سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

پایگاه اینترنتی خود را آنالیز کنید


پایگاه اینترنتی خود را آنالیز کنید
در اینترنت سایت های زیادی وجود دارند كه به صورت رایگان سایت شما را آنالیز می كنند. در اینجا قصد داریم شما را با این سایت ها و نحوه استفاده از آنها آشنا كنیم.
اگر شما صاحب پایگاهی در دنیای پهناور اینترنت هستید مطمئنا موفقیت و بهتر شدن آن برایتان اهمیت خاصی دارد، پس بدون شك نیاز دارید كه به بررسی نقاط مثبت و منفی قسمت های مختلف سایت خود بپردازید. این كار نیاز به داشتن دانش فنی خاصی ندارد و در اینترنت سایت های زیادی وجود دارند كه این امكان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند. در این مقاله قصد داریم كه شما را با تعدادی از این سایت ها و نحوه استفاده از آنها آشنا كنیم.
● Page Rank سایت شما چند است؟
به عنوان اولین قدم، باید بدانید كه سایت شما از نظر موتور جستجوگر گوگل در چه رتبه ای قرار دارد.
پس ابتدا باید با مفهوم عبارت "Page Rank" آشنا شوید. Page Rank میزان اهمیت صفحه مورد نظر شما از سوی گوگل است و با عددی بین صفر و ۱۰ تعیین می شود. به عنوان مثال Page Rank سایت گوگل ۱۰ است و یا برای سایت ماهنامه شبكه ۵ است. حال سوال اینجاست كه چگونه متوجه شویم كه Page Rank سایت ما چند است؟
گوگل این مسئله را با قرار دادن این امكان در Toolbar (نوار ابزار) خود مرتفع كرده است. به گونه ای كه هر بار صفحه وبی را باز می كنید به طور خودكار Page Rank آن صفحه نمایش داده می شود.
شما می توانید Toolbar گوگل را از این آدرس دانلود كنید.
راه ساده تری نیز وجود دارد. وارد این سایت شوید و در قسمت Check PR آدرس مورد نظر خود را وارد كرده و سپس بر روی دكمه Check PR كلیك كنید. البته سایت های مشابه دیگری نیز وجود دارند.
▪ آشنایی با سایت Alexa.com
در این سایت شما می توانید به اطلاعات ارزشمندی در مورد ترافیك سایت خود دست پیدا كنید.
لازم است بر روی عبارت Rankings Traffic در صفحه اصلی سایت Alexa كلیك كنید. در كادر مورد نظر آدرس سایت خود را وارد كنید و بر روی دكمه Get Traffic Details كلیك كنید. در صفحه باز شده یك سری توضیحات اجمالی (Overview) از جمله سایت های مرتبط، رتبه ترافیك (Traffic Rank)، تعداد سایت های لینك داده به این سایت، تاریخ آنلاین شدن این آدرس و اطلاعات تماس در مورد سایت مورد نظر نمایش داده می شود. به عنوان مثال رتبه ترافیك سایت ماهنامه شبكه ۲۸۴,۹۰۶ می باشد، ۳۴ سایت به آن لینك داده اند و از تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۰۱ آنلاین می باشد.
حال وارد قسمت Traffic Details می شویم. در صفحه باز شده، تعداد بازدید از صفحه مورد نظر در مدت زمان ۳ ماه، ۶ ماه، ۱ سال، ۲ سال و یا كل زمانی كه سایت آنلاین بوده است، قابل رویت است.
همچنین از این نظر می توانید سایت خود را با یك سایت دیگر نیز مقایسه كنید. این كار از طریق وارد كردن آدرس سایت مورد نظر و كلیك بر روی دكمه Compare Sites امكان پذیر است.
در قسمت Related Links لینك و سایتهای مرتبط با سایت شما نمایش داده می شود.
در قسمت Sites Linking in نیز لیست سایت هایی كه به شما لینك داده اند نمایش داده می شود.
▪ آشنایی با سایت searchbliss.com
هنگامی كه وارد این سایت می شوید با لینك های زیادی مواجه هستید كه ابزار زیادی را در زمینه های مختلف برای وبمسترها از جمله بهینه سازی جایگاه سایت ها در موتورهای جستجوگر مهیا كرده است. یكی از این ابزار مهم Link Popularity Check می باشد كه توسط آن از تعداد لینك های مرتبط با سایت شما در موتور های جستجوگر مطلع می شوید. تنها كافیست در قسمت Enter your URL آدرس سایت خود را وارد كنید و در قسمت Enter the access code as seen above كد سه رقمی كه در مقابل عبارت Access code قرار گرفته است را وارد كنید و بر روی دكمه Generate Report كلیك كنید. به عنوان مثال این نتایج برای سایت ماهنامه شبكه به شرح زیر است:
▪ موتور جستجوگر All the Web : ۷۲۰ لینك
▪ موتورهای جستجوگر Google/AOL/HotBot : ۱۱۰۰ لینك
▪ موتور جستجوگر MSN : ۱۰۵۰ لینك
▪ موتورهای جستجوگر Yahoo!/AltaVista/Fast : ۸۶۰ لینك
كه جمعا ۳۷۳۰ می باشد و رنگ سبز نشان می دهد كه این عدد آمار متوسطی برای این سایت
می باشد. علاوه بر این با كلیك بر روی هر عدد، لینك ها به صورت فهرست وار نمایش داده می شوند.
▪ چه سایت هایی از طریق Blogrolling به شما لینك داده اند؟
حتما با سایت Blogrolling آشنایی دارید. Blogrolling امكانات مدیریت لینك ها را در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید به راحتی لینك دوستان یا سایتهای مرتبط را در سایت خود قرار دهید.
برای اینكه بدانید چه سایتهایی از این طریق لینك شما را در سایت خود قرار داده اند نیاز دارید وارد این صفحه كه بخشی از امكانات ارائه شده توسط خود سایت Blogrolling است، بشوید.
تنها لازم است در صفحه مذكور و در قسمت Search for آدرس سایت خود را وارد كنید و بر روی دكمه Search كلیك كنید. به عنوان مثال ۸ سایت از این طریق به سایت ماهنامه شبكه لینك داده‌اند.
▪ آشنایی با سایت Wholinkstome.com
اگر كمی خوش شانس باشید و موفق شوید كه به این سایت دسترسی پیدا كنید (چون در بیشتر مواقع سرور این سایت با مشكل مواجه است) می توانید یكجا متوجه شوید كه چه سایت ها و یا وبلاگ هایی به پایگاه شما لینك داده اند.
کار با این سایت مشابه سایت های قبل بسیار ساده می باشد. تنها کافیست در صفحه‌ی اصلی سایت و در قسمت Look up site آدرس سایت خود را وارد کرده و بر روی گزینه‌ی Who links to me? کلیک کنید، تا پس از چند دقیقه نتایج حاصل، نمایش داده شوند. نتایج نمایش داده شده، شامل موارد زیر می باشد:
▪ رتبه داده شده به صفحه شما از سوی گوگل براساس اهمیت (Google Page Rank)
▪ تعداد لینک های داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوی سایت Blogrolling یافت شده است.
▪ تعداد لینک های داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوی سایت Yahoo! یافت شده است.
▪ تعداد لینک های داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوی سایت MSN یافت شده است.
▪ جزییات ترافیک بازدیدکننده بر روی سایت یا وبلاگ شما از سوی سایت Alexa(که دستیابی مستقیم به این اطلاعات قبلا توضیح داده شد).
▪ نتایج جستجوی آدرس شما در صفحات وب توسط سایت Technorati.
▪ نتایج جستجوی آدرس شما در صفحات وب توسط سایت Icerocket.
علاوه بر موارد ذکر شده در انتهای صفحه بخشی از نتایج جستجوی سایتهای Blogrolling،
Yahoo و MSN نمایش داده شده اند. همچنین شما می توانید با قرار دادن كدی در سایت یا وبلاگ خود، به بازدیدکنندگان این امکان را دهید که با کلیک بر روی این لینک به طور مستقیم نتایج حاصل را مشاهده کنند.
به عنوان مثال نتایج حاصل برای سایت ماهنامه شبكه به شرح زیر است:
▪ Page Rank: ۵
▪ تعداد لینك های Blogrolling: ۸
▪ تعداد لینك های Yahoo!: ۸۰۸۷
▪ تعداد لینك های MSN: ۱۰۵۷
● آشنایی با سایت Widexl.com
شما می توانید از این آدرس وارد صفحه اصلی این سایت شوید. در سمت راست این سایت قسمتی به نام Free Online Tools وجود دارد كه امكانات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد. این امكانات به قرار زیرند:
▪ Link Popularity Check
این گزینه این امكان را به شما می دهد كه متوجه شوید چه تعداد صفحه به صفحه وب شما در موتورهای جستجوگر گوگل، AltaVista، MSN، HotBot ،Lycos و ... لینك داده اند. حتی می توانید علاوه بر آدرس سایت خود، آدرس ۲ سایت دیگر را برای مقایسه وارد كنید.
به عنوان مثال در زیر تعداد لینك ها را در هر یك از موتورهای جستجوگر بالا، برای سایت ماهنامه شبكه مشاهده می كنید:
▪ MSN: ۱۲۰۵ لینك
▪ AltaVista: ۹۴۶۰ لینك
▪ AllTheWeb: ۸۳۰۰ لینك
▪ Yahoo!: ۱۲۴۰۰ لینك
▪ Google: ۱۱۰۰ لینك
▪ جمعا: ۳۲۴۶۵ لینك
● Search Saturation
این گزینه این امكان را به شما می دهد كه متوجه شوید چه تعداد صفحه از وب شما در موتورهای جستجوگر فهرست (Index) شده اند. در اینجا نیز به مانند حالت قبل می توان آدرس ۲ سایت دیگر را برای مقایسه وارد كرد.
به عنوان مثال در زیر تعداد صفحات فهرست شده برای سایت ماهنامه شبكه را در موتورهای جستجوگر مختلف مشاهده می كنید:
▪ MSN: ۵۳۵ صفحه
▪ AltaVista: ۶۵۲۰ صفحه
▪ AllTheWeb: ۶۰۷۰ صفحه
▪ Yahoo!: ۷۱۸۰ صفحه
▪ Google: ۱۱۷۰۰ صفحه
▪ جمعا: ۳۲۰۰۵ صفحه
● Meta Tag Analyzer
همانطور كه می دانید انتخاب كلیدواژه ها (Keywords) و توضیحات صفحه (description) مناسب، نقش مهمی را در معرفی یك پایگاه اینترنتی به موتورهای جستجوگر ایفا می كنند. در واقع ملاك اصلی فهرست كردن صفحات وب توسط موتورهای جستجوگر همین دو موردی است كه در بالا ذكر شد. مرتبط بودن عبارات انتخابی با موضوع صفحه، رعایت كردن تعداد عبارات بكار گرفته شده، جلوگیری از تكرار و استفاده از كلمات رایج بی ربط و گمراه نمودن موتورهای جستجوگر به منظور افزایش بازدید و ... از مواردی هستند كه باید در انتخاب كلیدواژه ها و توضیحات یك صفحه به دقت رعایت شوند.
این بخش این امكان را در اختیار شما قرار می دهد كه به بررسی كلیدواژه ها و توضیحات صفحه مورد نظر خود بپردازید. علاوه بر این، یك سری اطلاعات كلی نیز در اختیار شما قرار می گیرد.
نتایج نمایش داده شده به اختصار در زیر ذكر شده اند:
▪ نوع سرور وب
▪ نمایش كلیدواژه ها و توضیحات صفحه
▪ نمایش درصد ارتباط كلیدواژه ها و توضیحات با نوشته های صفحه
▪ تعیین وضعیت تعداد كلیدواژه ها و كاركترهای توضیحات صفحه
▪ تعیین وضعیت حجم صفحه و زمان بارگذاری آن
▪ نمایش كلیدواژه ها بر حسب درجه اهمیت
▪ نمایش لینك های یافت شده در صفحه بر حسب اهمیت
▪ و ...
● سخن آخر
ابزار آنلاینی كه در اینجا معرفی شد تقریبا بیشتر مواردی كه باید در یك صفحه وب مورد بررسی قرار گیرد را در بر می گیرد و واضح است كه این امكانات تنها محدود به این چند سایت نمی شود. به هر حال شما به این وسیله و با كمی عنصر صبر می توانید فاصله خود را با سایت های موفق كم كنید.
احسان عباسی
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید