جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

منابع آنلاین فارسی برای علاقه‌مندان لینوکس و اپن‌سورس


منابع آنلاین فارسی برای علاقه‌مندان لینوکس و اپن‌سورس
یکی از ویژگی‌های دنیای نرم‌افزارهای آزاد وجود منابع آنلاین فراوانی است که توسط توسعه‌دهندگان یا طرفداران و علاقه‌مندان نرم‌افزارهای آزاد تهیه و بر روی وب قرار داده شده است. همچنین دنیای نرم‌افزارهای اپن‌سورس انجمن‌ها، لاگ‌ها و گروه‌های بسیار زیادی در وب دارد که گاهی بهترین مرجع و راهنمای کاربران علاقه‌مند هستند. به طوری ‌که در هر زمانی که با یک مشکل مواجه شوید با مراجعه به این منابع راه‌حل مشکل خود را یافته یا پیرامون آن اطلاعات مفیدی بدست بیاورید. چون طرفداران لینوکس و نرم‌افزارهای اپن‌سورس به " کاربرانی همیشه آنلاین " معروف هستند. اما برای کاربران فارسی زبانی که شاید تسلط آن ‌چنانی به زبان انگلیسی نداشته یا متمایل به کسب اطلاعات و مطالعه مقاله و راهنما به زبان فارسی هستند چه منابع آنلاینی وجود دارد؟ من در جواب این سوال ۱۰ سایت زیر را معرفی می‌کنم.
▪ تکنوتاکس؛ کلونی اپن‌سورسی‌ها
این سایت بهترین و بزرگترین منبع برای کاربران ایرانی سیستم‌عامل لینوکس و نرم‌افزارهای اپن‌سورس محسوب شده و از قدمت و معروفیت زیادی برخوردار است. تکنوتاکس شامل بخش‌های متنوعی از " فروش توزیع‌های لینوکس" تا بخش " مرورگر مقالات سایت " ،" آخرین بسته‌ها " ، " جدیدترین مباحث انجمن‌ها "، " سایت‌های پیشنهادی " و " امکانات و نظرخواهی " است. در بخش میانی سایت می‌توانید آخرین اخبار توزیع‌های لینوکس و اخبار دنیای اپن‌سورس را پیگیری کنید. همچنین بخش " مرورگر مقالات سایت " مشتمل بر ده‌ها مقاله در زمینه نصب و راه‌اندازی توزیع‌های لینوکس، معرفی و راهنمای کاربردی نرم‌افزارهای اپن‌سورس، مبانی و مفاهیم اپن‌سورس و نرم‌افزار آزاد است که عملاً به یک منبع طلایی برای کاربران لینوکس مبدل شده است. اما قوی‌ترین بخش سایت "انجمن‌ها" است که با وجود ده‌ها کاربر علاقه‌مند روزانه به سوالات فنی زیادی جواب داده و در زمینه موضوعات متنوع و گوناگونی بحث و صحبت می‌شود. تکنوتاکس فعال‌ترین و پربارترین انجمن را در میان سایت‌های فارسی اپن‌سورس دارا بوده و پتانسیل بالقوه نیروهای عضو تاکنون توانسته است حرکت‌های مهمی را در زمینه فرهنگ‌سازی نرم‌افزارهای آزاد مانند تشکیل لاگ ایران و برگزاری جلسات آموزشی ، راه‌اندازی اولین مجله الکترونیکی در زمینه لینوکس/نرم‌افزارهای آزاد و چندین گردهمایی‌ و همایش انجام دهد.
● پورتال طرح ملی نرم‌افزارهای آزاد/ متن باز
بی‌شک صحبت‌هایی از پروژه " سیستم‌عامل ملی " و " لینوکس فارسی " به گوشتان خورده است. این سایت پورتال رسمی این پروژه است که اکنون به " طرح ملی نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز " تغییر نام داده است. در این سایت منابع رایگان زیادی اعم از مقاله، اسلاید، فایل آموزشی ویدئویی، کتاب و نشریه " افق لینوکس " برای کاربران و علاقه‌مندان تهیه و تدارک دیده شده است. اگر علاقه‌مند پیگیری اخبار مربوط به مهاجرت از دیگر سیستم‌عامل‌ها به لینوکس و فعالیت‌های دولتی در سطح جهانی پیرامون این سیستم‌عامل هستید ستون اخبار این پورتال را دنبال کنید و اگر به دنبال کسب اطلاعات از آخرین وضعیت " سیستم‌عال ملی " بوده و می‌خواهید به خروجی‌‌های این پروژه دسترسی داشته باشید باز این سایت را به شما پیشنهاد می‌کنم.
▪ کاوشگر لینوکس
یک وب‌لاگ با مدیریت آقای مهرداد طاهری که چیزی از یک سایت پر محتوا کم ندارد. آقای طاهری در این سایت از هر موضوعی که بخواهید یک مطلب تدارک دیده و در یک طبقه‌بندی موضوعی برای استفاده در اختیارتان قرار داده است. آرشیو ماهیانه این سایت نیز از خرداد سال ۱۳۸۲ در دسترس می‌باشد. "جستجو" و "لینک‌های سودمند" از دیگر بخش‌های سودمند این وبلاگ هستند. تسلط کامل نویسنده این وبلاگ به مفاهیم نرم‌افزارهای آزاد و سیستم‌عامل لینوکس باعث شده است که تمامی نوشته‌های این وبلاگ حتی اخبار یک منبع اطلاعاتی مطمئن و سودمند باشند. اگر کاربر سرویس‌دهنده " بلاگ اسکای " هستید می‌توانید از بخش خبرنامه وبلاگ بهره ببرید.
▪ ایران‌تاکس؛ اولین مجله الکترونیکی فارسی
متاسفم که بگویم "ایران‌تاکس" تنها مجله الکترونیکی و چاپی با زمینه سیستم‌عامل لینوکس و نرم‌افزارهای متن‌باز در ایران است. همین نکته از گمنام بودن این حوزه در میان جامعه IT ایران حکایت دارد و اینکه هنوز نرم‌افزارهای آزاد در ایران جایگاه حقیقی خود را پیدا نکرده‌اند. تاکنون ۱۷ شماره از این مجله منتشر شده که در هر شماره می‌توانید با یکی از بزرگان دنیای اپن‌سورس آشنا شوید، اخبار یک ماهه گذشته را مرور کرده و مقالاتی در زمینه مفاهیم و مبانی نرم‌افزارهای اپن‌سورس، فنی و ... با فرمت‌های HTML و PDF مطالعه نمایید. با ثبت‌نام در میل‌لیست این نشریه می‌توانید از اخبار آخرین شماره یا مقالات و یا روند آماده‌سازی مجله مطلع شوید.
▪ لینوکس‌ایران
این سایت نیز آب و هوایی کاملاً لینوکسی دارد و می‌توانید خواننده اخبار و پست‌های کاربران لینوکس در بخش تالار سایت یا مقالات کاربردی سایت را مطالعه کرده و از لینک‌های طبقه‌بندی شده در بخش " Web link " استفاده نمایید. در بخش "Download " نیز برخی از نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی برای دانلود ارائه شده‌اند.
▪ گنو ایران دات ارگ
من خواننده ثابت اخبار و مقالات این سایت هستم و دلیل آن را نیز نگاه متفاوت مدیران سایت به نرم‌افزارهای اپن‌سورس و جذاب بودن مقالات تهیه شده می‌دانم. بخش مقالات به زیر مجموعه‌های گنو و نرم‌افزار آزاد، امنیت، سخت‌افزار، نرم‌افزار، مفاهیم پایه‌ای لینوکس، نصب و راه‌اندازی و گوناگون تقسیم شده است که در هر بخش مقالات بسیار جذاب و کاربردی قرار دارد. این سایت ظرفیت تبدیل شده به یک بانک اطلاعاتی لینوکس را دارد.
▪ به فارسی KDE خوش آمدید
محیط گرافیکی KDE لینوکس کاربران و طرفداران زیادی دارد چون یک محیط کاربرپسند است که تمامی کارها در آن بسادگی قابل انجام است و برنامه‌های گرافیکی سازگار بسیار زیادی برای آن تهیه شده است. اکنون فرض کنید که یک محیط به زبان شیرین فارسی در اختیارتان باشد. معلوم است که این موضوع چقدر می‌تواند خوشحال‌کننده باشد. اما چرا فرض کنیم؟ پروژه فارسی KDE قصد دارد این فرض را عینیت ببخشد. در سایت رسمی این پروژه، مشخصات پروژه فارسی KDE، سورس‌کد پروژه، فایل‌های دریافت پروژه، اسناد راهنما و ده‌ها مطلب مرتبط با این محیط قرار داده شده است.
▪ هزاردستان
راهنمای کاربری توزیع ubuntu ۵.۱۰، راهنمای کاربری توزیع Fedora core ۴، راهنمای کاربری توزیع Parsix، راهنمای کاربری واژه‌نامه xFarDic، راهنمای نصب و راه‌اندازی سرویس‌دهنده BIND DNS عنوان چند کتابچه راهنمای ارائه شده در این سایت هستند. در هر کتابچه هر آنچه که مورد نیاز کاربران است به صورت پرسش و پاسخ آورده شده است. طرفداران ایرانی توزیع اوبانتو هیچ منبع آنلاین بهتری از سایت هزاردستان پیدا نخواهند کرد. با یک بار مشاهده این سایت خودتان به ارزش حقیقی کاری که صورت گرفته است پی می‌برید. اما فکر می‌کنید نیت و هدف آقای مهدی حسن‌پور و همکارانش در تهیه این راهنماها چه بوده است؟
▪ تهران لاگ
هر چهارشنبه بعدازظهر جلسات آموزشی لینوکس در تهران برگزار می‌شود. شرکت در این جلسات برای همه‌ی کاربران و علاقه‌مندان آزاد بوده و هزینه آن فقط ثبت‌نام و به عضویت درآمدن گروه تهران لاگ است. بیشترین فعالیت سایت فوق پیرامون این جلسات، نحوه برگزاری و موضوع و مدیریت آنها، اطلاع‌رسانی و انعکاس خروجی‌ها و نتایج جلسات است. همچنین این سایت، ارگان رسمی گروه تهران لاگ نیز می‌باشد.
▪ اولین وب سایت تخصصی نرم‌افزارهای تحت سیستم‌عامل لینوکس
همان‌طور که از لوگوی این سایت مشخص است در این سایت می‌توانید با برنامه‌های کاربردی تحت لینوکس آشنا شوید. در این سایت مقالات آموزشی، نکته و ترفند، معرفی، موضوعات برنامه‌نویسی، لینک دریافت بسته‌های باینری و سورس‌کد نرم‌افزار پیرامون نرم‌افزارهای تحت لینوکس وجود دارد. با ورود به سایت، تالارهای گوناگونی مانند تالار نرم افزارهای تخصصی سیستم عامل لینوکس ، تالار آموزش، تالار توزیع های سیستم عامل لینوکس، تالار تخصصی سورس نرم افزارهای سیستم عامل لینوکس،تالار زبانهای برنامه نویسی در سیستم عامل لینوکس مواجه خواهید شد که هر تالار به موضوعات مختلفی تقسیم‌بندی شده است که امکان دسترسی و استفاده بهتر از منابع سایت را فراهم می‌کند.
میثاق محمدی‌زاده
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید