جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

راهنمای تجارت کننده در شبکه


راهنمای تجارت کننده در شبکه
با فرا رسیدن قرن ۲۱ خود را در میانه ی انقلابی اجتماعی و تجاری می بینیم. این انقلاب شیوه كشاورزی و صنعتی عمیق اند.
انقلاب صنعتی با نیروی بخار قوت گرفت. انقلاب امروز نیز حاصل فناوری نوین است. ما در حال تجربه ای تاثیرات اولیه ای رشد سریع حوزه ها در فن آورهای اطلاعاتی و ارتباطاتی هستیم. این فن آوری جدید ، بنیادی دیجیتال دارد كه در آن تمام اطلاعات شناخته شده بشر به سرعت در بزرگراههای اطلاعاتی و در قالب اینترنت انتقال می یابد و در كامپیوترهای كوچك تر و قدرمتمند و دیگر ابزارهای دیجیتال پردازش ذخیره و به یاد آورده می شود.
هر انقلاب، برندگان و بازماندگانی دارد. همانند انقلابهای كشاورزی و صنعتی هر آن چه برای ما عزیز است در معرض انقلاب دیجیتال قرار دارد. شغل ، تجارت و حرفه ما ممكن است در این انقلاب نابود شود. نهادهای اجتماعی، سیاسی ، حقوقی و تجاری هم ممكن است از بین بروند. هیچ كس نمی تواند بقاء خود را حفظ كند. هیچ جامعه ای ، هیچ تجارتی ، هیچ حرفه ای و حتی هیچ خانواده ای نمی تواند بدون قربانی از این انقلاب جان سالم بدر برد.
در همین حال ، همین اغتشاش اجتماعی و تجاری فضایی برای فعالیتهای مثبت تولید می كند تا بتوان در آن دست به خلق ارزشهایی جدید زد و استانداردهای زندگی را افزایش داد. انقلاب دیجیتال امروزه ، فرصتهای هیجان انگیز فراوانی در اختیار ما می گذارد. همه ما مجبور به ایجاد شغل های جدید، گسترش بازارهای جدید و ابداع روشهای جدیدی برای تجارت در فضای شبكه ای خواهیم بود. همچنین مجبور خواهیم شد تا نهادهای اجتماعی ، سیاسی ، حقوقی و تجاری جدیدی خلق كنیم. بقاء و رونق جامعه ما تجارت ما و خانواده های ما مستلزم آن خواهد بود كه از پس این چالش برآییم.
یكی از ویژگیهای حیاتی انقلاب دیجیتال امروزه سرعت فوق العاده ی تغییر همه چیز است . همین ۴ یا ۵ سال پیش بیشتر مردم حتی اسم اینترنت را هم نشنیده بودند اما در پایان سال ۱۹۹۷ بالغ بر صد میلیون نفر از آن استفاده می كردند. برآورد می شود كه ترافیك اینترنت در هر صد روز دو برابر شود. امروزه ما در معرض بمباران اطلاعاتی درباره تجارت الكترونیك و ارزشیابی های ذهنی شركتهای اینترنتی قرار داریم كه بسیاری از آن ها حتی دارایی محسوسی ندارند و فقط سود می برند. حتی این بخش تجارت به مصرف كننده فقط ظاهر این كوه یخی را نشان میدهد و در حالی كه ارزش تجارت الكترونیكی نسبت به تجارت بیشتر است.
آخرین كتاب بیل گیتس با عنوان تجارت سرعت اندیشه بر حیابی بودن همین جنبه از انقلاب دیجیتال تكیه می كند. و در واقع سرعت تغییرات ناشی از انقلاب دیجیتال آن قدر سریع است كه این گفته خود تغییر كرده است صادق می نماید .دیگر ایستادن گزینه ی خوبی نیست ، جامعه ی تجارت باید این راه را رهبری كند.
در همه جایی كه ما به این سفر مخاطره آمیز و در عین حال هیجان انگیز خود ادامه می دهیم رهبران ما باید دریابند كه دیگر نمی توانند نقشه ی كاملی از این مسیر این فضای شبكه ای را در اختیار داشته باشند.گذرگاه های این قلمرو دیجیتال آن قدر سریع تغییر می كنند كه هیچ نقشه ای نمی تواند كامل باشد . چنین محیطی نیاز به نظام انعطاف پذیرتری از مذاكره دارد . مانیازمندیم كه رهبرانمان برداشت روشن و درستی از مسیر داشته باشند.فقط باید بدانیم كه به كجا می رویم( می گویند اگر مقصد را ندانی هر مسیری تو را به آن مقصد می رساند!)همچنین باید قادر باشیم كه ویژگی های كلیدی چشم اندازد یجیتال جدید را شناسایی كنیم و چگونگی استفاده از این ویژگی هارا برای تنظیم مسیر در راستای رسیدن به مقصد بدانیم.
ما درحالی كه به تجارت های خود در فضای شبكه ای ادامه می دهیم ،دانش، ایده ها و اطلاعات ما (بیش از اموال ملموس مان)جزئی از دارایی ما به حساب می آیند . این گونه دارائی ،مزیت های رقابتی قاطعی را در اختیار شركت ها ی ما می گذارد. ما باید بدانیم كه چگونه در دنیای دیجیتال ، چنین دارایی هایی را خلق كنیم، شناسایی نماییم ، آن ها را به كار بندیم و از آنها محافظت كنیم .این بدان معناست كه ما از این فرهنگ تجارت رامنتقل می كنیم و آن را با خلاقیت دانش امروزه پیوند می دهیم . با وجود این ، در عین حال ما باید به گونه ای عمل كنیم كه محافظت ازدارایی های غیر ملموس مان یعنی ایده ها، دانش و اطلاعات مان تضمین شود،همچنین باید گستره ی مخاطرات تجاری و حقوقی را كه ناشی از تغییرات سریع در فن آوری های جدید است را درك كنیم و بتوانیم آن ها را مدیریت كنیم .
نویسنده :كریستوفرهامل اسمیت .
منبع : آموزش نیروی انسانی شهرستان شهریار


همچنین مشاهده کنید