و بینندگان این شبكه از این كار شما خیلی رضایت دارند، آیا شما هم از این كارتان احساس رضایت می كنید؟
- البته من با علاقه تمام این كارها را انجام می دهم. من قبلاً برای شبكه های برزیلی فوتبال را تفسیر می كردم. این كار را قبلاً نیز یك بار برای شبكه ZDF انجام داده ام. برای من خیلی خوشایند است كه درباره بازی های فوتبال صحبت كنم. با فوتبالی كه در همه زندگی ام به آن فكر می كنم.
فاطمه ابوطالبی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید