چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سیاه‌پوش ضیافت فینال کیست؟


سیاه‌پوش ضیافت فینال کیست؟
فیفا اگر چه در روزهای آغازین مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان از داوری در این رقابت‌ها ابراز رضایت کرد، اما سرشناس‌ترین داورهای حاضر در این دور از رقابت‌ها اشتباهات فاحشی مرتکب شده‌اند و همین مسئله انتخاب داور برای بازی فینال را مشکل کرده است.
در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۲ فیفا برای انتخاب بهترین داور برای قضاوت بازی فینال مشکلی نداشت؛ چرا که ”کولینا“ داور سرشناس، تیزبین و باجذبه ایتالیائی هنوز بازنشسته نشده بود. تعدادی از برجسته‌ترین داوران برای قضاوت بازی فینال جام جهانی آلمان در روز ۹ ژوئیه نامزد شده‌اند.
کمیته داوران تشکیل جلسه خواهد داد تا در مورد تعیین داوران بازی‌های مرحله‌ نیمه نهائی تصمیم‌گیری کند و قطعاً در این جلسه اشاره‌ای هم به تعیین داوری برای بازی فینال خواهد شد.
بعد از کولینا، باید گفت در زمان حاضر هیچ داور برجسته و تمام عیاری در جهان فوتبال نیست.
اگرچه قبل از شروع رقابت‌های جام جهانی به‌نظر می‌رسید ”گراهام پل“ انگلیسی و ”مارکوس مرک“ آلمانی از بهترین داوران این دوره از رقابت‌ها باشند، اما اشتباه کاملاً آشکاری که پل با ۲۶ سال سابقه داوری در بازی کرواسی و استرالیا مرتکب شد، باعث شد نظرها در مورد او تغییر کند.
گراهام پل در یک بازی ۳ بار به ”یوسیپ سیمونیچ“ از تیم کرواسی کارت زرد نشان داد و شاید می‌خواست قانونی جدید در فوتبال ابداع کند! اگرچه کمیته داوری فدراسیون بین‌المللی فوتبال از اشتباه پل چشم‌پوشی کرد، اما قطعاً این اشتباه بزرگ می‌تواند دلیلی کافی برای محرومیت احتمالی او از سوت زدن در بازی بزرگ فینال باشد.
”مارکوس مرک“ هم که یکی از داوران مطرح جان فوتبال شناخته می‌شود، پس از قضاوت بازی آمریکا مقابل غنا در مرحله اول این دوره از رقابت‌های جام جهانی با انتقاد شدید از سوی تیم آمریکا مواجه شد و شاید برخی انتقادات تیم بازنده به‌جا و قابل تأمل بود. همچنین نگاهی به عملکرد ”والنتین ایوانف“ داور روسی دیدار پربرخورد هلند و پرتغال بیانگر این مهم است که شاید این داور در حد و اندازه سوت زدن در بازی نبود.
ایوانف شاید اگر کمی بیشتر به شگردها و هنرهای داوری آشنا بود، مجبور نمی‌شد در این بازی رکوردی جدید در نشان دادن کارت قرمز ثبت کند. ۴ بار کارت قرمز و ۱۶ بار کارت زرد (در مجموع ۲۰ کارت) در طول بازی هلند و پرتغال از جیب آقای ایوانف بیرون آمد که چنین اتفاقی قبل از این بازی هرگز در تاریخ فوتبال رخ نداده بود.
به هر حال کمیته داوری فدراسیون بین‌المللی فوتبال در مورد اینکه چه کسی باید بازی فینال را سوت بزند، تصمیم‌گیری کند، اما در این دوره از رقابت‌های جام جهانی برای فیفا انتخاب داور برتر کار چندان ساده‌ای نیست و مطالعه، دقت و احتیاط بیشتری را می‌طلبد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید