جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

همیشه ایرانی


همیشه ایرانی
شاید دلیل آنكه برای بیشتر مردم ایران تاكنون موضوع جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب ‌بزرگ و تنب ‌كوچك چندان جدی تلقی نشده این باشد كه تصور به كرسی نشستن این ادعای مضحك و بی‌پایه، در نگاه ایرانیان بیشتر به خیالی پوچ شباهت دارد تا واقعیت.
براساس اسناد معتبر، تعلق جزایر سه‌گانه به ایران بر پشتوانه تاریخی چندین‌هزار ساله استوار می‌باشد و كشورمان در هیچ برهه‌ای از تاریخش، حتی در زمان حكمرانی برخی شاهان نالایق و سست‌عنصر، از تعلق جزایر به ایران چشم‌پوشی نكرده است. از دیگر سو، اگر قرار بر طرح ادعاهایی از این قبیل باشد، اسنادی مبنی بر تعلق بسیاری از سرزمینهای حاشیه خلیج‌فارس به ایران در دست است كه درباره اعتبار آن جای تردیدی وجود ندارد. هرچند كشورمان دیگر در فكر بدست آوردن این سرزمینها نیست اما تاریخ حق چنین ادعایی را به آن می‌دهد.
نگاهی به تاریخ معاصر ایران نشان می‌دهد كه مقطع ربع قرن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها برهه‌ای از تاریخ كشور است كه در خلال آن حتی باوجود به راه انداختن جنگی عظیم بر علیه ایران‌، هیچ بخشی از خاك كشور به متجاوز واگذار نگردید.
هشت سال دفاع بی‌نظیر مردم ایران در مقابل رژیم سرسپرده عراق با رویكردی صورت می‌گرفت كه از جان‌گذشتن برای حفظ تمامیت ارضی، به مثابه حفظ ناموسِ یكایك ایرانیان، كاملا طبیعی تلقی می‌شد. این در حالی است كه میان رژیم صدام با دولت مدعی جزایر سه‌گانه فاصله زیادی وجود دارد. بدین معنا كه ایستادگی در برابر دولتهای توتالیتر و تازه‌به‌دوران‌رسیده عرب، كه همواره مایه شرمساری جهان اسلام بوده‌اند، كار سختی نیست. كاری كه پیش از این ملت ایران نمونه بزرگتر آنرا در برابر سركرده وقت آنان یعنی صدام حسین انجام داد.
واكاوی مختصر عوامل طرح این ادعای دروغین كه صرفا چند سالی است به یاد كشورهای حاشیه خلیج‌فارس افتاده گویای برخی واقعیات پنهان می‌باشد:
۱ـ عدم برخورداری كشورهای تازه تاسیس ــ به‌ویژه حكومت امارات ــ از ‌پیشینه تاریخی، هویت و مشروعیت ملی آنها را وادار كرده جهت جبران این نقیصه، با طرح ادعاهایی از این قبیل، به نوعی برای خود سابقه تاریخی و هویت دست و پا كنند.
۲ـ سرخوردگی اعراب از مساله فلسطین و عدم پیروزی در برابر رژیم غیرقانونی اسرائیل، سبب شد آنان با سعی در ایجاد جبهه‌ای تازه در منطقه، به نوعی خود را از این سرخوردگی رها سازند و افكار عمومی اعراب را از مساله فلسطین منحرف گردانند.
۳ـ تلاش اسرائیل در متشنج كردن اوضاع منطقه و بحران‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. در این میان نقش‌آفرینی دستگاههای تبلیغی برخی دول حاشیه خلیج‌فارس نیز در گسترش دامنه این ادعا، جای تامل دارد.
۴ـ ایجاد بهانه لازم جهت استمرار حضور نظامی ایالات‌متحده در منطقه و استفاده از موقعیت استراتژیك جزایر برای تسلط بر خلیج‌فارس.
۵ـ به‌هر‌حال از دیدگاه مردم ایران، تعلق جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب‌بزرگ و تنب‌كوچك به كشورمان تردید‌ناپذیر است؛ علاوه بر آن حفظ جزایر و استقامت در برابر فشارها، با هویت، تاریخ و تمامیت ارضی كشور ارتباط مستقیم دارد.
در همین راستا باید گفت كه اطمینان مردم به دستگاه دیپلماسی كشور، پس از پیروزی انقلاب اسلامی امتیاز بزرگی است كه باید از سوی مسئولان به‌خوبی پاسداری شود. آگاهی از برخی اشتباهات و یا سستی‌ها در این دستگاه، صرف‌نظر از صحت و سقم آن، به‌تدریج برخی نگرانی‌ها را در اذهان نخبگان كشور مبنی بر این‌كه در كنار تلاشهای دیپلماتیك، در برابر تبلیغات حق به‌جانب حكومت امارات به پشتوانه حمایت برخی كشورهای عرب چه اقداماتی صورت گرفته است را به‌وجود آورده و به‌نظر می‌رسد باید به این سوال پاسخی فوری و قانع‌كننده‌ای داده شود.
بسیاری از نخبگان كشور پیشامدهایی از قبیل تغییر و انتشار نقشه‌های جعلی در غرب كه درآن نام خلیج‌فارس به خلیج عربی تغییر یافته و با مساله جزایر بی‌ارتباط نیست را عمدتا ناشی از برخی ضعفها در دستگاه دیپلماسی كشور جهت تعیین و اجرای استراتژیها و تاكتیكهای بازدارنده و استفاده از ظرفیتهای بی‌نظیر جمهوری اسلامی در از بین بردن فشارها و اتخاذ موضع فعال می‌دانند. نه تنها امیدواریم كه چنین نباشد بلكه در انتظار هستیم تا اقدامات به‌موقع و سنجیده و در عین‌حال شجاعانه سكانداران كشتی سیاست خارجی كشورمان را به‌ویژه درخصوص مساله جزایر ایرانی ابوموسی و تنب‌بزرگ و كوچك شاهد باشیم.
منبع : ماهنامه زمانه


همچنین مشاهده کنید