جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جدال برای اثبات ادعای قهرمانی


جدال برای اثبات ادعای قهرمانی
● آلمان - آرژانتین
آلمان مقابل آرژانتین، نبرد ”غول‌های بزرگ ۲ قاره فوتبال‌خیز این کره خاکی هواداران را به یاد تب و تاب خاص این تیم‌ها در اواسط دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ می‌اندازد. پنالتی مشکوکی که توسط بره‌مه تبدیل به گل قهرمانی آلمان در جام جهانی ۱۹۹۰ شد، گل زیبای بوروچاگا که حاصل پاس فوق‌العاده مارادونای افسانه‌ای بود و هزاران هزار خاطره ماندگار فینالیست‌های جام جهانی ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰، فردا بار دیگر تداعی خواهد شد حال آنکه هیچ‌یک از ۲ تیم نشانی از کیفیت آن دوران را ندارند.
تنها موردی‌که آلمان را شبیه تیم قهرمان سال ۱۹۹۰ نشان می‌دهد حضور یورگن کلینزمن رو نیمکت تیم است. این مرد احساساتی اخیراً از سوی یک مضر بزرگ فوتبال آلمان مورد نقد قرار گرفته و این شخص اعلام کرده که یورگن باید خیلی ساده‌لوح باشد که تیم خود را پیروز قطعی میدان بداند. شاید نظرات او تا حدی درست باشد اما میزبان کار نشدنی پیش رو ندارد. حمایت بی‌شائبه هواداران به‌اضافه بدن‌های خسته آرژانتینی‌ها که یک ماراتن ۱۲۰ دقیقه‌ای را مقابل مکزیک سپری کرده‌اند از جمله فاکتورهای مثبت تیم میزبان محسوب می‌شوند. لمن و دفاع آلمان به رهبری فیلیپ لازم روز دشواری را سپری خواهند کرد.
تزلدر و هوث وظیفه بارگیری منطقه‌ای آرژانتینی‌ها را عهده‌دار خواهند بود. در این میان حرکات در خط لام علاوه بر آنکه از فشار مهاجمان آرژانتین می‌کاهد شروع حملات نیز محسوب می‌شود. بنابراین بازیکن جوان بایرن مونیخ وظیفه دشواری بر عهده دارد. قبل از آغاز جام جهانی ساویولا و ایمار چندان مدنظر پکرمن نبودند اما هیچ‌کس انتظار نداشت بازیکن گمنامی چون ماکس رودریگز اندک شانس آنها برای بازی کردن را نیز از بین برد. این بازیکن با شم گلزنی بالا و البته تکنیک مناسب برای خط دفاع خطر بزرگی خواهد بود.
هرنان کرسپو را نیز فراموش نکنید. او که آرام آرام به سمت عنوان اقای گلی هجوم می‌برد استاد گلزنی در بازی‌های بزرگ است و امشب در صورت ایجاد کوچکترین روزنه‌ای در خط ‌دفاعی آلمان، ورزشگاه را غرق در سکوت خواهد کرد. اما خط میانی؛ خوان رومن ریکلمه مغز متفکر آرژانتینی‌ها در این بازی بیش از ۴ جدال قبلی آرژانتین مجبور به توپسازی ست. کامبیاسو نیز در کنار او قرارخواهد گرفت و یک خط عقب‌تر خوان پایلو سورین توأمان در کار دفاع و حمله شرکت خواهد کرد. در جناحین بوردیسو یک مهره قابل اتکاء خواهد بود و همانطور که ایالا و هاینزه در غیاب خاویر زانتی محبوب قلب خط دفاعی آبی و سفیدها در دست دارند. اشنایگر، اشنایدر و فرینگس رویاروی خط میانی آرژانتین می‌ایستند اما در صورت موفقیت همه چیز به نام یک نفر تمام خواهد شد.
میشائیل بالاک، کاپیتان تیم ملی آلمان در رؤیای بالا بردن جام قهرمانی است و در این بازی حساس نیز کارگردان اصلی ژرمن‌ها خواهد بود اگر او در اوج باشد پیروزی آلمان محتمل‌تر به‌نظر خواهد رسید.
اما جدال مهاجمان جوان و آماده آلمان با مدافعان آرژانتین نیز از جذابیت‌ فراوانی برخوردار است. پودولسکی مرد اول بازی سوئد امروز در ترکیب اصلی خواهد بود. کلوزه نیز که تا همین جای کار طی دومین حضور در جام جهانی در صف گلزنان برتر تاریخ رقابت‌ها قرار گرفته علاوه بر بهبود رکورد خود قصد دارد به منتقدان ثابت کند تنها گلزن بازی‌های مرحله گروهی نیست. زنجیره دفاعی آرژانتین یک لحظه از او غفلت نخواهد کرد. اولیور نوبویل نیز در صورت نیاز قادر به حل مشکلات ژرمن‌ها در امر گلزنی خواهد بود، چه اینکه یک بار در دقیقه ۹۰ بازی مقابل لهستان مسئله فوق را ثابت کرد.
● آلمان در آینه تاریخ مرحله یک‌چهارم نهائی جام جهانی
آنها در جام جهانی ۲۰۰۲ با یک گل و به لطف داور که گل صحیح آمریکائی‌ها را نپذیرفت پیروز شدند در جام جهانی ۱۹۹۸ با ۳ گل مقابل کرواسی زانو زده و در آمریکا در حالی‌که مدافع عنوان قهرمانی محسوب می‌شدند طی یکی از شگفتی‌های ماندگار تاریخ جام جهانی ۲ به یک مغلوب بلغارستان و گل‌های زیبای لچکوف و استویچکوف شدند.
ژرمن‌ها در جام ۱۹۹۰ برای قهرمانی با یک گل چکسلواکی قدرتمند را شکست دادند و در مرحله یک چهارم نهائی جام حذفی ۱۹۸۶ آلمان‌غربی در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر یک مکزیک میزبان را شکست داد. ۱۴ سال قبل آنها انگلستان مدافع عنوان قهرمانی جهان را به شکلی دراماتیک با نتیجه ۳ بر ۲ به زانو درآوردند. در جام جهانی ۱۹۶۶ آلمان ۴ بر صفر اروگوئه را مغلوب کرد اما در جام ۱۹۶۲ یک بر صفر مغلوب شیلتون شد. سال ۱۹۵۸ و باخت یک بر صفر مقابل یوگسلاوی، جام ۱۹۵۴ و برتری ۲ بر صفر مقابل یوگسلاوی و بالاخره جام جهانی ۱۹۳۴ و برد ۲ بر یک مقابل سوئد از دیگر نتایج آلمان در ادوار مختلف جام جهانی طی مرحله یک‌چهارم نهائی بود.
● آرژانتین در آینه تاریخ مرحله یک‌چهارم نهائی جام جهانی
دوره گذشته در مرحله اول حذف شدند، در جام جهانی ۱۹۹۸، ۲ بر یک مغلوب هلند شدند، در جام ۱۹۹۰ طی ضربات پنالتی یوگسلاوی را حذف کردند نوبت به ”دست خدا“ رسید. در یکی از جالب‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی آرژانتین با جادوی مارادونا (و یک گل با دست به ثمر رساند و گل دیگر را به دریبل ۵ بازیکن از میانه میدان، وارد دروازه‌ شلیتون کرد) ۲ بر یک انگلستان را شکست داد. آنها در مرحله یک‌چهارم نهائی جام جهانی ۱۹۶۶ نیز با انگلستان روبه‌رو شده بودند اما آن بازی با برتری یک بر صفر میزبان پایان یافت.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید