سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

همه چیز درباره لک‌های پوستی


همه چیز درباره لک‌های پوستی
پوست بدن به ویژه در ناحیه صورت و دست ها از اعضای مهم بدن است كه از میزان حساسیت بالایی برخوردار بوده و به لحاظ درونی و بیرونی آسیب پذیر است. مشكلات عصبی و تنش های روحی، تغذیه، بیماری های داخلی به ویژه ناراحتی های گوارشی، نور مستقیم آفتاب، سرما و گرمای شدید هوا، بارداری و پیری تاثیرات مستقیمی بر تغییر رنگ پوست و ایجاد لك یا كك ومك و نازیبایی پوست دارد و موجب پیدایش لك در ابعاد و رنگ های مختلفی بر سطح آن می شود.
لك های پوستی عبارتند از نقاط یا لكه های تیره تر از پوست كه معمولاً به سه رنگ قهوه ای روشن یا تیره و یا مایل به خاكستری و حتی سیاه رنگ روی پوست ایجاد می شوند. بیشتر لك ها در معرض نور آفتاب در قسمت هایی مثل صورت، گردن، ساعد و پشت دست ها ایجاد می شوند. لك انواع مختلفی دارد كه شامل كك و مك لنتیگو، انواع خال ها، لك های حاملگی، لك های ناشی از آفتاب، لك های ایجاد شده به دنبال ضایعات پوستی یا هر نوع التهاب پوستی، لك های پیری و نهایتاً سرطان های پوستی می شود اغلب سرطان های پوست در ابتدا به صورت لك نمایان می شوند.
• كك و مك چیست؟
لكه های كوچك یك تا سه میلی متری گرد یا بیضی شكل و یا حتی با حدود نامشخص هستند كه به رنگ قهوه ای روشن و تیره در پوست ایجاد می شوند.
معمولاً در مناطقی از پوست كه در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، مثل صورت، پشت دست ها، ساعد، گردن و سینه به وجود می آید. كك و مك در هر سنی ممكن است ایجاد شود ولی بیشتر در سنین بچگی و جوانی در افراد با پوست روشن خصوصاً اگر موهای قرمز داشته باشند، بروز می كند. در فصل بهار و تابستان كك و مك بروز پیدا می كند و یا اگر فرد به آن مبتلا باشد، پررنگ تر می شود و در ماه های زمستان از بین رفته یا رنگ آنها روشن تر می شود. كك و مك به علت فعال شدن سلول های رنگدانه ای پوست در معرض نور ایجاد می شود و به همین دلیل، افراد مستعد باید پوشش كافی در مقابل نور آفتاب داشته باشند و به طور مرتب از كرم های ضدآفتاب و كلاه استفاده كنند. كك و مك معمولاً درمان نمی شود و نیازی به درمان ندارد. ولی قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب و استفاده از كرم ضدآفتاب جهت پیشگیری از تشدید آن كافی است. به طور كلی در مورد افرادی كه از این بابت رنج می برند می توان راه های مختلفی برای درمان ارائه داد كه از جمله كرم های رنگ بر، Peeling و لیزر است. با این حال كك و مك با هر روشی كه كم رنگ یا بی رنگ شود، به محض قرار گرفتن شخص در معرض نور آفتاب و نداشتن پوشش كافی جهت محافظت از نور خورشید، دوباره عود می كند.
برخی از لك ها نیز به دلیل بیماری های داخلی بروز می كنند كه در این گونه موارد ابتدا باید بیماری اصلی را شناسایی و درمان كرد و بعد با قطع داروها، به درمان لك ها پرداخت. در صورتی كه لك ها بهبود پیدا نكنند به روش لك های حاملگی با تجویز كرم های مخصوص، ضایعات را از بین می بریم.
• لك های پیری
در اكثر افرادی كه دارای پوست روشن هستند در سنین حدود شصت سالگی یا بالاتر، لكه های قهوه ای یكدست كوچك تا حدود یك سانتی متر و گاهی بزرگ تر روی صورت، پشت دست ها و مناطقی كه در معرض تابش نور هستند، ایجاد می شود كه در اصطلاح علمی به آن (Senile Lentigo) می گویند. البته این لك ها فقط خاص دوران پیری نیستند بلكه به دنبال آفتاب سوختگی های شدید در جوانان هم به وجود می آیند. در سنین بالا لك های مشابه لك پیری هم روی پوست به وجود می آیند كه برجستگی مختصری دارند و روی سطح آنها زگیلی شكل است و گاهی اندازه آنها به چندین سانتی متر هم می رسد و رنگ آنها بین قهوه ای روشن تا تیره و حتی سیاه رنگ متغیر است.
این فرم لك ها را سبورئیك كراتوزیس می نامند كه اگرچه ظاهر زیبایی ندارند ولی هیچ مشكلی ایجاد نمی كنند. فرم دیگر لك های پوستی «اكتینیك كراتوزیس» است. لك های قهوه ای به اندازه كوچك یا بزرگ كه روی پوست و در مناطقی كه در معرض نور قرار دارد، ایجاد می شوند. رنگ این نوع لك ها قهوه ای كمرنگ تا پررنگ و در برخی نواحی قرمز است و موقع لمس، خشن هستند و ممكن است بعدها به سرطان پوست تبدیل شوند. نوعی سرطان پوستی هم هست كه به صورت لك های قهوه ای ابتدا روی پوست ظاهر می شود. پس جهت تشخیص این لك ها از یكدیگر باید به پزشك متخصص پوست مراجعه شود.برخی لك ها به راحتی با لیزر از بین می روند و بعد از درمان هیچ اثری از آنها روی پوست نمی ماند. مثل كك و مك ها و لك های پیری، سبورئیك كراتوزیس و... ولی برخی لك ها دارای این خصوصیت هستند كه وقتی شخص در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرد دوباره برمی گردند مثل كك و مك كه این نشان دهنده اثر موقت لیزر نیست. بلكه لیزر لك ها را از بین برده ولی تابش نور باعث عود آنها یا ایجاد لك های دیگر می شود.
مزیت لیزر بر روش های دیگر درمانی این است كه ۱-سریع تر عمل می كند و زودتر فرد را به نتیجه دلخواه می رساند. ۲- بعد از لیزردرمانی، پوست سریع تر ترمیم می شود. ۳- به دنبال درمان، هیچ اثری روی پوست باقی نمی ماند و جای كك و مك ها یا لك ها مشخص نمی شود. اما در مورد لك های حاملگی یا لك هایی كه به دنبال ضایعات پوستی یا هر نوع التهاب روی پوست ایجاد می شوند، درمان با لیزر گاهی نتیجه بسیار خوب و گاهی نتیجه بدی می دهد و حتی ممكن است ضایعه لك بدتر شود. پس در این گونه موارد بهتر است از درمان لیزری استفاده نشود و یا خیلی با احتیاط این كار را انجام دهند.
شمسی خسروی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید