پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حجاب مصونیت است نه محدودیت !


حجاب مصونیت است نه محدودیت !
▪ حجاب در لغت به معنای : حایل شدن ‍، پوشاندن ، مانع شدن است ۰ الحجاب مفرد كلمهٔ حجب به معنای : پرده ، پوشش ، لباس ، پارچه وهر چیزی كه چیز دیگر را بپوشاند یا هر مانع وحایل وفاصله میان دو یا چند چیز ۰ (۱)
حال كه به معنای لغوی حجاب پی بردیم ، معلوم می شود كه حجاب مصونیت واطمینان بخش است نه محــدودیت آور! چرا كه گوهر وجودی انسان ارزشمندترین و گرانمایه ترین چیزی است كه ازجانب خداوند باریتعالی ، آن مهربانترین مهربانـــان به ودیعه گذارده شده است ۰ وهر چیز ارزشمند نیازمند مراقبت ، محافظت ، نگهبانی وممانعت از مفقود شـدن ودسـت درازی و سرقت است و گوهر ارزشمند وجود آدمی به مراتب اولی نیازمند چنیین مراقبتی است ۰ حجاب صدفی است كه از این گوهــر گرانمایه محافظت می نماید ، پس با چنین تعبیری نیز حجاب ، ارزش آفرین است وپاسبان ارزش نه محدودیت و از بین برندهٔ ارزش وكم كننده ی بهای ذی قیمت آدمی !
اگر فرض كنیم كه انسانی كالای بسیار ارزشمند مانند : ماشین گران قیمت یا شمش طلا ویا میلیونها تومان پول دارد ، تحقیقاً برای نگهداری ومحافظـت آن از چشم ودسـت متجاوزین در اندیشه ی چاره ای می افتد.
بطور مثال : برای محافظت ماشینش ، قفل الكترونیكی و زنجیر و… وبرای نگهداری از شمش طلا وپول از سیستم بانكی استفاده می كند ، چراكه از حفظ وصیانت اموال خود مطمئن گردد ۰ آیا چنین عملی محدود كردن ویا محروم كردن از دارایی است ؟ آیاگوهر وجودی انســـان بعنوان ارزشمند ترین وكامل ترین موجودات نیازمند چنین مرا قبتی نیست ؟ تقوای الهی به همین منظـور در قرآن وروایات بطور متواتربیان شده است وتذكرات فراوانی در نگهداری چشم ودست از خیانت به مال وناموس افراد شده است ۰ « اللهمّ احفظ عیوننا من الحرام والخیانه » خدایا چشمان مارا از نگاه به حرام وخیانت محفوظ بدار !
بعضی افراد بد حجابی ویا بی حجابی را آزادی دانسته وآن را لازمه ی پیشرفت وترقّی می دانند وحجاب رامانع این پیشرفت!
در حالیكه غربیها برای مبارزه با اسلام اصیل وپویا چنین الغائاتی را ایجاد می كنند تا ارزشها وكرامات والای آدمی را از بین برده وانسان را موجودی صرفا مادی قلمداد نمایند . همانگونه كه نقل شد : امروزه اشیاء ومواد قیمتی نیز برای جلوگیری از سرقت وخیانت در بهترین ومطمئن ترین شكل نگهدلری می شوند ، اما با عناوین مختلف همچون : حقوق بشر، آزادی و… به دنبال از بین بردن كرامت های انسانی هستند ۰ البته هر جایی كه آزادی ، امنیت سیاسی واجتماعی و… آنان را به خطر اندازد با آن به بدتــرین شكل وشدیدتــرین راه مقابله می كنند . بعنوان مثال : در فرانسه كه مهد آزادی وتمدن است ، وقتی دختر مسلمان فرانسوی می خواهـــــد آزادانه بر مبنای تعالیم دینی خود روسری بر سر كرده ودر محافل آموزشی واجتماعی حضور پیدا كند ، مواجه با برخورد می شود تاجایی كه دولت ومجلس آن نیز برای مقابله با آن فعال می شوند !!!
در تركیه وقتی خانم مریم كاواكچی بعنوان نماینده انتخاب شده ومیخواهد با پوشش اسـلامی وارد مجـــلس بشود از ورود او ممانعت می شود وآن رامخالف با روح آزادی می دانند ، اما در كشور جمهوری اسلامی كه مهد تمدن اسلامی ودینی است آن هم پویاترین ادیان الهی ! وقتی می خواهندبا بدحجابی وبی حجابی یا به تعبیر ارزشمند مقــام معظم رهبری شبیــهه خــــون فرهنـــگی مقابله كنند ! دشمنان بشریت وقدرتهای جنایتكار وایادی مزدور داخلی آنان با بوق های تبلیغاتی خود چنان وانمود
می كنند كه در ایران آزادی نیست ! حقوق بشر پایمال می شودو…
حكیمی چه زیبا گفته است : اگر بی حجابی تمدن است پس حیوانات متمدن ترند .!!!
انسان از آنجایی كه مخلوق برتر خداوند است ودروجود او روح ونفخه الهی دمیده شده است ووجه تمایز او با سایر موجودات ـ بخصوص حیوانات ـ در عقل وقدرت تفكراست وبه تبع آن خلیفه اللهی اوست دارای مسئولیت ومأ موریتی است وآن رسیــدن به خداوند وملكوتی شدن است ، چرا كه آدمی همچون حیوانات صرفا برای ارضای غریزیات خلق نشده اســـت ودارای دو بعــد انسانی ،ملكوتی وحیوانی است ۰ گرایش بیش از حد به هر سو در حقیقت كمرنگ كردن ویاحتی بیرنگ كردن طرف دیگر است ۰ بعد معنوی انسان در عبادت وتقوای الهی خلاصه می شود كه از كرامات انسانی سرچشمه می گیرد۰ « وماخلقت الجنّ والانس الاّ لیعبدون » ( سوره الذاریات آیه ۵۶ )
وبه قول شاعر كه می فرماید :
خور وخواب وخشم وشهوت شغب است وجهل وظلمت حیـــــــــــوان خبـــــــر ندارند ز مكان آدمیــــت
ویا لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی در جای دیگر می فرماید:
من ملك بودم وفردوس برین جایم بود آدم آورد در این دیر خـــــراب آبادم (۲)
وسعدی شیرین سخن هم چنین سروده است :
خفتگان را خبر از زمزمه ی مرغ سحر حیوان را خبر از عالم انسانی نیست (۳)
امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب (ع) می فرمایند :
« رحم الله امراء من عرف نفسه وعلم من این وفی این والی این » - خداوند رحمت كند كسی را كه خود را شناخت ودانست در كجاست ودر كجاست وبسوی كجاست ۰
چه زیبا سعدی این فرمایش علی (ع) را به تصویر كشیده است :
از كـجا آمـده ام ، آمدنم بهــر چه بود به كجا می روم آخر ننمایی وطنـــــم (۴)
من به خود نامده ام تاكه زخود باز روم آنكــــه آورد مــــرا ، باز برد در وطنم
شعر زیررا نیز در همین رابطه سروده ام كه امید وارم مورد رضای حضرت احدیت قرار گیرد :
گنج هــا بازحمت بسیار می گردد عیـــان گــرد هـر گنجینه مـاری خفته ، بهرش پاسبان
بهر مخفی بودن از چشم بد اندیش حریص جنس باارزش درون سینه ی خاك است نهان
آدم بــاارزش از چشــمان افــــراد مریض حفظ گردد با حجاب وپوشش كامل ، جوان !
چشـــــم بیـمار هــوس بازان نامرد ودغل می رود دنبــال افــرادی به سبك آنچنان!!!
گـوهـر جان تو ای انسـان وارستـــه چنین می شــود از چشــم دزدان معارض در امـان
گر كه باشد جلفی وبی بند وباری افتخــار این تمــدن را ز حیــوانات آوردی نشــــان
خواهر من ، باحجابت تیر چشم دون باش ! قطـــره آبی در صدف گردد چنین در گــران
حال با این مقدمه می پردازیم به عوامل ایجاد كننده بدحجابی كه زمینه ساز بی حجابی خواهد شد :
الف : عوامل بیرونی :
عوامل بیرونی ترویج بدحجابی وبی حجابی در جامعه اسلامی ایران عبارتند از :
۱- بیم دشمنان انقلاب اسلامی از اصولگرایی ورشد روز افزون معنویت در مقابل ماتریالیسم غربی ودر نتیجه مقابله با پیشرفت چنین آموزه ای در ایران وجلوگیری از ورود وصدور آن به دیگر كشورها وبه خطر افتادن منافع آنان !
۲- تبلیغات گسترده فرهنگی ( تهاجم فرهنگی ) دشمنان علی الخصوص آمریكای جنایتكار واسرائیل و… از طریق ماهواره ، اینترنت و… به منظور جلوگیری از ترویج اسلامگرایی در جهان خصوصا كشورهای غرب !
۳- بی هویت كردن نسلهای آینده جمهوری اسلامی وبی تفاوت كردن نسل فعلی وتخریب آموزه های نسل اول ودوم انقلاب اسلامی!
۴- فشارهای سیاسی بر نظام بین الملل وسازمانهای وابسته به آن در برخورد با جمهوری اسلامی ایران ازقبیل : سازمــــان حقوق بشر ، كنوانسیون برابری حقوق زن ومرد ، یونسكو و… با توجیهات كاذبانه ی : عدم وجودآزادی ، وجود زندانیــان سیاسی ، پایمال كردن حقوق زنان و… !
۵- ارئه ی مُدهای غربی كه منطبق بانوع حكومت ماتریالیستی آنهاست به عنوان الگو وسنبل پیشرفت وپرستیزومقابله با الگوهای برتراسلامی وایرانی !
۶- ایجادجو ناخرسندی عمومی ازحكومت جمهوری اسلامی وبزرگ نمایی مشكلات احتمالی با تبلیغات گسترده وایجاد جو بد بینی نسبت به نهادهای نظارت وهدایت كننده مانند : سپاه وبسیج وقوه ی قضائیه و… !
ب :عوامل درونی:
۱-بی تفاوتی حكومت ومردم نسبت به شیوع منكر وكم توجهی ویا بی توجهی نسبت به انجام فریضه امر به معروف ونهی از منكر !
۲-تبدیل شدن ناهنجاریها به هنجارها به دلیل بی توجهی ویا كم توجهی مردم وحكومت به ناهنجاریها !
۳-برخورد سیاسی وجناحی وحتی احساسی با مقوله ی فرهنگ وترویج بعضی ناهنجاریهابرای جلب افكاروآرای عمومی به منظور غلبه بر رقیب وسلطه بر اریكه ی قدرت !
۴-تولید الگوها ومحصولات فرهنگی والبسه های غیر متعارف با مد های غربی وعرضه ارزان قیمت آن به بازار خرید!
۵-برخوردهای غیراصولی وغیر كارشناسانه با پدیده ی بدحجابی در بین جوانان ومردم وجَری كردن آنان در برخوردها!
۶-منفی نگری به پدیده ارزشمندحجاب وعدم توجه به نقاط مثبت حجاب وتبلیغ آن از طریق رسانه های گروهی بخصوص صداوسیما ، تئاتروسینما و... !
۷-عدم ارائه ی الگوی مناسب ودرخور شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی !
۸- بی تفاوتی وبی توجهی دستگاههای فرهنگی جامعه دربرخوردبا پدیده ی حجاب در مواجهه با مردم بخصوص جوانان از قبیل : وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی – وزارت آوزش وتحقیقات وفن آوری – وزارت آموزش وپرورش – صدا وسیما – سازمان تبلیغات اسلامی . مؤسسات آموزشی وفرهنگی !
۹-خصوصی سازی مراكز ومؤسسـات فرهنگی وارائـه ی محصـــولات آن بدون توجه به نظارت كامل به كیفیت ونحوه ی فعالیت آنان از قبیل: كلوپ های فرهنگی ، مؤسـسات آموزشی وفرهنگی غیــر انتفاعی ( مدارس ودانشكاه و… ) كه مع الأسف به دنبال سودبیشتر وتوسعه ی فراتر به هر شكل ممكن !!!
۱۰- فاصله گرفتن جوانان ازآموزه های دینی وفرهنگ غنی اسلام به دلیل تبلیغ غلط آن وعدم توجه به خواستهای منطقی آنان
۱۱- رفاه زدگی مسئولین حكومت وجامعه وگاهی رفتارهای عملی وغلط فرزندان وبستگان مسئولین در جامعه !
۱۲- برخورد غیر اصولی وغیر منطقی با پدیده های تكنولوژی ،مانند: ماهواره واینترنت وعدم توانایی در ارائه ی تكنولوژی برتر برای جایگزینی !
۱۳- عدم تعیین حدود مشخص عملی واجرایی در قانون برای مقابله ی دستگاه های قضایی وانتظامی در برخورد با بی حجابی وناهنجاری های اجتماع بادر نظر گرفتن شرایط زمانی ومكانی وبهره مندی از مطالعات كارشناسانه وارائه ی راهكارهای نظارتی دقیق واصولی !
۱۴-عدم توجه والدین به رعایت اصول اخلاقی ونوع پوشش لازم در منزل ودر حضور فرزندان بخصوص فرزندان جوان ! ) كه این موضوع خود می تواند به عنوان یكی ازعوامل مهم دربروز ناهنجاریها درجامعه بوده وزمینه ساز بعضی از انحرافات وگرایشات به جنس مخالف باشد ! )۱۵- استفاده از فیلمهای نامناسب وگاهی مستهجن توسط والدین در منزل ودر حضور فرزندان !
۱۶- وجود دوگانگی وحتی چندگانگی درجامعه از قبیل : خانواده ، مدرسه ، محیط اجتماعی و… در برخوردها ، رفتارها ، كنشها وواكنشها !
۱۷- ازدیادموالید در دههٔ اول انقلاب بدون درنظرگرفتن امكانات وخدمات و… بدون برنامه ریزی كه امروزه اینچنین گریبان گیر كشور شده است !
۱۸- افراط وتفریط در برخوردبا پدیده حجاب وحتی با معضل بدحجابی از طرف خانواده ها ، جامعه ، محیط های آموزشی و ... !
۱۹- عدم نظارت ویا بی توجهی والدین نسبت به خروج وورود فرزندان از منزل ویا عدم كنترل رفت وآمدها ونوع شركت آنان در مجالس ومحافل دوستانه وجشنها !
● راههای مقابله با بد حجابی وبی حجابی در جامعه :
۱- رعایت اصل تقوای الهی در عمل از طرف آمرین به معروف وناهین از منكر . ( عامل بودن آمر )
۲- ارائهٔ الگوی صحیح پوشش متناسب با اسلام وانقلاب برای دختران وپسران ۰
۳- ارائهٔ الگوهای امروزی كه برای نسل جوان ملموس باشد ۰ ( مانند : دعوت از كسانیكه در زمینه های علمی ، اجتـماعی و… در بین نسل جوان موفق بوده وپوشش برتر دارند ۰)
۴- ترویج فرهنگ اصیل اسلامی وقرآنی در صدا وسیما وسینما وحتی میادین شهرها( بصورت تابلوهای بیل برد ) با ساخت فیــلم ، سریال ، پخش مراسم عزاداری وهیئات مذهبی و۰۰۰
۵- بیان محسنـات حجاب اسلامی وتبلیغ خوبیهای حجـاب وبیان مضرات بدحجــابی وبی حجابی از طریق : همایش ، كنفرانس ، میزگردو۰۰۰ با بهره گیری از نسل جوان وبا پوششهای مناسب ۰
۶- در نظر گرفتن شرایط زمانی ومكانی در امر به معروف ونهی از منكر بخاطراثر گذاری واثر پذیری وفرهنگ سازی از طریق مثبت نگری به مقوله حجاب وعدم بزرگنمایی بدحجابی ۰
۷- مجاب نمودن مسئولین بین خود وخانواده وزیر مجموعه ی اداری آنان ( مانند : منشی ها وغیره )
۸- جلوگیری از تولید وفروش محصولات غیر فرهنگی والبسه های نا مناسب ۰
۹- توسعه وگسترش هیئات مذهبی وپخش از صدا وسیما وهمچنین در بعضی مناسبات كشاندن آنان به خیابانها ومیادین شهر ۰
۱۰- برگزاری میز گردهای تخصصی با بهره گیری از متخصصین جوان در زمینه های مختلف علمی ، سیاسی . اجتماعی و…
۱۱- تعیین حدود وثغور قانونی حجاب اسلامی با عنایت به فرهنگ غنی اسلامی وایرانی برای دختران وپسران در جامعه ومدرسه ودانشگاه با بهره مندی از نظر كارشناسان علوم اجتماعی وروانشناسان ۰
۱۲- برخورد قاطع با متخلفین بصورت هماهنگ ومتحد الشكل از طرف تمامی دستگاه های مسئول از قبیل : قوهٔ قضائیه ، نیروی انتظامی و ضابطین آنان در بسیج و۰۰۰ با پدیده ی بدحجابی و… ( ارائه ی راه حل واحد در برخورد با بد حجابی وبی حجابی وپرهیز از تكرویها وكج سلیقگی ها در برخوردها ۰
۱۳- برخورد شایستـه ومبتنی برعقلانیت واصــولی باپدیده ی تكنولوژی جدید ( مانند : ماهواره واینترنت ) وتلاش در جهت ارائه ی تكنولوژی برتروجایگزین ویا در صورت عدم توانایی در ارائه ی الگوی برتر، شناساندن محسنات آن بجای برخورد های احساسی وگاهی خدای ناكرده نابخردانه باآن ،كه خودنوعی ترویج می باشد!!! چراكه حتی كسانیكه با آن آشنایی ندارند به دنبال چیستی ؟
آن می روند ، كما اینكه در چند سال اخیر تجربه ی مبارزه با ویدئو وماهواره به چنین واقعه ای اذعان دارد ۰
۱۴- ایجاد حالت احساسی خوف ورجاء در جامعه :
خوف برای متخلفین ورجاء برای مردم وافراد سالم جامعه با وضع قوانینی كه ضمانت اجرای عملی را داشته باشند ونظارت دقیق بر حسن اجرای آن قوانین از طریق مجلس محترم ودستگاههای نظارتی ۰
۱۵- ایجاد اعتماد عمومی به حكومت با برخورد قاطع با فاسقین وفاسدین ومتجاهرین به فسق ۰
۱۶- ایجاد اشتغال برای جوانان وسرگرم كردن این قشر عظیم به كار وتلاش وایجاد امنیت شغلی ۰
۱۷- برقراری امنیت شغلی ، اجتماعی ، اقتصادی ، رفاهی از طریق مسئولین ذیربط وتبلیغات گسترده رسانه های گروهی ۰
۱۸- ترویج فرهنگ ازدواج واستحكام بنای خانواده با حمایت از مزدوجین وفرهنگ سازی در این رابطه وارائه ی راهكارهای عملی برای حصول به آن وسهل وآسان نمودن ازدواج از طریق : ساخت خانه های با مساحت كم وبصورت اقساط در اختیار زوجهای جوان گذاردن ، تأمین اشتغال آنان ، ارائه ی مشاوره های خانوادگی از طریق رسانه ی ملی وجراید وبرگزاری میزگردهای تخصصی در این زمینه ویا ساخت سریالهای مناسب ۰
۱۹- بیان غیر مستقیم مسایل فرهنگی از طریق صدا وسیما با ساخت فیلم ، سریال و مصاحبه ودعوت از خانواده های موفق ۰
۲۰- از بین بردن دغدغه معیشت برای خانواده ها وكم كرده ودر نهایت از بین بردن شكاف طبقاتی بین فقیر وغنی وبرخورد با سود جویان وسوء استفاده كنندگان در جامعه اعم از مسئولین وطبقات اول ودوم جامعه ودیگران . چراكه همسر یا مرد خانه از صبح زود به دلیل عقب نماندن از دیگران وتأمین معاش ورفع نیازوكسب رزق و روزی وبعضا رفاه طلبی بیش از حد توان تا پاسی ازشب درتمام هفته حتی گاهی جمعــه هامشغول كاروتلاش بوده وازتوجه عاطفی ومعنوی اهل خانواده ی خودغافل است وهنگامی كه همسر وپدرنتواندپاسخگوی احتیاجات غریزی وعاطفی خانواده ی خود باشد نوعی عقده وبیمــاری گریبانگیر آنان می شودكه كمبود احساسی وعاطفی (محبت )است كه درنهایت ممكن است برای ارضاء آن گرایش به
غیرقوت گرفته وكم كم زمینه های ناهنجاری بوجود آیدتا غریزه ارضاء شود۰ به عنوان نمونه : ( به انحراف كشیده شدن بعضی ازخانم های متأهل )
۲۱- رعایت اصول اخلاقی وپوشش مناسب والدین در منزل درحضور فرزندان مانند : پدر در مقابل دختر ومادر در مقابل پسروحتی محارم نسبی كه ممكن است موجب بروز حوادث بسیار شومی نیز گردد ۰
۲۲- رعایت والدین در استفاده از فیلمهای مبتذل؟؟؟ وبرنامه های ماهواره ای در حضور فرزندان !!! چرا كه زمینه ی كنجكاوی آنان ایجاد شده وكودكان نیز به دنبال تقلید بر می آیند ۰
۲۳- كنترل فرزندان توسط والدین در خروج وورود از منزل ونظارت بر حضور آنان در مجالس ومحافل خصوصی وغیر خصوصی جوانان از قبیل : جشن تولد ها ، جشن های فارغ التحصیلی و حتی لهو ولعب ( پارتی ها و… )
۲۴- تبلیغ درسطح شهرها وحتی روستاها بطورمنسجم ویكنواخت توسط تراكت ، بیل برد ، پلاكارد و… باذكرمحاسن حجاب نه معایب آن۰
۲۵- پرهیز از دوگانگی وحتی چند گانگی در برخوردها ورفتارها وتبلیغ ها و…
۲۶ – سلیقه ای عمل نكردن دستگاههای مسئول از قبیل : ستاد امر به معروف ونهی از منكر ، نیروی انتظامی ، دستگاه قضایی و...
در پایان با توجه به اینكه آدمی فطرتاً زیبـــــایی دوست ، كمال جو ، برتری طلب ، تنوع پسند وماجراجوست لذا به دنبال مطرح كردن خود است واگر این روحیه هدایت نشود ، فاجعـــه آفرین نیـــــز می شود وزمانیكه حیاء وعفت عمومی وخصوصی را از بین برد، دیگر قابل هدایت وكنترل نخواهد بود ۰ واز آنجاییكه انسان همواره به دنبال خوبیهاست ، لذا هر كاری را كه می كند به نظرش خوب ودارای كمال مطلوب است پس بنابر این باید خوبیها را به او شناساند ومعرفت به خوبیها را به او آموخت ، وقتی انسان به خوبیها معرفت یافت دیگر به طرف بدیها نمی رود ، آنچه موجب ضلالت آدمی است خوب دیدن بدیهاست كه برنامه ی شیطان ونفسانیات وحتی شیاطین انسی نیز همین است كه بدیها ومنكرات را در نظر آدمی خوب واحسن جلوه دهند. وراه مبارزه با آن نیز رشد معنویت وترویج عبادت وشفافیت حسنات بصورت ملموس است ودر واقع توجه به غنای معنویت ومعرفت در برابر غذای مادیت ونفسانیت ۰
خور وخواب وخشم وشهوت شغب است وجهل وظلمت حیــــــوان خبــــر ندارنــد زمكـــان آدمیـــت
به همین جهت است كه نبی مكرم اسلام حضرت محمد (ص)می فرماید :
تفكـر ساعه خیر من عباده سبعین سنه(۵) « یك ساعت فكر كردن بهتر از هفتاد سال عبادت است » واین همان معرفت وشناخت است كه به دنبال تفكرحاصل می گردد ۰ وزمینه خداشناسی واقعی انسان نیزهماناخودشناسی وشناخت خوداست ، همانگونه كه پیامبر اسلام (ص) فرموده اند :
« من عرف نفسه فقد عرف ربه » (۶،۷) كسیكه خود را شناخت بتحقیق خدای خود را شناخته است ۰
انسان به جهت خدایی بودنش موجودی تكامل یافته واشرف مخلوقات بوده وبه دلیل دمیده شدن نفخه وروح الهی در وجودش سمت خلیفه اللهی در روی زمین یافته است وبه جایی می رسد كه هیچ موجودی را نشاید ۰
رسد آدمی به جایی كه بجز خدا نبیند بنـــگر تا چه حــــد است مقام آدمیت
در نهایت برای رسیدن به كمال مطلوب دانشمندان تعلیم وتربیت چهار اصل را برای آدمی برشمرده اند كه آدمی از آنها بهره مند بوده وشخصیت او با آنها شكل می گیرد كه عبارتند از :
۱- ژن (خون ) : كه ازنسل قبل « پدر ومادر » بصورت بارز وبی واسطه و نسلهای گذشته « آباء واجداد» بصورت نهفته وبا واسطه ی پدر یا مادر به وجود آدمی منتقل می شود كه در واقع گریزی از آن نیست !
۲- خانواده : اعم از رفتار وكردار خانواده « پدر ، مادر ، برادر ، خواهر و… » كه درطفولیت وكودكی به صورت تقلیدی ودر نوجوانی وجوانی به صورت الگویی تأثیر گذار است ۰
۳- محیط: اعم از كوچه وخیابان ، شهر وروستا ، مدرسه ودانشگاه از طریق دوستی وهمكاری و…
۴- خود واراده : عبارت از تصمیم گیری وانتخاب وجهت یابی كه در واقع تكمیل كننده وصیقل دهنده ی شخصیت آدمی است ۰ ( تكمیل كننده فضایل وزدودن یا صیقل دهنده ی رذایل ودر یك كلمه : ( در بر داشتن عزت وذلت آدمی )
بنابر این نوع شخصیت وزندگی انسان از اراده وقدرت اختیار وانتخاب او سر چشمه می گیرد كه این مهم میسر نمی شود مگر با تدبیر وتفكر ! ۰
حال با توضیحات فوق چنین بر می آید كه مسأله ی حجاب امری است با دو معنا : یكی معنای لغوی ، آنچه در ابتدای مقاله شرح آن گذشت .
ودیگر معنا ی ماهوی ومحتوایی حجاب ، كه در جامعه ی كنونی مصداق داشته ومتداول است ۰
ونهایتاً باید از دودید وزاویه به مفهوم ومحتوای حجاب نگریست :
۱- حجاب ملی واسلامی : این نوع پوشش با ید با ارائه ی الگوی واحدومتناسب بادواصل اسلامیت وملیت ( برگرفته ازتمدن اسلامی وملی )
كه پشتوانه ی كار كارشناسانه ی مبتنی بر تحقیق وبررسی عملی به همراه داشته باشد ، ارائه شده ودر قانون احصاء گردد ۰وملاك عمل در رفتار وكردار فردی واجتماعی باشد۰
۲- حجاب وپوشش قومی ، محلی ، منطقه ای : این نوع پوشش كه مربوط به مناطق وقومیت های مختلف بوده ومبتنی بر نوعی عادت والزام قومی ، قبیله ای است كه از نســلهای گذشتــــه بعنوان یك الگو در هر قبیله وقوم اجراء می شود ۰ گرچه امروزه با پیشرفت روز افزون تكنولوژی اطلاع رسان از جمله : تلویزیون ، ماهـــواره ، ویدئو ، اینترنت و... پوشش های قومی ومحلی نیز تغییر كرده وبویژه نسل جوان كمتر به پوشش محلی وقومی فكر می كنند!
بنابر این با اندكی تأمل به این نتیجه می رسیم كه نوع حجاب زنان وپوشـش مردان عشایر ، كرد ، بعضی قبایل ترك ، لر ، شمال و ... متناسب با فرهنگ و آموزه های قبیله ای وقومی ومحلی بوده وافــراد هر قبیله وقوم بعنوان الگوی برتر برخود لازم وواجب می دانند كه آنرا در خانه وجامعه رعایت كنند ۰ البته نسل جوان قبایل نیز دستخوش تغییراتی شده اند والگوهای قومی وقبیله ای را فقط در چارچوب همان قبیله ملزم به رعایت هستند ووقتی پای را از محل وقــوم بیـــرون می گذارند ( به عناوین مختلف از جمله : تحصیل ، اشتغال و...)
هماهنگ با جامعه می شوند واینجاست كه وجود یك الگوی ملی واسلامی ضرورت می یابد وچه بهتر است كه دست اندركاران تعلیم وتربیت وارباب فرهنگ وسیاست وصاحبان دانش وتكنولـــوژی دست دردست هم داده وچارچوبی بر گرفته از اســـلام و ایران وحتی آمیختگی فرهنگ قبایل برای حجاب اسلامی معین نمایند كه بهترین وارزنده ترین آن چادر است ۰
منابع ومآخذ : ۱- بندرریگی ، محمد ( مترجم ) ، فرهنگ عربی به فارسی ، ترجمه ی منجد الطلاب ، تهران ، اسلامی ، چاپ چهارم،
۱۳۶۲،ص ۸۷
۲-دیوان خواجه شمس الدین حافظ شیرازی ، فرهنگ ، چاپ یازدهم ،۱۳۶۷،ص۲۱۰
۳- به انتخاب جمعی از نویسندگان ، هزار سال شعر فارسی ، تهران ، کانون چاپ ، چاپ چهارم ، ۱۳۶۷، ص ۱۹۵
۴- شفیعی کد کنی ،دکتر محمدرضا ، گزیده ی غزلیات شمس ، کتابهای جیبی ، چاپ سوم
۵- واعظی نژاد ، حسین ، طهارت روح ، قم ، ستاد اقامه ی نماز ، چاپ پنجم ، ۱۳۷۶، ص ۵۷
۶- علامه مجلسی، محمد باقر ، بحار الانوار ، ( ت ۱۱۱۰.ق ) الطبعه الثالثه ، داراحیاء الترا العربی ، بیروت ، ۱۴۰۳.ق
۷- مطهری ، مرتضی ، سیزی در نهج البلاغه ، تهران ، صدرا، بیست هشتم ، ۱۳۸۲،ص۳۱۲
احمد ربیع زاده
دبیر آموزش وپرورش ناحیه یك شهریار


همچنین مشاهده کنید